Helgsnack: Är det värt att lägga mycket pengar på chassi?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Är det värt att lägga mycket pengar på chassi?

Är ett påkostat chassi värt investeringen, eller är det bättre att lägga pengarna på komponenter som höjer prestandan?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag lägger gärna lite extra på chassit så det håller några år för mig. Det måste ha bra luftflöde och bra/smart kabeldragning.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Tycker man får otroligt mycket chassi för pengarna i priser mellan 1000-1500kr.
Bytte förra året till en NZXT H6 Flow, fantastiskt chassi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig handlar det mer om hur genomtänkt ett chassi är, så att det blir enkelt att bygga i. Jag har ångrat att jag köpte Fractal Design Compact, den är inte särskilt genomtänkt. Det är djävulskt trångt bak, såpass att bakskivan buktade ut, och den är av glas så man var rädd att den skulle sprängas förr eller senare. Köpte en billigare(knappa 900kr) Phanteks Ultra som i jämförelse var en dröm att bygga i.

Dock har jag även en Fractal Design R5 som jag är nöjd med, för den är löjligt tyst.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

JA!

Har varit otroligt nöjd med min Corsair Obsidian 1000D, mycket smidigt att montera och underhålla fläktar och kylare. Älskar även att det inte finns några som helst vassa kanter i chassit, som man kan skära sig på!

Körde faktiskt på ett billigt Corsair 4000D Airflow, till mitt Windows XP bygge, förra sommaren, och ångrade mig efter ett par månader, så kvalitén på den kändes undermålig och HDD-buren orsakade ett olidligt missljud i hela chassit, när diskarna snurrar.

Så jag köpte lillebrorsan, Corsair Obsidian 500D RGB SE. Mysigt litet chassi, med löstagbara monteringsramar för fläktar och kylare.

Edit:
Kan också tillägga att Obsidian 1000D chassit planerades som det slutgiltiga chassit för alla mina framtida primärsystem, för resten av livet. Den kan ta EATX moderkort såväl som workstation/server SSI-EEB moderkort.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Problemet med mig är att jag tröttnar på mina chassin.
Fast, nu när jag tänker efter så har jag haft mitt Fractal R6 ganska många år.
Tanken är byte ut den mot Phantek X2 Evolv, ofast så lägger jag ca 1500-2000 på chassi, sen tillkommer alla fläktar också, ungefär samma summa som chassit..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Köpte ett Thermaltake The Tower 900 för en massans år sen. Har tjänat mig väl i tre dator "byten" nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Jag lägger gärna lite extra på chassit så det håller några år för mig. Det måste ha bra luftflöde och bra/smart kabeldragning.

Det är ju dock ytterst sällan chassin slits ut. Det handlar ju mer om mode och kompabilitet med dagens komponenter. Tex så var det ganska få chassin rimligt prissatta chassin som hade stöd för stora radiatorer. Men ganska många 3,5 och 5,25 tums platser idag är det tvärt om... Handlar ju om att köpa ett chassi med plats för de komponenter som du kommer använda nu och i framtiden. Finns ju inget som hindrar någon att bygga i ett antec 300 idag. Visst. Du måste se till att grafikkortet får plats på längden samt att använda en luftkylare. Om du nu har 2,5 tums ssder får du montera dem i en adapter i en 3,5 tums plats. Har enbart usb 2.0 i fronten etc. Men ett chassie håller ju väldigt länge. Även om det är billigt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Det är nog mycket en budgetfråga:
om man har en fast tajt budget så kan det vara svårt att motivera ett dyrare chassi över bättre CPU eller mer RAM eller vad det nu kan vara...
Men om man har specifika krav på chassit och vill unna sig och har råd, så kan man få ut en trevligare upplevelse och mer nöjdhet om man är beredd att lägga några spänn extra och hittar det man vill ha

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker det är trevligt att lägga pengar på ett ordentligt chassi.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Lägger gärna lite extra på ett chassi om det verkligen är ett jag gillar. Kör just nu med ett Lian Li O11 Air mini som jag är väldigt nöjd med, kostade mig typ 1200.
Men sen ska det ju nämnas att jag har installerat 4 st 140mm Noctua fläktar i det och bara dom kostade typ lika mycket om inte mer än chassit

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

har haft mitt chassi i 12 år nu.
så tycker det kan vara värt att lägga pengarna på ett chassi man kan växa i

Permalänk
Medlem

Näääj
Jag byter ganska ofta och haft många olika typer.
En av de bästa jag haft hittills var en billig Lian Li som kostade drygt 1000spänn nytt och hade massor av finnese, bla inbyggt vertikal GPU anpassning utan köpa en tillbehör till. Man kunde skifta moderkorts läge för till exempelvis radiatorer med fläktar på topp sidan. Den kom redan med tre fläktar, 2 stycken 140mm.
Till slut klämde in en dubbel 360 rad costum vattenkylt system!
Glömt namn bara.

Edit Lian Li Lancool 216

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ja då det i mitt fall även agerar inredning så är det viktigt att det är stilrent ut. Lägger endast vikt på utseende och materialval.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett stabilt, välbyggt och anpassningsbart chassi blir aldrig gammalt eller oanvändbart. Ser dem som evighetsinvesteringar ibland.

Tyvärr är utbudet idag lite tråkigt med form över funktion i många fall. Det känns lite onödigt när man bara vill ha något att gömma under skrivbordet eller i en hylla i hobbyrummet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Discokungen

Jag tycker det, sen har jag kört Caselabs sedan 2014 för att inget annat motsvarar kvalitet och funktionalitet för egen del. Rent ekonomiskt hade det varit bättre att bara köra luftkylare på allt.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Har man pengarna för det så absolut.
Skaffade ett massivt FD chassi för nåt år sedan och jävlar i gatan vilken dröm det var att jobba med när jag egentligen bara haft 'mellanklasserna' innan

Permalänk
Medlem

Egentligen inte. Jag hade bara önskat att lådorna byggdes mycket mer flexibla. Några extra centimeter plåt gör inte mycket på priset, men kan dramatiskt förändra möjligheten att ändra till en ovanligare konfiguration. Några extra skruvhål, lite större öppningar mellan sektioner i lådan, är alla saker som är nästan gratis i tillverkningen, men som gör enorm skillnad för byggandet.

Det stora problemet är väl att 99 % av alla lådor på marknaden är på tok för små. Jag tror inte att majoriteten av köparna bor i japanska hundlådelägenheter, så att ha en låda som är 5-10 cm större än dagens norm är inget problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Absolut om det fanns ett vettigt chassi att köpa.
Vettigt är att det ska vara lätt att montera i, kablar ska döljas bakom så det ser snyggt ut. 2.5/3:5” platser ska finnas med snabbfäste, lätt åtkomliga. Chassit ska vara bra ljuddämpat och även filter för damm.
Kyllösningen ska vara smart där fläkt direkt suger ut luft vid CPU, fläkt skapar en ”luftström” över sdd/hdd, Material gärna aluminium för att få ner vikten.

Och jag ser typ inga chassin alls, utan trånga chassin eller chassin som är anpassat för vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Funktion framför form för min del. Sen om det även ser bra ut gör absolut ingenting. Men lägger nog inte mer än ett par tusen på ett chassi och det är inte mycket pengar längre...

Permalänk
Medlem

Det tycker jag, estetiskt snyggare, bättre standardfläktar, bättre ljudisolering, bättre layout/kabeldragning och kvaliteten är otroligt mycket bättre med tjockare plåt osv..

Har köpt BeQuiet! chassin på senare tid, otroligt nöjd

har detta nu: https://www.inet.se/produkt/6903850/be-quiet-pure-base-500-dx... med RGB'n avstängd givetvis.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag hade sparat mycket pengar på att bara köpa ett dyrt chassi direkt. Har haft en del skräpchassin och nu har jag ett FD Meshify 2 Compact som också känns rätt skräp om jag ska vara ärlig. Chassit är bra men det faktum att fläktarna fram gör missljud vid samma RPM är ju riktigt dåligt för vad det har kostat tidigare.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Köpte ett beg FD 3 chassi för ett antal år sen, håller fint och gör sitt jobb kalas bra än idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ser 0 mening att lägga flera tusen på ett chassi.
MAX 1500kr skulle jag säga, mer brukar mest vara meningslöst bling bling typ.

Kör fortfarande med ett Fractal Design Define R5 Blackout Edition Svart, det är typ 9 år gammalt nu

Nästa dator blir ett liknande (man kan hoppas det äntligen släpps ett nytt define chassi tills dess).

Sen är jag en sådan person som har chassit på golvet under skrivbordet, vill inte ha ljud precis vid ens öron. Känns så korkat.

Men det är bara mitt tycke, finns ju många som vill visa upp sina chassi och lägger betydligt mer för bling bling.

Permalänk
Medlem

Mitt korta svar på frågan: Ja, chassin håller länge och ska ge bra kylning och kan som bonus också vara fint att se på, så det gör inget om det kostar lite, men jag skulle nog aldrig lägga mer än 1500 kr ändå.

Fler tankar:
Jag har haft allt möjligt genom åren. Av ett 20-tal chassin har jag nog bara köpt ca 5 nya. Köpt och sålt mycket begagnat och under studietiden har jag inte prioriterat något särskilt utan tagit vad jag kommit över till bra pris, så det har varit en hel del dåliga chassin som jag aldrig skulle betalat nypris för. Här är några jag kommer på utan att tänka alltför mycket:
- Corsair Carbide Air 240 - "kub" för mATX
- Cooler Master HAF XB EVO - "kub" men alldeles för stort för min smak
- Cooler Master Cosmos - fullständigt gigantisk, väldigt opraktiskt tycker jag
- Cooler Master CM690 II
- Fractal Design Define R2 - ljuddämpat och stilrent
- Fractal Design Define C
- In-Win Mana 136
- Lian-Li PC-X500 - ganska stilren ATX i metall med något ovanlig design där 5.25-tumsenheterna öppnas på vänstersidan av kabinettet.
- Antec Minuet - ganska liten mATX, men begränsande med bara lågprofil-slot til GPU.
- Aopen blå/beige ATX-låda
- Diverse no-name ATX 19-tums rackchassin 4U
- Chieftec Dragon - klassiker, fulltower ATX

- Cooler Master Elite 130 - budget mini-ITX. Ganska lätt att bygga i trots allt.
- Phanteks Evolv Shift Air - Stilig mini-ITX på höjden.
- Silverstone Sugo SG13 - ganska vanlig mini-ITX

- Nanoxia Deep Silence DS1 - ljuddämpat. Lucka för att öppna toppen och ge lite mer ventilation.
- Cooler Master Mystique 631, egentligen ATX men hade hål för E-ATX så användes med Intel S2600CP och 2x Xeon E5-2670 efter att jag sågat bort 5.25-tumsplatserna.
- Phanteks Eclipse P400 - ljuddämpat, moddat för E-ATX och samma 2x Xeon E5-2670, men fronten är egentligen lite för tät och ger inte någon vidare luftgenomströmning.

Favoriter:
- Cooler Master 361 - Egentligen ganska lågbudget, men det är det absolut minsta ATX-chassit jag ägt, främst tack vare att det har en smart lösning med frontmonterat ATX PSU. Strax under 26 liter, vilket är mindre än många mATX-chassin.
- Chieftec Dragon - en klassiker som ofta sågs på LANen på sent 90-tal och tidigt 2000-tal. Hade inte ett själv då, men fick tag i det runt 2010 och sålde igen efter något år. Nu såhär med nostalgiblick borde jag nog sparat det och byggt en sleeper PC.

Anti-favoriterna måste nog vara kub-chassin med mATX eller ATX. Väldigt svåra att placera. Passar varken på skrivbordet eller på golvet tycker jag.

Nu när barn och jobb tar nästan all tid blir det inget byggande längre, så är de enda stationära datorerna jag har antingen minidatorer (NUC och tunna klienter från HP och Fujitsu och en Raspberry Pi) samt en HP Z240 SFF som går som TrueNAS.
Skulle jag bygga nytt i dag skulle det nog bli något halvlitet mATX-chassi utan RGB, typ Inter-Tech IM-1 Pocket.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Beror väll på vad man prioriterar.

Lägger man högt värde på hur det ser ut så kan ett chassi för 10 000kr helt klart va värt det!

Medans är luftflöde och temperatur högsta och ända prio så är allt över 2000kr mer eller mindre meningslöst.

Jag själv prioriterar luftflöde och gärna smarta lösningar, men skulle aldrig betala flera tusen för ett chassi då skillnaden blir minimal jämfört med mitt h6 chassi (sure smarta lösningar finns det gott om i dyrare chassin men inget jag anser är värt den extra kostnaden)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Chassit är nog den roligaste delen av datorn att lägga pengar på 😊 Är kul när det blir fint!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Om de bara kunde fokusera på något jag finner intressant.

• Stabil konstruktion

• Metallplåtar på sidorna

• Enkel och rymlig att bygga

• Kabelhantering

• Bra luftflöde

• Dammfilter i botten, fronten och i toppen

• Plats för rejäl aio

• IO i toppen (vill ha datorn under bordet)

Istället är det fokus på

• Glas/plexi

• RGB

• OLED

Det chassi jag är med nöjd med är det Miditower NZXT som min Unraid server bor i men den hittar jag inte till försäljning längre. Har gått igenom ett par Fractal Design Define men tycker inte att de egentligen är värst bra, det är mest att de är minst dåliga av de som träffar mina preferenser.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Jag har inte bytt chassit många gånger. Är inne på åtminstone tredje datorn i samma chassi nu. Ett Fractal Design Arc.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tyst och snyggt = success.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4