Passmark: Genomsnittlig CPU-prestanda sjunker

Permalänk
Melding Plague

Passmark: Genomsnittlig CPU-prestanda sjunker

För första gången sedan Passmark började mäta 2004 minskar genomsnitts­resultaten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Okej. Det kan ju finnas tusen orsaker till deras resultat. Ganska ointressant om det inte går att gräva i det mer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Skulle säga att de allra flesta av oss, speciellt de som varit med i många år har märkt av en trend där vi ser att prestandaökningarna från generation till generation sakta avtar och priset kryper upp, inte exponentiellt men det känns nästan så.

AI införs mer och mer för att kunna hålla prestandavinsterna och fungerar sisådär för tillfället.
Vi har nått något slags tak där vad som kan produceras för en rimlig summa inte längre rimmar med prestandan vi får. Förhoppningsvis är det en svacka och inte en trend men denna observation från Passmark är ytterligare en indikation på det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det satsas mer på lätta och tunna laptops eftersom prestandan ändå duger för de flesta "normala" användare.

När det gäller desktops kan det kanske bero på hur populära X3D-chippen blivit. De är klockade lägre än icke-X3D varianterna, speciellt Ryzen 5k- och 7k-serien, så de presterar sämre i traditionella beräkningstester.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Windows 11 är ingen uppgradering, det är om något en uppdatering.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Windows 11 är ingen uppgradering, det är om något en uppdatering.

Enkelt sammanfattat kan man väl säga att de användare som betalat för Windows 11 har gjort en "uppgradering" och de som inte har betalat för det har gjort en "uppdatering".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Skulle säga att de allra flesta av oss, speciellt de som varit med i många år har märkt av en trend där vi ser att prestandaökningarna från generation till generation sakta avtar och priset kryper upp, inte exponentiellt men det känns nästan så.

Om allt annat var lika så skulle vi ändå se en prestandökning, även om den är mindre. Inte att genomsnittet den sjunker. Det kan nog bäst förklaras i att folk väljer billigare hårdvara över topprestanda i större utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om allt annat var lika så skulle vi ändå se en prestandökning, även om den är mindre. Inte att genomsnittet den sjunker. Det kan nog bäst förklaras i att folk väljer billigare hårdvara över topprestanda i större utsträckning.

Alternativt att priset för tillfället ökar snabbare än prestandan (se CPU:er och GPU:er för bra exempel), vilket gör att samma kostnad faktiskt ger sämre prestanda jämfört med för något år sedan.

Jag har varit med i bra många år nu, och får verkligen känslan av att det är mycket som har planat ut. Vi kan inte på ett meningsfullt sätt krympa kretsarna mer, vilket är det som burit utvecklingen sedan femtiotalet.

Det som ger mig visst litet hopp är Apple Silicon. De visar att det finns en hel del till att hämta med bättre implementationer, och jag hoppas att vi på andra sidan också får nytta av det tillslut.

Permalänk
Medlem

Bara elpriserna gör ju att man inte vill ha några värstingsaker idag. Bytte precis ut mitt system med Threadripper 3970x mot en Thinkpad med AMD 8840U. Tror jag säkert kommer spara 500kr i månaden på det.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem

Det är intressant att notera att medan den genomsnittliga CPU-prestandan enligt Passmark har minskat, har vi samtidigt sett lanseringar av högpresterande processorer som Intels Core Ultra 9 285K, vilken nyligen toppade enkeltrådade prestandatester.

Detta kan tyda på att även om topprestandan fortsätter att öka, kan en ökad efterfrågan på energieffektivitet och strömsnåla enheter bland konsumenter bidra till en lägre genomsnittlig prestanda i statistiken.

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För första gången sedan Passmark började mäta 2004 minskar genomsnitts­resultaten.

Passmark har ingen förklaring till nedgången, men föreslår några möjligheter: Att konsumenter väljer billigare eller strömsnålare hårdvara, en ökning av förinstallerade skräpprogram som segar ned datorn, eller att många har uppgraderat till Windows 11 och det nya systemet är långsammare.

Läs hela artikeln här

De 2 sista anledningenningarna de spekulerar i är ändå för tragikomiska.

Jag håller mig nöjd till Linux, inget invasivt Windows 11 med förinstallerade skräp program här inte!

Använder för tillfället min Steam Deck som portabel dator. Absolut inget prestanda monster. Men upplevs rapp och smidig till GNU Octave, Firefox, Spotify, only office. Har använt Windows 10/11 på liknande datorer och det känns inte lika rappt och smidigt med så enkla sysslor som dessa.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Avstängd

Prestandan i dagens processorer är tillräckligt hög så det gör inget om de inte blir starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Enkelt sammanfattat kan man väl säga att de användare som betalat för Windows 11 har gjort en "uppgradering" och de som inte har betalat för det har gjort en "uppdatering".

Uppgradering innebär att det ska vara bättre, medans artikeln snarare pekar åt motsatt håll dvs en nedgradering.
Uppdatering har med datum istf grader att göra.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Något OT returnerade jag precis en 13600KF som jag tänkt uppgradera min 12400F med, pga värme och fläktljud och minimalt högre FPS i praktiken.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite och jag får inte ihop kurvan riktigt. Mindre ökning vissa år visst, men minskning?

Även om det vore en större andel som nöjer sig med att köpa billiga/långsamma datorer så är dessa ju ändå snabbare än skräpet de hade innan, det är ju därför man köper nytt?

Det finns enstaka user case såklart, t.ex. en pappa med high end-system köper budgetdator till sonen = genomsnittsprestandan i hushållet minskar. Men detta är ju inget som började hända först förra året.

Gissar snarare på en förändring i vilken typ av användare som kör just Passmark. Dvs att folk med low end-system brydde sig inte om att köra Passmark förr men gör det 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Uppgradering innebär att det ska vara bättre, medans artikeln snarare pekar åt motsatt håll dvs en nedgradering.
Uppdatering har med datum istf grader att göra.

Windows 11 är en uppdatering som ger en nedgradering

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Säljs ju Celeron laptops med 4GB RAM som är betydligt sämre än en vanlig laptop var för 10 år sedan. Har folk ont om pengar och köper de billiga som ligger knappt på C2D prestanda så förstår jag att det sjunker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bra ju!

Motivationen att uppgradera CPU minskar så man kan sitta längre på sin CPU eftersom spel/apputvecklare kan inte kräva speciellt mycket bättre hårdvara än det man redan sitter på.
Så det blir mindre miljöpåverkan och man får mer pengar att lägga på annat. Win-win

Edit: jämför nu med nvidias 50xx serie: vissa är besvikna på prestandaökningen (eller avsaknaden därav) från 40xx - fast det innebär bara att ditt 40xxkort fortfarande är relevant -tacka och ta emot.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Frux:

Jag har funderat lite och jag får inte ihop kurvan riktigt. Mindre ökning vissa år visst, men minskning?

Även om det vore en större andel som nöjer sig med att köpa billiga/långsamma datorer så är dessa ju ändå snabbare än skräpet de hade innan, det är ju därför man köper nytt?

[...]

Själva tanken att köpa nytt för att få något bättre är i sig inte fel. Problemet är att statistiken baseras på dem som kör testprogram, och det är långt ifrån säkert att folk har benchmarkat sina gamla Pavilion-datorer – ofta testas bara den nya utrustningen. Samma gäller troligen även recensenter; det finns sällan någon större poäng i att testa potentiellt väldigt gamla maskiner på nytt. Istället jämför man resultaten från de nya testerna med befintlig data, antingen från den egna databasen eller från källor online.

I det här fallet är det inte orimligt att både konsumenter och testare har använt datorer i de billigare segmenten, där prestandan kan vara sämre än motsvarande modeller från föregående mätperiod. Elektronik har blivit dyrare, och trendkurvan som artikeln nämner skulle kunna vara en tidig indikation på hur köpmönstret förändras i takt med konsumenternas köpkraft.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 5600| 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Min gissning är att prisökningarna från pandemin har gett konsekvenser för nya datorrelaterade inköp. De flesta som tyckte att det blev för dyrt att uppgradera behöll nog sina existerande delar men allteftersom delar går sönder så är det antingen långsammare nya delar likvärdiga begagnade delar som gäller.

På det har ju priserna på telefoner till synes bara fortsatt att skjuta i höjden. Om valet står mellan en spelkapabel dator eller en trendig ny telefon så väljer nog de yngre generationerna fickbling istället.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Dags att pensionera transistorn.

Permalänk
Medlem

för "vanligt användande" behöver du ju inte mer än en budget CPU, det är endast high end gaming och arbete som rendering om behöver toppen av hårdvara.

Du får jättemycket gaming gjort med en Ryzen 5600/x eller intel dito(har inte så bra koll där) och en rx7600/rtx4060/intel b580.
Varför uppgradera bortom det?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

för "vanligt användande" behöver du ju inte mer än en budget CPU, det är endast high end gaming och arbete som rendering om behöver toppen av hårdvara.

Du får jättemycket gaming gjort med en Ryzen 5600/x eller intel dito(har inte så bra koll där) och en rx7600/rtx4060/intel b580.

Jag önskar att så var fallet. Hade samma teori, så jag bestämde mig för att sätta det på test. Kör 4k allt maxat med ray tracing.
I ett handfull av spel såg jag att min gpu var nere så lågt som 50% med 5900x. Uppgraderade i förrgår till 9800X3D och såg 50-100% prestanda ökning i de scenarion, specifika scener i spel som gå upp. Lägsta fpsen sköt alltså i taket. Däremot skulle jag testat spelen i scenarion där min cpu inte flaskade så skulle man kunnat dra slutsatsen att det inte blev någon större ökning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag önskar att så var fallet. Hade samma teori, så jag bestämde mig för att sätta det på test. Kör 4k allt maxat med ray tracing.
I ett handfull av spel såg jag att min gpu var nere så lågt som 50% med 5900x. Uppgraderade i förrgår till 9800X3D och såg 50-100% prestanda ökning i de scenarion, specifika scener i spel som gå upp. Lägsta fpsen sköt alltså i taket. Däremot skulle jag testat spelen i scenarion där min cpu inte flaskade så skulle man kunnat dra slutsatsen att det inte blev någon större ökning.

Hur känns allmän prestandan?

Jag har läst ett antal som säger att det känns bättre även på skrivbordet med 9800x3d över 5900x.

Typ "Snappigare".

MvH

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Jo absolut men "median användaren" behöver inte spela i ultra high 4K och spelar kanske inte ens grafiskt krävande spel som black myth vukong och vad nu dom senaste "AAA" är.

många spelar CS, League of legends, overwatch, slime rancher och sånt som spelas utmärkt på medium till high på gtx 1060.

Nu har vi kommit så pass att folk inser de inte behöver ha senaste high end. förra generationens eller till och med en gen tillbaka till, mid-end hårdvara räcker gott och väl.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen så många som väljer Intel och win 11 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

”Intel dito” är väl typ 12400F

Permalänk

storm i ett vattenglas?

Denna kurva är fullständigt missvisande

2025 är utritat i x-led som om vi haft 12 månaders mätningar?! I själva verket har vi just passerat januari?

Att kurvan inte visar något hopp i prestanda då vi inte haft en enda CPU release ännu är _inte det minsta förvånande_. Kan garantera att kurvan kommer se betydligt mer normal ut i slutet på året.

Och enligt samma "äpple-mot-äpple"-princip kan jag garantera att Januari 2024 vs. Januari 2025 skulle visa en fullkommligt normal ökning om man bemödade sig med att ta fram de siffrorna.

Permalänk
Medlem

Finns många teorier varför.

Vad jag personligen sett under senare år är att hårdvaran ökat i pris, så mycket att det ibland varit svårt att hitta något med ett pris som varit jämförbart pris om man tittar på förhållandet pris/prestanda, där man upplever att man inte får något bättre än året innan i prestanda.
Det gäller då främst laptops, där även mängd lagring minskat med en bibehållen prisbild i övrigt.

Så i mina ögon kan nog nedgången åtminstone till en viss del förklaras av prisbilden. Kan säkert även finans andra orsaker, även om jag känner att prisbilden är avgörande.

Utan att gå för mycket in på det, har vi ett krig i vår närhet som även påverkar köpkraften.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Frux:

Det finns enstaka user case såklart, t.ex. en pappa med high end-system köper budgetdator till sonen = genomsnittsprestandan i hushållet minskar. Men detta är ju inget som började hända först förra året.

Gissar snarare på en förändring i vilken typ av användare som kör just Passmark. Dvs att folk med low end-system brydde sig inte om att köra Passmark förr men gör det 2025.

Alltså det är väl inte jättekonstigt med tanke på att processorer i princip inte blir bättre nu. Du får några fler kärnor nu på toppen, men ett billigare alternativ har fortfarande fyra kärnor som de senaste 15 åren. Klockan går från 4 till 4.5ghz.

Den som köpte en dator för 10000 för tre år sen kanske köper en för 7-8 idag, pga inflation osv. Är den då snabbare? Eller är det helt enkelt att gpupriser har gått upp ännu mer så samma budget går dit istället, med en lite enklare cpu.