Permalänk

Am4 eller Am5

Blir tokig på alla val.
Många paket kör vad jag förstår lite äldre plattform med Am4 moderkort och DDR4 minnen.
Läser jag mellan raderna så bör man idag köpa am5 och ddr5 minnen?

Priset drsr iväg, är Am4 och DDR4 fortfarande något ni kan rekommendera för spelande i dagsläget 1080p eller låser jag in mig när jag senare vill uppgradera skärmen till högre upplösning?

Permalänk

Jag kör själv på AM4 och är jättenöjd.
Jag köpte mina delar 2022 och uppgraderade nyligen till en 5700X3D och är supernöjd.
Hade jag gjort samma sak i dagsläget?
Troligtvis inte.

Satt jag i dina skor så hade jag kört AM5 just för att vara framtidssäker och andrahandsvärde etc.
Det känns som det smarta valet. Sen kan man ju hoppas på att det blir liknande släpp på AM5 som det varit på AM4 efter 5000-serien, isåfall har du en rigg som kommer hålla länge även om det inte är någon garanti.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror lite på budget som sagt, men AM4 är egentligen helt dött nu. Första (rimliga) CPU:n kom 2017, sista nya generationen kom Nov 2020, plus 5800X3D som kom april 2022. (5700X3D är nyare, men ju i princip en lägre binnad 5800X3D.)
Inget nytt som är värt att köpa lär komma till AM4, och plattformen i sig är runt 8 år gammal, vilket ju är en evighet i datorvärlden.
Men får man grejerna till rätt pris så är det ju inte ett större problem -- det kan fortfarande vara värt det.

AM5 närmar sig runt 2.5 år nu, men nästa generation CPU:er är bekräftade att släppas på AM5, så där finns garanterat en framtid fortfarande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Moderator
Moderator

Skall man bygga med extremt stram budget är AM4 bättre då det går att hålla ner totalkostnaden för moderkort, minne och processor med sisådär en tusenlapp jämfört med AM5. Har man lite mer svängrum är prisskillnaden inte stor. Ett vettigt moderkort till AM5 kostar ~200:- mer än motsvarande till AM4, 32GB DDR5-minne kostar ~400:- mer än DDR4, skall man satsa på en 5700X3D till AM4 istället för de spelmässigt nästan jämbördiga 7500F/7600/7600X till AM5 kostar AM4-processorn mellan 500:- och en tusenlapp mer än AM5-processorn.

Det blir alltså inte dyrare att bygga runt AM5, om man inte måste spara in varenda krona som sparas kan.

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Varje gång jag har byggt datorer har jag tänkt att det måste vara framtidssäkert. I slutänden uppgraderar jag dock så pass sällan att jag ändå behöver köpa nytt moderkort och processor. På sin höjd kan jag fortsätta att använda minnena.

Så att köpa in sig på en "död" plattform som AM4, det är inte något jag skulle hänga upp mig på. Passar AM4 budgeten bättre hade jag själv satsat på en X3D-processor och använt den flera år framöver. Det beror på vad du spelar. Själv spelar jag Escape from Tarkov som törstar efter L3-cache. En 5700X3D kan i många fall sopa banan med nyare och kraftigare Intel-processorer. Skulle däremot dina spel inte skina med X3D, ja då hade jag nog prioriterat AM5 och en icke-X3D-processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Blir tokig på alla val.
Många paket kör vad jag förstår lite äldre plattform med Am4 moderkort och DDR4 minnen.

Priset drsr iväg, är Am4 och DDR4 fortfarande något ni kan rekommendera för spelande i dagsläget 1080p eller låser jag in mig när jag senare vill uppgradera skärmen till högre upplösning?

Upplösningen har väldigt lite med CPU att göra, höjer du upplösningen så är det GPU som flaskar.

Permalänk
Medlem

AM5 då det är en aktuell plattform.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Varje gång jag har byggt köpt datorer har jag tänkt att det måste vara framtidssäkert. I slutänden uppgraderar jag så pass sällan att jag ändå behöver köpa nytt moderkort och processor. På sin höjd kan jag fortsätta att använda minnena.

Så att köpa in sig på en "död" plattform som AM4, det är inte något jag skulle hänga upp mig på. Passar AM4 budgeten bättre hade jag själv satsat på en X3D-processor och använt den flera år framöver. Det beror på vad du spelar. Själv spelar jag Escape from Tarkov som törstar efter L3-cache. En 5700X3D kan i många fall sopa banan med nyare och kraftigare Intel-processorer. Skulle däremot dina spel inte skina med X3D, ja då hade jag nog prioriterat AM5 och en icke-X3D-processor.

Fast framtidssäkert har ju ändå en poäng. Det kan ju ändå vara värt att satsa på en plattform som väntas få nya CPU-generationer i framtiden. Min burk är från 2011 med LGA1155 och i5 2500k från start och den fick ytterligare några års livslängd när jag köpte en 3770k för en spottstyver på Tradera. Har man ett 15-årsperspektiv på sina prylar så kan man ju få hyfsad genomsnittlig prestanda genom att köpa det senaste ur mellansegmentet just nu och sen uppgradera till det värsta som den sista generationen på plattformen har att erbjuda när den håller på att bli omodern för de som vill ha de senaste.

Så tänker åtminstone jag så just nu väntar jag på delar till en AM5-dator där jag valde en 9600X (som fick 94 i SweCs spelindex i 1080p) istället för 9800X3D för över dubbla priset (som fick 119 i samma index, eller 27% mer prestanda fast för mer än 100% högre pris). Sen om 5-7 år eller så så köper jag en 11950X3D eller vad den sista värstingprocessorn till AM5-plattformen heter på utförsäljning eller Tradera och får uppleva ett prestandalyft igen utan att behöva byta ut hela datorn

Men sen spelar jag kanske högst en timme i veckan utslaget över ett år så om det är en mer prioriterad hobby för en så kan det ju vara kul att byta till det senaste, oftare.

Permalänk
Medlem

Beror helt på budget och hur ofta man uppgraderar, sitter man på säg 8-10 år gammla grejer idag säg en 6700k och ett 1080 och ska köpa ny dator med begränsad budget så är helt klart en 5700x3d eller begagnad 5800x3d att föredra då man överlag får mer prestanda och en 500-1000kr att kunna lägga på en bättre gpu.

Medans uppgraderar man lite då och då så är AM5 utan tvekan att föredra då man i framtiden kan peta in en 9800x3d eller varför inte en "10800x3d"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

ooo den är svår. Själv har jag flertalet am4 riggar och de rinner på så fint, har inte barnsjukdomarna som DDR5 lider av tyvärr.

Jag hade nog i detta läge om jag byggt nytt kört på am5 just pga uppgraderingsmöjligheterna.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", zotax rtx3070 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa AM4 idag om du inte får ett väldigt bra erbjudande. DDR5 har gått ner i pris och moderkorten för AM5 med.

En budget AM5 processor är ungefär lika bra som de bästa på AM4 och du kan uppgradera i framtiden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Blir tokig på alla val.

Tvärtom. Ska du spela i hög upplösning är du mindre inlåst på äldre plattform. Ska du spela i 1080p så kommer belastningen på CPUn bli desto större än i högre upplösning.

Tycker det är svårt att rekommendera något alls när AMD låter en död plattform samexistera med den senaste för att motivera hutlösa priser redan vid insteg för den nya plattformen. Samtidigt skulle det ta emot som fan att 2025 köpa AM4 oavsett hur mycket man polerat den bajskorven till att skina ned 3D-cache.

Vad sitter du på idag?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Varje gång jag har byggt köpt datorer har jag tänkt att det måste vara framtidssäkert. I slutänden uppgraderar jag så pass sällan att jag ändå behöver köpa nytt moderkort och processor. På sin höjd kan jag fortsätta att använda minnena.

Ja precis, beror ju helt på hur ofta man uppgraderar. Är det långt mellan gångerna och AM4 passar bäst idag för plånboken och prestandan räcker är det ju bara köra på det. Men ska man uppgradera igen om 3-4år så kanske man önskade att man köpt en AM5 platform istället.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som parat en 5700X3D med ett 7900 GRE, han spelar i 1440p och i nya KCD2 är han GPU-bunden. Med hög till ultra-settings utan FSR på över han ändå över 100 fps.

Så tror nog att AM4:an kommer stå sig väldigt väl i många år framåt. Vet inte exakt hur mycket mer man behövt lägga i pengar för att få bättre processor i AM5. Nu har ju tyvärr 5700X3D gått upp i pris sen sommaren.

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen till att köpa AM4 idag är om man har extremt tajt budget där varenda krona räknas.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tycker det är svårt att rekommendera något alls när AMD låter en död plattform samexistera med den senaste för att motivera hutlösa priser redan vid insteg för den nya plattformen. Samtidigt skulle det ta emot som fan att 2025 köpa AM4 oavsett hur mycket man polerat den bajskorven till att skina ned 3D-cache.

Vad sitter du på idag?

Ditt svar hade ju inte mycket av värde...

Och vad skulle då TS köpa istället? intel? Om nu inte intel hade låtit sina äldre döda platformar samexistera med deras senaste så hade det ju varit godnatt för dem. Angående då fekalier....

Permalänk
Hedersmedlem

Hutlösa priser vet jag inte...?
Processor: Ryzen 7500F 1990 kr (Proshop), alt 7600 för 2289 kr för typ 2-3% mer prestanda i spel
Moderkort: Asrock B650M-HDV/M.2 1590 kr (Webhallen, Proshop, Inet, Komplett, Dustin Home snarlika priser)
Minne: 2x16 GB Kingston Fury Beast 6000 CL30 för 1290 kr alt billigare alternativ Corsair Vengeance CL36 för 1099 kr

Totalt 4679 kr - 5169 kr.

Snarlik prestanda på AM4 blir väl 5700X3D (2853 kr Amazon, 3090 kr övriga), 2x16 GB 3600 MT/s för typ 680 kr och kvar till moderkort blir då 1146 kr.
Tror inte man hittar så billigt moderkort att prisskillnaden är nämnvärd.

Sen kan man förstås köpa en Ryzen 5600 istället, men då tappar man rätt mycket prestanda, så det är inget självklart val, speciellt inte om man vill ha datorn mer än ett fåtal år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hutlösa priser vet jag inte...?
Processor: Ryzen 7500F 1990 kr (Proshop), alt 7600 för 2289 kr för typ 2-3% mer prestanda i spel
Moderkort: Asrock B650M-HDV/M.2 1590 kr (Webhallen, Proshop, Inet, Komplett, Dustin Home snarlika priser)
Minne: 2x16 GB Kingston Fury Beast 6000 CL30 för 1290 kr alt billigare alternativ Corsair Vengeance CL36 för 1099 kr

Totalt 4679 kr - 5169 kr.

Snarlik prestanda på AM4 blir väl 5700X3D (2853 kr Amazon, 3090 kr övriga), 2x16 GB 3600 MT/s för typ 680 kr och kvar till moderkort blir då 1146 kr.
Tror inte man hittar så billigt moderkort att prisskillnaden är nämnvärd.

Sen kan man förstås köpa en Ryzen 5600 istället, men då tappar man rätt mycket prestanda, så det är inget självklart val, speciellt inte om man vill ha datorn mer än ett fåtal år.

Du tänker exakt vad jag tänker. 7500f, B650M-HDV/M.2 (om man nu inte vill betala lite mer för senaste chipset som kostar runt 1600 kr, sen hade jag nog valt patriot viper-minnen på 6400MT/s för 1100:-

Skulle hellre köpa det här än 5700X3D. Men som du säger, om 5600 funkar så blir det betydligt billigare. Men det beror på vad man redan sitter på eller vad datorn ska användas till. Men tycker fortfarande 5000:- för insteg till AM5 är hutlöst. Du behöver som sagt också en kylare. Men det är kanske det minst dåliga köpet samtidigt om du nu sitter i sjön och absolut måste köpa nytt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Låter som du valt den blåa sidan fram till's nyligen..

intel

Dold text

[OnTopic]
Vare sig vi vill eller inte kommer AI bli en del av vår framtid, även gällande hårdvara.
Vi är i ett paradigm skifte och framtiden är inte linjär längre (moores law). Det vill säga att det är mer svårt att välja framtidssäkert.

För att svara på din fråga kör AM4 som jag just uppat till från en generation 3 intel..
Köpte även det begagnat, då återanvändning är bättre än återvinning och definitivt än ny inköp. För miljön.
(hade inte bytt on det inte vore för M$ som inte vill supporta Win 10 mycket längre.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Så gjorde jag. Köpte minst sämsta billiga B550 moderkortet med wifi och en 5700X3D för typ 230€. Maxa med 32GB DDR4. Kommer inte köpa nytt eller uppgradera på ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade redan DDR4-minnen så jag köpte moderkort och 5700X3D. Det är väl det enda som är intressant på den plattformen.

Permalänk
Medlem

Hur ofta byter du delar?
Välj AM5 om du bvill kunna uppgradera.
Annars gå för billigare AM4 om du ändå kommer ha datorn ett tag och missa fönstret för uppgraderingar av framtida am5 komponenter.

Permalänk
Medlem

Jag stod i samma val för nästan 20 år sedan… Socket 775 eller 1366

Jag körde det billigaste, flera tusen kronor billigare. Visst 5 år senare var det skillnad, men då fanns billigare och bättre grejer att byta till

Idag är ju en 5700X3D snabbare än 7600X, och helheten billigare. Och ska man inte ha 500 FPS så behövs inte bättre CPU på länge. Jag tror AM4 kommer räcka fint även till Nvidias 6000-serie eller AMDs motsvarande

Summan är ju att man får ett steg bättre grafikkort med väldigt små förluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Blir tokig på alla val.

Blir lite på hur du tänker senare. Är näst intill konfirmerat att am5 kommer få Zen6, så då är du mer eller mindre framtidssäkrad att kunna uppgradera till det bästa som finns 2027 (zen6x3d)

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Blir tokig på alla val.

Om du bara ökar upplösningen så är det främst grafikkortet som får det jobbigare.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av xfade:

Låter som du valt den blåa sidan fram till's nyligen..

intel

Dold text

Historiskt sett har det bara blivit Intel i mina byggen, men det beror på när man uppgraderar! 😊 Jag byter lag när prestanda per krona dikterar det. För stunden rockar jag en 9800X3D med 7900 GRE, som jag någorlunda kan argumentera för är det bästa kortet där fps per krona fortfarande är någorlunda relevant. Högre upp i prisklasserna finns det onekligen vassare kort, men för mitt eget användande kan jag inte motivera kostnaden. Det topp-optimerade Tarkov kan bitvis flaskhalsa med en 9800X3D, ändå...

Permalänk
Medlem

AM4 är fortfarande bra.
Men det är ju skillnad om man redan har en komplett AM4 dator eller om man har ett AM4 moderkort man kan använda eller en processor eller DDR4 minne.

Om man ska köpa allting nytt så är det troligtvis bättre att satsa på AM5.

Permalänk
Medlem

Aningen Offtopic, men tillverkas moderkort fortfarande till AM4 eller är det bara stora lager som säljs slut?
Akademisk följdfråga:
Vad händer om man köper ett kort som havererar om 1-2 år och återförsäljare/distributör ej har lager kvar på (eller ersättning)
Byts det ut till AM5 eller får man pengarna tillbaks?

Permalänk
Medlem

Byggde nyligen en AM5-maskin åt en kollegas son. Vi gick med Ryzen 7700 (3090kr i "tray"-förpackning från Proshop), B650-moderkort 1790kr och 32GB DDR5 för 1249kr. De tre komponenterna blev alltså 6129kr. Ställer då det mot en snabb kundkorg hos inet: 5700X3D, B550 moderkort och 32GB DDR4 5529 kr.

Tyckte det var överkomligt ändå, avsaknaden av 3D-cache till trots så verkade 7700 prestera likvärdigt, så med tanke på att AM5 plattformen fortfarande är under support och har någon slags framtid så kändes det aningen högre priset som att det var värt det.

Fasen vad min Liquid Metal-smetade vattenkylda överklockade Intel 7820X fick stryk av den avsevärt mer lättkylda 7700'n när jag körde benchmark drag-race, för övrigt Jag förväntade mig det mer eller mindre, men verkligen smisk smisk. 30% bättre ca.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition ~3300/17000 MHz

Permalänk

Tvärtom. Ska du spela i hög upplösning är du mindre inlåst på äldre plattform. Ska du spela i 1080p så kommer belastningen på CPUn bli desto större än i högre upplösning.

Vad sitter du på idag?

Det är ett nyköp, har inte en pryl idag.
Därför är jag även lite rådvill.