Flytta inkommande fiber + dra nätverkskabel i huset
Hej,
Har flyttat in i ett hus från mitten på 60-talet och ska nu göra en del renoveringar. I samband med det så tänker jag försöka dra lite nätverkskabel för stabilare uppkoppling till t.ex. tv, dator, tv-spel m.m.
Förutsättningar/nuläge
1½ planshus med källare (84+84+40 kvm).
Fiber finns indraget, går in på mellanplan.
Uppkoppling på 500/500 (om något går vi upp till 1000 snart, inte lägre)
Familj på 4 där det streamas en hel del på nätverket från mobiler och bärbara datorer. En del gaming på stationär dator och tv-spel. Tv via fiber. Belysning (WiFi-lampor) kopplat på nätverket. Styrning med Google.
Har i dagsläget en router från Tele2 kopplat till mediaomvandlaren.
Från routern har jag sedan kabel till en TP-link Deco X10 på mellanplan. Det nätverket använder jag som WiFi till alla prylar sen.
Har ytterligare en TP-link Deco X10 på ovanvåningen och en i källaren (ej med kabel).
Grundplan
Jag är ingen hejjare på hemmanätverk m.m. och har inte riktigt det brinnande intresset att fördjupa mig i det. Så behöver inte något super-komplext. Efter att ha läst runt på lite trådar i forument så är min grundplan något i stuk med nedan. Se bild för översiktsritning samt bild för översiktsschema.
Flytta inkommande fiber till förråd i källaren. Det är rakt under där kabeln går in i fasaden idag. Kommer förmodligen ta hjälp av nätägaren för att inte sabba något. Verkar också ha något halvskum dragning av fibern sista biten in till huset då kabeln ligger helt öppet. Se bild.
Sätta en patchpanel av modell bredvid mediaomvandlaren. Note to self, kom ihåg att lämna 0,5-1 meter kabel till service ögla vid patchpanelen.
Följande modularuttag till nedan kabel för att sedan sätta i patchpanelen.
Dra UTP Cat 6a kabel UTP Cat 6a kabel från patchpanelen till uttagen. Kommer behöva dra mestadels utanpåliggande kabel (går på ett snyggt sätt i källartaket och sedan upp där uttagen ska vara).
Sätta ett dubbeluttag av modell vid tv, dator och hall. Se bild för planlösning och placering.
När allt är draget så kopplar jag in min TP-link Deco X10 i hallen med kabel. Övriga två X10 blir kvar där dem är (en på ovanvåningen och en i källaren). Se bild för översiktsschema.
Routern från Tele2 ryker.
Frågor
Input på ovan? Något jag missat? Något jag borde byta ut?
Spelar det någon roll vad jag har för mediaomvandlare (den som sitter på väggen är bedömt modell äldre)? Se bild.
Borde jag dra kabel och sätta ett uttag till mina X10 på ovanvåningen och i källaren också? Eller är det over kill?