Köpa en dator eller behålla PS5 Pro?

Permalänk

Köpa en dator eller behålla PS5 Pro?

Hej!

Jag är medveten att detta är framförallt ett PC-forum men vad tycker ni är fördelen med PC jämfört med konsol 2025?

Jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en high end PC eller bara behålla mitt PS5 Pro. Jag vet inte ens om det är värt att skaffa en dyr dator när jag har en 6 månaders bebis här hemma. Jag älskar gaming och är gärna det jag gör på fritiden och senaste titlarna med så bra grafik och FPS som möjligt.

Ni som är i lite samma situation, hur har ni resonerat? Jag tycker att det räcker med ett ställe att spela på. Har beställt en 5090 Taurus PC från Inet men vet inte om jag ska behålla ordern eller inte.

Med vänlig hälsning, Micke

Permalänk
Medlem

Villhöver begäret kan ibland vara överhängande jobbigt.

Frågan du skall ställa dig själv. Finns ekonomin till att göra detta eller bör man spara pengar?
Om ekonomin är bra hade jag gjort så som du vill göra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

60 000 kr är brutalt mycket för en dator i mitt tycke. Så här skulle ett 4K-bygge med bra RT-prestanda kunna se ut.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en ps5 PRO. När barnet blir större igen kommer du får mer tid till spelande men under småbarnsåren känns det väldigt praktiskt att bara kunna köra igång spelet direkt och pausa när det behövs Det är sällan kaffet dricks varmt, det händer alltid saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowseerz:

Skulle rekommendera en ps5 PRO. När barnet blir större igen kommer du får mer tid till spelande men under småbarnsåren känns det väldigt praktiskt att bara kunna köra igång spelet direkt och pausa när det behövs Det är sällan kaffet dricks varmt, det händer alltid saker.

Skriver under på detta.
Att snabbt kunna sätta maskinen i vila och sedan återuppta på 5s är guld värt för att faktiskt hinna spela något i början.

Permalänk
Medlem

En steamdeck är smidigare att ha när man har småbarn.
Enklare att spela lite i taget, för tid att spela länge hinner/orkar man inte

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoozex:

En steamdeck är smidigare att ha när man har småbarn.
Enklare att spela lite i taget, för tid att spela länge hinner/orkar man inte

"Senaste titlarna" går ju dock bort direkt om man ska ha steam deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

"Senaste titlarna" går ju dock bort direkt om man ska ha steam deck.

Ah, jag läste nog inte så noga ja då duger inte steam decken till så mycket

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk

När man har småbarn värdesätter man saker som bara funkar. Är själv rätt trött på att Mekka med ena grabbens PC som lider av Micro stutter mm.

PS5 Pro är perfekt att bara bota upp o spela när man får lite tid över, den sköter sig själv med uppdateringar så det är bara att njuta av spel.

Sedan skulle jag skaffa en Mac Mini för vardagligt surf och annat.

Perfekt kombo för en upptagen familjefar enligt mig.

Permalänk

Tack för alla tips och kloka ord. Jag kör faktiskt en Mac mini + PS5 Pro combo nu och fungerar klockrent. Om några år får vi se om det finns mer tid för gaming eller har minskat ännu mer haha.