Första rapporten om smält kabel med RTX 5090

Permalänk
Melding Plague

Första rapporten om smält kabel med RTX 5090

Se upp för tunna tredjepartskablar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

att de fortfarande envisas med denna kontakten... var inget fel på 6/8pin. och den var designad med mycket högre marginal på effekten.

sense-pinnarna är en god ide men alldeles för dum, borde vara smartare kommunikation över de pinsen så gpu/psu kan hjälpas åt och hitta problem som sedan kan rapporteras till användare igenom gpu kontrollpanel eller liknande medans driver också håller ned effekten på kortet tills problemet lösts.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Detta visar att utveckling inte alltid är bättre!

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem

En fråga: Är det lekmän som gjort installationen själva som råkat ut för detta? Jag lät en kille med 30 års erfarenhet installera mitt 4090, och har inte haft några problem, men även där rapporterade en del smälta kontakter. Om set finns risk för bränder och så, kanske man skulle kräva CE-behörighet för att få bygga dator hemma.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om AMD verkligen går över till denna kontakt på 9070 (som det väl är sagt) eller om de håller kvar i 6/8-pin istället

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Använd alltid originalkablar till nätagget!!
Det står det i varje nätagg dokumentation

Köper man eget så får man skylla sig själv tycker jag

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

att de fortfarande envisas med denna kontakten... var inget fel på 6/8pin. och den var designad med mycket högre marginal på effekten.

sense-pinnarna är en god ide men alldeles för dum, borde vara smartare kommunikation över de pinsen så gpu/psu kan hjälpas åt och hitta problem som sedan kan rapporteras till användare igenom gpu kontrollpanel eller liknande medans driver också håller ned effekten på kortet tills problemet lösts.

8pin har också brunnit, tro inget annat 😊 problemet med denna är att det har för få 12V don fram för de inte vill ha en bredare vrm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Discokungen

Så... bästa tipset är att köra originalkablar och inte tredjepart som är designat för ett kort med mycket lägre effekt. Who would've thought?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Varför har Nvidia valt att gå över till andra pins? För att få ut högre watt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Använd alltid originalkablar till nätagget!!
Det står det i varje nätagg dokumentation

Köper man eget så får man skylla sig själv tycker jag

Nja. Köper man kvalite så ska det inte vara något problem.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Så... bästa tipset är att köra originalkablar och inte tredjepart som är designat för ett kort med mycket lägre effekt. Who would've thought?

Kablar brukar ju komma från nätagget... Är inte de orginal menar du?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hahahahahahahha, fyfan. Varför går inte myndigheter in och förbjuder dessa brandfaror?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Att höga strömmar orsakar värmeutveckling över resistans är välkänt i ett par hundra år. Lösningen är att minska strömmen och resistansen. För mig känns minska resistansen svårt när kontakterna ska vara så små, visst supraledare vid absolut nollpunkt är bra. Men om grafikkort kommer fortsätta dra mer effekt så är det nog spänningen som man får öka.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ozzed:

Jo, men han köpte ju en tredjepartskabel som inte var gjord av Asus, tillverkaren av hans nätdel. Alltså inte en originalkabel. Det finns dessutom just den kabeln från Asus till de nätaggen så det var en väldigt onödig risk.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I det här specifika fallet kördes det med en tredjepartskabel som varken var från GPU eller PSU företagen.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu står det ju tydligt i artikeln att det rörde sig om en kabel från en modtillverkare och således inte original från tillverkaren av nätagget. Och ja, då kommer garanterat ingen garanti från tillverkaren av nätagget att gälla.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Direkt citat: "The cable used was this one: https://www.moddiy.com/products/ATX-3.0-PCIe-5.0-600W-12VHPWR... "

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Manar till lugn här.

En smält kontakt. Det kan faktiskt hända den äldre standarden också.

Jag har inget intresse i att försvara problemkontakter. Och den här nya standarden har haft probelm. Så det är rimligt att var skeptisk.

Men datanunderlaget är för litet för att dra några rimliga slutsatser än så länge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att höga strömmar orsakar värmeutveckling över resistans är välkänt i ett par hundra år. Lösningen är att minska strömmen och resistansen. För mig känns minska resistansen svårt när kontakterna ska vara så små, visst supraledare vid absolut nollpunkt är bra. Men om grafikkort kommer fortsätta dra mer effekt så är det nog spänningen som man får öka.

En till exakt likadan kontakt hade löst det, eller varför inte 4x 8 pin.

EVGA hade plats för det på sitt 3090 Ti, dubbla av dessa kontakter hade varit så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Att höga strömmar orsakar värmeutveckling över resistans är välkänt i ett par hundra år. Lösningen är att minska strömmen och resistansen. För mig känns minska resistansen svår ut, visst supraledare vid absolut nollpunkt är bra. Men om grafikkort kommer fortsätta dra mer effekt så är det nog spänningen som man får öka.

Det är ju vettigt men även det kommer med problem. Högre spänning ger gnistbildning om potentialen är olika när du kopplar in kontakten, och det kan hända om nätagget varit på. Gnista ger sot=resistans. Då måste man ha skydd för det , vilket ger extra komplexitet.

Alternativet göra som USB-C laddkablar och börja med låg spänning för att sedan öka, men även det är en massa komplexitet.

Får väl hoppas man klarar sig igenom den här vändan också. Är supernoga med min kontakt och kör både grafikkort och nätdel från MSI, men den MSI kabel som skickades med nätagget.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

i mdetta fallet som inte nämdes här men tror någon profil på YT tog upp det, Denna kabel som nu är kass har använts med ett 4090 och var bränd redan innan den användes med 5090, så det uppkom innan om man säger så , det har figurerat på nätet en vecka nu och detta är enda kontakten som smält ett 5090 , Dålig kabel redan innan

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Minska resistansen är enkelt, grovare kabel och större/bättre stift så är problemet löst problemet med dessa kontakter är att man har på tok för klena stift som är extremt känsliga när det kommer till att vara korrekt monterade. Sen att kontakten redan blir otroligt varm när den är korrekt monterad är inte direkt något som gör det hela bättre.

Samt går man upp till 1,5mm2 kabel så kan kablarna utan problem hantera över 1000 watt, upp över 1200 watt med en kabel av bättre kvalité.

Det är helt enkelt en usel kontakt som borde undvikas, och absolut inte användas på komponenter som 5090 där komponenten har en tendens att dra mer än vad kontakten är specificerad för.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dom bygger chip som är så avancerade att det är svårt att greppa för gemene man men en kontakt det går tydligen inte...

Även om kabeln är dålig så är detta pinsamt och en vanlig källa till brand om det tex sker i ett eluttag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Viking
Skrivet av norrby89:

Samt går man upp till 1,5mm2 kabel så kan kablarna utan problem hantera över 1000 watt, upp över 1200 watt med en kabel av bättre kvalité.

Det används väl redan 1,5 mm2?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo, men han köpte ju en tredjepartskabel som inte var gjord av Asus, tillverkaren av hans nätdel. Alltså inte en originalkabel. Det finns dessutom just den kabeln från Asus till de nätaggen så det var en väldigt onödig risk.

Skrivet av Lussarn:

I det här specifika fallet kördes det med en tredjepartskabel som varken var från GPU eller PSU företagen.

Skrivet av Etherhawk:

Nu står det ju tydligt i artikeln att det rörde sig om en kabel från en modtillverkare och således inte original från tillverkaren av nätagget. Och ja, då kommer garanterat ingen garanti från tillverkaren av nätagget att gälla.

Skrivet av evil penguin:

Det här visar tydligt att man bör få i sig kaffe innan man börjar knapra Tack för påpekandet. Ja då kan det ju gå lite hur som helst... Känns som att det skulle kunna hända oavsett vilken kontakt det gäller så det är väl knappt en nyhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför håller de på med den här sk*ten?

De borde snarare gå på fetare ledare och färre pins.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det används väl redan 1,5 mm2?

Stämmer nog ja, blandar som vanligt ihop översättningen till metriska värden ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är en dålig kabel osv så ligger problemet i denna kontakten.

Hade man bara, som i data center, använt t.ex EPS 12V (8 pin 12v) så hade vi inte haft dessa problemen. två EPS12v hade varit 600w(dock kan dom pushas över 400 utan större problem då marginalen finns där).

Där har varit tillräckligt med problem för att det ens ska vara lönt att fortsätta.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här visar tydligt att man bör få i sig kaffe innan man börjar knapra Tack för påpekandet. Ja då kan det ju gå lite hur som helst... Känns som att det skulle kunna hända oavsett vilken kontakt det gäller så det är väl knappt en nyhet.

Håller med om att det egentligen inte är någon nyhet _än_, men custom kablar är väl inget kontroversiellt att beställa/använda egentligen?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Dom kunde väl sätta en temp givare i kontakten där det brukar bli för varmt och då eventuellt stänga ner effektuttaget till grafikkortet eller skicka upp ett medelande om att det är onormalt varmt i kontakten.

Borde inte vara svårt.
Många moderkort skickar ju med extra tempgivare så man kan ju limma dit en för att hålla koll

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W