Flytta inkommande fiber + dra nätverkskabel i huset

Permalänk

Flytta inkommande fiber + dra nätverkskabel i huset

Hej,

Har flyttat in i ett hus från mitten på 60-talet och ska nu göra en del renoveringar. I samband med det så tänker jag försöka dra lite nätverkskabel för stabilare uppkoppling till t.ex. tv, dator, tv-spel m.m.

Förutsättningar/nuläge

• 1½ planshus med källare (84+84+40 kvm).

• Fiber finns indraget, går in på mellanplan.

• Uppkoppling på 500/500 (om något går vi upp till 1000 snart, inte lägre)

• Familj på 4 där det streamas en hel del på nätverket från mobiler och bärbara datorer. En del gaming på stationär dator och tv-spel. Tv via fiber. Belysning (WiFi-lampor) kopplat på nätverket. Styrning med Google.

• Har i dagsläget en router från Tele2 kopplat till mediaomvandlaren.

• Från routern har jag sedan kabel till en TP-link Deco X10 på mellanplan. Det nätverket använder jag som WiFi till alla prylar sen.

• Har ytterligare en TP-link Deco X10 på ovanvåningen och en i källaren (ej med kabel).

Grundplan
Jag är ingen hejjare på hemmanätverk m.m. och har inte riktigt det brinnande intresset att fördjupa mig i det. Så behöver inte något super-komplext. Efter att ha läst runt på lite trådar i forument så är min grundplan något i stuk med nedan. Se bild för översiktsritning samt bild för översiktsschema.

• Flytta inkommande fiber till förråd i källaren. Det är rakt under där kabeln går in i fasaden idag. Kommer förmodligen ta hjälp av nätägaren för att inte sabba något. Verkar också ha något halvskum dragning av fibern sista biten in till huset då kabeln ligger helt öppet. Se bild.

• Sätta en patchpanel av modell bredvid mediaomvandlaren. Note to self, kom ihåg att lämna 0,5-1 meter kabel till service ögla vid patchpanelen.

• Följande modularuttag till nedan kabel för att sedan sätta i patchpanelen.

• Dra UTP Cat 6a kabel UTP Cat 6a kabel från patchpanelen till uttagen. Kommer behöva dra mestadels utanpåliggande kabel (går på ett snyggt sätt i källartaket och sedan upp där uttagen ska vara).

• Sätta ett dubbeluttag av modell vid tv, dator och hall. Se bild för planlösning och placering.

• När allt är draget så kopplar jag in min TP-link Deco X10 i hallen med kabel. Övriga två X10 blir kvar där dem är (en på ovanvåningen och en i källaren). Se bild för översiktsschema.

• Routern från Tele2 ryker.

Frågor

• Input på ovan? Något jag missat? Något jag borde byta ut?

• Spelar det någon roll vad jag har för mediaomvandlare (den som sitter på väggen är bedömt modell äldre)? Se bild.

• Borde jag dra kabel och sätta ett uttag till mina X10 på ovanvåningen och i källaren också? Eller är det over kill?

Förtydligande och uppdatering efter input.
Permalänk
Hedersmedlem

I ett tidigare hus som jag hade så ville jag inte heller ha router osv. där inkommande fiber var. Jag löste det genom att dra en nätverkskabel från mediaomvandlaren till routern. Så du måste inte flytta fibern om du inte vill det av andra anledningar. Det går lika bra att bara dra en nätverkskabel till källaren

Sedan så låter det som att du behöver ha routern i källaren, om jag har fattat din beskrivning rätt. Du vill bygga en stjärna, dvs en central punkt där du har router och en switch och sedan går det kablar ut till de olika uttagen.

Och till sist så kräver ett dubbeluttag att du drar fram två kablar. Jag tycker inte att det är ett krav. Det går också att sätta en switch vid uttaget om du vill koppla in flera saker där. Du kan också nu eller i framtiden investera i 2,5Gb/s switchar om du vill öka bandbredden i nätverket.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

I ett tidigare hus som jag hade så ville jag inte heller ha router osv. där inkommande fiber var. Jag löste det genom att dra en nätverkskabel från mediaomvandlaren till routern. Så du måste inte flytta fibern om du inte vill det av andra anledningar. Det går lika bra att bara dra en nätverkskabel till källaren

Tack för tips. Skulle kunna vara ett alternativ om det visar sig att kostnaden att flytta inkommande fiber är oskälig. Den sitter dock rätt kasst till estetiskt sätt.

Skrivet av giplet:

Sedan så låter det som att du behöver ha routern i källaren, om jag har fattat din beskrivning rätt. Du vill bygga en stjärna, dvs en central punkt där du har router och en switch och sedan går det kablar ut till de olika uttagen.

Ang. router så är kanske min beskrivning lite otydlig. Tanken är att använda den X10 som kommer stå på mellanplan i hallen som router. Se bild.

Skrivet av giplet:

Och till sist så kräver ett dubbeluttag att du drar fram två kablar. Jag tycker inte att det är ett krav. Det går också att sätta en switch vid uttaget om du vill koppla in flera saker där. Du kan också nu eller i framtiden investera i 2,5Gb/s switchar om du vill öka bandbredden i nätverket.

Switch skulle inte vara så dumt kanske. Skulle spara en del arbete och det är enklare att bara gömma en kabel i taket.

Permalänk

Du måste sätta routern efter din mediaomvandlare och innan patchpanelen. Eftersom du ska dra kabel till uttag så behöver du en switch där också efter routern då routern inte har nog med uttag själv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Den orange slangen är endast fiberskyddet. Normalt skall det vara enkelt att flytta detta dit du vill. Kontrollera bara hur kontakteringen ser ut i dosan den går in i. Har du tur så sitter det en delningsbar fiberkontakt och då är det lätt som en plätt. Tänk bara på att vara mycket försiktig med linsen. Vill minnas när jag installerade hos en kund så satt fibern kontakterad direkt i en media omvandlare (Fiberbox). Min egen installation går först till en utomhusdosa med kontaktanslutning och därifrån till media omvandlaren med kontaktanslutning. Som ovan nämnt skall man alltid ha en router som första enhet efter media omvandlare.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathann:

Ang. router så är kanske min beskrivning lite otydlig. Tanken är att använda den X10 som kommer stå på mellanplan i hallen som router. Se bild.

Ja, jag förstod att det var så du tänkt. Men eftersom routern ska sitta efter tjänstefördelaren så blir det då en sladd från fördelaren till routern i hallen och sedan en sladd tillbaka ner till källaren för fördelning till övriga rum.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om fibern ska in i källarna så kan du köra en unifi dream machine Pro (eller SE) och patchpanel/PoE-switch efter den.
Sedan ansluts alla kablade enheter (som AP's, kameror etc) och uttag till den.

Man ska ju alltid ha en router direkt efter inkommande annars får man problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathann:

Se bild för översiktsschema.

Rita om denna med routern tydligt ytterst enligt feedback ovan. Tre svarta streck från mediaomvandlaren är tydligt fel. En router (brandvägg/NAT-manick) har WAN- och LAN-sidor, visa det.

Dubbeluttag ger ju flexibilitet att ställa routern vid valfritt dubbeluttag och koppla tillbaka LAN-sidan till patchpanelen, placera en switch vid panelen och sedan distribuera till övriga uttag.

Eftersom skiss på kabeldragning saknas blir jag nyfiken på den. Genom golvbjälklagret från källaren? Edit: ja, det var tydligt i texten. I så fall ser jag inget problem, förutom att ritningen behöver rättas/förtydligas.

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterligare ett alternativ till att "flytta" fibern är att skaffa en lång färdigkontakterad fiberkabel och dra den till en annan plats.

Den här guiden visar hur man kan gå till väga!

https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/flytta-fibe...

Permalänk
Medlem

Det låter sunt att flytta fiberavlämningspunkten till källaren där du kommer ha patchpanelen. Det kan kosta lite, men det kan vara värt att få det riktigt. Det ser ut som de fuskat under vad som ser ut att vara en altan. Men du har fått två andra alternativ i tråden om kostnadsförslaget springer iväg.

Du ska koppla allt efter routern. Så du behöver ha en Deco där fibern kommer in i källaren. Sedan en LAN-port till en switch som du patchar till dina uttag i patchpanelen. Dra även kabel till dina övriga Deco när du håller på. Kabel är alltid bättre.

Sätt en switch i källaren och dra tillräckligt många uttag till rummen istället för en switch i varje rum.

Skaffa uttag som är samma serie/fabrikat som dina andra eluttag i huset. Det kommer bli snyggast

Permalänk

Tack för all input. Det börjar utkristallisera sig en plan här.

• För den intresserade så finns en uppdaterad översikt här.

• Vi får se om det blir en switch eller två uttag vid tv:n. Lite avhängt på hur jag kan dra kabel på ett bra sätt.

• I övrigt blir det nog att dra fram kabel.

• Fiber in åker ned i källaren (till nästan vilken kostnad som helst). Den sitter så pass dåligt till i planlösningen i dagsläget.

• Det blir en till Deco som inkommande router för att hålla ihop det med övriga (smidigt att kunna använda appen m.m.). Kanske kostar på mig att uppgradera inom Deco-systemet (typ X60 eller liknande).

En fråga som jag dock inte fått något svar på här eller lyckats hitta något på webben. Vad spelar mediaomvandlaren för roll? @KjellO, har du något input på det? Tänker då på att den som jag har i dagsläget ser aningens föråldrad ut och om man ändå gör om ska man köpa en ny/modernare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathann:

• Vi får se om det blir en switch eller två uttag vid tv:n. Lite avhängt på hur jag kan dra kabel på ett bra sätt.

• Fiber in åker ned i källaren (till nästan vilken kostnad som helst). Den sitter så pass dåligt till i planlösningen i dagsläget.

• Det blir en till Deco som inkommande router för att hålla ihop det med övriga (smidigt att kunna använda appen m.m.). Kanske kostar på mig att uppgradera inom Deco-systemet (typ X60 eller liknande).

En fråga som jag dock inte fått något svar på här eller lyckats hitta något på webben. Vad spelar mediaomvandlaren för roll? @KjellO, har du något input på det? Tänker då på att den som jag har i dagsläget ser aningens föråldrad ut och om man ändå gör om ska man köpa en ny/modernare.

Medieomvandlaren kommer normalt från fiberleverantören. Det finns väl ingen direkt anledning att köra något annat än den om du inte har någon väldigt speciell lösning. Fiberleverantörerna rekommenderar alltid att man använder deras utrustning.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är ett äldre hus kanske det finns befintlig kanalisation du kan använda så slipper du utanpåliggande dragning? För egen del (i 70-talshus) har jag använt kanalisation för TV och telefon för att dra nätverket. Kan du köra dold dragning skulle jag absolut rekommendera det istället för utanpåliggande.

Permalänk
Medlem

Beträffande mediaomvandlaren så tillhör den i allmänhet fiberleverantören. När vi (fiberföreningen) gick från 250 MBit/s till 500 MBit/s var det ett snack om ev behov av utbyte av omvandlaren som då var halvgammal (6 år). Det ansågs inte behövas då och nu när vi går till 1 GBit/s är läget det samma. = Inget byte. Om du blir tvungen att ta in hjälp från fiberägaren för flytten så har du chansen att fråga om ett utbyte. Har tittat på handboken och det förefaller att omvandlaren är 10 år gammal, kan absolut vara läge för utbyte. Det positiva verkar vara att den har en kontakterad fiberanslutning (ingen svets vid omvandlaren) vilket du bör kontrollera först av allt för att veta hur du går vidare.

Utökat innehåll.
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Som någon annan redan har skrivit, så är det en lösning att bara dra en kabel från fibern omvandlaren ner till källaren istället.
Jag har gjort likadant av smidighet och framtida försäljnings möjligheter, nästa husägare vill kanske inte ha det i källaren.

Dock är min inte heller placerad så bra, utan det är i ett rum som vi använder som lekrum Men löste det med att jag köpte ett litet mediaskåp och satt runt det för att säkra det från att det förstörs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathann:

Din ritning ser bra ut.

Med lite tur byter de mefiaomvandlare när de flyttar fibern. Du har en utgående modell helt klart. Men annars byter de kanske inte fören den pajar. Men att de passar på. Den spelar ofta inte så stor roll, så länge den fungerar.