Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Veckans fråga: Hur ofta köper du begagnad hårdvara?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur ofta köper du begagnad hårdvara?

Begagnathandeln ökar i Sverige, men hur ser läget ut hos SweClockers hårdvaruintresserade publik?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror svaretför mig blir "Överväldigande majoriteten köper jag nytt". Det måste vara något väldigt nischat eller ovanligt som jag inte längre kan hitta nytt som jag köper det begagnat. Och det händer kanske en gång var femte år...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köper så mycket jag kan begagnat. Ofta halva priset för att köpa fullgod hårdvara av nervösa kids som gått på marknadsföringshypen om att de behöver den senaste hårdvaran för att skrika i Fortnite. Som att sno godis av barn, literally. Så jävla ägda!

Permalänk
Medlem

Köper aldrig begagnat. Dels för att jag inte vill ha något som någon annan tallat på. Litar inte på folk. Vet inte vad man får. Dessutom när jag köper något så är jag ute efter det senaste.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Tre månader sedan så köpte jag en ny vattenkylning ifrån amazon till fullt pris.

Förra helgen skulle jag bygga ihop datorn och insåg att den var begagnad och inga brackets eller skruvar följde med. Räknas de?

Permalänk
Hedersmedlem

Retroprylar är svårt att köpa nytt om man inte vill vänta i 20 år på att det ska bli gammalt

Till moderna saker som ska användas beror det på vad som dyker upp. Begagnatfynd kan bli väldigt prisvärt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Svarade "Köper alltid nytt", vilket är så gott som sant:
jag köper bara begagnat när det inte finns några andra rimliga alternativ, som tex när jag var tvungen att köpa grafikkort under pandemin.

Annars vill jag ha en färsk ny oanvänd oöppnad produkt med garanti.
Begpriser och fyndpriser är sällan så mycket billigare att de är värda att jaga. (eller är för gamla och utdaterade)

*uppdatering*
Kom på en orsak till att köpa begagnat: om jag hjälper någon bekant/släkting att tex försöka få liv i någon äldre dator där det är omöjligt eller för dyrt att köpa nya komponenter så kan jag kolla efter beggat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan jag inte köpa något nytt så kan jag inte köpa det alls i min värld.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Köper begagnat så ofta jag kan. Nytt är för dyrt för mig i 90% av mina köp.

Köper det mesta här på marknaden. Tack ska ni ha 😊

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ibland nytt. Gärna hos Inet. Annars här, hos Sweclockers suveräna medlemmar. Ett Jätte-tack till Er alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Svarade "Köper alltid nytt", vilket är så gott som sant:
jag köper bara begagnat när det inte finns några andra rimliga alternativ, som tex när jag var tvungen att köpa grafikkort under pandemin.

Fast som jag minns det var det väl knappast "rimligt" med begagnat heller under pandemin då allas produkter helt plötsligt var gjorda av guld 😋

Permalänk
Medlem

Sedan jag började med retro och semi-retro så blir det alltid något begagnat varje månad. 😅

Sedan augusti i fjol har jag köpt 14 grafikkort, två ljudkort, moderkort, CPU och lite diverse. 😶

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Fast som jag minns det var det väl knappast "rimligt" med begagnat heller under pandemin då allas produkter helt plötsligt var gjorda av guld 😋

Sant, men då fanns det iallafall några tillgängliga
(Och jag fick till sist tag i ett 3080 till hyfsat rimligt pris här via Sweclockers marknad )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köper alltid nytt. Har bara köpt en Unifi switch på tradera begagnad hittills, men bara för att säljaren hade ett "köp loss" -pris direkt så man slapp bjuda. Borde kanske göra det mer egentligen för att tjäna några hundralappar, men känner att det inte är värt det. Jag blir uttråkad av auktioner där man måste sitta och hålla koll på sista sekunderna innan auktionstiden går ut för att få sista budet. I alla fall har jag råkat ut för det att någon sitter och väntar på dessa sista sekunder innan han eller hon lägger sitt bud några gånger. Tröttnade på det efter några försök. Då är det enklare och bekvämare att köpa nytt. Man vet vad man får och kan enkelt och utan tjafs lämna tillbaka varan om man vill. Och sen är jag en impulsköpare kan man säga. När jag kommer på att jag vill ha något så vill jag ha det direkt när impulsen kommer.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Köper nytt, men säljer äldre prylar om det finns något värde.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Senaste två grafikkorten, först ett 1070 och sen ett 5700 XT har varit begagnade inköp som livsuppehållande åtgärder åt mitt gamla härke. Nu väntar jag på delar till en ny burk och då har det blivit nya grejer förutom grafikkortet som jag tänkte kannibalisera från gamla burken. Så får vi se om det blir nytt graffe på Black Friday (eller nån annan rea) eller om det blir nytt begagnatköp när det gått nån generation. Jag är så gammal så jag tycker att ett nytt grafikkort ska kosta max 5000 kronor (för ett top-of-the-line) och då blir det svårt att motivera nytt från senaste generationen utan då blir det lätt att man kollar efter begagnad skrot.

Permalänk
Medlem

Köper nog 80 % begagnat, sparat mycket pengar på det! Så kan jag lägga pengar på det som verkligen får kosta, eller behöver garanti, etc.. Vad det nu skulle vara, ev SSD & traditionell HDD då kanske, men där blir det också en del begagnat 😀 Har nog inte råkat ut för mer än någon beg pryl som gått sönder inom kort tid från köp!

Permalänk
Medlem

Har inte köpt nånting datorrelaterat begagnat. Avskyr begagnat som regel. Jag har köpt enstaka andra saker till mina andra fritidsintressen, men då har det handlat om saker som generellt är enkla att inspektera skicket på och sällan är fel på.
Handlar väl om att jag är extremt försiktig och noggrann med mina egna grejer, men vet att många andra inte är det. Att köpa begagnat är som att gå i ett minfält.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Köper alltid nytt. Har bara köpt en Unifi switch på tradera begagnad hittills, men bara för att säljaren hade ett "köp loss" -pris direkt så man slapp bjuda. Borde kanske göra det mer egentligen för att tjäna några hundralappar, men känner att det inte är värt det. Jag blir uttråkad av auktioner där man måste sitta och hålla koll på sista sekunderna innan auktionstiden går ut för att få sista budet.

Jag har blivit snipad flera gånger på tradera. Jag lägger autobud, 10 sek innan auktionen är över så kommer någon och lägger ett högre. Jag brukar bestämma mig för vad jag vill betala och lägger autobud upp till den gränsen några minuter innan auktionen är över. Sedan blir jag snipad. Tursamma säljare har fått bra pris för sina prylar på grund av mig.

Permalänk
Medlem

Tror jag bara köpt begagnat två gånger. För 20+ år sedan. Ena gången var det 2 st hårddiskar. Och gången där före var det DFI Lanparty NF4 av en kompis , dock var det helt oanvänt. Litar inte riktigt på begagnat av random-användare.

Däremot har jag använt diverse begagnade grafikkort osv i extradatorer genom åren, men de har man fått till skänkes.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Skam att säga så litar jag faktiskt inte tillräckligt mycket på folk för att köpa begagnat utan garanti om det gäller summor över ett par tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Intressant att detta kom upp idag.
Grabbens 1080ti börjar blåskärma igen även efter jag backat drivrutinerna för 1 månad sen.
Så måste börja fundera på ny gpu igen. Mycket dålig timing så funderar på begagnat.
Men man blir ju lite skeptisk när man ser hur folk beter sig på framförallt blocket, ingen skam i kroppen.
Utöver det, risken att bli lurad.
Nu har jag lyckligtvis bara haft bra erfarenheter de gånger jag köpt begagnat, men får se var de landar denna gång.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Den datorn jag har nu utom grafikkortet köpte jag begagnat. SSD var ny men fick bra pris på marknaden på denna sidan . Gav 10.000 ca men var 2 år sen . Sen tog jag grafikkortet på min gamla 6700 k och sålde den så vart inte dyrt alls faktiskt runt 6500 sammanlagt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Köper nästan uteslutande begagnat och har gjort i ~20 år, ofta via SweC men också via Blocket. Som köpare har man ju bra skydd via blocketpaket osv, sämre som säljare. Ta i trä aldrig haft problem utan snarare tvärtom, köpt bra chip som tuffat på i många herrans år med bra OC osv, men det är klart att det kan vara lite av ett lotteri.

Permalänk
Medlem

Aldrig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

90% Begagnat, nyköp görs enbart vid riktigt bra reor.
SweC-medlemmar är toppen att köpa av.
Sedan får man ju räkna med att man får städa av prylarna och att dom kan ha sina skavanker, men ska man inte ha dom som prydnad så spelar det ju ingen roll.
Men visst är doften av ett splirrans nytt moderkort eller chassi trevlig, men det är doften av en kopp te också

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

90% nytt 10% genom nån bekant som man kan ställa mot väggen om det är trasigt hehe

Permalänk
Medlem

Motsatsen! Andra köper av mig, oftast vänner som jag säljer hårdvaran till kompispris.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Då priserna har blivit så höga och jag inte spelar den typen av spel längre så behöver jag aldrig det nyaste, köper sällan nytt när det kommer till dator komponenter. I så fall är det mer tillbehör (lurar, tangnetbord, mös)

Permalänk
Medlem

Brukar köpa grafikkort begagnat, betydligt mer prisvärt och har inte haft några problem kopplade till att de vart begagnade. I burken nu har jag även ett gammalt Xonar stx ljudkort som jag köpte begagnat. Även laptop brukar köpas begagnat och jag säljer även all gammal elektronik på tradera.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core