Tävla och vinn ett Geforce RTX 5080 från Asus

Permalänk
Melding Plague

Tävla och vinn ett Geforce RTX 5080 från Asus

Har du stenkoll på nya Geforce RTX 5000-serien? Svara på frågorna och tävla om ett RTX 5080!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Möjligen har de förbättrat sig på support fronten efter all uppståndelse på nätet.

Men ser man sedan på kvalitén på RTX 5k korten så är den pinsam; fläktar på baksidan av korten som endast ställer till med elände (oljud) som mår bäst av att kopplas ur. De förmonterade AIO vattenkylarna där vattnet kyler GPU medans andra komponenter får kylas av en fläns med fläkt. Varför inte en WB variant som exempelvis Gigabyte eller Inno3D har?

För att inte tala om premiumpriserna som låg närmare 10 000 kr över MSRP. Näst intill lika mycket för att få standard Asus-kylaren utbytt mot ett lågkvalitativt vattenblock som förmodligen kostar runt 1000-lappen att köpa separat. Vad betalar man för här, Asus-kvalite? Prestanda?

Asus erbjuder varken kvalité eller prestanda längre, det som återstår är då självaste Asus-loggan, och den betyder inte mycket längre.

Nuvarande Asus-bygge (x570 + 3090) fungerar riktigt bra, men fortsätter de så här så blir nästa bygge något annat.

Permalänk
Medlem

"Med upplåst strömbudget, vad drog hela SweClockers testrigg inför RTX 5090-testet som högst från väggen i något av 3Dmark-testerna?"

Årets mest luddiga fråga. Vad fan menar ni ens.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

"Med upplåst strömbudget, vad drog hela SweClockers testrigg inför RTX 5090-testet som högst från väggen i något av 3Dmark-testerna?"

Undrar samma sak, finns inget svar på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag har också kliat mig i skallen över den frågan en stund, inväntar svar här i tråden innan jag skickar in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Undrar samma sak, finns inget svar på den frågan.

Skulle gissa på att de menar "skriv en siffra och närmast rätt svar vinner"

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Jag har också kliat mig i skallen över den frågan en stund, inväntar svar här i tråden innan jag skickar in

Antar att man bara ska gissa men vi får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Fast menar dom med 5090 eller utan? Dom skriver ju inför testet, alltså innan de stoppar i ett 5090? Så utan GPU? Eller hur långt bak i tiden ska vi gå? Vilket 3dmark test?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ja, har kollat igenom hela testet/artikeln om testriggen samt 5090 utan sett något som kan vara ett svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

även om så är fallet kan man undra vad dem menar med "inför 5090 testet" tyder ju på att man skall gissa på vad testsviten dragit som mest innan 5090? testat med 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Tycker ju att frågan borde isåfall skrivas "Hur mycket tror du att vår testrigg drog" eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Möjligen har de förbättrat sig på support fronten efter all uppståndelse på nätet.

Men ser man sedan på kvalitén på RTX 5k korten så är den pinsam; fläktar på baksidan av korten som endast ställer till med elände (oljud) som mår bäst av att kopplas ur. De förmonterade AIO vattenkylarna där vattnet kyler GPU medans andra komponenter får kylas av en fläns med fläkt. Varför inte en WB variant som exempelvis Gigabyte eller Inno3D har?

För att inte tala om premiumpriserna som låg närmare 10 000 kr över MSRP. Näst intill lika mycket för att få standard Asus-kylaren utbytt mot ett lågkvalitativt vattenblock som förmodligen kostar runt 1000-lappen att köpa separat. Vad betalar man för här, Asus-kvalite? Prestanda?

Asus erbjuder varken kvalité eller prestanda längre, det som återstår är då självaste Asus-loggan, och den betyder inte mycket längre.

Nuvarande Asus-bygge (x570 + 3090) fungerar riktigt bra, men fortsätter de så här så blir nästa bygge något annat.

10 000kr över msrp? Är väll snarare runt 5000kr över för just denna modell, tänk på att 999 dollar inte är 10 000kr i Sverige utan snarare runt 14 000kr..

Kanske är menat som en överdrift och jag bara inte ser det =p

Något som däremot är helt idiotiskt är fläkt styrningen på dessa kort där dom tydligen parat ihop dom yttersta tillsammans och den bakre med den mittersta.. Antar någon totalt totalt utan kunskap tog det beslutet...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Förstår inte heller frågan 😅

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Så, tydliggjort frågan. Det är en utslagsfråga där ni får gissa på hur mycket vår testrigg drog som mest från väggen under RTX 5090-testet. Hoppas det är lättare att svara!

Permalänk
Medlem

Men det stod ju inför testet. Kan man få ändra svaret då?

Permalänk
Medlem

Det blir en gissning på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Så, tydliggjort frågan. Det är en utslagsfråga där ni får gissa på hur mycket vår testrigg drog som mest från väggen under RTX 5090-testet. Hoppas det är lättare att svara!

Betyder det att man kan få ändra sitt svar om man hunnit rota fram den högsta effekten ni haft under ett effekttest som varit taget medans man kört 3dmark xD va tvungen att gå tillbaka till ett test från 2011 då det inte varit allt för vanligt att ni kört effekttestet medans man kör 3dmark =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Satt länge och klurade på en vettig mängd strömförbrukning men lyckades likförbajjat ändå klicka i fel mängd fläktar märkte jag efter jag just tryckt på skicka knappen

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av norrby89:

Betyder det att man kan få ändra sitt svar om man hunnit rota fram den högsta effekten ni haft under ett effekttest som varit taget medans man kört 3dmark xD va tvungen att gå tillbaka till ett test från 2011 då det inte varit allt för vanligt att ni kört effekttest ET medans nu kör 3dmark =o

Siffran finns inte någonstans, så gissa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Siffran finns inte någonstans, så gissa på!

Har redan svarat innan frågan formulerades om tyvärr, 1354 watt under testet av asus rog mars II ^^

Får kanske helt enkelt bita i det sura äpplet för att ha tolkat frågan fel innan ni justerade frågan

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Men vafan.. Då gissade jag fel såklart. tack

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Men vafan.. Då gissade jag fel såklart. tack

Hur tolkade du det? Testrigg i sig eller högsta någonsin?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hur gör vi som svarat och läste ordagrant. Dvs letade fram vilken artikel med riggen innan 5090 testet. Nu är det ju helt fel..
Kan vi få göra om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur tolkade du det? Testrigg i sig eller högsta någonsin?

Jag tolkade "inför" som INNAN man stoppade i 5090. Så jag kollade på 9800X3D testet där de mätte typ i blender som gav 245w som högst och de testade med ett 4090 där de skriver att den drar 20w i idle. Så drog av 20w och fick 225w.

Ha

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag tolkade "inför" som INNAN man stoppade i 5090. Så jag kollade på 9800X3D testet där de mätte typ i blender som gav 245w som högst och de testade med ett 4090 där de skriver att den drar 20w i idle. Så drog av 20w och fick 225w.

Ha

Okej en bit bort från mina 1354 watt xD

För min del så vinner jag ändå aldrig något så kanske är lika bra så slipper man hoppas i onödan ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Men toppen, då svarade man ju antagligen fel då, som var snabb på bollen och svarade innan ni förtydligade.

Ni skrev ju INFÖR testerna, inte UNDER testerna, så hur tänkte ni då?

Eftersom det stod inför så antog jag att ni menade utfallet från första testerna som gjordes på nya testriggen, dvs när ni körde 4090 kortet som strömhungrigast...
(denna genomgång: https://www.sweclockers.com/test/40365-har-ar-var-nya-testsvi... )

Så jag gissade strömförbrukning utifrån de testerna, inte utifrån ett test med 5090 kort...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej en bit bort från mina 1354 watt xD

För min del så vinner jag ändå aldrig något så kanske är lika bra så slipper man hoppas i onödan ^^

Fast jag gjorde ju fel. Så du är ju antagligen nämre än mig..

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

@Enviro vore det inte lämpligast då det är ett otroligt tidigt skede att bara starta om tävlingen med en ny, tydligare utslagsfråga, så får alla en chans att svara med samma tolkning?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har insider info om hur många watt som den drog. Skicka swish (500kr) till mig så berättar jag! Men du måste gissa dig till mitt telefonnummer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag ska beställa alla delar och utföra testet själv och se hur många watt det drar sen returnera rubbet 🧠

Ehm, nån som har ett 5090 att låna ut lite snabbt?