Fantasy Computer Building League: Den snyggaste datorn genom tiderna [Bildtråd]

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Fantasy Computer Building League: Den snyggaste datorn genom tiderna [Bildtråd]

Häromdagen satt jag och ögnade ett av de snyggaste grafikkorten genom tiderna - Radeon VII. Minimalistiskt, raka linjer, lite flärd i ena hörnet. Det fick mig att tänka, hur skulle din snyggaste dator genom tiderna se ut? I Fantasy Computer Building League bryr vi oss inte om kompatibilitet. Tycker du att ett DFI Lanparty-moderkort skulle passa väl ihop estetiskt med en AM5-kylare - go for it! Saknar chassit montering för hårddiskar, men det skulle se snyggt ut med Velociraptor-diskar? Nemas problemas!

Den enda begränsningen är att komponenterna inom rimliga gränser storleksmässigt fysiskt skall passa ihop, samt vara för hemanvändare. Ett RTX 5090-partnerkort kan bli tufft att klämma in i ett Ultra SFF-chassi…

Format
Tema: Skriv en kort blänkare om vad ditt bygge har för tema, och hur tankarna gick när du “byggde ihop” datorn. Industriellt? Retro? Waifu? Minimalistiskt? RGB-kaos? Överraska oss!
Bilder: Inkludera bilder på samtliga komponenter i bygget, med komponentnamn.

Permalänk
Medlem

Vad ligger i prispotten?

Permalänk
Medlem

Google Willow i ett custom trädchassi med jornötsinoljade kopparledningar.

Ok, för hemmabruk. Den får iof plats i ett hem. ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Det har varierat med tiden. Jag tycker år 1995 mediadatorer är snygga och skulle vilja ha en modern dator med samma utseende. Då självklart inte en 14/15# skärm utan minst 27”. Sedan ha ett gränssnitt som ser ut som Windows 3.11 men ändå vara snabbt.

Nya datorer så är jag mest pragmatisk lagd. Självklart har jag inga fötter till skärmar utan skärmarmar. Men det är för att få plats mer framför datorn och ha det rent.

Permalänk
Medlem

Commodore 64. Brödbox. Kommer aldrig finnas en vackrare dator.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Kom dirket att tänka på ett av mina första byggen jag satte ihop efter andra "kommun-datorn" hade gjort sitt. Hade jobbat något år och sparat ihop till denna, om man bara kunde komma ihåg exakt vad för komponenter som var i den... Men de gula sleevade IDE-kablarna och de lila fläkthållarna är svårt att toppa i dagens byggen Runt år 2002-2003 om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX3090
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Min första tanke blev omedelbart något retro med ett 3dfx Voodoo 5 6000, men @k4rst3n väcker ju också tankar med de där gula sleavade IDE-kablarna. Fick man inte med såna till DFI LanParty?

I så fall blir ju en början åtminstone ett DFI LanParty NFII Ultra-B kanske med en "Barton" 3200+ och TwinMOS minnen.
Sen in med allt i ett klassiskt Lian-Li alu-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Tävligen är härmed avslutad.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Drömde om en 68030 som ung. Den såg ut som "en proffs dator" o inte en spelburk. Såååå colt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Häromdagen satt jag och ögnade ett av de snyggaste grafikkorten genom tiderna - Radeon VII. Minimalistiskt, raka linjer, lite flärd i ena hörnet. Det fick mig att tänka, hur skulle din snyggaste dator genom tiderna se ut? I Fantasy Computer Building League bryr vi oss inte om kompatibilitet. Tycker du att ett DFI Lanparty-moderkort skulle passa väl ihop estetiskt med en AM5-kylare - go for it! Saknar chassit montering för hårddiskar, men det skulle se snyggt ut med Velociraptor-diskar? Nemas problemas!

Den enda begränsningen är att komponenterna inom rimliga gränser storleksmässigt fysiskt skall passa ihop, samt vara för hemanvändare. Ett RTX 5090-partnerkort kan bli tufft att klämma in i ett Ultra SFF-chassi…

Format
Tema: Skriv en kort blänkare om vad ditt bygge har för tema, och hur tankarna gick när du “byggde ihop” datorn. Industriellt? Retro? Waifu? Minimalistiskt? RGB-kaos? Överraska oss!
Bilder: Inkludera bilder på samtliga komponenter i bygget, med komponentnamn.

Radeon VII, undrar var tankarna gick till när dom designade det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det har varierat med tiden. Jag tycker år 1995 mediadatorer är snygga och skulle vilja ha en modern dator med samma utseende. Då självklart inte en 14/15# skärm utan minst 27”. Sedan ha ett gränssnitt som ser ut som Windows 3.11 men ändå vara snabbt.

Nya datorer så är jag mest pragmatisk lagd. Självklart har jag inga fötter till skärmar utan skärmarmar. Men det är för att få plats mer framför datorn och ha det rent.

kollat in Chicago 95? något matchande chassi har jag dock inget tips om https://www.youtube.com/watch?v=j5UeSj2F-yc

jag skulle vilja bygga en dator i ett Meshless Design chassi. dock lägga nästan 5k sek för ett chassi gör lite ont...

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

kollat in Chicago 95? något matchande chassi har jag dock inget tips om https://www.youtube.com/watch?v=j5UeSj2F-yc

jag skulle vilja bygga en dator i ett Meshless Design chassi. dock lägga nästan 5k sek för ett chassi gör lite ont...

Sjukt ballt chassi. Blir ju sugen själv. Men vilket pris..

Visa signatur

Chassi: A4-H2O GPU: 4090 FE CPU: 9800X3D Mobo: AORUS PRO B850I RAM: Kingston Fury 6000MHz CL30 2x32GB AIO: EK-AIO 240 PSU: ROG Loki 1000W SSD: MP700 PRO 2TB Tgb: GMMK Pro Mus: Pro X Superlight 2 Skärm: G8 OLED

Permalänk
Medlem

Tycker min gamla Octane var ganska vacker.

Permalänk
Medlem

Ända jag verkligen önskat mig när det kommer till datorer/delar!

Sen sure man önskade sig typ ett 9800gx2 vid release osv, men inget slog önskad som yngre att få ett plexi chassi!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Zalman CNPS 9000.... mmmm

Permalänk
Medlem

The iLamp (iMac G4)
Fast uppdaterad med robot delar så skärmen kan flytta sig

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är i alla fall det enklaste valet

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

Den snyggaste datorn som någonsin tillverkats är datorn som nästan ingen i väst kände till (mig inkluderad). Det var först 20 år senare som vi fick reda på vilken fantastisk maskin japanerna haft tillgång till. Maskinen är inte bara ett designmässigt konstverk, den var också för tiden oerhört kraftfull.

Sharp X68000

Så, case closed, ni kan låsa tråden nu 😉

Permalänk
Medlem

Valet av kylning är enkelt, några Zalman Reserator's löser det.

Permalänk
Medlem

ATi Crucial 9700 Pro pimpat med en Zalman-kylare för hel passiv drift. En Alpha PAL8045T på en AMD XP 2400+ thoroughbred. Allting snyggt monterat på ett Abit NF7-S med nForce2 i ett stiligt Chieftec silverchassi. Och året är såklart Battlefield 1942. Bättre än så blir det inte. Den svåraste biten att genomföra blir nog tidsresan.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Eftersom mer alltid är bättre så varför inte ett X99 Dual CPU Motherboard

Permalänk
Medlem

Klart man drömde om 68060

Hade tur och fick tag på ett 68040 med 16Mb minne billigt till 1200'an

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

1999 Diamond Multimedia Viper 550 Tv-Out 1
och numera Amd Ryzen 7 5700G

Permalänk
Medlem

Det guldfärgade vattenkylda Radeon Vega frontier edition var inte dumt heller design mässigt. Det var väl visserligen ett proffs / compute kort dock.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Mitt Titan V är just en sån datorpryl, inte speciellt väl utnyttjad av mig, men ack vilken dröm.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Kom dirket att tänka på ett av mina första byggen jag satte ihop efter andra "kommun-datorn" hade gjort sitt. Hade jobbat något år och sparat ihop till denna, om man bara kunde komma ihåg exakt vad för komponenter som var i den... Men de gula sleevade IDE-kablarna och de lila fläkthållarna är svårt att toppa i dagens byggen Runt år 2002-2003 om jag inte minns helt fel.

<Uppladdad bildlänk>

Chieftec Dragon....mmmmmmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jag tycker med dom va finare förr.

Mtx 512 är i samma division, men måste vara snyggast. Vet ingen som hade en förutom i Wierd Science.

Sharp X1 är riktigt fin med.

Sen älskar jag Amiga 1000

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

"Peak" för mig måste ha med överklockning att göra. Det har aldrig varit en stor hobby för mig att överklocka, men många av mina bästa minnen har med det att göra.

Jag minns när Division 1 kom ut och de körde en "Free beta weekend" ett par veckor innan release. Var helt slagen av hur snyggt spelet var för sin tid, sprang runt i New York i spelet och google maps och jämförde hus mot hus.

Problemet var att processorn inte riktigt pallade med. Hade en 2600K som körde stock på 2.66 Ghz. Letade upp en överklocningsguide och fick upp processorn till 4.2 Ghz, (med om jag minns rätt 1.25V->1.42V). Minns hur mitt lilla kontor blev ganska olidligt varmt hela den helgen och fläktarna på min AIO gick på typ full kraft för att hålla nere temperaturen.

Ett av mina absolut bästa minnen.

Till den blir det nog ett 1080Ti, för att det är/var the Goat. + Fractal Design Define serien av chassin.

Permalänk

Min (och antagligen många andra nördars) våta dröm där i början/mitten på 90 måste väl ändå ha varit att få lägga vantarna på en Silicon Graphics?!

Annars så jobbade jag faktiskt ihop nog med dolares för att ha råd med mitt drömbygge där runt millenieskiftet. Det var faktiskt samma Cheiftec chassi som @k4rst3n visade (dock vitt) med en AMD Thunderbird klockad till 1,4ghz. Fylld med hårddiskar och Pringlesrör för kylning. Minns dock inte vad det var för moderkort eller hur mycket ram jag hade i den men suktade efter att få köra SLI också men dit kom jag aldrig tyvärr.

Visa signatur

mvh // Jonas

Permalänk
Medlem

När jag som student fick tillgång till en DX486-50 på en liten avskild instution, denna var lite ovanligare då 486-66 var en dubbelspeedad 33a

Som klar tvåa:
Cad-station med stor CRT skärmar och kraftfull dator, 20 datorer i en sal, nätverkspelandes Doom hela natten. Galet kul