Power har lagt upp lite fler priser på 5070 och 5070TI

Permalänk

Power har lagt upp lite fler priser på 5070 och 5070TI

Hejsan,
Såg att Power lagt upp lite priser på Gigabytekort, en liten hint om kommande priser kanske.
https://www.power.se/c/4307/datorer-och-surfplattor/komponent...
Mvh Alfred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfred E Neuman:

Hejsan,
Såg att Power lagt upp lite priser på Gigabytekort, en liten hint om kommande priser kanske.
https://www.power.se/c/4307/datorer-och-surfplattor/komponent...
Mvh Alfred

Jag trodde 5070 Ti skulle ligga på ca 10500 kr. Det där ser ju sjukt ut.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Jag trodde 5070 Ti skulle ligga på ca 10500 kr. Det där ser ju sjukt ut.

MSRP är det ja, men som alltid gäller det enbart 3-6 modeller

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

16,5k för ett 5070Ti lät dyrt...

Permalänk
Medlem

Jag svär, vi lever i en F*CKED UP värld där priset har gått upp rejält p g a saker o ting som har hänt under åren sedan pandemin.
En anmärkningsvärd av alla dem är självklart människornas girighet som vi inte får glömma!

Helvete alltså, är det första gången som ett sämre grafikkort (lillebrorsan) kostar mer än 5080 i msrp? Usch, vad skratt färdigt man blir alltså!

Permalänk
Skrivet av IsKaffe:

Jag svär, vi lever i en F*CKED UP värld där priset har gått upp rejält p g a saker o ting som har hänt under åren sedan pandemin.
En anmärkningsvärd av alla dem är självklart människornas girighet som vi inte får glömma!

Helvete alltså, är det första gången som ett sämre grafikkort (lillebrorsan) kostar mer än 5080 i msrp? Usch, vad skratt färdigt man blir alltså!

Nej det är det inte... 3070 såldes ju för 9k under mining boomen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ganska uppenbart att precis som alltid så tar dom till med goda marginaler när priser kommer ut i förtid, ända chansen att dessa priser är dom priser som kommer va när korten faktiskt kommer är om det är samma visa som med 5080 och 5090 och korten blir bristvaror direkt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ser dyrt ut 😬 Har ett 4070super för 9k, någon? 😂 Kan väl pimpa ut ett 4090 för 30k oxå 🤩

Missade - det är fe varianter så lägg på 10% till.

Founders Edition kostar väl mer
Permalänk

Har ett 3080 10gb nu, och 5080 eller 5070ti är ju knappt precis värda MSRP som en uppgradering, än mindre mer än så. Känns orimligt att kundunderlaget till de här priserna kan finnas på sikt.

5090 är ju sin egen grej, förstår att den säljer dock.

Permalänk
Skrivet av Skrivkramp:

Har ett 3080 10gb nu, och 5080 eller 5070ti är ju knappt precis värda MSRP som en uppgradering, än mindre mer än så. Känns orimligt att kundunderlaget till de här priserna kan finnas på sikt.

5090 är ju sin egen grej, förstår att den säljer dock.

Folk lägger 10k på en leasing bil per månad, varför skulle kundunderlaget minska? De som har råd säljer sitt kort och köper nytt och allt vattnas nedåt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Folk lägger 10k på en leasing bil per månad, varför skulle kundunderlaget minska? De som har råd säljer sitt kort och köper nytt och allt vattnas nedåt.

Därför att folk som vill/kan lägga de pengarna säkert redan sitter på 3000- eller 4000 kort som är bara marginellt sämre. För 507åti är det ju ännu svårare att motivera överpris.

Nu när allt precis är släppt finns det ju folk som står i kö till de 200 kort som säljs. Men om några månader är ju first adopters slut och då behöver ju priserna vara i relation till den klena prestandaökningen för att nån ska nappa. Jag kan betala 18k för ett 5080 men det är inte värt det just nu för det lilla jag skulle få.

Det är iaf vad jag får hoppas på för annars köper jag inget alls i år 😅

Permalänk
Skrivet av Skrivkramp:

Därför att folk som vill/kan lägga de pengarna säkert redan sitter på 3000- eller 4000 kort som är bara marginellt sämre. För 507åti är det ju ännu svårare att motivera överpris.

Nu när allt precis är släppt finns det ju folk som står i kö till de 200 kort som säljs. Men om några månader är ju first adopters slut och då behöver ju priserna vara i relation till den klena prestandaökningen för att nån ska nappa. Jag kan betala 18k för ett 5080 men det är inte värt det just nu för det lilla jag skulle få.

Det är iaf vad jag får hoppas på för annars köper jag inget alls i år 😅

Så 4000 serien knappt kan köpas just nu så är 5000 enda möjlighet för uppgradering eller amd när de väl lyckas släppa ett kort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Girighet? De vill som alla andra tjäna pengar. Om du lyckades hamna i en position där din lön kan gå upp med säg 60% skulle du säga nej för att du är inte girig? Troligtvis inte.

Problemet här är att folk fortsätter köpa deras kort, varför skall då nvidia sänka sina priser? Vill man få ner priset så väljer man antingen att inte köpa eller så ser man till att stödja konkurrenter för att få igång en fungerade konkurrens.

Dock, det är nu försent då nvidia nu täljer guld tack vare ai-korten, de behöver inte längre på samma sätt bry sig om priset på konsumentkorten, att göra det kan tom påverka priset på deras beräkningskort och datacenterkort.

Permalänk
Medlem

Sjukt.. ett 5070ti av samma modell som det 5080 jag står i kö för skiljer inte ens 1000kr i pris. 5080 kort jag inte vet när jag får och 5070ti svindyra.. dålig tajming att bygga en ny dator utan gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ganska uppenbart att precis som alltid så tar dom till med goda marginaler när priser kommer ut i förtid, ända chansen att dessa priser är dom priser som kommer va när korten faktiskt kommer är om det är samma visa som med 5080 och 5090 och korten blir bristvaror direkt.

Priserna verkar ju ligga på samma höga nivå både i Europa och USA på flera sidor som har lagt upp dem
så vi får nog räkna med att powers priser kan vara korrekt

Mycket tyder ju också på att till gången kommer vara väldigt begränsad
hur begränsad är ju frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Priserna verkar ju ligga på samma höga nivå både i Europa och USA på flera sidor som har lagt upp dem
så vi får nog räkna med att powers priser kan vara korrekt

Mycket tyder ju också på att till gången kommer vara väldigt begränsad
hur begränsad är ju frågan

Vilket alltid är standard när kort kommer ut med priser innan lansering

Problemet är snarare befintliga 5080 kort som fortfarande är listade för mindre än dessa kommande 5070 ti kort. Sure priserna kan säkert gå upp men ända standard med denna situation är just att alla kort som listas innan lansering brukar listas med ett överpris, som sedan går ner iom lansering, speciellt då NVIDIA ALLTID sålt första batchen till MSRP, vilket detta verkligen inte är.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Lösningen stavas A-M-D, jag kommer äta upp min högra dator om inte de levererar med sina 9070 XT kort. Nu krossar vi Greedivida en gång för alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Girighet? De vill som alla andra tjäna pengar. Om du lyckades hamna i en position där din lön kan gå upp med säg 60% skulle du säga nej för att du är inte girig? Troligtvis inte.

Alla är inte giriga som du tror så drar inte alla över en kam, vännen!

Hursomhelst har det gått rykten om att RDNA 3 ska få FRS 4, om rykten stämmer duger en 7900 XT/X ändå om nu priset och prestandan inte lever upp hypen inför 9070 XT. Det blir att invänta en benchmark för ett sista beslut vilket GPU man ska inhandla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Alla är inte giriga som du tror så drar inte alla över en kam, vännen!

Hursomhelst har det gått rykten om att RDNA 3 ska få FRS 4, om rykten stämmer duger en 7900 XT/X ändå om nu priset och prestandan inte lever upp hypen inför 9070 XT. Det blir att invänta en benchmark för ett sista beslut vilket GPU man ska inhandla.

Så om du hade haft en möjlighet att öka din lön ordentligt kraftigt, utan att egentligen behöva jobba mycket mer än du gör idag, så hade du inte gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så om du hade haft en möjlighet att öka din lön ordentligt kraftigt, utan att egentligen behöva jobba mycket mer än du gör idag, så hade du inte gjort det?

Ja, till ökning av lönen och endast lönen OM det inte skada/drabbar andra. Din liknelse är ganska dålig inom det här sammanhanget.
Som sagt kallar mig gammalmodig eller whatever, men jag tar inte fördelen till mig så länge det skada något/n annan och det snacka jag för mig själv.
Nog snackat om det nu, vännen @filbunke

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Ja, till ökning av lönen och endast lönen OM det inte skada/drabbar andra. Din liknelse är ganska dålig inom det här sammanhanget.
Som sagt kallar mig gammalmodig eller whatever, men jag tar inte fördelen till mig så länge det skada något/n annan och det snacka jag för mig själv.
Nog snackat om det nu, vännen @filbunke

Företaget du jobbar för skapar inte bara pengar ut ur tomma intet (får man hoppas), om de höjer din lön så är det pengar som kunde ha gått till någon annas lön eller för den delen till ägare, eventuella aktieägare, osv.

Gissar att du skulle hävda att du drabbas när nividia höjer priset? De som köper vad företaget du jobbar för tillverkar eller erbjuder drabbas ju när de höjer priset för att då till exempel höja din lön. Tycker nog att du skall säga nej till löneökningar i fortsättningen, vem vet vem som drabbas av din girighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Lösningen stavas A-M-D, jag kommer äta upp min högra dator om inte de levererar med sina 9070 XT kort. Nu krossar vi Greedivida en gång för alla!

Det blir leverans den 28 februari. Men vi ska inte spotta på dom som köpt fel.
Det är inget krig. Ingen krossas. Nvidia har gjort mycket rätt över tid...Men inte nu, senast.
Jag kan se ett race mellan olika tillverkare.
Den som inte tror att AMD har ett trumf-äss i rock-ärmen den 28:e, räcker upp en hand.
Det är en härlig tid vi lever i.

Permalänk
Medlem

De där priserna hos Power kan inte stämma.
Finns "normala" priser för vissa inno3d kort på proshop.
Skulle folk verkligen köpa ett 5070 ti för 15k+?
Hoppas inte...

Permalänk
Medlem

priser skulle vara 600 dollar för 5070, inte 11000!!!! herregösta, aja blir AMD.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", zotax rtx3070 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

ja asså inflationen är ju pga detta, printar man massa pengar så blir pengar mer värdelösa. snart kommer en 5060 gå för 8k liksom hahah

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", zotax rtx3070 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

Hoppas inte...

<Uppladdad bildlänk>

Kommer bara finnas 1-2 av varje kort sen tas de bort och kommer bara vara de för 15k kvar framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

Hoppas inte...

Ja du, det krävs inte mycket nu för ett köp i den världen vi lever i.
Behovet, FOMO, måste ha, för mkt/lite stålar därav leder till lån för snabba prylar. Listan är lång den...
Inget förvånar en längre.. =]

Skrivet av Gtoxed:

ja asså inflationen är ju pga detta, printar man massa pengar så blir pengar mer värdelösa. snart kommer en 5060 gå för 8k liksom hahah

Vi kommer dit så småningom vännen, hahaha.. =D

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Företaget du jobbar för skapar inte bara pengar ut ur tomma intet (får man hoppas), om de höjer din lön så är det pengar som kunde ha gått till någon annas lön eller för den delen till ägare, eventuella aktieägare, osv.

Gissar att du skulle hävda att du drabbas när nividia höjer priset? De som köper vad företaget du jobbar för tillverkar eller erbjuder drabbas ju när de höjer priset för att då till exempel höja din lön. Tycker nog att du skall säga nej till löneökningar i fortsättningen, vem vet vem som drabbas av din girighet.

Men snälla, du för inte det bra argumentet du tror att du gör utan det är istället pinsamt att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullponken:

Men snälla, du för inte det bra argumentet du tror att du gör utan det är istället pinsamt att läsa.

Du har då verkligen motbevisat mig med den här meningen. Din argumentationsteknik är ju verkligen i en klass som ingen annan kommer upp i.

/s om det skulle missuppfattas...

Permalänk
Medlem

Det kan ju inte vara de riktiga priserna om msrp är 750 dollar. Inte heller troligt att den skulle vara dyrare än 5080 eller?