Permalänk

Speldator för framtiden

Hej,
Tanken är att bygga en dator som kommer att hålla och vara bra även efter 5–10 år – den ska hålla länge. Vad tycker ni om denna setup? Är något overkill, eller finns det något jag borde byta ut?

Permalänk
Medlem

Överväg 64GB RAM-minne redan nu. Du slipper kränga bort de gamla när du ska uppgradera, och du slipper ev bekymmer med att köra 4 stickor i framtiden.
Det är 1000-1500 extra på redan 25000. En p*ss i nilen.

(och snart kommer alla som ska berätta hur fel jag har)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Överväg 64GB RAM-minne redan nu. Du slipper kränga bort de gamla när du ska uppgradera, och du slipper ev bekymmer med att köra 4 stickor i framtiden.
Det är 1000-1500 extra på redan 25000. En p*ss i nilen.

(och snart kommer alla som ska berätta hur fel jag har)

NEJ INTE 64GB RAM ÄR DU GALEN??

Skoja 😅 Sorry, kände igen ditt användarnamn från andra tråden. Men kan nog hålla med dig i det här fallet att är man redan uppe på 25000 kr kan man lika gärna pytsa in en slant till.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1624574/datorbygge

Permalänk

Tack för tips annars förutom det? Grafikkort och processor är väl ok om man tänker på att datorn ska hålla länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atombari22:

Tack för tips annars förutom det? Grafikkort och processor är väl ok om man tänker på att datorn ska hålla länge?

SUMITOMOs bygge är generellt bättre än ditt egna förslag. Bättre cpu, bättre minnen, bättre ssd osv.

Jag hade skippat AIO vattenkylare om du vill att det ska hålla länge. Luftkylare kommer att hålla längre och det är mycket enklare att byta ut en fläkt eller två om de går sönder, än att byta hela kylaren.

Sen hade jag nog inte lagt så mycket pengar på chassit om målet är att få ut så mycket prestanda som möjligt över lång tid. Spara in på det och lägg pengarna på GPU eller annat som ger bättre prestanda istället.

Sen är Nvidia/AMD gpu valet lite beroende på vad du ska spela och om ray-tracing och/eller dlss är viktigt eller ej.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Tack, jag trodde att vattenkylning är bättre med kanske man kan spara pengar där och investera i bättre cpu. Däremot nvidia känns lite mer stabilt och skulle helst gå med dem.

Då saker jag får tänka på är att byta kylning och uppgradera till 64gb ram.

Permalänk
Medlem

"Hålla länge" är ganska relativt mot vilka förväntningar man har, men det vanliga är väl att isf byta ut GPU efter några år.
Jag tycker det känns vettigt att välja ett kraftfullt nätagg som du hade gjort för då har man valmöjligheter i framtiden.

Permalänk

Meningen är att bygga datorn vilken man inte behöver uppgradera var 2-3 år.

Sant om man har kraftfull nätagg då kan man använda samma vid nästa gång förhoppningsvis så sparar man lite pengar där nästa gång 😅

Permalänk
Medlem

Vilken skärm tänkte du lira på?

Permalänk

Snåla inte på nätaggregatet. Det är faktiskt den enda produkten (bortsett från chassit) på listan som kan hålla i 10 år eller längre. En luftkyld processorfläkt är det bästa valet om du prioriterar lång livslängd. AIO-enheter anses vara förbrukade efter cirka fem år och medför dessutom en ökad risk för läckage.

Permalänk

@Alastor Moody det är inte bestämt än men troligtvis någon som klarar 4K? Eller har du någon bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atombari22:

@Alastor Moody det är inte bestämt än men troligtvis någon som klarar 4K? Eller har du någon bra tips?

Jo, 4K är grymt om du är ute efter den bästa bildkvaliteten.

Du kan dock glömma att en dator ska fungera bra i tio år för nya spel oavsett vad du köper för något.

Bättre att köpa ett välpresterande men prisvärt bygge och uppgradera den om kanske fyra år eller så. Då kommer du få mycket mer för pengarna.

Så här kan ett prisvärt 4K-bygge se ut med ett bra chassi och PSU för att göra det lättare att uppgradera den i framtiden.

https://www.inet.se/lista/M504AcVFt4RXIw9PlJGs7KPqWH8/atombari22

Permalänk

Wow super tack för tipset men är verkligen radeon bättre än nvidia? Och vad säger du om 64gb ram redan nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atombari22:

Wow super tack för tipset men är verkligen radeon bättre än nvidia? Och vad säger du om 64gb ram redan nu?

Det beror på vad du ska spela, Nvidia är bättre för AI och Raytracing men AMD kan vara mer prisvärt för vissa spel
https://www.sweclockers.com/tester/grafikkort/prestandaindex

64GB ram spelar nog ingen jätteroll tror jag, du kan alltid lägga till mer senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

64GB ram spelar nog ingen jätteroll tror jag, du kan alltid lägga till mer senare

Mja. DDR5 lär vara kinkigt för att "lägga till", där vill man visst hellre "ersätta".
Vilket får till följd att man ska hantera de överflödiga kretsarna på nåt sätt i framtiden.
Därav att man kan fundera på att handla ordentligt på en gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Mja. DDR5 lär vara kinkigt för att "lägga till", där vill man visst hellre "ersätta".
Vilket får till följd att man ska hantera de överflödiga kretsarna på nåt sätt i framtiden.
Därav att man kan fundera på att handla ordentligt på en gång.

Har du någon artikel om det? Vore intressant att läsa på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Har du någon artikel om det? Vore intressant att läsa på

Nej, saker jag snappar upp här och där bara. Det verkar som om man kör ddr5 närmare gränsen av vad det stabilt klarar av, vilket kanske gör att om man kombinerar olika modeller och fabrikat så går man utanför det stabila. Så, lägga till mer minnen om 5 år kanske innebär att det inte funkar.
Eller så funkar det överhuvudtaget och är inget bekymmer alls.
Allt jag säger är att ta med det i analysen om man ska köpa t.ex 64 redan idag, eller riskera strul senare.

Men det finns säkert nån som har koll på det tekniska mer.

Visa signatur