Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Inaktivera inbyggt grafikkort?

Permalänk

Inaktivera inbyggt grafikkort?

Hej

Jag har en laptop Dell G3
Specs:
Intel i5-9300H 2.4 GHz
8 GB ram
Nvidia GeForce GTX 1650
Intel UHD Graphics 630
SSD disk

Jag kör oftast på den inbyggda skärmen + en extra skärm. Är det värt att inaktivera UHD Graphics kortet i biosen? Som jag förstår det så tar den kraften från CPUn? Har begränsad med kunskap på det här området så uppskattar åsikter.
Är det bäst att köra på båda grafikkorten aktiverade eller ska jag inaktivera det ena?

Mvh Thomas

Permalänk
Medlem

Windows och spel är oftast tillräckligt bra nu för tiden att den använder den GPU som är bäst för uppgiften. Om du stänger av iGPU'n så kommer battertiden att minska drastiskt men det är ju inte ett problem om du använder den mer som en stationär än en laptop.

Permalänk

Juste, jag använder den mer som en stationär. Så om jag stänger av iGPUn så kommer det bli mer CPU kvar till andra uppgifter? Just nu verkar CPUn kämpa rätt hårt...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det påverkar just cpu kraft.
Däremot så har du inte så mycket ram i din dator och det inbyggda grafikkortet tar en delad kaka utav ditt ramminne. Så inaktiverar du din iGpu så får du lite mer ram över till annat.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk

Okej. Så iGPUn tar inte kraft från CPUn? Jag hade förstått det så.

Har planer på att lägga till lite mer RAM. Byta ut 2x4 mot 2x8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasKompis:

Okej. Så iGPUn tar inte kraft från CPUn? Jag hade förstått det så.

Har planer på att lägga till lite mer RAM. Byta ut 2x4 mot 2x8

GPUn som är inbyggd i cpu:n tar inte av cpu:ns beräkningskraft, men den kan ev "sno" lite av den totala effekt- och värmebudget som finns tillgänglig för cpu:n.

Dvs det man ev kan vinna lite cpu prestanda i genom att inaktivera iGPU är att processorn inte behöver avvara några enstaka W till iGPUn och ev minskar CPU:ns värme marginellt (utöver som andra redan har nämnt, att minnensallokering till iGPU försvinner vid inaktivering).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Aha okej. Bra förklaring. Så det kan hjälpa prestandan marginellt att inaktivera grafikkortet?

Vad hade ni gjort?
Finns de några risker med att inaktivera det?

Jag testade att göra det tillfälligt. Fick inte upp alternativet i BIOS så fick göra det i enhetshanteraren. Däremot verkade det inte funka så bra, många program kunde jag inte "nå" eller klicka på efter jag öppnat dom, som om dom slutade svara(fast dom inte gjorde det) så fick avsluta processen i aktivitetshanteraren.
Verkar som att windows fortfarande försöker använda det intergrerade....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasKompis:

Aha okej. Bra förklaring. Så det kan hjälpa prestandan marginellt att inaktivera grafikkortet?

Vad hade ni gjort?
Finns de några risker med att inaktivera det?

Jag testade att göra det tillfälligt. Fick inte upp alternativet i BIOS så fick göra det i enhetshanteraren. Däremot verkade det inte funka så bra, många program kunde jag inte "nå" eller klicka på efter jag öppnat dom, som om dom slutade svara(fast dom inte gjorde det) så fick avsluta processen i aktivitetshanteraren.
Verkar som att windows fortfarande försöker använda det intergrerade....

Du behöver nog göra det i BIOS för att faktiskt inaktivera den.

Du kommer förmodligen inte att märka någon skillnad, så jag hade inte lagt ner tid på att ens försöka.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du behöver nog göra det i BIOS för att faktiskt inaktivera den.

Du kommer förmodligen inte att märka någon skillnad, så jag hade inte lagt ner tid på att ens försöka.

Okej tack för er hjälp!