Vinterdatorn Community Edition: Inköpslistan är satt

Permalänk
Melding Plague

Vinterdatorn Community Edition: Inköpslistan är satt

Du röstade, vi lyssnade. Här är Vinterdatorn: Community Edition.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag skulle gärna se två varianter:
7600 + ~4080/7900XT
9800X3D + ännu bättre

Det känns skevt att lägga så mycket på en dyr bra processor med ett grafikkort som inte riktigt orkar pressa processorn så hårt

Sen blir det svårt med massa nysläppta kort som dyker upp just nu, denna lista känns på gränsen till gammal redan, i alla fall nästa månad med AMDs nya generation och Nvidias kanske inte är bristvara sen heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Det är fel CPU i den nedre komponent listan, annars var det en fin genomgång!

Eller så läser man texten att det är ett alternativt bygge

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gärna sett 3 tiers. Det hade hjälpt många tror jag.

Insteg / Low / budget (1080p) - Bäst bang for the buck, insteg, gamla processorer, whatever.

Mid (1080p-1440p) - Nyare generationer av komponenter, men kanske inte senaste.
High (1440p-2160p) - Nyare generationer av komponenter, men kanske inte senaste.

Ultra behövs inte, det är bara att typ ta dyraste av allt.

Frågan är, vem är detta till? Vem är mottagaren till detta?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Markusas:

Det är fel CPU i den nedre komponent listan, annars var det en fin genomgång!

Skrivet av wargreymon:

Ja, precis. Andra listan är "vår take" på urvalet. North är ett svinfint chassi, men att skala bort en tusing där och lägga den på processorn känns som en bra kompromiss.

Permalänk
Medlem

Jag röstade för detta:

men saknade vissa val och det har kommit nya alternativ nu så skulle rekommendera detta:

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ok, inte speciellt svårt att bygga en bra dator för över 20k, hade varit mycket mer intressant med en mycket snävare budget helst under 15k eller lägre. Då blir det mer av en utmaning än att bara välja testvinnare och sätta ihop dem.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av medbor:

7600 + ~4080/7900XT
9800X3D + ännu bättre

Sen blir det svårt med massa nysläppta kort som dyker upp just nu, denna lista känns på gränsen till gammal redan, i alla fall nästa månad med AMDs nya generation och Nvidias kanske inte är bristvara sen heller

Du sätter fingret på något vi tar upp kortfattat i artikeln! Det finns trots allt fler säsonger på året, så vi får se om vi kan skalla varandra kloka på redaktionen och komma med en kreativ lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Man skulle nog dock kunna ändra rubriken till Alterntiv komponentlista.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Zippeer:

Man skulle nog dock kunna ändra rubriken till Alterntiv komponentlista.

Thy will be done, lord commander.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Skrivet av Enviro:

Ja, precis. Andra listan är "vår take" på urvalet. North är ett svinfint chassi, men att skala bort en tusing där och lägga den på processorn känns som en bra kompromiss.

Sorry, missade det stycket.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

7600 + ~4080/7900XT
9800X3D + ännu bättre

Det känns skevt att lägga så mycket på en dyr bra processor med ett grafikkort som inte riktigt orkar pressa processorn så hårt

När det gäller Nvidia så har alla 40xx modeller över 4070 utgått pga de inte tillverkas mera så ska det vara en kraftfullare modell så är det 50xx som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

När det gäller Nvidia så har alla 40xx modeller över 4070 utgått pga de inte tillverkas mera så ska det vara en kraftfullare modell så är det 50xx som gäller.

Vilket invaliderar typ hälften av förslagen i den gamla tråden tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Du sätter fingret på något vi tar upp kortfattat i artikeln! Det finns trots allt fler säsonger på året, så vi får se om vi kan skalla varandra kloka på redaktionen och komma med en kreativ lösning.

Man kanske kan ha en ’veckans medlemstips’ eller ’månadens budgetbygge’ eller whatever man vill hitta på

Många i forumet som har enorma excel-filer och hjälper alla köptips i forumet, det känns som det finns något att bygga på där

Permalänk

@Rosenvik Som det står i artikel "det beror helt enkelt på spelbiblioteket samt skärmupplösning. Med enbart 12 GB grafikminne profilerar sig RTX 4070 SUPER Windforce som ett kort för spelande i upplösningen 1440P, gärna med ray tracing aktiverat. Radeon RX 7900 XT Hellhound sträcker sig bekvämt upp till 4K, men då rastrerat."

Med det skrivet hade jag börjat testet med att istället för att lägga pengarna på en bättre CPU på en speldator. Gå upp till RX7900 XTX i stället för RX7900 XT och ta den prisskillnaden och "bara" ha råd med en 7600 CPU.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Vad hände med priset på 7800x3D egentligen? Den låg på strax över 4000 i flera månader, sen plötsligt närmare 6k?

Permalänk

Det blev dyrt när gemenskapen fick välja.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ok, inte speciellt svårt att bygga en bra dator för över 20k, hade varit mycket mer intressant med en mycket snävare budget helst under 15k eller lägre. Då blir det mer av en utmaning än att bara välja testvinnare och sätta ihop dem.

Satte ihop ett paket förra veckan som hade budget 15.000:-
Var lite knepigt då jag ville ha med en X3D-cpu och det behövdes OS och ihopmontering men landade på ~14.500:- men tog lite tid innan jag kom dit. 20-22k är enkelt.

Permalänk
Medlem

@Rosenvik Nyfiken på vad som skrevs i artikeln om CPU-kylaren Peerless Assassin:

Citat:

Med det sagt är kylningen något i underkant för Ryzen 7 7800X3D, även om den fortfarande skall ses som acceptabel.

Låter inte det lite konstigt, vad är det påståendet baserat på?
7800X3D drar väl ganska lite ström och begränsas väl rätt lite av kylaren?
Sen blir den ju ändå ganska varm, pga att cachen ligger ovan på CPU:n, men det borde betyda att det ändå inte är kylaren som är flaskhalsen om jag tänker rätt nu.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Rosenvik Som det står i artikel "det beror helt enkelt på spelbiblioteket samt skärmupplösning. Med enbart 12 GB grafikminne profilerar sig RTX 4070 SUPER Windforce som ett kort för spelande i upplösningen 1440P, gärna med ray tracing aktiverat. Radeon RX 7900 XT Hellhound sträcker sig bekvämt upp till 4K, men då rastrerat."

Med det skrivet hade jag börjat testet med att istället för att lägga pengarna på en bättre CPU på en speldator. Gå upp till RX7900 XTX i stället för RX7900 XT och ta den prisskillnaden och "bara" ha råd med en 7600 CPU.

Jag förstår resonemanget, men vi utgick ändå från medlemmarnas val i omröstningen. Där blev det en jordskredsseger för X3D, vilket vi då tog avstamp i med vår alternativa komponentlist.

Permalänk
Medlem

Tack, intressant.

I hyllan här hemma står just nu ett 4080 Super, en 9800x3d, och en 4k-skärm som väntar på resterande delar.
Detta var intressant läsning som nog kommer påverkar min inköpslista.

Tror ni min cpu, gpu och skärm kommer passa fint med resterande delar i detta Vinterbygge? Det enda jag kan tänka mig att ändra, är att uppgrade till en 4tb ssd istället för 2tb.

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Tack, intressant.

I hyllan här hemma står just nu ett 4080 Super, en 9800x3d, och en 4k-skärm som väntar på resterande delar.
Detta var intressant läsning som nog kommer påverkar min inköpslista.

Tror ni min cpu, gpu och skärm kommer passa fint med resterande delar i detta Vinterbygge? Det enda jag kan tänka mig att ändra, är att uppgrade till en 4tb ssd istället för 2tb.

Det kommer fungera galant!

I de flesta spel i den upplösningen är den processorn möjligen ’för snabb’, men det betyder bara att den kommer hålla längre

Jag menar alltså bara att en billigare processor hade ofta gett likvärdiga resultat vid 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag röstade för detta:
https://komponentkoll.se/bild/OAnhG.png
men saknade vissa val och det har kommit nya alternativ nu så skulle rekommendera detta:
https://komponentkoll.se/bild/QgzkB.png

Är 7500F tillräcklig?

Annars så ser mycket på 7600x datorn bra ut.
Men är det inte bättre med:
7600 som inkluderar kylare?
RAM och moderkort ser bra ut.

Men Chieftec Vega 850w 3.1 är kanske mer prispressad och har ändå Atx 3.1?

Chassi kan man väl nästan ta billigaste som har ok recensioner?

Jag är då mer inne på mer prestanda per krona utan att dra det för långt.
Utseendet kan man såklart frivilligt lägga mer pengar på, men vill man prispressa och om datorn inte ska användas som prydnadsobjekt så går det nog att optimera mer.

Såhär i efterhand så ser jag att själv hade tur i vintras när jag köpte dator då jag kom betydligt billigare undan än om man skulle köpa dator nu, det är bara GPUn som inte är inköpt och det kommer ju svida nu när 5000-serien inte driver på pris/prestanda. Får hoppas på AMD och att de lyckas lansera med tillräckligt goda volymer.

Jag upplever att CPUn i artikeln är överdimensionerad för GPUn, det skulle nog för en överväldigande majoritet gå lika bra med en CPU för halva priset med den GPUn.
Bättre att uppgradera CPUn senare istället och AM5 kommer nog supportas länge.
Likadant med de flesta datorbutikerna som ofta slänger i för slö GPU i förhållande till hur mycket pengar som budgeteras till resten av systemet. Jag hade i alla fall aldrig byggt en dator för över 12K med något 4060 kort tillexempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I de flesta spel i den upplösningen är den processorn möjligen ’för snabb’, men det betyder bara att den kommer hålla längre

Jag menar alltså bara att en billigare processor hade ofta gett likvärdiga resultat vid 4K

När väl CPUn inte är "för snabb" längre så kommer det finnas betydligt billigare CPU:er till bättre priser. Det är dock bra att ligga på AM5.

Men har man inte så tajt plånbok så kanske det är smidigare att byta GPU än CPU när man känner för det, om man inte gillar att mecka så mycket själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Toppen! Då hoppas jag 9800x3d kommer leva länge nog för att vara mer än ok vid uppgradering av gpu till 60xx om ~2år.

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem

Snåla på GPU för att ha råd med en snordyr CPU känns knäppt i en gamingdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Toppen! Då hoppas jag 9800x3d kommer leva länge nog för att vara mer än ok vid uppgradering av gpu till 60xx om ~2år.

9800x3d kommer med största sannolikhet vara överdimensionerad för till och med RTX 6090, så du kan nog sitta lungt i båten minst 4 år framöver. Det ända spelet som skulle kunna påverka det något skulle i så fall vara GTA6, ifall det har något ultra läge som drar väldigt mycket CPU prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Snåla på GPU för att ha råd med en snordyr CPU känns knäppt i en gamingdator.

Fast man kanske behöver spara in på monitor när man köpt en dator för över 20K, uppskalning från 720P FTW!

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Jag förstår resonemanget, men vi utgick ändå från medlemmarnas val i omröstningen. Där blev det en jordskredsseger för X3D, vilket vi då tog avstamp i med vår alternativa komponentlist.

OK uppfattade det som att ni skulle visa prestandan av systemet genom lite tester, och då var mitt förslag att efter det testa med en klenare CPU och starkare GPU för samma total kostnad av systemet.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är 7500F tillräcklig?

Annars så ser mycket på 7600x datorn bra ut.
Men är det inte bättre med:
7600 som inkluderar kylare?
RAM och moderkort ser bra ut.

Men Chieftec Vega 850w 3.1 är kanske mer prispressad och har ändå Atx 3.1?

Chassi kan man väl nästan ta billigaste som har ok recensioner?

Jag är då mer inne på mer prestanda per krona utan att dra det för långt.
Utseendet kan man såklart frivilligt lägga mer pengar på, men vill man prispressa och om datorn inte ska användas som prydnadsobjekt så går det nog att optimera mer.

Såhär i efterhand så ser jag att själv hade tur i vintras när jag köpte dator då jag kom betydligt billigare undan än om man skulle köpa dator nu, det är bara GPUn som inte är inköpt och det kommer ju svida nu när 5000-serien inte driver på pris/prestanda. Får hoppas på AMD och att de lyckas lansera med tillräckligt goda volymer.

Jag upplever att CPUn i artikeln är överdimensionerad för GPUn, det skulle nog för en överväldigande majoritet gå lika bra med en CPU för halva priset med den GPUn.
Bättre att uppgradera CPUn senare istället och AM5 kommer nog supportas länge.
Likadant med de flesta datorbutikerna som ofta slänger i för slö GPU i förhållande till hur mycket pengar som budgeteras till resten av systemet. Jag hade i alla fall aldrig byggt en dator för över 12K med något 4060 kort tillexempel.

7600X, 7600 & 7500f är samma CPU bara lite olika klockade, förutom att 7500f saknar inbyggd grafik. Så för 5-6 hundra billigare så täcker det in en kylare bra nog att klara av en senare uppgradering till 9800x3D eller liknande.

Chieftec Vega har bara 2 års garanti, vilket känns lite snålt för ett PSU i den här klassen.

Chassi är mycket en smaksak, Phanteks XT kommer dock med 4x140mm PWM & RGB fläktar som går att seriekoppla, vilket är bra för under tusenlappen. Det går nog bra att köra ett Montech x3 mesh för 579kr, men känns lite snålt för en dator som kostar 15-20k.

CPU/GPU balansen beror ju på lite vilken skärm man tänkt använda, en 1080p 540Hz funkar ju bäst med en brutal CPU, medans en 4k 60Hz mår bäst av största krutet på grafikkortet. 7500f + 7900 XT kostar ju ungefär samma som 9800X3D + 6750 XT.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.