Storbritannien beordrar Apple att skapa global bakdörr

Permalänk
Melding Plague

Storbritannien beordrar Apple att skapa global bakdörr

Hemlig order äventyrar alla Icloud-användares säkerhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha… vad ska ”rent mjöl i påsen jag har inget att dölja folket” dra för argument den här gången om att det är bra?

Permalänk
Medlem

Haha! Brittisk humor är bäst!

Permalänk
Medlem

En bakdörr som sedan Kina, Ryssland osv förstås gärna kommer att vilja använda. Det finns säkert mycket kul de kan hämta den vägen, även från de brittiska genier som har hittat på det här.

Det roligaste hade dock varit om både Apple och Google som svar slutade leverera sina tjänster till brittiska kunder. Hoppas de inte har rivit de fasta telefonerna och pappersblanketterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En bakdörr som sedan Kina, Ryssland osv förstås gärna kommer att vilja använda. Det finns säkert mycket kul de kan hämta den vägen, även från de brittiska genier som har hittat på det här.

Det roligaste hade dock varit om både Apple och Google som svar slutade leverera sina tjänster till brittiska kunder. Hoppas de inte har rivit de fasta telefonerna och pappersblanketterna...

Det var också min första tanke
Kina med fler länder lär ju också kräva detta om nu Storbritannien skulle få en sån tillgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det hade t.o.m varit önskvärt att dom slutade leverera tjänster till Storbritannien, liksom e.x Signal lovat göra ifall något land försöker pajja deras tjänster.

Resten av världen ska inte behöva bli osäker för att ett enskilt land är ute och cyklar så här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns säkert mycket kul de kan hämta den vägen..

Nu försvarar jag inte det här, men människor är inte riktigt så intressanta/relevanta som dom tror heller.

Den verkliga övervakningen sker ju totalt öppet, som deklarationer, årsredovisningar, läkarjournaler, att det numera är i princip olagligt att bo någon annanstans än där man är folkbokförd, osv. osv .

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det hade t.o.m varit önskvärt att dom slutade leverera tjänster till Storbritannien, liksom e.x Signal lovat göra ifall något land försöker pajja deras tjänster.

Resten av världen ska inte behöva bli osäker för att ett enskilt land är ute och cyklar så här.

Men, men... Alla pengar då?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Jaha… vad ska ”rent mjöl i påsen jag har inget att dölja folket” dra för argument den här gången om att det är bra?

"Bla bla du är inte så speciell att spionera på bla bla" Hade inte förväntat mig någon större reaktion av det naiva svenska folket.

Visa signatur

Lian Li A3 - 7800X3D - 32GB DDR5 6000 CL30 - RTX 4080 Super - 2TB NVME

Permalänk
Medlem

Är det många som tror att det inte redan finns bakdörrar?
Det är nog endast fler som vill ha tillgång till huvudnycklarna/informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu försvarar jag inte det här, men människor är inte riktigt så intressanta/relevanta som dom tror heller.

Den verkliga övervakningen sker ju totalt öppet, som deklarationer, årsredovisningar, läkarjournaler, att det numera är i princip olagligt att bo någon annanstans än där man är folkbokförd, osv. osv .

Jo, det gör du och du klipper även i citatet rätt osnyggt för att göra det.

Permalänk
Medlem

Rent mjöl i påsen eller inte är irrelevant för mig. Det är för mig en principfråga: myndigheter och företag ska inte ha tillgång till min privata data. Punkt slut.

Permalänk
Medlem

Om de ska kolla sina egna invånare är det en sak men hela världen? Var väl länge sedan de ägde 1/3 av världen i sitt kolonialimperium.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att höra om att en kvällstidning mutat någon för använda bakdörren för att få information i en telefon som tillhör en kändis.

Brittiska kungahuset: prins William, Harry och flera runt dem är kända exempel på folk som fått sina telefoner hackade av brittiska skvallerjournalister. Men det har också hänt att annars vanliga personer, som bl.a. brottsoffer, fått sina telefoner hackade för att de varit intressanta för en story.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Rent mjöl i påsen eller inte är irrelevant för mig. Det är för mig en principfråga: myndigheter och företag ska inte ha tillgång till min privata data. Punkt slut.

Ett problem i sammanhanget är hur okej (ibland snarast ivriga) folk är att ge sin privata data till företag, vilket sedan öppnar för det bredare problemet.
Känns som att det skulle behövas en motreaktion på den punkten i något läge.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Utom din deklaration, dina läkarjournaler, när du är sjuk(skriven), när ditt barn är sjukt, exakt var du bor, osv. osv. Det där är staten.

Jag kan göra samma sak med dom privata företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Utom din deklaration, dina läkarjournaler, när du är sjuk(skriven), när ditt barn är sjukt, exakt var du bor, osv. osv. Det där är staten.

Det finns privat, och sen finns det privat. Gör skillnad på vad myndigheter vet om dig och ditt liv och vad du själv vet om dig och ditt liv. För inte har du berättat precis allt om dig och dina tankar för myndigheterna

Permalänk
Medlem

Varför inte bara återinföra tumskruvar om nu buset inte vill sätta dem på telefonen?

Enda vitsen med med systemövergripande integritetstummande är ju att spåra via systemspaning ändå. Vilket i sin tur inte är är ett möjligt tvångsmedel. Ännu. Så då måste ju det också medges när väl backdörren är öppen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Visste att sånt här svar skulle komma, jag skulle väl ha tagit med en disclaimer. Jag vill inte att de ska veta mer än de redan vet, vilket redan är väldigt mycket. Än så länge kan ingen annan än jag se mina bilder och videor på min telefon, eller mina meddelanden eller anteckningar eller filer. Jag vill gärna att det ska fortsätta vara så.

Edit: För övrigt har inkomst, ägande, boende, och familjesituation varit känt av staten eller kyrkan i tusentals år, men vad man säger till sina vänner eller skriver i sina dagböcker har alltid varit självklart privat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du kan lägga till USA till den listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Edit: För övrigt har inkomst, ägande, boende, och familjesituation varit känt av staten eller kyrkan i tusentals år, men vad man säger till sina vänner eller skriver i sina dagböcker har alltid varit självklart privat

Det har varit privat, men då med skillnaden att polisen kunde fråga ens vänner om vad man sagt, eller skaffa en husranskan och läsa ens dagbok. Situationen med dagens kryptering är något helt annat.

Privatliv och anonymitet är ,precis som demokratin, en blipp i den moderna människans historia.

(Det här skall inte ses som att jag är för bakdörrar.)

Permalänk
Medlem

Att t.ex. polisen ska kunna begära ut material är helt ok för mig. Men det här? Nej.
Och det kommer alltid finnas personer som kommer att missbruka detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boelving:

Att t.ex. polisen ska kunna begära ut material är helt ok för mig. Men det här? Nej.
Och det kommer alltid finnas personer som kommer att missbruka detta

Hur tänkte du att de skall kunna begära ut material om allt är krypterat?

Permalänk
Medlem

Det verkar ganska vettigt ur en säkerhetssynpunkt att en del länder har fått Apple att låta ett separat inhemskt företag hantera iCloud för deras lands användare (Kina).

Det kanske skulle vara bra för den svenska statens säkerhet om Sverige hade sett till att det var ett svenskt företag som följer svensk lag som sköter iCloud för användare i Sverige. Att inte förhindra andra länder att spionera på ens lands medborgare är ett ganska stort misslyckande för de myndigheter vars uppgift är att förhindra det.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Borde inte vara lagligt i någon version av universum

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag tror jag blivit whatever med det mesta i världen som inte har en direkt påverkan på mig.
Skjutningar, sprängningar reagerar man inte på längre. Företag, politiker etc som beter sig som idioter whatever.
Sådant här likaså, personligen känner jag jaha, gör vad ni vill typ kommer antagligen inte göra någon skillnad i mitt liv ändå.

Är det ett tecken på man börjar bli gammal? Jag har slutat bry mig om saker som inte har en direkt påverkan på mitt personliga liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det verkar ganska vettigt ur en säkerhetssynpunkt att en del länder har fått Apple att låta ett separat inhemskt företag hantera iCloud för deras lands användare (Kina).

Det kanske skulle vara bra för den svenska statens säkerhet om Sverige hade sett till att det var ett svenskt företag som följer svensk lag som sköter iCloud för användare i Sverige. Att inte förhindra andra länder att spionera på ens lands medborgare är ett ganska stort misslyckande för de myndigheter vars uppgift är att förhindra det.

Sveriges myndigheter vill inget hellre än att få göra samma sak, Chat Control är bara början.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Allt är på väg helt åt helvete

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Allt är på väg helt åt helvete

Nja men alla kommer vara övervakade överallt. Privatliv kommer vara ett främmande koncept.
Kameror kommer nog finnas i allas hem varesig man vill eller inte.
Moderna bilar börjar ju närma sig det. Alla jag känner med moderna bilar tejpar över kamerorna inuti bilen. Lär vara ett lag brott om ett par år.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Britterna har verkligen tappat det helt.

Först hotar man med att få utlänningar extraderade och arresterade över inlägg på sociala medier, och nu verkar man tro sig ha rätten att fatta beslut som påverkar miljarder människor.

Någon borde påminna dem om att det är ett bra tag nu, sedan det Brittiska Imperiet upphörde.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |