Smälta kablar med RTX 5090 kan bero på ojämn ström

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Hur fan går det ihop det är max 400 watt

Jag tror den kabeln är tänkt för t.ex ett 4070ti.
Dem har också 12vhpwr kontakten men drar inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Går det att dra mer än 150w från en 8pin?

kolla Derbaurs video. han använder corsairs 2x 8pin kabel.
Den väljer ändå att mata nästan all ström från 1.
och då menar jag inte 8 pin. utan själva kabeln.

Blir exakt samma fenomen även om du har en splitter till 4st 8 pins.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

PSU kan inte vara strömreglerande, överstiger strömmen det godkända så måste spänningen minska och då stannar datorn.
Det är grafikkortet som måste strömbegränsa uttaget i varje kabel.
5090 är felkonstruerat, se videon.

Det kan nästan bli lika stor skandal som Samsung Galaxy Note 7

Permalänk
Skrivet av zorfex8400:

Japp, det ska gå typ 200 watt va? Eller kanske beror på psu?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av zorfex8400:

Okey, borde funka för 5070 ti också då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Har för mig att corsairs kabel är gjord av 14 eller 12 gauge. så den klarar mer ström än dom "normala"
men jag är inte helt 100%
den är graderad för 600w med 2st 8 pins i ena änden iaf

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av Gloremir:

kolla Derbaurs video. han använder corsairs 2x 8pin kabel.
Den väljer ändå att mata nästan all ström från 1.
och då menar jag inte 8 pin. utan själva kabeln.

Blir exakt samma fenomen även om du har en splitter till 4st 8 pins.

Okey då är det är det säkringar som saknas på korten då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Det finns ju daisy chain med en 8-pin från psu till två 8-pin. Någon la upp en bild tidigare i tråden som visar att en ensam kabel från psu kan leverera upptill 288W.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Okey då är det är det säkringar som saknas på korten då?

snarare lastbegränsning/lastfördelning.
Just nu ser kortet alla kablar som 1 inmatning. den har ingen koll på hur många kablar som är +
den behöver fördela strömbegäret på alla inkommande + kablar. så ungefär lika mycket dras från varje.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Hade inte agget klippt om du försöker dra mer än 150w från en 8pin? Kortet är ju dumt så det kommer försöka men jag trodde agget hade löst problemet och stängt ner innan något hann skadas i detta fall.

Nja, aggen är i grunden single rail så man kan inte räkna med det.
Det skiljer från agg till agg om de har specifika begränsningar för varje kontakt med ett max den kan dra, eller om det bara finns ett tak för hela 12v railen. (tror individuella gränser är ovanligt?)

Och ofta sitter ju två pcie6+2 kontakter kopplad till en kontakt i nätagget, så risken är ju om det finns ett tak så är det upp till 300watt, som då i värsta fall går i en kabel.
(se nedan gällande själva kontakten i nätagget dock)

Kontakten som Corsair använder på nätaggssidan är dock inte en PCIE 8 pins kontakt rakt av. Den ska vara specad så den klarar 300W per kontakt. (och även vanliga PCI-E 8 pin kontakten i sig är som nämnts i grunden egentligen ratad till 288W på samma sätt som 12HPWR kontakten är ratad till 660W)
Däremot gäller ju samma reservation som ovan: jag vet inte på rak arm om de har någon individuell strömbegränsning per kontakt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

3080 psu sidan.
<Uppladdad bildlänk>

GPUn 295x2
<Uppladdad bildlänk>

personen med 3080 var en miner som hade två stycken 3080.
vederbörande använde splitters för att driva varje 3080 på en enskild kontakt från nätagget.
ett 3080 har 2-3 st 8pin på sig så det känns lite risky.

Skulle säga att det diskas. 1* 2*

Nätagget ser ut att vara ett silverstone ST1500 som har 25 ampere (30 peak) på varje kontakt

295'n har jag ingen detaljerad info om.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nja, aggen är i grunden single rail så man kan inte räkna med det.
Det skiljer från agg till agg om de har specifika begränsningar för varje kontakt med ett max den kan dra, eller om det bara finns ett tak för hela 12v railen.

Och ofta sitter ju två pcie6+2 kontakter kopplad till en kontakt i nätagget, så risken är ju om det finns ett tak så är det upp till 300watt, som då i värsta fall går i en kabel.
(se nedan gällande själva kontakten i nätagget dock)

Kontakten som Corsair använder på nätaggssidan är dock inte en PCIE 8 pins kontakt rakt av. Den ska vara specad så den klarar 300W per kontakt. (och även vanliga PCI-E 8 pin kontakten i sig är som nämnts i grunden egentligen ratad till 288W på samma sätt som 12HPWR kontakten är ratad till 660W)
Däremot gäller ju samma reservation som ovan: jag vet inte på rak arm om de har någon individuell strömbegränsning per kontakt.

Ni har rätt, det finns alltså ingen garanti att 8pin kontakter är säkra heller.
Man lär sig något nytt varje dag, tack!

Permalänk
Medlem

Alt är grafikkortets fel.
Ingen last får överstiga det kabeln är konstruerad för.
Det går inte att strömbegränsa PSU.

Kabelstandarden är föråldrad och dålig men det skulle fungera om grafikkortet var riktigt konstruerat.
Se videon
https://www.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw

Permalänk
Medlem

Så: ATX är en dålig standard och det känner alla tillverkare till och har innan haft lösningar för men denna gången ville Nvidia spara ett par öre och struntade i alltihop?

Got it, avvakta med eventuella köp av 5000 serien alltså ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Alt är grafikkortets fel.
Ingen last får överstiga det kabeln är konstruerad för.
Det går inte att strömbegränsa PSU.

Kabelstandarden är föråldrad och dålig men det skulle fungera om grafikkortet var riktigt konstruerat.
Se videon

Tack, även om videon har länkats ungefär 10 gånger i tråden redan

Det GÅR rimligen rent tekniskt att strömbegränsa lasten även på PSU-sidan per individuell kabel (som Swedishchef_90 är inne på så görs det redan i andra sammanhang men är uppenbarligen inte standardiserat så på nätagg i dator)
Men då lär datorn stänga ner eller grafikkortet krascha om grafikkortet börjar drar ström helt snett och PSU då vägrar att tillhandahålla mer än en viss mängd, eller till och mer slår ifrån för säkerhets skull. Bättre än smältande kablar dock

Sen gissar jag det är dyrt och komplext att implementera så lär inte hända förrän hela standarden görs om, vilket inte lär hända förrän möjligen om vi får faktiska fall med bränder och dödsfall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Ni har rätt, det finns alltså ingen garanti att 8pin kontakter är säkra heller.
Man lär sig något nytt varje dag, tack!

Nja, inte 100%, men förutsatt att du kopplar 8-pin i ett kort som följer dess spec (max 150W) som har en shunt per 8-pin, så kommer det i värsta fall gå 150W genom en ledare.
Problemet med en obalanserad 12VHPWR är att det rör sig om närmre 600W som kan vilka gå genom en ensam ledare.

Bulldzoid går verkligen igenom allt som rör detta problemet och varför 12VHPWR är en dum kontakt (hans ord)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Den pinnen som är bränd, det råkar inte vara den som är närmast kretskortet?

After a full shutdown and re-plugging all cables, it was discovered that the cable on the PSU side had melted (the GPU side remained unaffected).

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

personen med 3080 var en miner som hade två stycken 3080.
vederbörande använde splitters för att driva varje 3080 på en enskild kontakt från nätagget.
ett 3080 har 2-3 st 8pin på sig så det känns lite risky.

Skulle säga att det diskas. 1* 2*

Nätagget ser ut att vara ett silverstone ST1500 som har 25 ampere (30 peak) på varje kontakt

295'n har jag ingen detaljerad info om.

Jag misstänker att de 295 som brann möjligen är något som liknar vad som händer nu då det är ett 500W TDP kort med endast 2x 8-pin (egentligen bara 300W enligt spec).
Om vi ponerar att de är shuntade kontakter så blir det vid liknande dålig kontakt ändå 212W som ska försöka använda endast en ledare istället.
Detta är dessutom bara om kortet är stock, eftersom det var ett välkylt kort så är det inte heller orimligt att personen i fråga kanske hade en överklockning på kortet.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, inte 100%, men förutsatt att du kopplar 8-pin i ett kort som följer dess spec (max 150W) som har en shunt per 8-pin, så kommer det i värsta fall gå 150W genom en ledare.

Vet inte om du såg det jag skrev, men långt från alla agg har en shunt per kontakt på nätagget. (tror det är undantag snarare än regel nuförtiden med single rail som standard)
Och OM själva kontakten i agget har en shunt så är det ju rätt vanligt att den kontakten levererar till två 8-pinskontakter, dvs då kan det gå upp till 300W i en kabel iallafall.

(plus att de här begränsningarna oftast har marginaler så de inte slår till för smärre spikar osv)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DET GÅR INTE ATT STRÖMBEGRÄNSA PSU.
Ohms lag säger att begränsas strömmen så sjunker spänningen när grafikkortet drar för mycket ström.
Datorn stannar.

Felet uppstår när grafikkortet drar mer ström i en enskild kabel än vad kabeln klarar av.
Det hjälper inte att byta kontakter, den kabeln som har lägst resistans i sina kontakter drar mest ström, parallellkoppling av kablar med kontakter är inte bra.
Titta på videon.
3090 hade en fungerande lösning.

Jag tänker inte köpa 5090 aldrig aldrig.
Felet måste lösas först.
Felet kanske kan uppstå på 5070.

Permalänk
Medlem

Största risken för bränder och dödsfall torde vara de skribenter som svingar vilt med olika elektriska komponenter som de inte begriper.
"Strömbegränsande diod" tar nog priset.
För er egen säkerhet, hobbykoppla bara under 12V!

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

DET GÅR INTE ATT STRÖMBEGRÄNSA PSU.
Ohms lag säger att begränsas strömmen så sjunker spänningen när grafikkortet drar för mycket ström.
Datorn stannar.

Allt går! Men det låter otroligt idiotiskt, samt dyrt.
Folk argumenterar alltså på allvar för att en ny ATX-standard ska utvecklas där VARENDA enskild pinne ska ha en egen överström-switch, detta för att en feldesignad komponent som finns i typ <0.000001% av jordens system snedbelastar sin matning.

Kom in i matchen nu ändå...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Contact_resistance
Kontakterna ska gå lätt att sätta i och ta bort, det leder till en viss kontaktresistens.
(Se bilar där monteringen av kablar ska gå lätt i fabriken, med följden att det glappar när bilen har använts i några år, har själv haft ett sånt fel.)

Kablarna har låg resistens ( pga korta) då kommer kontakternas resistens delvis att avgöra hur mycket ström det går i en av kablarna.
En kabel borde ha ca 0,01 ohm, kontaktresistansen kan snabbt bli lika stor

Parallellkoppling av kablar ska i teorin ge samma ström i alla kablar, men när kontaktresistens finns så kan strömmen skilja mellan kablar.
ju kortare kabeln är ju större blir effekten av kontaktresistensen.
Den som har mätt ohm med en multimeter vet att man måste trycka hårt med proberna för att få bort kontaktresistensen 0,3 ohm syns lätt som skillnad i hur hårt man trycker.

Sweclocker skulle kunna testa med att mäta strömskilnaden mellan olika kablar och även se om det ändras när man rör på kablarna.
Jag misstänker att strömmen tar lite olika vägar genom kablarna bara av att röra på kablarna, kontaktresistensen förändras.
Det ska gå samma ström i alla kablar (parallellkopplade) om det skiljer så beror det nog på kontaktresistens.

Är det stor skillnad mellan kablarna så visar det att deras lösning inte fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem

Fast det stämmer ju inte du hade ju problem med ditt xtx med din skärm/ar! Samsung och amd var väl en kanon kombo?

Nej, det var med ett red devil 6900Xt, inte med mitt 7900 xtx.
Men det problemet visade sig även för vissa användare av Nvidia.

Det enda problemet jag kan minnas var att fläktkurvan spökade efter en uppdatering av drivrutinerna, löstes dock i nästkommande uppdatering.
Men när jag testade kortet i en annan dator med samma drivare så fungerade det, så jag misstänker att jag hade något skräp som krockade.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/Ndmoi1s0ZaY?t=923

Om han mäter på parallellkopplade kablar och skillnaden är så stor kan det kanske bero på att vissa kontakter svetsas ihop lite och kontaktresistansen minskas vilket skulle leda till en högre ström i den kabeln speciellt om dom andra kontakterna är slitna och ger dålig kontakt.
Det intressanta är att ju kortare och grövre kabeln är ju mer inverkan får kontaktresistensen, kontaktresistensen blir avgörande för hur mycket ström det går i en av kablarna.
Om vi bara hade 1cm kabel så vore kontakt resistensen helt avgörande för hur mycket ström det går i olika kablar.

Nvidia kan ohms lag men kontaktresistens är inte en naturlag, det är mekanik tillsammans med ellära.

600W delat på 6 kablar 100w per kabel 8,3A, vi tar bort kabelresistans teoretiskt och har kontaktresistens i alla utom en då flyter all ström i den utan kontaktresistens 50A i den utan kontaktresistens.
Detta är överdrivet men kabelresistensen är inte så stor i kablarna ca .01 ohm
Han hade en kabel som smälte på mitten det kan bara hända om kabeln har överström eller är för klen (följer inte standarden)
Kontaktresistens kan försvinna om kontakter bränns ihop då flyter mer ström i den kabeln.

Om en kabel är bränd på mitten och i båda kontakterna så kan det bara bero på att kontakterna har bränt fast och mer ström flyter i den kabeln, det kan inte bero på glappkontakt för då skulle kabeln inte vara bränd på mitten.
Han nämnde att sladden satt fast, kan även vara plasten som fastnat.

Jag uppmanar sweclockers att mäta med en strömtång, syns strömskillnader så kan kontaktresistensen vara orsaken till haverierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, det var med ett red devil 6900Xt, inte med mitt 7900 xtx.
Men det problemet visade sig även för vissa användare av Nvidia.

Det enda problemet jag kan minnas var att fläktkurvan spökade efter en uppdatering av drivrutinerna, löstes dock i nästkommande uppdatering.
Men när jag testade kortet i en annan dator med samma drivare så fungerade det, så jag misstänker att jag hade något skräp som krockade.

Hmm okej kunde svurit att det var 7900 xtx och Samsung skärm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

PSU kan inte göra det för då måste spänningen sänkas i kabeln och då stannar datorn.
Säkring går inte för då skulle den gå hela tiden.
Vi kan inte ha separata utgångar på PSU för då skulle den bli enormt dyr, 12V måste vara byglad i PSU.

Jämför med vanlig elanläggning ingen last får kopplas in som drar mer ström än kabeln är dimensionerad för

Se hela videon som beskriver felet.

Du behöver inte spänningsbegränsa det finns olika typer av tyristor, dioder etc som kan begränsa ström eller öka resistans vid högre värme utan att ändra volten.

Och I detta fall klarar ju kabeln lasten! Men inte över 1 ledare. Psun tillåter för hög last på en ledare.
Detta är problemet, tidigare har gpuer haft separata "faser" som tog emot varje 12V men nu har det som en riktigt fördelning och gemensam skena och sen delar dem.

Skrivet av zorfex8400:

Hönan eller ägget.

Du får gärna utveckla varför GPUn inte kan ansvara för balanseringen då den gjort det tidigare eller åtminstone haft skydd för detta.

Jag kan ingenting om hur näraggregaten är byggda i detalj men atx-pcie kontakterna var klassade med maxtak på effektuttag på 150w.
Nvidia gillade inte detta och tog fram en ny standard med en kabel som har 6st ledare för matning med ett tag på 600w.
Jag tänker att kontakten och kabeln ska klara det.
Precis som en atx-pcie klarar 150w.
Det sitter ju ingen balansering i atx-pcie kontakterna såvitt jag vet. Dock är dem dimensionerade att dem klarar att leda 150w över en ledare.

Grafikkortet har haft ansvaret tidigare. Varför ändras det helt plötsligt?

Du har kollat videon som förklarar vad Nvidia har gjort när dem gått från atx-pcie till 12vhpwr?
Dem har väl tagit bort all balansering utan att göra om / göra en ny standard då?
Det är anledningen till att jag tycker att dem gjort fel.

Det kanske vore trevligt med en PSU som kunde göra detta, det köper jag. Men det är ingen standard i dagsläget och inte det tråden handlar om egentligen.

De kan självklart hantera balansering men det räddar inte psu sidan! Som du kan se verkar asus loki smälta på psu sidan och inte gpu sidan just nu. Vilket fortfarande kan hända med balansering på gpu sidan.

Skrivet av Söderbäck:

Ja jo men det bör väl gå att kontrollera på båda sidor. Antingen görs det före kabeln i PSU. Eller efter kabeln i grafikkortet. Båda sidor kan faktiskt kontrollera det här. Och tidigare lösningar på grafikkort har också löst det här bättre. Det har försämrats för 4090 och 5090.

Du fortsätter blanda in vad du önskar se i en standard om det nu skulle göras en ny sådan.
Ja. Vi vet att du tycker det borde göras av PSUn om en annan standard skulle etebleras. Jag har inget emot det heller. Sure.

Men. Ingen annan i tråden pratar om den delen.
Du kan släppa den delen. Jag tror ingen är emot dig på din front om en annan standard. Men det är inte den delen folk pratar om i tråden.

Alla andra här pratar om den praktiska tillämpningen.
Det är något annat.Det folk tar upp är att nätaggen som finns på marknaden idag inte har det här stödet. Så ser verkligeheten ut.
Det är grafikkorten som håller koll på att undvika överbelastning per kabel. Det är så fördelningen sett ut.
Släpper man ett grafikkort som inte kollar det här särskilt bra så är det kristallklart tydligt att ingen part kommer kolla överbelastningen längre.
Det grafikkorten tidigare löst - har de slutat lösa (i det här fallet). Och alla vet vad det blir för följd av det. Sämre koll på om det är dålig kontakt...

För din egen skull. Håll isär vad du önskar se i en framtida standard - och vad folk pratar om för problem som uppstått nu. De behöver inte vara väsenskildt olika. I know.
Men det blir bara mer missförstånd av att inte hålla isär de här med all tydlighet.

Ok skall tänka på det men saken är att du fortfarande, oavsett balansering på gpu sidan kan få exakt samma fenomen som nu, vilket tidigare hände på r295x2 korten.

Skrivet av zorfex8400:

Självklart, annars vore de avsäkrade i psu på något sätt. Du kan drag 300+ W från 8pin utgången.

Vet ej gissar grövre
https://www.webhallen.com/se/product/355963-Corsair-Premium-6...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Största risken för bränder och dödsfall torde vara de skribenter som svingar vilt med olika elektriska komponenter som de inte begriper.
"Strömbegränsande diod" tar nog priset.
För er egen säkerhet, hobbykoppla bara under 12V!

Det finns ju... CLD/ccd
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constant-current_diode

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver inte spänningsbegränsa det finns olika typer av tyristor, dioder etc som kan begränsa ström eller öka resistans vid högre värme utan att ändra volten.

Och I detta fall klarar ju kabeln lasten! Men inte över 1 ledare. Psun tillåter för hög last på en ledare.
Detta är problemet, tidigare har gpuer haft separata "faser" som tog emot varje 12V men nu har det som en riktigt fördelning och gemensam skena och sen delar dem.

De kan självklart hantera balansering men det räddar inte psu sidan! Som du kan se verkar asus loki smälta på psu sidan och inte gpu sidan just nu. Vilket fortfarande kan hända med balansering på gpu sidan.

Ok skall tänka på det men saken är att du fortfarande, oavsett balansering på gpu sidan kan få exakt samma fenomen som nu, vilket tidigare hände på r295x2 korten.
Självklart, annars vore de avsäkrade i psu på något sätt. Du kan drag 300+ W från 8pin utgången.
Vet ej gissar grövre

Att kontakten smälter på nätagget smälter kan väl bero på att det är bättre(?) sämre(?) kontakt där som ger upphov det större värmeutveckling.

Men hur balansering på grafikkortet inte skulle leda att kontakten inte brinner i nätagget hänger jag dock inte med på.

Har du 6 matningar på grafikortet som är delat i 3 par, á 200w. Då bör ju inte nätagget kunna mata mer än 200w genom 1 pin, och det bör ju räcka.

Sen om du har som typ Asus gör, men inte riktigt, att du har 6 matningar där alla balanseras då kan du inte få mer än 100w per pin. Hur ska det då kunna brinna på nätaggssidan?

Nätagget kan ju inte då mata 600w över 1 pin eftersom grafikkortet säger nej?

EDIT: Och jag förutsätter att på insidan av agget så är det lugnt, då det har varit lugnt i alla tider (mer eller mindre) även när vi körde 4 titan i SLI och OC på det.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Vet ej gissar grövre

Kan du bara ta en snabb förklaring på hur det skulle utvecklas olika mycket effekt på PSU-sidan kontra GPU-sidan av kontakten, om vi bortser från daisy-chainade 8-pin (vilket aldrig har varit rekommenderat även om det fungerar på kort med lägre TDP)?

Visa signatur