Defekt TV, TCL 65T8B 65, skyhög reparationskostnad från Webhallen

Permalänk

Defekt TV, TCL 65T8B 65, skyhög reparationskostnad från Webhallen

Köpte en ny TV i mellandagarna (som många andra) och efter en del forskning blev det en TCL 65T8B 65 tum från Webhallen.

Dock när den var färdigmonterad (varsamt) märkte jag att något var fel med skärmen och magkänslan var korrekt då när jag slog på den så visade skärmen endast linjer i olika färger samt en del vita fläckar.

Jag missade DOA-period (defective on arrival) med 1 dag tack vare alla röda dagar och helger där jag kunde ha fått en ny TV rakt av enl kundsupport.

Efter att ha skickat den i retur till Webhallen och efter en del väntan kom de fram till att det ej kommer gå på garantin då det är av "yttre åverkan". Jag hävdar dock att jag inte har gjort någon "yttre åverkan" på TVn.

Här kommer dock chocken för mig, TVn köptes för 8990kr och ligger nu listad för 10990kr på deras hemsida. För att de ska laga TVn vill de ha en reparationskostnad på 13170kr! Alternativt skicka tillbaka den för 3060kr eller kasta den för 1144kr.

Är det någon här som är kunnig inom konsumenträtt eller har varit med om någon liknade situation?

Kan jag ens göra något eller ska man bara svälja detta enorma piller och gå vidare?

Tack på förhand // Blackteeth

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av Blackteeth:

Köpte en ny TV i mellandagarna (som många andra) och efter en del forskning blev det en TCL 65T8B 65 tum från Webhallen.

Dock när den var färdigmonterad (varsamt) märkte jag att något var fel med skärmen och magkänslan var korrekt då när jag slog på den så visade skärmen endast linjer i olika färger samt en del vita fläckar.

Jag missade DOA-period (defective on arrival) med 1 dag tack vare alla röda dagar och helger där jag kunde ha fått en ny TV rakt av enl kundsupport.

Efter att ha skickat den i retur till Webhallen och efter en del väntan kom de fram till att det ej kommer gå på garantin då det är av "yttre åverkan". Jag hävdar dock att jag inte har gjort någon "yttre åverkan" på TVn.

Här kommer dock chocken för mig, TVn köptes för 8990kr och ligger nu listad för 10990kr på deras hemsida. För att de ska laga TVn vill de ha en reparationskostnad på 13170kr! Alternativt skicka tillbaka den för 3060kr eller kasta den för 1144kr.

Är det någon här som är kunnig inom konsumenträtt eller har varit med om någon liknade situation?

Kan jag ens göra något eller ska man bara svälja detta enorma piller och gå vidare?

Tack på förhand // Blackteeth

Utan att ge allt för höga förhoppningar så kan jag i princip garantera att detta kommer att lösa sig givet att du själv faktiskt inte orsakat felet. Förklara sakligt och noggrant nedan, gärna med bilder och filmklipp:
1. Felet
2. Hur du skruvat/ monterat enligt anvisning
3. Försök hitta och bifoga artiklar osv med andra case på samma produkt. (Om produktfel)
4. Yrka på deras egna garantipolicy.
5. Skulle de fortsatt hävda yttre påverkan och att det är ’du själv’ som orsakat detta så får du hänvisa till att felet omöjligen kan ha påträffats vid mottagande eller upp-packning av produkten vilket bör förlöjliga deras policy om DOA..

Ta gärna hjälp av hallåkonsument. De har hjälpt mig med tips och idéer i liknande fall, varav jag själv dock har fått söka rätt på all information samt stått på mig i utdragna diskussioner med åf -,-

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej och mycket tråkigt att läsa!

Utan att kasta mer bensin på Webbis-elden trillar jag knappast av stolen av att läsa just de är inblandade och nekar reklamationen.

Finns flera trådar och artiklar på SweC det senaste året med garanti- och reklamationsärende som har behandlats minst sagt märkligt som styrker denna tes.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724528-aldrig-mer-web...
https://www.sweclockers.com/nyhet/39932-webhallen-saljer-viss...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1711912-garantiarende-...

Finns säkert fler!

Det hjälper inte dig nu men personligen skulle jag aldrig i livet köpa någon typ av dyrare elektronik eller datorkomponenter av Webhallen.

Permalänk
Medlem

Det är såklart en lite snårig sits. Men om du hävdar att den var trasig redan när du fick den, så antar jag att Webhallen måste bevisa att den omöjligt kan ha varit trasig när den levererades. Om de inte kan det, så kan de ju inte heller med någon säkerhet påstå att du måste ha förstört den. Det hade varit annorlunda om du hade haft TVn fungerande hemma på väggen i ett par månader, sedan "slutar" den funka och då har tydliga spår av yttre åverkan (som skulle ha fått en vanlig konsument att reagera under dessa två månader).

Det fanns ingen form av transportskador på kartong eller dylikt som skulle kunna förklara skadorna?

Om jag vore du skulle jag återigen svara Webhallen skriftligen att du menar att TVn var skadad redan när du packade upp den och att skadan måste ha funnits redan vid leverans. Vidare undrar du vilken grund de har för att fastslå att TVn inte kan ha varit skadad vid leverans, utan att skadan endast kan ha uppkommit genom din felaktiga hantering. Till sist kan du påtala att du har för avsikt att låta ARN pröva frågan om ni inte på egen hand kan lösa tvisten.

Permalänk
Medlem

Stå på dig, verkar som WH försöker sig på en fuling. Var kartongen skadad yttre och man såg nån skada ? om inte så ska du såklart inte ta smällen för det där.. verkar som reklamationer är inte deras starka sida tyvärr....

Permalänk
Medlem

I verkstadens serviceutlåtande så borde det stå vad det är som är yttre åverkan. Återkom med det så är lättare att vägleda dig.

Om det är yttre åverkan så hade inte DOA-perioden hjälpt dig då produkten även då kommer att granskas innan den godkänns som DOA.

Permalänk

Kartongen såg helt ok enl mig, kanske någon liten inbuktning om man tittade från sidan men knappt märkbart.

Webhallen har svarat att de ska kontakta verkstaden för mer detaljer om vad som menas med "yttre åverkan".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackteeth:

Kartongen såg helt ok enl mig, kanske någon liten inbuktning om man tittade från sidan men knappt märkbart.

Webhallen har svarat att de ska kontakta verkstaden för mer detaljer om vad som menas med "yttre åverkan".

Det ska till en rejäl skada på en kartong att man inte ens vill öppna. En sån där liten är ju inget man misstänker en fraktskada direkt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte sett TVn men från din beskrivning du ger så låter det som nästan garanterat en tryck eller stötskadad panel. Om det är det så är det inte ett tillverkningsfel utan en yttre åverkan. Den har blivit skadad i frakten eller hanteringen någonstans och det ansvaret hamnar inte på TCL. Det är ingen DOA fråga heller så det kvittar att du missade den tiden, förutsatt att den är en spräckt panel vi pratar om vilket nästan alltid är en fråga om så kallad yttre åverkan.

Och ja, reparationskostnaden är troligtvis korrekt. Det är helt orimliga priser på panelerna i förhållande till vad produkten faktiskt kostar(och ofta många andra delar med), vilket är ett jätteproblem för större delen av elektronikbranschen, men det är en annan diskussion.

Med en sprucken panel så ligger kostnadsfrågan mellan dig och Webbhallen, antingen har transportören förstört TVn om du fick den skickad till dig, eller så gick den sönder någonstans i lagringen innan den kom till dig. Eller så skyller de på att du kan ha gjort sönder TVn någon gång mellan du tog emot paketet och packa upp TVn. Det är lite tuff situation och det är viktigt att kunna visa att man upptäckte felet omgående, för det blir i princip "ord-mot-ord". Men om de vägrar ge dig rätt kanske du bör kontakta din hemförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackteeth:

Vilket är en fuling från Webhallens sida. Tvisten står mellan dig och WH. Som @Blomman90 sade, ta det skriftligt med WH, påpeka att varan var skadad vid leverans. Det borde räcka egentligen - näringsidkaren ansvarar för varan fram till leverans, och vill de hävda att du tagit sönder varan vid uppackning, vågar jag påstå att det ska mycket bevis till för att de ska få rätt i vare sig hos ARN eller i Tingsrätten.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är tillämpligt i detta fall, men en del betal/kreditkort har ju extra "drulleförsäkring"/allriskförsäkring som gäller i några månader efter köpet (varierar mycket), kan vara värt att kolla upp, i en ideal värld får Webhallen och försäkringsbolaget bråka om vem som ska ta den ekonomiska smällen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Dock när den var färdigmonterad (varsamt) märkte jag att något var fel med skärmen och magkänslan var korrekt.?
Vad fick dig att tänka så?

Sen helt klart att du ska stå på dig om inte webbhallen tror dig och kan bevisa att du gjort fel vid montering .
Ta det direkt till ARN!

Permalänk
Medlem

Om det är yttre påverkan, kan du inte använda din hemförsäkring.
Alltså drulle försäkring.

"Fick en smäll på kanten på väg in i huset" tex
Förhoppningsvis så behöver du bara betala för självrisken

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Snälla alla, Sluta. Handla. På. Webhallen.

Inte alls överraskad att det ännu en gång är Webhallen som håller på att fula sig, stå på dig! Hör av dig till ARN.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Vilket är en fuling från Webhallens sida. Tvisten står mellan dig och WH. Som @Blomman90 sade, ta det skriftligt med WH, påpeka att varan var skadad vid leverans. Det borde räcka egentligen - näringsidkaren ansvarar för varan fram till leverans, och vill de hävda att du tagit sönder varan vid uppackning, vågar jag påstå att det ska mycket bevis till för att de ska få rätt i vare sig hos ARN eller i Tingsrätten.

Webhallen måste kunna bevisa att den fungerade när den leverades, vilket de bör ha svårt med.
Vad som komplicerar är att TS inte anmält felet i tid och vilka konsekvenser det kan ha bör han lämpligen ta med konsumentvägledningen i kommunen till att börja.

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten ger dig två års omvänd bevisbörda och fel som uppstår inom två år ska förutsättas vara ursprungliga, och ska således BEVISAS vara orsakade av konsumenten för att du inte ska ha rätt till ersättning utan kostnad.
Har för mig att bevisnivån som läggs på kunden är mycket liten dessutom om näringsidkaren skulle hävda att oaktsamhet är orsaken till felet.

Jag hade följt @Blomman90 råd och påpekat att det rör sig om en reklamation av en TV som varit defekt från första stund (är det någon som startar och testar sin TV i lådan?), du har följt alla instruktioner vid installation, och kommer att ta det till ARN om de inte ombesörjer omleverans eller reparation, alternativt täckningsköp, av produkten.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Webhallen måste kunna bevisa att den fungerade när den leverades, vilket de bör ha svårt med.
Vad som komplicerar är att TS inte anmält felet i tid och vilka konsekvenser det kan ha bör han lämpligen ta med konsumentvägledningen i kommunen till att börja.

han har anmält det i tid, har för mig att rimlig tid för anmälan är inom tre månader från att felet upptäcks, vilket ju TS ska ha gjort

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ibymafayhas:

Nej, det behöver de absolut inte. Det vore ett krav som till sin natur alltid är helt omöjligt att uppfylla.

Det Webhallen gör är att visa att defekten beror på yttre åverkan. De kan visa hur varje TV funktionstestas, hur tiotusentals apparater levereras utan skador och hur osannolikt det därmed är att skadan skulle funnits vid leverans kontra det betydligt mer sannolika att den skadats under uppackning eller installation.

Som köpare är man alltid i ett tjorvigt läge när sådant här uppstår och det är viktigt att man snabbt agerar genom att kontakta säljaren, beskriva problemet, pådyra att man hanterat grejen enligt instruktion och att skadan fanns redan vid uppackning. Kan man styrka det med skador på emballage är det en rejäl bonus. Säljaren kommer i många fall, om köparens utsaga är rimlig, acceptera det utan alltför mycket trilskande.

Att komma dragande med påhittade beviskrav brukar däremot inte vara särskilt konstruktivt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, det behöver de absolut inte. Det vore ett krav som till sin natur alltid är helt omöjligt att uppfylla.

Det Webhallen gör är att visa att defekten beror på yttre åverkan. De kan visa hur varje TV funktionstestas, hur tiotusentals apparater levereras utan skador och hur osannolikt det därmed är att skadan skulle funnits vid leverans kontra det betydligt mer sannolika att den skadats under uppackning eller installation.

Som köpare är man alltid i ett tjorvigt läge när sådant här uppstår och det är viktigt att man snabbt agerar genom att kontakta säljaren, beskriva problemet, pådyra att man hanterat grejen enligt instruktion och att skadan fanns redan vid uppackning. Kan man styrka det med skador på emballage är det en rejäl bonus. Säljaren kommer i många fall, om köparens utsaga är rimlig, acceptera det utan alltför mycket trilskande.

Att komma dragande med påhittade beviskrav brukar däremot inte vara särskilt konstruktivt.

Fast, det stämmer till viss mån, fel som uppstår inom 2 år anses vara ursprungliga, om inte säljaren kan visa att de uppstått genom konsumentens oaktsamhet; eftersom TVn enligt TS haft felet sen första uppstart, samt installerats enligt instruktionerna så måste webhallen visa att det är TS som orsakat felet (alltså att den fungerade när den anlände).
Det är min syn på saken

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sweisdapro:

Fast, det stämmer till viss mån, fel som uppstår inom 2 år anses vara ursprungliga, om inte säljaren kan visa att de uppstått genom konsumentens oaktsamhet

Det är inte så det fungerar i praktiken, och det ställs inte heller något krav på att visa att köparen varit oaktsam (även om det självklart blir ännu enklare i ett sådant fall).

Säljaren svarar för fel som visar sig inom 24 månader "om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art."
Säljaren kan, som jag skrev i mitt förra inlägg, visa att en fysisk skada på TVn inte uppstår utan yttre åverkan, de kan visa att denna åverkan inte uppstått i fabrik, de kan visa att det är ytterst osannolikt att den uppstått under transport, de kan inhämta intyg ifrån andra aktörer (såsom installatörer och reparatörer) som styrker detta. Det handlar aldrig om absoluta bevis och det krävs inte heller, det handlar om vad som verkar rimligt respektive inte.

Just därför är det, som du också är inne på, oerhört viktigt att direkt något liknande uppstår ta kontakt med säljaren och beskriva förloppet. Ju längre man väntar och ju mer oklar man är desto mindre rimligt verkar det att skadan fanns redan vid leverans.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Dock när den var färdigmonterad (varsamt) märkte jag att något var fel med skärmen och magkänslan var korrekt.?
Vad fick dig att tänka så?

Sen helt klart att du ska stå på dig om inte webbhallen tror dig och kan bevisa att du gjort fel vid montering .
Ta det direkt till ARN!

Efter jag har dragit bort plasten från skärmen (som satt åt som tusen vill jag tillägga) såg det ut som att det var en del plast eller skyddsfilm kvar på skärmen. Jag försökte känna lite med nageln men "fläckarna" var under skärmen så att säga och när jag väl slog på TVn så visade det sig att skärmen var trasig.

Visa signatur

Permalänk

Webhallen skriver att all form av sprucken skärm beror alltid på yttre åverkan men de kan inte säga exakt hur.

Vilket gör att ord står mot ord.

Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag och får se vad de säger om allt det här.

Tips om ARN var bra tips, jag får ha det som sista alternativ om detta inte blir en smidig lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur lång tid var det mellan att du mottog TV:n och som du anmälde skadan till återförsäljaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackteeth:

Webhallen skriver att all form av sprucken skärm beror alltid på yttre åverkan men de kan inte säga exakt hur.

Vilket gör att ord står mot ord.

Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag och får se vad de säger om allt det här.

Tips om ARN var bra tips, jag får ha det som sista alternativ om detta inte blir en smidig lösning.

Tvisten rör väl dock inte huruvida det handlar om yttre åverkan eller ej!? Det tvistiga är väl när denna yttre åverkan skedde; före eller efter TV:n hamnade i din besittning?

Om du är övertygad om att du inte förstört TVn vid uppackning och montering så är det Webhallen du skall rikta dina krav mot. Det åligger då dem att inkomma med övertygande bevisning (nekar de din reklamation så tar du det till ARN eller tingsrätt) om att skadan skett under ditt ansvar.

Skulle du istället veta med dig att du råkat knäcka panelen genom att av misstag lägga TV:n på ngt vid montering av foten eller så, då kan du kolla med hemförsäkringen (ofta kräver hemförsäkringen att man kan specificera den händelse vid vilken olyckan skedde).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackteeth:

Efter jag har dragit bort plasten från skärmen (som satt åt som tusen vill jag tillägga) såg det ut som att det var en del plast eller skyddsfilm kvar på skärmen. Jag försökte känna lite med nageln men "fläckarna" var under skärmen så att säga och när jag väl slog på TVn så visade det sig att skärmen var trasig.

Den här är lite lurig. Vissa TV-modeller har en vanlig skyddsfilm som sitter på och som ska dras av. Andra har det inte utan det som ser ut att vara en skyddsfilm är istället en "del" av TV:n. Har man då försökt att dra av (vad man tror) är skyddsfilmen så har istället åverkan skett på skyddande yta.

Jag har tyvärr inte så mycket mer detaljer att ge än så, exempelvis vilka märken/modeller detta gällde men jag läste om det för några år sedan på AV Forums. Någon annan i tråden eller kanske @Laxpudding som kan stötta upp med fakta?

Samsung skriver om det hela på sin hemsida:

https://www.samsung.com/ae/support/tv-audio-video/do-i-need-t...

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av HKBY:

Hur lång tid var det mellan att du mottog TV:n och som du anmälde skadan till återförsäljaren?

Allt som allt kanske 1 timme.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Tvisten rör väl dock inte huruvida det handlar om yttre åverkan eller ej!? Det tvistiga är väl när denna yttre åverkan skedde; före eller efter TV:n hamnade i din besittning?

Om du är övertygad om att du inte förstört TVn vid uppackning och montering så är det Webhallen du skall rikta dina krav mot. Det åligger då dem att inkomma med övertygande bevisning (nekar de din reklamation så tar du det till ARN eller tingsrätt) om att skadan skett under ditt ansvar.

Skulle du istället veta med dig att du råkat knäcka panelen genom att av misstag lägga TV:n på ngt vid montering av foten eller så, då kan du kolla med hemförsäkringen (ofta kräver hemförsäkringen att man kan specificera den händelse vid vilken olyckan skedde).

Jo, men jag syftade mer på att de menar att jag orsakat den yttre åverkan och jag menar att jag inte gjort det.

Får se vad mitt försäkringsbolag kommer med för beslut.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Najk:

Den här är lite lurig. Vissa TV-modeller har en vanlig skyddsfilm som sitter på och som ska dras av. Andra har det inte utan det som ser ut att vara en skyddsfilm är istället en "del" av TV:n. Har man då försökt att dra av (vad man tror) är skyddsfilmen så har istället åverkan skett på skyddande yta.

Jag har tyvärr inte så mycket mer detaljer att ge än så, exempelvis vilka märken/modeller detta gällde men jag läste om det för några år sedan på AV Forums. Någon annan i tråden eller kanske @Laxpudding som kan stötta upp med fakta?

Samsung skriver om det hela på sin hemsida:
<Uppladdad bildlänk>
https://www.samsung.com/ae/support/tv-audio-video/do-i-need-t...

Med tanke på hur hårt den satt så trodde jag också nästan det men det var typ en liten flik (typ vit triangel?) i ett av hörnen som man skulle dra i för att få bort plasten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackteeth:

Det är ju ingenting, annat om det är flera dagar

Jag gissar ändå skadan uppstod under transporten till dig helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackteeth:

Bra, ifall det hade gällt dagar så hade nog blivit knepigare att hävda fraktskada. Förhoppningsvis så är Webhallen förnuftiga och hjälper dig med en ny tv, annars så får du vända dig till ARN.