Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Radeon RX 9000-serien lanseras 28 februari

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 9000-serien lanseras 28 februari

AMD ska strömma presentationen live på Youtube och korten släpps i början av mars.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fast dom ska ju visa upp det 28 februari, inte lansera det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Äntligen, är det spikat !

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Från SAOL:
"lans·­era verb ~de ~t
• in­föra på marknaden, föra fram"

Låter inte nödvändigtvis som att tillgängliggöra i min bok.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Lansera vs släppa.

Permalänk
Medlem

Är detta framtiden för oss som vill ha AMD kort? Menar, kommer de endast satsa på mellansegmentet?

Permalänk
Medlem

Jo, titeln på artikeln är lite missvisande, mer information är ju inte "lansering".

Permalänk
Medlem

"lanseras 28 februari"

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Är detta framtiden för oss som vill ha AMD kort? Menar, kommer de endast satsa på mellansegmentet?

Ja, det har varit känt länge att det är strategin för denna serie, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Annonsering av en annonsering av en redan annonserad produkt?

Permalänk
Medlem

Tycker det är fantastiskt att de satsar på mellansegmentet där fler konsumenter finns än toppsegmentet. Visst hade det varit nice om de fick ut alla tre segment men de har väl gjort en marknadsmässig och teknisk bedömning.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1

Permalänk

Kommer den ha 12VHPWR?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Prismässigt är väl dock nya mellansegmentet gamla toppsegmentet. Är ju alltid kul med nya toppkort men personligen är ju spannet 5-10k det intressanta när det kommer till GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kommer den ha 12VHPWR?

Hoppas! Vägrar fylla hela mitt chassi med kablar till grafikkortet!

Permalänk
Medlem

Kommer den ha 12VHPWR?

Vissa partnerkort har det. De flesta kör dock med 2/3 8-pins kontakter.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Från SAOL:
"lans·­era verb ~de ~t
• in­föra på marknaden, föra fram"

Låter inte nödvändigtvis som att tillgängliggöra i min bok.

Man översätter Launch till lansera och det är väl ingen annan sida som skriver att launch date är 28:e?

Korten presenteras eller utannonseras den 28:e, det sker ingen lansering då. Rubriken kommer röra till det när man vill googla lanseringsdatum framöver:/

Jag beskriver artikeln som missvisande ragebait om den inte ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Man översätter Launch till lansera och det är väl ingen annan sida som skriver att launch date är 28:e?

Korten presenteras eller utannonseras den 28:e, det sker ingen lansering då. Rubriken kommer röra till det när man vill googla lanseringsdatum framöver:/

Jag beskriver artikeln som missvisande ragebait om den inte ändras.

Nä men man brukar använda launch event på engelska när enheten presenteras.
"Apple officially announces September 12 launch event for the iPhone 15"

https://m.gsmarena.com/newscomm-59712p2.php

Permalänk
Medlem

7800XT var på pappret ganska attraktivt jämfört med 4070 - lägre pris, mer rasterprestanda och mer VRAM. Det räckte dock inte långt sett till hur AMDs marknadsandelar fortsatte minska, mycket pga av att FSR och RT var långt efter Nvidia. Sen blev ju läget betydligt sämre när Nvidia kontrade med 4070 S.

Den här gången verkar FSR bli betydligt bättre samt att RT tar ett rejält kliv. I övrigt lär samma fördelar upprepas igen, förutom mängden VRAM då både 9070XT och 5070Ti har 16GB.

Utifrån detta är AMDs produkt fortfarande sämre till helheten men gapet har minskat på två stora punkter till AMDs fördel. Ändå lär det krävas en ganska stor rabatt för att locka över köpare till AMD. 20% lägre pris än 5070Ti är nog minimum utifrån hur det har sett ut historiskt, vilket då blir 600$. Vid 550$ är det däremot ett riktigt kap och det är nog så lågt AMD skulle behöva gå om det verkligen ska bli någon förändring i marknadsandelar. Spännande blir det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

7800XT var på pappret ganska attraktivt jämfört med 4070 - lägre pris, mer rasterprestanda och mer VRAM. Det räckte dock inte långt sett till hur AMDs marknadsandelar fortsatte minska, mycket pga av att FSR och RT var långt efter Nvidia.

Den här gången verkar FSR bli betydligt bättre samt att RT tar ett rejält kliv. I övrigt lär samma fördelar upprepas igen, förutom mängden VRAM då både 9070XT och 5070Ti har 16GB.

Utifrån detta är AMDs produkt fortfarande sämre till helheten men gapet har minskat på två stora punkter till AMDs fördel. Ändå lär det krävas en ganska stor rabatt för att locka över köpare till AMD. 20% lägre pris än 5070Ti är nog minimum utifrån hur det har sett ut historiskt, vilket då blir 600$. Vid 550$ är det däremot ett riktigt kap och det är nog så lågt AMD skulle behöva gå om det verkligen ska bli någon förändring i marknadsandelar. Spännande blir det!

Skulle nog säga 4060Ti 16GB är bättre jämförelse samma mspr som 7800XT men 7800XT är 40% snabbare men ändå väljer folk att köpa Nvidia 4060Ti är liksom ett av topp korten enligt steams databas. Verkar inte spela någon roll hur prisvärda AMD kort är folk som inte kunniga kommer ändå välja Nvidia även fast det är sjukt överprisat.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Kommer den ha 12VHPWR?

Visst är det härligt med lukt av smält plats på morgonen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Presentationen av produkten är en del av lanseringen. Man kan presentera en produkt flera gånger och rimligen ha mer information gällande tillgång, pris, prestanda osv ju längre in i processen man kommit. Vilket är vad lansering är, en process, inte ett tillfälle.

Så rimligen drog lanseringen igång första gången någon råkade läcka information om produkten.

Ordmiss
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nä men man brukar använda launch event på engelska när enheten presenteras.
"Apple officially announces September 12 launch event for the iPhone 15"

https://m.gsmarena.com/newscomm-59712p2.php

Precis. Detta är lanserings evenemang, inte en lansering.
Launch date är lanseringsdatum, alltså när produkt börjar säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Skulle nog säga 4060Ti 16GB är bättre jämförelse samma mspr som 7800XT men 7800XT är 40% snabbare men ändå väljer folk att köpa Nvidia 4060Ti är liksom ett av topp korten enligt steams databas. Verkar inte spela någon roll hur prisvärda AMD kort är folk som inte kunniga kommer ändå välja Nvidia även fast det är sjukt överprisat.

Det har ju med alla prebuilts o göra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@Clasito 7800 var väldigt attraktivt, och jag var nära att klicka på köp... Men det var några kronor dyrare än jag var beredd att ge (målet är dubbel prestanda per krona). Första gången jag såg det priset var ryktena redan igång om nya serierna och jag bestämde mig för att vänta.
Men jag räknade inte med den här förseningen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Presentationen av produkten är en del av lanseringen. Man kan presentera en produkt flera gånger och rimligen ha mer information gällande tillgång, pris, prestanda osv ju längre in i processen man kommit. Vilket är vad lansering är, en process, inte ett tillfälle.

Så rimligen drog lanseringen igång första gången någon råkade läcka information om produkten.

Så söker du på lansering så räknar du med att få upp alla datum när en produkt har presenterats?
Söker jag på launch date så räknar i alla fall jag med att få upp när produkten är tillgänglig, vad söker du på när du vill få upp den informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Denna generation ja. Nästa generation, vem vet?
*Med allt prat om UDNA låter det som att de kommer satsa högre igen nästa gång.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Visst är det härligt med lukt av smält plats på morgonen?

Är det bekräftat då? 7900 kommer ju sälja som smör då

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det har ju med alla prebuilts o göra .

@Clasito @Felixark
Precis detta. 7800 XT (och till viss del sedan även 7700 XT) sålde ju bättre på DIY. Dock kör i princip alla prebuilts fortfarande Nvidia och står för fler försäljningar än DIY.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så söker du på lansering så räknar du med att få upp alla datum när en produkt har presenterats?
Söker jag på launch date så räknar i alla fall jag med att få upp när produkten är tillgänglig, vad söker du på när du vill få upp den informationen?

Varför skulle jag söka efter produktlanseringsdatum? Ganska ointressant om jag inte skulle skriva en artikel eller har någon annan obskyr anledning till det.

Men om jag vill hitta datum för när en produkt är tillgänglig? Försäljningsstart kanske? Product release date?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja där har du en poäng. AMDs mindshare är i botten och det gör dem nästan osynliga för folk som inte läser reviews. Krävs många generationer av oslagbar value för att det ska vända.

Visa signatur