Rea på pc spel vs Xbox spel

Permalänk

Rea på pc spel vs Xbox spel

Hallå där ute. Hoppas på lite svar så jag kan bestämma mig. Jag har inte lirat pc på 15 år och märkte ju nu att det offta är väldigt bra rea på spelen. Köpte mig en okej pc för drygt 1 år sen och hade velat skaffa bättre men vet ej om jag vill ha en pc eller Xbox. Man lägger flera spel i wishlisten och rätt vad det är så är det bra rea på något av dom. Köpt flera kända titlar som jag fått riktigt billigt och här kommer då min fundering, är det samma på Xbox att det reas ut mycket spel?
Hade Nintendo Switch innan och där är det inte så. Väldigt offta man ser ett 7 år gammalt spel för runt 600 😬
Är det någon som spelar både pc och Xbox och kan svara på min fråga så hade det vart nice 🙂

Permalänk
Medlem

Det reas ut digitala spel till PS5 och Xbox lite då och då, men det går inte att jämföra mot PC-spel.

Till PC så kan man kolla på allkeyshop.com där man kan köpa spelnycklar till Steam, det är ungefär som prisjakt, som listar vart du kan köpa spelet billigast. Sen kan man också jämföra Steam och Epic som brukar ha samma spel med olika reor.
Det finns ett Allkeyshop tillägg till Chrome som kan visa Allkeyshop pris för alla spel på Steams hemsida när man är inne, se bilden nedan tex;

Xbox har ju Gamepass som är väldigt prisvärt, det finns dock till PC också.

Permalänk
Medlem

Ja, det är rea oftare på PC och reorna gäller i regel fler spel och med högre rabatt jämfört med konsol. Det finns också fler konkurrenter och återförsäljare på PC vilket resulterar i lägre priser.

Utöver det finns även koder för spel att köpa från den gråa marknaden (kan vara spel från andra regioner till lägre pris eller i värsta fall koder som är köpta med stulna kort).

Jag rekommenderar sidan deals.gg för prisjämförelser. Man kan välja om man vill visa priser från enbart officiella återförsäljare eller även inkludera priser från den grå marknaden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Prisgemförelsesidor för Steam och Playstation. Tyvärr så hittar inte jag någon för Xbox, men det borde ju finnas. Men här kan man lite snabbt gämföra spel och se vilket som är biligaste och när det var biligaste
https://steamdb.info/
https://psdeals.net/se-store

Men ja om man jämför PC mot Playstation (vet att du är sugen på Xbox) så är oftast PC biligaste.
Sedan tillkommer en prenumeration för konsolen för att kunna spela online. Men i den prenumerationen så kommer ochså en del spel, beroende på vad du vill betala.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det reas ut digitala spel till PS5 och Xbox lite då och då, men det går inte att jämföra mot PC-spel.

Till PC så kan man kolla på allkeyshop.com där man kan köpa spelnycklar till Steam, det är ungefär som prisjakt, som listar vart du kan köpa spelet billigast. Sen kan man också jämföra Steam och Epic som brukar ha samma spel med olika reor.
Det finns ett Allkeyshop tillägg till Chrome som kan visa Allkeyshop pris för alla spel på Steams hemsida när man är inne, se bilden nedan tex;

<Uppladdad bildlänk>

Allkeyshop är gråmarknadsnycklar och vilka som säljer går ofta att spåra till Kina, ryssland, saudi och andra mindre trevliga ställen.
Det är inte långsökt att tänka att den som köper av dom större säljarna på siter som visas på allkeyshop med stor risk även sponsrar skurkstater, människohandel, terrorism och organiserad brottslighet.

http://www.isthereanydeal.com är en site som är som "prisjakt" med officella återförsäljare av nycklar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

<Uppladdad bildlänk>

Visst kan man chansa med den där typen av siter/appar men det är (som Molotov skrev) för vanligt med gråmarknadsnycklar. Senaste exemplet är Path Of Exile 2. Många köpte nycklar på marknadsplatser som listas i dom där apparna. Sen förlorade folk tillgång till spelet efter att* personen som ursprungligen köpt nycklarna begärde pengarna tillbaka. Undvik.

Visa signatur

MLG Lurker