Media kvalitet 1080p i olika upplösningar, skillnad i kvalitet? (1080p/1440p/2160p)

Permalänk
Medlem

Media kvalitet 1080p i olika upplösningar, skillnad i kvalitet? (1080p/1440p/2160p)

Detta året är det dags att byta ut gamla 24" 1080p IPS skärmen till OLED.

Det blir antingen 27 eller 32"
Spelmässigt kommer jag inte kunna driva spel i 4k för det mesta utan det kommer få köras i 1080p/1440p (därför funderar jag lite på 1440p då jag kan köra samma upplösning utan byta mellan desktop/spel etc). Men 4k är ju trevligt utanför spelande. Dual mode oleds kanske det kommer mer av 2025 som verkar smidigt.

Jag har funderat på en sak dock. Jag kollar uteslutande på media på datorn via plex mestadels, och majoriteten av materialet är 1080p.

Därför undrar jag om man ex tar en 27" eller 32" och jämför samma 1080p material i upplösningarna 1080p/1440p/2160p. Kommer det vara någon skillnad i kvaliteten mellan dessa?

Permalänk
Moderator
Moderator

Inställningar kommer alltid vara relevanta, likaså hur din skärm respektive grafikkort respektive använd mjukvara skalar bilden. Grundprincipen är dock att material i 1080p alltid kan se bra ut på en 4k-skärm, men alltid kommer bli luddigt om du skalar upp till 1440p. Sedan varierar givetvis hurpass mycket man tycker luddigheten stör. Det var också anledningen till att jag gick ifrån 1080p till 4k. Även om 1440p varit lättare att driva fint i spel används bildskärmen nästan lika mycket till mediakonsumtion, och då går 1440p helt enkelt bort.

Ett alternativ då är att köra en 32" 1440p-skärm men inte använda fullskärm när du kör material i 1080p utan köra en ruta i 1920x1080 och svarta kanter utanför det. Det bör plex kunna lösa.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Detta året är det dags att byta ut gamla 24" 1080p IPS skärmen till OLED.

Det blir antingen 27 eller 32"
Spelmässigt kommer jag inte kunna driva spel i 4k för det mesta utan det kommer få köras i 1080p/1440p (därför funderar jag lite på 1440p då jag kan köra samma upplösning utan byta mellan desktop/spel etc). Men 4k är ju trevligt utanför spelande. Dual mode oleds kanske det kommer mer av 2025 som verkar smidigt.

Jag har funderat på en sak dock. Jag kollar uteslutande på media på datorn via plex mestadels, och majoriteten av materialet är 1080p.

Därför undrar jag om man ex tar en 27" eller 32" och jämför samma 1080p material i upplösningarna 1080p/1440p/2160p. Kommer det vara någon skillnad i kvaliteten mellan dessa?

Pratar vi film? Då är detta i princip en icke-fråga. Lite annat om vi talar om att skala datorgrafik, gränssnitt etc som är låst till 1920x1080 och skalningen kan förändra utseendet på den grafiken. Spel kan vara lite mittemellan där beroende på spelet i fråga.

Det som brukar inträffa är att när du väl får se 4K-native är att man till slut vänjer sig vid den nivån och 4K med kvalitet blir ens interna referenspunkt. När man sedan får se 1080p-material upplever man att detta missar den nya nivå man nu har som sin måttstock. Det 1080p-material man en gång höjde till skyarna för sin kvalitet upplevs inte längre lika bra som det en gång gjorde. Då blir det gärna en diskussion om skalning.

Det hela handlar förstås inte särskilt mycket om själva skalningen, utan om att den personliga referenspunkten har förändrats. Dina 1080p-filmer du har kommer vara ungefär som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Pratar vi film? Då är detta i princip en icke-fråga. Lite annat om vi talar om att skala datorgrafik, gränssnitt etc som är låst till 1920x1080 och skalningen kan förändra utseendet på den grafiken. Spel kan vara lite mittemellan där beroende på spelet i fråga.

Det som brukar inträffa är att när du väl får se 4K-native är att man till slut vänjer sig vid den nivån och 4K med kvalitet blir ens interna referenspunkt. När man sedan får se 1080p-material upplever man att detta missar den nya nivå man nu har som sin måttstock. Det 1080p-material man en gång höjde till skyarna för sin kvalitet upplevs inte längre lika bra som det en gång gjorde. Då blir det gärna en diskussion om skalning.

Det hela handlar förstås inte särskilt mycket om själva skalningen, utan om att den personliga referenspunkten har förändrats. Dina 1080p-filmer du har kommer vara ungefär som innan.

Ja precis, vanliga video filer. Då majoriteten av det jag kollar på bara har 1080p som högsta upplösning så ville jag ju inte det skulle bli sämre om man valde en specifik upplösning. Så tack för informationen angående det.

Viss media finns ju dock i 4k så det är väl en anledning som lockar angående det.
Sen är det väl lite rörigt då de versioner i 4k ibland bara finns med ex Dolby vision osv, så vet inte hur det är att se på en vanlig datorskärm etc som de flesta saknad stöd för etc. Men det är ju en annan fråga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Viss media finns ju dock i 4k så det är väl en anledning som lockar angående det.
Sen är det väl lite rörigt då de versioner i 4k ibland bara finns med ex Dolby vision osv, så vet inte hur det är att se på en vanlig datorskärm etc som de flesta saknad stöd för etc. Men det är ju en annan fråga

Det bör gå bra, Dolby Vision är ett tillägg utöver HDR10, så DV-klipp ska gå att se på HDR10-kapabla skärmar.
Edit: Utan de fördelar DV kan ge då, naturligtvis.

Har du inte HDR-skärm alls vet jag inte hur det fungerar i varje fall, men t ex VLC kan spela upp HDR-filer med SDR-tonemapping, men i såna fall lär det vara en mycket bättre idé att kolla på SDR-mastrade klipp när det går.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS