Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Spotify ”Music Pro” kan kosta 50 procent extra

Permalänk
Melding Plague

Spotify ”Music Pro” kan kosta 50 procent extra

Det efterlängtade Hifi-abonnemanget ska enligt Bloomberg släppas senare i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tiden

Permalänk

Och så lyssnar man genom bluetooth.. Där bluetooth när man är långt ute i skogen utan ens mobiltäckning inte är så dåligt. Jag upplever inte samma sak när man är på tex Centralstation.

Permalänk
Medlem

Är det fler än mig här som har all musik i telefonen i form av mp3?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så Spotify premium kostar 119kr idag, pro skulle bli 179kr då. Apple Music med motsvarande pro kvalite kostar 119kr. Har svårt att se det som ett vinnande koncept att höja priset 50%…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Allt i flac

Permalänk
Medlem

Soon™

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Antar att du inte upptäcker nån ny musik längre då? För det är skälet att ha Spotify enligt mig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Antar att du inte upptäcker nån ny musik längre då? För det är skälet att ha Spotify enligt mig.

Vilken märklig sak att säga. Musik finns liksom på fler ställen haha.
Hört talas om en liten sida som heter youtube tex? Vänner som berättar osv.
Sluta utgå från att alla funkar som dig.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Saknar fortf 'we are hunted', som köptes av twitter för att läggas ner typ, då mest apropå att hitta ny musik.

50% mer för nåt som rimligtvis borde ingått?
Nä.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nope, men i flac på sd-kort i mobilen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns ju andra väl prövade metoder att hitta ny musik. Som tex att lyssna på Radio Virus.

https://www.mixcloud.com/RadioVirus/

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Kan ni inte anordna en omröstning om folk är intresserade av att betala 50 % mer för denna tjänst?

Spoiler alert - Jag kommer rösta, Nej...

Permalänk
Medlem

Jag flyttade från Spotify, varit medlem sen 2005. Det som blev sista stråt var att de tog bort möjligheten att göra en radio av en spellista och att de istället la sin "AI-DJ" som sög nått så pass.
Så det blev Tidal för 199,- i mån, sen sänkte de till 119 som alla andra.
Kommer inte att byta tillbaka till Spotify.. ever.

Permalänk
Medlem

"Senare i år" har väl använts i vadå - 7 år? Jag har slutat vänta

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Jag upplever att Spotifys rekommendationer har blivit sjukt dåliga sista tiden. Brukade hitta ny musik typ varje vecka. Nu är det knappt en låt i månaden som hamnar i favoriter. Om jag inte aktivt själv gör forskning i nya album och artister.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

300 pix i månaden, tjena.
När det finns Tidal och Qobuz

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Helst inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag upplever att Spotifys rekommendationer har blivit sjukt dåliga sista tiden. Brukade hitta ny musik typ varje vecka. Nu är det knappt en låt i månaden som hamnar i favoriter. Om jag inte aktivt själv gör forskning i nya album och artister.

Och hur fruktansvärt svårt ska det vara att få till en funktion där man kan sortera bort viss musik från rekommendationerna? Barnen lyssnar lite på Marcus & Martinus och några ljudböcker och sen har man enbart schlager i Release Radar i månader framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Och hur fruktansvärt svårt ska det vara att få till en funktion där man kan sortera bort viss musik från rekommendationerna? Barnen lyssnar lite på Marcus & Martinus och några ljudböcker och sen har man enbart schlager i Release Radar i månader framåt.

Hehe, precis som att låta nån använda ens YouTube konto.. sen är det bara kattklipp i feeden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolander:

Jag flyttade från Spotify, varit medlem sen 2005. Det som blev sista stråt var att de tog bort möjligheten att göra en radio av en spellista och att de istället la sin "AI-DJ" som sög nått så pass.
Så det blev Tidal för 199,- i mån, sen sänkte de till 119 som alla andra.
Kommer inte att byta tillbaka till Spotify.. ever.

Ja för mig var det allt jävla "kommer snart", som aldrig kom.
Så 2020 började jag testa lite andra tjänster, Tidal, Qobuz och Deezer är dom som ligger bäst till i mitt tycke.
Kör för närvarande Deezer, då integreringen med WiiM spelaren fungerar riktigt bra.
Men har på sidan om börjat köpa musik i flac och slängt in på Plex servern så man kan sluta prenumerera på tjänster.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ingen mp3 i mobilen. Bara på datorn och i bilen. Körde flac först... men det tar upp för mycket utrymme till nästan ingen större skillnad på ljudet. Så då gick man tillbaka till mp3 istället.

Permalänk
Medlem

Jag har min egen musikserver med mest högupplöst musik flac, wav, dsd, 24-44, upp till 24-192 och högre vid enstaka filer. Jag sparar nu för att få in allt i en Zidoo Neo Alpha Signature Edition eller liknande till min stereoanläggning. För mig så är mp3 inte ett alternativ då hårddiskar och SSD bara blir billigare och större med tiden så musikfilernas storlek är utan betydelse åtminstone för mig.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Samma här. Det och hur smidigt det är. Har provat Tidal och ett par till men ingen annan fungerade lika bra vid den tidpunkten. Har närmre 6000 låtar i favoritlistan och varje gång man spelade från den så laggade andra appar vid låtbyte etc.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Finns större käpphästar hos Spotify än bristen på flac. Idiotin med musikvideos som spelas istället för låten man ville lyssna på (man ville t.ex lyssna på en studioversion, men får istället nån kass liveversion, etc) och som inte går att stänga av (och som extra bonus börjar ljudet hacka när videon buffras), den enerverande jäkla "AI" DJ som man knappt blir av med), ett jävla tjatande om "sylt", etc.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

På detta tema, hur är Apple Music nuförtiden? Har kört Youtube Music ett tag, tills möjligheten att betala med Argentinska pesos försvann. Utbudet var väl samma som Spotify men låtrekommendationerna sämre. Då tycker jag inte Spotifys rekommendationer är särskilt bra.

Funderar på Apple Music nu. Att Spotify vill ha extra betalt för "hifi" gör mig osugen på att ge dem mina pengar.

Permalänk
Medlem

@DasIch Jag har kört Apple Music i över två år sen jag slutade med Spotify. Jag lyssnar primärt på album inom metal, indierock och synth. Jag gillar att hitta nya artister.

Detta är mina erfarenheter:

+ Lossless, dock inte i webbklient.
+ Integration med övriga apple prylar (jag kör primärt mac)
+ Spelare. Musiken jag har valt är i fokus.
+ Försöker inte trycka på en podcasts, andra artister.

= Utbud. De artister jag inte hittat på Apple Music har haft sin musik på Spotify heller.

- Rekommendationer av ny musik. Även om en av anledningarna att jag slutade med Spotify var felaktiga artister i "Release Radar" och veckospellistorna så var Spotify bra på att rekommendera mig artister inom de genrer jag lyssnade på (jag lackade mest på Spotifys ovilja att göra nåt åt problemet med fel artister än att det smög in sig fel).
- Ingen bra motsvarighet till "Band Radio" eller "Song Radio".
- Dela musik med andra. Om du delar musiktips med andra så kommer de flesta ha Spotify. Ger lite merjobb.
- Delade spellistor på t ex en fest finns inte utanför Spotify.
- Spotify Connect är smidigt att använda.
- Inget stöd för last.fm (går att lösa via plugin för webläsare).

Permalänk
Medlem

Alltså. Tidal kostar 119 kr/mån, inklusive FLAC (44.1 Khz/16 bit) och HiRes (upp till 192 KHz/24 bit). De nivåerna kallar de High och Max och man kan välja fritt mellan dem. T.ex kanske man inte vill köra Max på mobildata.

Spotify borde komplettera sin tjänst med sin HiFi-version, helt utan extra kostnad för att ens vara med på tåget. Dessutom, för att få ut den där höga kvaliteten krävs att uppspelning sker utan förstörande samplingsfrekvens-konverteringar då Windows oftast är inställt på 48 KHz, och Android likaså

Tidal har stöd för Exclusive Mode i Windows där de använder Audio-systemet WASPI istället för den vanliga Windows Audio som mixar om ljudet. Det är ju händigt när man vill lyssna på flera ljudkällor samtidigt, men vill man faktiskt få ut den där HiRes-signalen oförstörd så har Tidal ett svar på det. WASAPI växlar automatiskt samplingfrekvens för att spegla källan, så det växlar mellan 44,1, 48, 96, etc helt perfekt. Även med en extern DAC om man använder det. Spotify står sig helt slätt där idag, om de inte har steppat upp med motsvarande stöd som Tidal. Om deras Spotifys hifiläge dock bara kör 44.1/16 så kan man ju ställa in sitt ljudkort på det och det funkar ju då hyffsat. Men isåfall har ju Tidal en fördel där då de kan återge studiokvalitet (upp till 192 KHz då). Och allt det här från Tidal för 119 kr/mån.

Kör man i mobilen så har appen USB audio Player stöd för Tidal (m.fl). Kostar en hundring eller så, men är sen din för livet. Har lite dålig koll på hur det funkar i ren Bluetooth faktiskt mot interna ljudkortet (jag tror den klarar att växla samplingsfrekvens där också), men med en extern DAC-dongel så får du ut auto-anpassning av samplingsfrekvens och möjlighet till bit-perfect.
Då min Samsung Galaxy inte stödjer aptx Adaptive eller Lossless som är de senaste BT-protokollen så köpte jag en Creative BT-W6 som är en extern BT-adapter som i praktiken funkar som en DAC man kan koppla in på PC eller i mitt fall i Samsung-mobilen. Då mina lurar stödjer Lossless så kopplar det upp där utan problem och via USB Audio Player kan jag alltså lyssna på musik direkt från Tidal i High eller Max-kvalitet via aptX Lossless som kanske inte alltid når upp till att vara vad det heter, men det är ändå den mest högkvalitativa BT-standarden vi har så här långt. https://darko.audio/2024/03/cd-quality-bluetooth-audio-is-now-a-reality-but-is-it-worth-it//
Låter det bra? Ja. Mycket bra.
Ska jag vara riktigt mobil låter jag den lilla BT-W6-dongeln vara hemma förstås, men den är förvånansvärt smidig. Och då mina lurar kan ha två BT-uppkopplingbar parallellt så kan de även paira med telefonens egen BT, för samtal. Ka-tjing.

M.a.o, innan Spotify faktiskt bygger stöd för att kunna spela sitt material så att det inte blir samplingsfrekvens-konverteringar, går genom audio-mixers m.m så är det inte HiFi för mig. Tidal fixar detta redan idag, till 119 kr/mån. Inga tillägg för HD-ljud.

Permalänk
Medlem

Hur mycket skulle det hjälpa? Oavsett om jag lyssnar via mobil eller dator låter en del musik rätt kasst, annan låter bra. Den som låter kasst har en värdelös mix eller behöver en remaster eller något. Ibland får man intrycket att skivbolaget laddat upp musiken på kassettband eller 128kbit mp3.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har en hel del. Bättre ljud och mycket mindre batteri användning är mina erfarenheter. Men Spotify är rätt smidigt. Har just nu Youtube en månad, lyssnar igenom Metallica demo-tejper idag, trevligt. Det har jag inte som mp3.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave