Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Tekniska problem hos Nordnet – sidan och appen är nere

Permalänk
Melding Plague

Tekniska problem hos Nordnet – sidan och appen är nere

Det finns ingen prognos för när plattformen är uppe igen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ajdå, ska bli intressant att se hur detta utvecklas

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem

Rolig dag på jobbet för CTO eller säkerhetschefen 😅

Permalänk
Medlem

De lär ha det lite svettigt just nu milt sagt. Nordnet är bra och jag hoppas de kommer tillbaka upp snart igen!

Permalänk
Medlem

Jag har naturligtvis ingen aning om vad som skett, men kom och tänka på häromveckan när jag satt och kollade på någon hackare som intervjuades och denne hade mycket gott - ur hans synvinkel som hackare som ägnar sig åt att utnyttja sårbarheter då - att säga om Fortinet som tydligen massor med företag använder. Han var inte imponderad. Så hoppas Nordnet (eller för min del Avanza) inte använder det.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Låter som ett liknande problem som det som drabbade Klarna för något år sedan, d.v.s. att kunder fått tillgång till fel konton p.g.a. något systemfel. Nordnet säger i alla fall i DN-artikeln att det inte finns några misstankar om yttre påverkan, så något intrång verkar det inte handla om.

Permalänk
Medlem

Spontant:låter som en bugg, inte intrång? Hade man kommit åt systemet via intrång så hade man väl hållit en mycket lägre profil än att låta det storma för alla användare.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Kört Nordnet i över 20 år nu (tror det var Aktiedirekt innan jag blev inslussad hos Nordnet). Riktigt dålig är jag på aktier men jag gillar deras plattform ändå =).

Permalänk
Medlem

Ja, något intrång har det inte rapporterats om förutom via Sweclockers.

Som någon nämnde ovan så verkar Klarna och tydligen även Avanza ut för något liknande tidigare, där en vanlig användare kommit in på annans konto när de loggat in.

Permalänk
Medlem

Artikelns rubrik verkar inte stämma. Det finns ingen misstanke om intrång.

https://www.nyteknik.se/it-sakerhet/nordnet-har-stangt-appen-...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Intrång? Låter ju mer som det är interna system som brakat ihop, varför skulle någon som gör ett intrång koppla ihop kunder med varandra? 😅

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja, något intrång har det inte rapporterats om förutom via Sweclockers.

Ekstra skriver följande "Nordnet er ramt af et kæmpe sikkerhedsbrud."
(Nordnet har drabbats av ett stort säkerhetsintrång.)

Men det är också allt.. i vanlig ordning så handlar det om att generera klick & intresse för artikeln utan någon vidare dykning i ämnet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt uppgifterna fick danska kunder tillgång till svenska kunders konton, innan Nordnet stängde ner både webbsidan och appen. Sedan dess har rapporter kommit från kunder i Norge, Sverige och Danmark som också upplevt att de fått tillgång till andra kunders konton.

Nån som varit inne o pillat för mycket med countryCode i API:et?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Låter som ett liknande problem som det som drabbade Klarna för något år sedan, d.v.s. att kunder fått tillgång till fel konton p.g.a. något systemfel. Nordnet säger i alla fall i DN-artikeln att det inte finns några misstankar om yttre påverkan, så något intrång verkar det inte handla om.

Undrar om det är någon som fibblade till cacheing. Steam gjorde det för några år sedan så inloggade fick se fel kunds konto. Cachen skickade glatt senast "gällade" sida till alla som ville se huvudsidan tills den blev för gammal och prompt cacheade nästa kund som besökte sidan.

Permalänk

Jobbigt om man sitter med 20x i hävstång och vill sälja

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Undrar om det är någon som fibblade till cacheing. Steam gjorde det för några år sedan så inloggade fick se fel kunds konto. Cachen skickade glatt senast "gällade" sida till alla som ville se huvudsidan tills den blev för gammal och prompt cacheade nästa kund som besökte sidan.

Skulle tro att det är något liknande här, med exakt noll insyn hos Nordnet. Samma sak drabbade Klarna för något år sedan och även då var cachen felkonfad.

Som det gamla djungelordspråket lyder: "There are only two hard things in computer science; naming, cache invalidation, and off by one errors"

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Skulle tro att det är något liknande här, med exakt noll insyn hos Nordnet. Samma sak drabbade Klarna för något år sedan och även då var cachen felkonfad.

Som det gamla djungelordspråket lyder: "There are only two hard things in computer science; naming, cache invalidation, and off by one errors"

Jaså Klarna gjorde samma sak Ja mänskliga faktorn är ju alltid en grej och fel händer man man skulle ju tänka sig att det borde stå

# TOUCH AS IT WHERE A RADIOACTIVE SPIDER#

eller liknande runt caching konfigurationer för att få folk att stanna upp, tänka och testa. Vad glad man är att man inte har ett jobb där det blir rubriker när man klantar sig. Tänker på stackaren som droppade hela facebook från internet genom att ladda upp en felskriven BGP(?) config

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har naturligtvis ingen aning om vad som skett, men kom och tänka på häromveckan när jag satt och kollade på någon hackare som intervjuades och denne hade mycket gott - ur hans synvinkel som hackare som ägnar sig åt att utnyttja sårbarheter då - att säga om Fortinet som tydligen massor med företag använder. Han var inte imponderad. Så hoppas Nordnet (eller för min del Avanza) inte använder det.

Fortinet lider av stora kvalitets problem, tyvärr. Kanske delvis pga växtvärk.

Många organisationer förbjuder användning av deras produkter.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Nu är det uppe igen men alla pengar borta...

Nää Bara skoja

Skrivet av Alejandro_mm:

Jobbigt om man sitter med 20x i hävstång och vill sälja

Telefonorder

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Nordea är SKIT på alla områden !!..hoppas dom går åt helvete

Du har nog blandat ihop Nordnet och Nordea

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Nordea håller jag med om Detta gällde Nordnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Jaa du har helt rätt (så slarvigt av mig) ..ber om ursäkt ,för Nordnet är min favorit!!
Ps jag ser rött så fort jag ser eller hör talas om Nordea..så det slog väl tilt för mig

Jag tar bort inlägget
Tack för du upplysta mig

Permalänk
Moderator
Forumledare

Vad har jag nu gjort? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Musikälskare

Nu är dom uppe igen, pensionen är kvar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Även om inget fått sitt konto länsat så anser jag som kund att detta är *oförlåtligt*. Det är illa nog att man inte har tillgång till sin aktieportfölj medan sroes händelser sker i ex USA och man kan få massiva förluster som följd...
Men att någon annan random ska få full tillgång till ens konto? Det är ju helt galet! Noll förtroende för detta företag numera...

Skulle aldrig behålla en bank som lät Kalle Klåfingrig gå in på ens konto nu och då och kolla läget. Samma med aktier, kan de inte hålla kundernas tillgångar säkra från andra så har de misslyckats med sitt primära uppdrag. Systemfel

Permalänk
Medlem

Att detta ens får hända! Jag kommer byta plattform direkt, en bank eller nätmäklare får inte slarva såhär. Om det hänt nu så är det defintivt inte uppsatt på ett optimalt sett av utvecklarna och det är bundet att saker kommer hända igen.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Att detta ens får hända! Jag kommer byta plattform direkt, en bank eller nätmäklare får inte slarva såhär. Om det hänt nu så är det defintivt inte uppsatt på ett optimalt sett av utvecklarna och det är bundet att saker kommer hända igen.

Till vilka då? Det finns inga självklara alternativ. Avanzas system är ostabilare än Nordnet enligt min erfarenhet. Det lämnar kvar storbankerna och några uppstickare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Till vilka då? Det finns inga självklara alternativ. Avanzas system är ostabilare än Nordnet enligt min erfarenhet. Det lämnar kvar storbankerna och några uppstickare.

Har inte hört något om Avanza mer än att de råkat läcka kunduppgifter via facebook pixel för ett tag sen. Dock inte alls lika grovt som att lämna full kontroll till obehöriga som Nordnet har gjort här.
Facebook pixel är en tredjepart problematik men Nordnet problemet här var helt internt vilket är skrämmande.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Har inte hört något om Avanza mer än att de råkat läcka kunduppgifter via facebook pixel för ett tag sen. Dock inte alls lika grovt som att lämna full kontroll till obehöriga som Nordnet har gjort här.
Facebook pixel är en tredjepart problematik men Nordnet problemet här var helt internt vilket är skrämmande.

De misstänker väl att det var något cachingproblem? Problematiskt visst men det betyder inte att hela deras infrastruktur är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Precis, känns som *olika* typer av problem iaf. Båda rejält kass, men på olika sätt.

Skrivet av pine-orange:

De misstänker väl att det var något cachingproblem? Problematiskt visst men det betyder inte att hela deras infrastruktur är kass.

Ja, det låter mer som att Nordnet förmodligen gjort en Klarna (som nämnts tidigare i tråden).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304