Ny PC bootar inte, CPU-fläkten snurrar i en sekund och slutar sen

Permalänk
Medlem

Ny PC bootar inte, CPU-fläkten snurrar i en sekund och slutar sen

Jag försöker bygga min nya dator på moderkortslådan för att säkerställa att allt fungerar. När jag startar snurrar CPU- och PSU-fläktarna igång i en sekund för att sedan stanna. Inga debug-LED:s tänds på moderkortet så det verkar inte som att den bootar.

Det här har jag testat hittills:
1. Kopplat om alla kablar (8-pin CPU, 24-pin MB, CPU-fläktkabel)
2. Monterat om CPU:n och CPU-kylaren (se bilder nedan)
3. Testat mina två RAM-pinnar var för sig
4. Provat med en annan PSU med samma resultat
5. Nollställt CMOS
6. Kört BIOS flashback

Komponenter:
Asus Rog Strix B850-I Gaming WiFI
9800X3D
TeamGroup T-Create Expert 6000 MHz CL30
Thermalright AXP90-X47 Full Copper CPU-kylare
Corsair T500 4TB M.2 SSD
Corsair SF1000 PSU

Jag vill verkligen inte behöva köpa ett nytt moderkort för att testa, för om det visar sig att det inte är moderkortet som är felet så sitter jag där med två moderkort som jag inte kan returnera.

Vad kan jag ha missat?

Bilder och video på en misslyckad boot finns här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

6. Kört BIOS flashback

Denna och med hänvisning att rename .CAP filen?
Version 1005 Beta, 2025/02/10.

Sedan vet jag inte men tycker bild två ser konstig ut, där uppe, fan har hänt där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Denna och med hänvisning att rename .CAP filen?
Version 1005 Beta, 2025/02/10.

Sedan vet jag inte men tycker bild två ser konstig ut, där uppe, fan har hänt där?

Testat både 1005 Beta och 0825 Stable nu med samma beteende. Det som är där uppe är lite överflödig kylpasta, jag råkade lägga på för mycket så det spillde över. Har tagit bort det sen dess dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Testat både 1005 Beta och 0825 Stable nu med samma beteende. Det som är där uppe är lite överflödig kylpasta, jag råkade lägga på för mycket så det spillde över. Har tagit bort det sen dess dock.

Ok, är det dessa minnen du har?
https://www.proshop.se/RAM/Team-Group-T-Create-Expert-DDR5-60...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Det stämmer!

De är inte(vad jag kan hitta?) med på Asus QVL.
hmm vet inte om det kan vara det...

edit: Som nedan skriver, vänta ett bra tag, innan du är där med skruvmejseln igen.
Den kan starta om och "jävlas" flertalet gånger.

Har du verifierat att du fått in BIOS korrekt? Alltså någon grön lampa eller annan indikation på att "allt ok"?

edit2: Har du någon skärm inkopplad och kör du via CPUn eller har du dedikerad GPU?

Permalänk
Medlem

Varför har du bara en minnessticka, och sitter det i ordentligt? Hur länge har du väntat på "minnesträningen"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför har du bara en minnessticka, och sitter det i ordentligt? Hur länge har du väntat på "minnesträningen"?

Testar med en minnessticka för att utesluta fel på dem. Har testat båda som jag har tillgängliga, individuellt. Har nog bytt fram och tillbaka uppemot tio gånger vid det här laget och de sitter bra. Har väl väntat 5-10 minuter kanske för minnesträningen, men jag testar igen nu och väntar ännu längre. Har inte större förhoppningar på det dock.

Permalänk
Medlem

Har du bytt kablar när du bytt PSU? Har du testat bygga klart inklusive chassi och skärm? Egentligen har du gjort tvärtom. Man börjar montera moderkortet i ett chassi och kopplar in övrigt.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

De är inte(vad jag kan hitta?) med på Asus QVL.
hmm vet inte om det kan vara det...

edit: Som nedan skriver, vänta ett bra tag, innan du är där med skruvmejseln igen.
Den kan starta om och "jävlas" flertalet gånger.

Har du verifierat att du fått in BIOS korrekt? Alltså någon grön lampa eller annan indikation på att "allt ok"?

edit2: Har du någon skärm inkopplad och kör du via CPUn eller har du dedikerad GPU?

Angående BIOS så verkar det gå okej, BIOS flashback lampan blinkar och slutar blinka enligt vad ASUS säger att den ska göra.

Jag har en skärm inkopplad i HDMI-uttaget på moderkortet då jag testar utan GPU för tillfället innan allt annat funkar.

Så här ser en boot ut just nu: https://imgur.com/a/irvbIXM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har du bytt kablar när du bytt PSU? Har du testat bygga klart inklusive chassi och skärm? Egentligen har du gjort tvärtom. Man börjar montera moderkortet i ett chassi och kopplar in övrigt.

När jag testade med en annan PSU så kopplade jag in med andra kablar också, de som kom med den PSU'n. Skärm har jag inkopplad i moderkortet för testning. Har inget chassi att testa med för tillfället, väntar på restock av ett särskilt chassi.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att fläktarna stannar kan jag inte tänka mig att den kör nån minnesträning eller så, exakt allt tyder ju på att datorn stängs av. (CPU-fläkt stannar, nätaggsfläkt stannar, inga debug LEDs.)

Jag tycker den beter sig som om det vore kortslutning någonstans. Eller att nätagget slår av pga någon annan skyddsmekanism, vet dock inte vilket det skulle vara utöver overcurrent protection, speciellt inte när det sker med två olika nätagg.

Har du testat helt utan vissa komponenter? T ex utan RAM och ev utan CPU? Har inte testat så många gånger, men vad jag minns så brukar den väl inte stänga av sig, utan hålla sig igång utan att något mer händer bara.
Om den skulle starta och hålla sig igång med nästan bara moderkort + PSU så vet du att felet sannolikt är i en av delarna du tog bort.
Beter den sig exakt likadant skulle jag se det som ett tecken på att det är moderkortet eller PSU, så i detta fallet moderkortet då, eftersom PSU är relativt uteslutet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du testat helt utan vissa komponenter? T ex utan RAM och ev utan CPU?

Bra förslag, då borde väl DEBUG lysa upp?

Jag vet inte hur viktigt det är med listade komponenter under QVL men inte heller T-Group listar kompabilitet.

https://www.teamgroupinc.com/en/support/compatibility/by-moth...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du testat helt utan vissa komponenter? T ex utan RAM och ev utan CPU? ...

Jag uppskattar hjälpen från alla här! Körde lite fler tester:

1. Inget RAM, med CPU. Debug LED lyser upp på moderkortet så fort det får ström (innan start). När jag väl startar systemet så släcks debug LED med samma resultat som förut, ingen boot.
2. RAM, ingen CPU. Får inga signaler alls av debug LED och PSU'n snurrar inte igång (inte ens temporärt) om jag försöker boota systemet. Jag undrar om jag egentligen borde få en röd debug LED här då manualen säger att CPU-relaterade problem borde visa rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Jag uppskattar hjälpen från alla här! Körde lite fler tester:

1. Inget RAM, med CPU. Debug LED lyser upp på moderkortet så fort det får ström (innan start). När jag väl startar systemet så släcks debug LED med samma resultat som förut, ingen boot.
2. RAM, ingen CPU. Får inga signaler alls av debug LED och PSU'n snurrar inte igång (inte ens temporärt) om jag försöker boota systemet. Jag undrar om jag egentligen borde få en röd debug LED här då manualen säger att CPU-relaterade problem borde visa rött.

Minne är gul, ja.

https://www.asus.com/se/support/faq/1042678/

A. CPU LED light is always ON after power on(indicates no CPU or CPU faulty)
B. DRAM LED light is always ON after power on(indicates no Memory or Memory faulty)

Du borde dock även få rött vid no cpu då kan man tycka...

Så trist att felsöka, kan du testa med andra minnen eller annan CPU för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Minne är gul, ja.

https://www.asus.com/se/support/faq/1042678/

A. CPU LED light is always ON after power on(indicates no CPU or CPU faulty)
B. DRAM LED light is always ON after power on(indicates no Memory or Memory faulty)

Du borde dock även få rött vid no cpu då kan man tycka...

Så trist att felsöka, kan du testa med andra minnen eller annan CPU för den delen.

Jag har tyvärr inga andra minnen eller CPU'er at testa. Om jag måste köpa något så lutar det mot ett nytt moderkort just nu känns det som... Känns som att den röda CPU lampan borde lysa när jag inte har en CPU i, det kanske visar att något är fel på moderkortet men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Känns som att den röda CPU lampan borde lysa när jag inte har en CPU i, det kanske visar att något är fel på moderkortet men vad vet jag.

Ja, jag tycker också den borde lysa rött.
Tror jag missförstår Q-LED eller något...sorry för det, snurrigt värre.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att det lutar mest mot moderkortet. Det måste väl vara moderkort, CPU, RAM eller SSD åtminstone? Och RAM verkar uteslutet, speciellt osannolikt också när det är två stickor som separat inte fungerar.

Kvar är moderkort, CPU och SSD; vet inte hur den bör bete sig när man startar utan CPU, men enligt manualen bör den ju som sagt lysa rött. Vet inte om jag skulle lita på det till 100% dock.

Har du testat utan SSD? Bara för att utesluta den. Om den fortfarande stängs av nästan måste det vara moderkort eller CPU, där moderkort känns klart mest troligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Håller med om att det lutar mest mot moderkortet. Det måste väl vara moderkort, CPU, RAM eller SSD åtminstone? Och RAM verkar uteslutet, speciellt osannolikt också när det är två stickor som separat inte fungerar.

Kvar är moderkort, CPU och SSD; vet inte hur den bör bete sig när man startar utan CPU, men enligt manualen bör den ju som sagt lysa rött. Vet inte om jag skulle lita på det till 100% dock.

Har du testat utan SSD? Bara för att utesluta den. Om den fortfarande stängs av nästan måste det vara moderkort eller CPU, där moderkort känns klart mest troligt.

Yes, de senaste testerna har jag gjort utan SSD men det var ingen skillnad. Ja som du säger så verkar det ju som att CPU'n eller moderkortet är kört. Det ser ut som att jag får köpa nytt moderkort imorgon och hoppas på att det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Yes, de senaste testerna har jag gjort utan SSD men det var ingen skillnad. Ja som du säger så verkar det ju som att CPU'n eller moderkortet är kört. Det ser ut som att jag får köpa nytt moderkort imorgon och hoppas på att det funkar.

Skulle nog också gissa att det är moderkortet. Det är som att det blir någon kortslutning då inga leds tänds upp.
Har du provat att plocka bort kylaren och se om den kan POSTa? Tänker om den kommer i kontakt med något som orsakar kortslutningen.
Fläktfästerna i metall, rör dom RAM? Svårt att avgöra på bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Skulle nog också gissa att det är moderkortet. Det är som att det blir någon kortslutning då inga leds tänds upp.
Har du provat att plocka bort kylaren och se om den kan POSTa? Tänker om den kommer i kontakt med något som orsakar kortslutningen.
Fläktfästerna i metall, rör dom RAM? Svårt att avgöra på bilderna.

Det hade jag inte testat faktiskt, bra idé. Försökte nu utan kylare men ser ingen skillnad i vad som händer när jag kör igång systemet. PSU fläkten snurrar i en sekund och slutar sen (SF1000 har zero rpm mode så den kan fortfarande vara på), men ingen output på skärmen och inga lampor tänds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

DEBUG lyser ju dock upp(gult) vid inget minne men inget vid CPU(rött)
Så moderkortet är ju inte helt dött, som sagt lite märkligt.

Om jag förstår manualen korrekt(sidan 14, punkt 18.) så är sekvensen vid start;
CPU > RAM > VGA > Boot, ( som väl är lika på alla moderkort? )

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM5/ROG_STRIX_B85...

Skrivet av Dockson:

Det ser ut som att jag får köpa nytt moderkort imorgon och hoppas på att det funkar.

Har du köpt även detta hos Proshop eller lokalt? (Bara nyfiken)

Uppdatera oss hur det gick.

edit: En annan sak du kan testa är att starta upp med CPU utan kylare och känna på IHS, blir den varm överhuvudtaget?
(blir den det så får ju CPUn åtminstone power)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har du köpt även detta hos Proshop eller lokalt? (Bara nyfiken)

Uppdatera oss hur det gick.

Det kommer jag definitivt göra! Jag köpte ett Asrock ASRock B850I Lightning (det stod mellan det och Asus-kortet när jag valde delar) på Komplett som borde levereras ikväll.

Permalänk
Medlem

Ny dag, nytt moderkort. Asrock B850i Lightning. Nu snurrar CPU-fläkten konstant i alla fall. Men ingen signal till skärmen efter 20 min. Testat både HDMI och USB DP via moderkort samt HDMI via GPU men no dice. Börjar känna mig lite uppgiven helt ärligt...

Video här

(RAM-modulen ska sitta där den sitter enligt manual)

Permalänk
Medlem

Testa dra ur batteriet 30 sek, och sätt i. Dra ur alla kablar förutom HDMI & Ström. Fortsätt med en sticka. Låt det tugga en stund.

Funkar det inte, gör likadant fast testa den andra stickan.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Testa dra ur batteriet 30 sek, och sätt i. Dra ur alla kablar förutom HDMI & Ström. Fortsätt med en sticka. Låt det tugga en stund.

Funkar det inte, gör likadant fast testa den andra stickan.

Testade det nu, givet att du menade att jag skulle nollställa CMOS.

Kopplade ur ström, nollställde cmos, koppla in ström, boot, ingen signal efter 15 min.
Kopplade ur ström, bytte ram, nollställde cmos, koppla in ström, boot, ingen signal efter 15 min.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara CPU:n, men har du testat med grafikkort/annan hdmi kabel/annan skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Börjar känna mig lite uppgiven helt ärligt...

Fan vad trist!

Testa det jag skrev tidigare?
edit: En annan sak du kan testa är att starta upp med CPU utan kylare och känna på IHS, blir den varm överhuvudtaget?

Antar att du uppdaterat BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poeman:

Kan ju vara CPU:n, men har du testat med grafikkort/annan hdmi kabel/annan skärm?

Testat två skärmar. Kabeln funkar för min andra pc.

Skrivet av Falcon:

Fan vad trist!

Testa det jag skrev tidigare?

Antar att du uppdaterat BIOS.

3.15 står det på en lapp på moderkortet vilket är senaste stable BIOS enligt Asrock hemsida.

CPUn är kall 10 minuter efter boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

CPUn är kall 10 minuter efter boot.

Ja, då är det nog tyvärr din CPU som är död.
Inga DEBUG/LED på detta moderkortet eller?

Finns en nyare BIOS, dock tvek om det kommer hjälpa.
9800x3D ska ju vara fully compatible out of the box med 3.15 och dina minnen har jag kollat och de är på QVL.