Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Geforce RTX 5080 i fyra olika smaker från Asus, MSI och Gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 5080 i fyra olika smaker från Asus, MSI och Gigabyte

Testlabbet har undersökt fyra stycken olika Geforce RTX 5080 för olika plånböcker och undersökt vad som skiljer dem åt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara 47dB på Astral som kostar 18k? , snacka om nitlott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

De fuckade up fläktarna rejält. Fläkten på baksidan låter tokigt mycket. Minns inte vem set var som testade det, men det blev tystare vid samma temperatur om man kupplar ur den fläkten och låter de övriga snurra snabbare.

Permalänk
Medlem

Tack för jämförelsen. Ifall jag skulle välja något av dem så hade ju priset gjort det väldigt enkelt...kan ju bara inte betala nästan 5 tusen mer för någon av de listade fördelarna. Möjligen ett par tusen, med något alkoholhaltigt i kroppen, men fem?
Tycker man så illa om att ha pengar på kontot så köper man ett 5090 istället.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Alltid haft lite svårt för tester där alla jämförande grafikkort körs default/stock varav bara det testade överklockas till max men grym överklockningspotential iaf och bra tester.

Sidenote räcker med +1000 på minnet och vilken OC som helst på Core på 4090 för att springa om 5080 i samtliga tester och spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Haha japp, blev lite snopen när jag fick hem kortet. Trodde inte den fjärde fläkten skulle leva om så här.
Går ju dock att ställa ner fläktkurvan, men det ska man fan inte behöva göra på ett kort som kostar norr om 18k.

Kortet ligger runt 59-63C med en överclock till 3270Mhz

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Haha japp, blev lite snopen när jag fick hem kortet. Trodde inte den fjärde fläkten skulle leva om så här.
Går ju dock att ställa ner fläktkurvan, men det ska man fan inte behöva göra på ett kort som kostar norr om 18k.

Det hade jag också gjort! Vilket kort blir det istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det hade jag också gjort! Vilket kort blir det istället?

Haha, jag sitter fortfarande kvar på kortet.
Låter fortfarande inte lika mycket som mitt 4080 gjorde, särskilt coil whine:et.

Fortfarande öppet köp, men känns som det är låååååång väntan för att få ett Suprim

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Prime verkar helt klart vettigast, får se när mitt dyker upp. Fortfarande preliminärt 1 April, men kan ju vara en luring.🙃

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Själv valde jag MSI GeForce RTX 5080 16GB Suprim SOC. Verkar var ett bra val

Kommer till Inet i slutet av mars. Då har jag väntat i knappt 3 månader men min Flygsimulator med sina 3x 4k monitorer lär jubla. Försökte med mitt RTX 3070 OC igår med DX12. Kortet sög totalt med sina ynka 2 FPS ocSjäl valde jag MSI GeForce RTX 5080 16GB Suprim SOC. Verkar var ett bra val

Kommer till Inet i slutet av mars. Då har jag väntat i knappt 3 månader men min Flygsimulator med sina 3x 4k monitorer lär jubla. Försökte med mitt RTX 3070 OC igår med DX12. Kortet sög totalt med sina ynka 2 FPS och 8G hahah 8G haha

Visa signatur

Computer: Windows 11, 64-bit, Intel 285k, MSI MEG Z890 Ace, 64GB RAM,
MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch

Permalänk
Medlem

Sjukt att en av fördelarna hos koret kan vara att de säljs för msrp.

Permalänk
Medlem

Att ni misslyckades med att inte mäta strömbudgeten på korten. Men det är klart att man vet att det kommer ju bli svettigt även med öppnat fönster mitt i vintern och man avlider väl i en normal lägenhet på sommarn men men... Och men

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

De fuckade up fläktarna rejält. Fläkten på baksidan låter tokigt mycket. Minns inte vem set var som testade det, men det blev tystare vid samma temperatur om man kupplar ur den fläkten och låter de övriga snurra snabbare.

Derbauer som provade för mig 😊

Visa signatur

Lian Li Lancool 207 | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | 9070 XT Pulse | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Fortfarande öppet köp, men känns som det är låååååång väntan för att få ett Suprim

Hade du föredragit ett Suprim om du fick välja mellan Astral och Suprim?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

En lösning som både sänker ljudnivån (och t.o.m. förbättrar kylprestandan lite om jag minns rätt) är att koppla ur rövfläkten och bara låta den sitta där som en icke-roterande dekor, som Der8auer testade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
ASUS Nordic

Hej alla,

Marcus från ASUS här!

Vi är precis klara med ett nytt vBIOS för ROG Astral 5080s Q-mode som löser problemet med att fläkten på baksidan ligger några hundra RPM över fläktkurvan för övriga fläktar.

Viktigt: Innan man kör uppdateringen så kontrollera att brytaren för BIOS på själva grafikkortet är inställd på Q-mode.

vBIOS-filen kommer vara synlig på supportsidan inom kort.

Mvh, Marcus

Permalänk
Medlem

Känns som mitt val av Asus Prime 5080 OC var ett vettigt val om man nu ska ha ett 5080. För övrigt är det första gången så vitt jag vet där OC-varianten av ett Asuskort är det som säljs till MSRP, brukar ju alltid vara "Gaming"-modellen. Har inte överklockat mitt än, men även denna modell med relativt liten kylare verkar väldigt mottagligt för överklockning. Och ska jag vara ärlig - det behövs! Mitt 4070 Ti Super är bara 10.2% långsammare när jag kör det i +280/+4000 jämfört med 5080 i standardklockning. (TUF 4070TiS)

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

Kanske vore bra om man började sälja lite kort också, och inte bara ge dem till olika företag som ska testa dem.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Derbauer. Tror har. Mötte till 58db och med justerad kurva och urkopplad fläkt sjönk det till 38.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Detta visar ju bara att det finns ingen anledning för undervolt. Dra power och volt till max istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Prime kostar inte mer än Founders Edition, men den har inte heller bättre kylning. Har den samma kretskort som FE? Astral har det inte i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Skrivet av backfeed:

En lösning som både sänker ljudnivån (och t.o.m. förbättrar kylprestandan lite om jag minns rätt) är att koppla ur rövfläkten och bara låta den sitta där som en icke-roterande dekor, som Der8auer testade.

Skrivet av Knotvillage:

Derbauer. Tror har. Mötte till 58db och med justerad kurva och urkopplad fläkt sjönk det till 38.

Derbauer. japp såg där med, bästa var bara koppla ur fläkten, dels var det vissa nackdelar med sänka fläkten (den tog också med mittenfläkten) och tror han sa semi passiviteten inte fungerande/stängdes av.

Som Knotvillage skriver gjorde det bäst effekt på ljudet, utan öka temperaturen för mycket.

Frågan är om Asus fix, faktiskt löser felet. För kortet blev betydligt tystare med den avstängd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Smaker endast änglar får smaka!

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Knotvillage:

Detta visar ju bara att det finns ingen anledning för undervolt. Dra power och volt till max istället.

Det där beror ju lite på vad man vill åstadkomma. Att dra ner spänningen fungerar ofta jättebra för att dra ner strömförbrukning och ljud rejält med försumbar prestandaförlust.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

Prime kostar inte mer än Founders Edition, men den har inte heller bättre kylning. Har den samma kretskort som FE? Astral har det inte i alla fall.

FE har ett unikt kretskort, för partnertillverkarna har Nvidia ett annat kretskort som de kallar referenskort, partnertillverkarna är fria att använda referenskortet om de vill eller modifiera det inom vissa begränsningar.

Permalänk
Medlem

MSI levererar som vanligt... vanligtvis 🥳 Personligen hade jag kollat på att flasha upp strömbudgeten när det finns så goda marginaler på dessa kort.

Skrivet av Wiggin:

Tack för jämförelsen. Ifall jag skulle välja något av dem så hade ju priset gjort det väldigt enkelt...kan ju bara inte betala nästan 5 tusen mer för någon av de listade fördelarna. Möjligen ett par tusen, med något alkoholhaltigt i kroppen, men fem?
Tycker man så illa om att ha pengar på kontot så köper man ett 5090 istället.

Tror korten för msrp säljer slut och sedan blir dom högre priserna normen tyvärr.

Skrivet av tjobbo:

Flasha om vbios så ska det bli bättre.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta testet finns ju inte med. Vill gärna veta vad dom olika grafikkorten drar i ström, under load (OC) och vila.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Är det inte lite konstigt att ge "ASUS GeForce RTX 5080 ROG Astral OC" fördel "Bra kylning" när nackdelar är att den är massiv och inte tyst? Borde inte ett krav för en bra kylare vara att den är antingen bra för sin storlek eller i alla fall tyst?
Går väl göra så de flesta kylarna kyler bra om man ignorerar ljudnivån?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kanske är ensam om att tycka såhär men är extra glad jag köpte ett prime. Varför ska korten vara så extremt svala och därför låter mer? Grafikkort klarar väl bra mycket mer än 75c utan problem? Osis med redaktionens version, mitt går högre än så utan problem.

Bra sammanfattad recension.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Känns som mitt val av Asus Prime 5080 OC var ett vettigt val om man nu ska ha ett 5080. För övrigt är det första gången så vitt jag vet där OC-varianten av ett Asuskort är det som säljs till MSRP, brukar ju alltid vara "Gaming"-modellen. Har inte överklockat mitt än, men även denna modell med relativt liten kylare verkar väldigt mottagligt för överklockning. Och ska jag vara ärlig - det behövs! Mitt 4070 Ti Super är bara 10.2% långsammare när jag kör det i +280/+4000 jämfört med 5080 i standardklockning. (TUF 4070TiS)

+4000 på minnet på 4070Ti S låter galet mycket, gött.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2