Helgsnack: Vilken uppgradering ångrar du mest?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilken uppgradering ångrar du mest?

I veckans helgsnack undrar vi vilken komponent som fyllt dig mest med ånger.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

från 27 tums till 32 tums skärm.

Hade mellan 2012-2019:
https://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x1...

införskaffade 2019:
https://rog.asus.com/se/monitors/27-to-31-5-inches/rog-strix-...

Ser fram emot dagen denna går sönder så jag kan byta ner mig igen, har även bytt bort den extremt fula foten mot en mer stilren och vuxen modell.

Varför? för stort vid ett vanligt skrivbord, problem med flimmer med freesync på AMD kort och nu på senare år blivit otroligt mycket backlight bleed i hörnen samt väldigt onaturliga färger på panelen.

Den kostade 6790kr...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Spännande.
Edit. Kom på fler saker när jag tänkte till!

När jag uppgraderade till HD6970 och fick ett rent helvete med drivrutinerna.
(Skulle skickat tillbaka skiten såhär med lite eftertanke) Orkade inte med längre efter nåt år tror jag och bytte till ett GTX680 och allt bara funkade sedan dess \o/

När jag skaffade en Cdbrännare för runt 2700 pengar strax innan de började tokrasa i pris -.-
Skaffade ett Awe 64 för jag ville få soundfont ljud i FF7 speciellt, bara för att inse att det kortet inte stödde soundfonts -.-

Annars är väl första och enda gången jag förskottsbetalde när jag skulle ha ett 9800Pro och företaget kursade x.x

kom på fler saker
Permalänk
Medlem

Väldigt sent i livscykeln köpte jag sockel 775, ingen dåligt processor i sig q6600, den klockade fint och presterade mer än väl. Men för några tusenlappar till hade man fått i7 920 på 1366, med tripple-channel ram och ’riktig’ quadcore

Den hade stått sig många år längre helt enkelt

Men jag var en fattig student så det var alltid lite kämpigt med ekonomin

Permalänk

Ett tvkort strax efter Windows XP hade släpps början av 2000talet, fungerade drivrutiner för WinXp skulle snart komma, jag väntade och väntar och de har inte kommit än. Men den som väntar på något gott.

Bortsett från detta, lite missnöjdhet med felval av skärmar, efter ha köpt dem insåg jag skulle ha valt annorlunda.
Appleprylarna så missnöjd med priset, jag skulle ej säga de är dåliga. Bara att jag förväntar mig mer för t.ex 15 000kr för en 11” surfplatta. Så otroligt mycket bättre är den ej än Samsungen i samma storlek för 3000kr som jag har. Apple M4 och köra windows x/86x64, om din tid inte är värt något så gör detta.

Om jag hade köpt en 3D skrivare så oj vad jag både hade klagat och berömt denna.

Skulle jag köpa en ny pc, så vad skulle jag ha den till? Arbeta på privat hårdvara tillåter ej alla arbetsgivare idag.

Permalänk
Medlem

Min senaste?
Bytte till Am5 Platform.. dock har jag fått den mer stabil nu med ett mycket dyrare moderkort..
Och innan dess, förmodligen att jag köpte en rtx 4060..
Visst var det en uppgradering över min 2070i.
Men jag hade behövt att utforska lite mer.. och kanske köpt en 7800xt istället för nästan samma peng..

Undrar om jag inte bättre hade lagt ytterligare några pengar till och köpt en Ryzen 7/9 x3d istället av en 7700x

Men visst man har ju inte oändligt med pengar ibland så man tar sin kompromisser då o då

Permalänk
Kontot avslutas

När jag köpt 7900xtx.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Discokungen

Jag skulle nog säga X299 Apex med 7820X. Väldigt vackert kort och fin plattform men jag spelar så mycket CPU-begränsade spel att det var katastrof. Stellaris rullade inte direkt mjukt i late game. Kunde ju köpt en snabbare professor på mainstream-plattformen till mindre pengar...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Ett skärm köp, trodde det skulle blir en mer wow känsla än vad det blev.

Eller back in the days, köpte en CD-brännare för man läst och hört gott om den men fy tusan va dåligt den presterade.

Känns som att listan kan göras lång men de var det första som ploppa upp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag får lite ångest att jag var tvungen att lägga 8 laxar på mitt nuvarande moderkort, eftersom min ROG Dark Hero som bara hade 4 år på nacken, verkar ta död på minnen. Så fick bli en crosshair VIII extreme istället.

Har även fått lite med tiden växande ånger över mitt RTX 3090 Ti, enbart p.g.a ljudnivå. Tycker rentav att blower-kylarna på mina Titan X kort har behagligare läte.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Min sekundärskärm till primärdatorn. Jag hade en medioker 24- eller 27-tummare (minns inte, lånad av ett syskon) men jag ville ha en spelskärm med högre och variabel bildfrekvens. Köpte en krökt 32-tummare från ASUS, med VA-panel. Detta var tidigt 2019, så IPS-skärmar med bra prestanda var fortfarande betydligt dyrare. Tyvärr var skärmen inte så bra. Väldigt mycket ghosting och andra konstiga bildproblem som berodde på paneltypen.

Jag insåg också att jag inte var målgruppen för snabba skärmar. Jag har den kvar, intill min primära skärm som jag köpte lite senare, en lika stor skärm men 60 Hz IPS och väldigt bra bildegenskaper. Den gör jag nästan allt på, inklusive allt spelande. Sekundärskärmen använder jag bara när jag vill ha lite halvbevakning på nåt (t ex nåt sportevenemang) under tiden jag spelar eller gör nåt annat.

Så, den där spelskärmen var en dyr uppgradering för att få nåt det visade sig inte lockade, och med medioker bildkvalitet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

När jag bytte ner mig från 1080Ti SLI till 2080Ti.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

köpte en 4790k år 2016

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Gick från en 27" 144Hz IPS till en 32" 1440p IPS 170Hz. Skärmen hade fått bra recensioner, men den hade sämre kontrast och kändes verkligen inte som en uppgradering på något sätt. Sålde den inom ett år och skaffade en 42" C2 Oled och har varit supernöjd sedan dess.

Permalänk
Medlem

PC

Men det blev åtminstone bättre med tiden. Mycket av den.

Sen ångrade jag första försöket med vatten i dem. Inte för att något gick åt skogen direkt, men det blev vare sig tyst eller häftigt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

EVGA 1080 FTW3 SLI, slutade i två brunna kort tack vare bristfällig VRM-kylning på ftw3-kylaren

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Skärm även här. Hade 27" 1440p + 24" 1080p och ville dels ha två 27" samt primär skärm med IPS i ställer för TN, så jag köpte en Samsung G5 1440p 165 Hz IPS.

Grådassig och har en tendens att göra mig lätt illamående efter några timmar av någon anledning, vilket jag aldrig upplevde med TN-skärmen som nu är sekundärskärm. Att jag upplever den som grådassig kan bero på att jag mer och mer använder min TV (LG CX) för spel, det mesta ser rätt dåligt ut bredvid den.

Kommer förmodligen skaffa en 32" 2160p240 OLED efter nästa grafikkortsbyte när det finns fler skärmar med UHBR 20 på marknaden.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Egentligen alla dator/teknik saker som jag har köpt. Helvetes vad dåligt val det har varit varje gång. Det hade varit bättre med aktier eller något.
Och vilket rikare liv man hade levt istället för att ha spenderat så ofantligt mycket tid framför den där dumburken.

Permalänk
Medlem

Gick från en äldre 29" 60hz IPS till 34" 144hz VA.
Jag tänkte att en VA ändå skulle vara helt ok, men färgerna var så mycket sämre, och bilden var suddigare trots högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Ångrar och ångrar. 2008 hade jag landat ett jobb och skulle för första gången på evigheter köpa en ny dator, hade verkligen bara gammalt skräp då. Snålade och köpte ett budget-kort med AM2, 2 DDR2-kortplatser, och en passande AMD cpu (glömt exakt vilken). Gick som tåget, jämfört med tidigare datorer jag haft, men egentligen BORDE jag köpt core 2 duo och bättre moderkort, speciellt som jag börjat kolla på "hackintosh" som passade bättre för Intel. Core 2 Quad var nog lite för dyr då.

Så, 2 år senare köpte jag nytt igen, Core i5 760 (4 core), moderkort med USB3, etc. Kostade väl 2500 totalt kanske?

Kontentan : Ångrade 2008-2010 köpet av AMD-CPU, men å andra sidan var uppgraderingen till i5 inte så dyr och mina föräldrar fick min gamla, ändå rätt kompetenta, cpu+mb+ram.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Uppgraderade grafikkortet från ett nvidia gt240 till ett nvidia 9800gt MEN fick ett 9800GS och hann öppna kartongen innan ja upptäckte det och då fick ja inte lämna tillbaka det fast dom sålde det fortfarande som ett gt och först efter ja påpekade det hela och bråkade för att få lämna tillbaka det (vilket dom neka mig hela tiden) så ändra dom på hemsidan från gt till gs.

Dom ja köpte av är en av dom tre stora nätsidorna med datorkomponenter vi har idag

Permalänk
Medlem

Hårdvara?
AMD Radeon 7800xt. Förvisso ett habilt grafikkort, men fullständigt inkapabelt för AI-bruk.

Kringutrustning?
Mus+Tangentbord Logitech Signature Slim Combo MK950
Musen tappar kontakten några gånger i veckan trots att den inte är mer än 3 dm från mottagaren och tangentbordet kräver att man laddar ner crapware för att få F-tangenter m.fl. att fungera normalt. Sämre än de flesta noname-produkter som jag testat.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Sapphire r9 fury nitro.

Bytte mitt gamla radeon 7950, var sjukt taggad på att spela men fick aldrig kortet att funka rejält. Spelen kraschade konstant, kortet spoltjöt så att det hördes i halva huset osv.

Jag envisades med att det var min dator och drivrutiner som jävlades, la många timmar på att lösa det men det gick inte. Efter lång tid, kanske ett år, tog komplett kortet i retur och jag köpte ett grx1060 dyrt under brinnande mininghets. Ångrade även det köpet nån vecka, men kortet funkade felfritt i många år och det gjorde det värt varenda krona i slutändan.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Spendera pengar på RGB istället för att gå upp ett steg på Grafikkortet när jag byggde min senaste dator. Jävla korkat. Men det vart ju snyggt. ffs. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hd 5850 asus referens, högljudd, strömhungrig och var inte särskilt snygg.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Att jag köpte färdigbyggt dator från Komplett överhuvudtaget, men det är ju inte enskild komponent och jag hade inte annan möjlighet. Fast AIO kylaren som satt i den då, CM ML120L Komplett Edition. Dåligt val.

Denna veckan fick jag reda på att mitt Gigabyte B650 UD AC endast stödjer 433Mbps wifi istället för 1Gbps+
Jag som skyllde på internetleverantören 😂 Lite ångest där men fick nu en wifi6 kort under 200sek, så funkar det bra ångrar jag inte moderkortet då det endast var 1000kr helt nytt från butik.

Permalänk
Medlem

Skärm här också, köpte en 34" krökt Acer Predator.. tvi tvi... Nu gått ner till en 32" rak skärm och fy fan va skönt!

Permalänk
Medlem

Från bärbart till stationärt. Allt tar så mycket plats!

Permalänk
Medlem

Fick en släng av mekanisk-tangentbordsjukan och blåste helt orimliga mängder pengar på switchar, keycaps och brädor som numera mestadels tar plats i förrådet. Varje enskilt inköp var inte så dyrt så det märktes inte, men jag känner mig som en idiot nu i efterhand 😅

Permalänk
Medlem

Att jag bara köpte 1TB NVMe istället för större kapacitet.
Annars är jag väldigt nöjd med resten

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR