Microsoft utvecklar verktyg för att flytta till ny dator

Permalänk
Melding Plague

Microsoft utvecklar verktyg för att flytta till ny dator

Det nya programmet gör det enkelt att föra över alla filer från en dator till en annan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att ha för en del .
Fast den funktionen borde ha funnits för länge sen.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kan vara bra att ha för en del .
Fast den funktionen borde ha funnits för länge sen.

Det har den. Sedan 1997. I MacOS

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hahaha 🤣

Permalänk
Medlem

Det är verkligen omtänksamt av Microsoft att hjälpa sina användare att flytta från en dator till en annan.
Speciellt när de tvingar miljoner användare att köpa nya datorer nu i oktober…

Permalänk
Medlem

Och hur mycket av datan scannas under migreringen? 🤔

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Va? Finns inte det i Win11 redan? Mircosoft, tröttare företag får man leta efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Va? Finns inte det i Win11 redan? Mircosoft, tröttare företag får man leta efter...

Visst stöd har funnits relativt länge för att användas vid nyinstallation, men då främst varit beroende av OneDrive och Microsoft-konto.

Även ett gäng olika mer renodlade backuplösningar har kommit och gått över åren.

Det "nya" är väl att överföringen i detta fall främst sker genom ditt lokala nätverk (WiFi)?

Dock förblir jag väldigt skeptisk till att Microsoft ska lyckas med att återskapa mina filer och inställningar i Windows till 100%. Äldre program och spel som inte följer Microsofts luddiga guidelines lär tappas bort.

Sen älskar Microsoft att byta namn och gränssnitt på saker och ting, så svårt att veta vad som är nytt och gammal egentligen.

Permalänk
Medlem

Personligen så är för mig en stor fördel när man byter dator att man inte får över allt skit ifrån den gamla datorn och istället får en mer "clean" setup. Självklart ska man ju ha över dokument etc.. men jag gissar att i en framtida itteration av denna migreringsassistent så kommer den börja dra med registernycklar etc.. Så clean it is för egen del iallafall.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare nämnt att MS mål är att få upp allas data på OneDrive för AI och andra syften. Ett effektivt sätt att göra det på är att först tvinga användare att byta till nyare hårdvara för nästa version av Windows, och sen erbjuda ett migreringsverktyg som slussar datat via just OneDrive.

Permalänk
Skrivet av Matsamoto:

Det är verkligen omtänksamt av Microsoft att hjälpa sina användare att flytta från en dator till en annan.
Speciellt när de tvingar miljoner användare att köpa nya datorer nu i oktober…

Vad händer i oktober?

Permalänk
Medlem

Meeeh... När ska man nu bli tvingad att banta sitt biblotek? Har ju varit ett ypperligt tillfälle att rensa bort gammalt skräp när man bygger nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuschek:

Vad händer i oktober?

Microsoft slutar officiellt att supporta Windows 10 Version 22H2. Inofficiellt så finns ESU (Extended Security Updates) i minst 3 år till samt LTSC (IoT) till år 2032.

Exempelvis får Windows 7 64-bit fortfarande säkerhetsuppdateringar varje patch-Tisdag, men Microsoft vill nog inte skylta med det utåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Microsoft slutar officiellt att supporta Windows 10 Version 22H2. Inofficiellt så finns ESU (Extended Security Updates) i minst 3 år till samt LTSC (IoT) till år 2032.

Exempelvis får Windows 7 64-bit fortfarande säkerhetsuppdateringar varje patch-Tisdag, men Microsoft vill nog inte skylta med det utåt.

Hur länge till får W7 uppdateringar? Trodde de slutat med uppdateringar även genom ESU programmet för W7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur länge till får W7 uppdateringar? Trodde de slutat med uppdateringar även genom ESU programmet för W7

Har inte hittat någon bra officiell källa, mer än att dessa filer fungerar till Windows 7 SP1 64-bit (2025-02):

https://catalog.update.microsoft.com/ScopedViewInline.aspx?up...

Uppdaterade min installation av Windows 7 Ultimate 32-bit på samma sätt i höstas, men där var sista uppdateringen i oktober (2024-10):

För den som är intresserad, så finns ESU-bypass här (från skaparen av Thorium):
https://github.com/Alex313031/Snippets/tree/main/WIN7

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har inte hittat någon bra officiell källa, mer än att dessa filer fungerar till Windows 7 SP1 64-bit (2015-02):

Uppdaterade min installation av Windows 7 Ultimate 32-bit på samma sätt i höstas, men där var sista uppdateringen i oktober (2014-10):

För den som är intresserad, så finns ESU-bypass här (från skaparen av Thorium):
https://github.com/Alex313031/Snippets/tree/main/WIN7

Du måste mena 2025 och 2024 (inte 2014 och 2015) Men ah, det är server 2008, fungerar det på W7 också?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du måste mena 2025 och 2024 (inte 2014 och 2015) Men ah, det är server 2008, fungerar det på W7 också?

Blev några år fel! Server 2008 R2 är Windows 7 SP1 i grunden, så filerna fungerar även där. Kan dock krävas ESU Bypass för att lura systemet.

Hittade detta på Wikipedia:
"Grandfathered Premium Assurance security update support until January 13, 2026"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Blev några år fel! Server 2008 R2 är Windows 7 SP1 i grunden, så filerna fungerar även där. Kan dock krävas ESU Bypass för att lura systemet.

Hittade detta på Wikipedia:
"Grandfathered Premium Assurance security update support until January 13, 2026"

Ok, så ca 1 år till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör allt på microsoft konto och onedrive som uppdateras varje natt.

Vet inte vad jag ska med detta till då nya datorn skulle vara ordnat exakt som innan efter några minuter.
Får installera några spel, drivrutiener och program bara.

Nästan som iCloud - I princip allt kommer tillbaka exakt som det var innan när man byter mobil

Permalänk
Medlem

Jag antar att min data först måste laddas upp till deras "cloud" så att de kan scanna och gå igenom den ordentligt först.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag antar att min data först måste laddas upp till deras "cloud" så att de kan scanna och gå igenom den ordentligt först.

Varför skulle de då ställa krav på att man är på samma lokala wifi-nät?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Det tror inte jag med tanke på vad som står i nyheten/artikeln, om du läst den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Att göra en fullständig backup till Onedrive av alla filer och att flytta alla filer till en ny dator"
Försök att göra fler personer beroende av smörjan OneDrive, nej tack.

Tror detta ä'r något för de som redan sitter djupt inne i cloudlösningar och använder OneDrive redan samt så klart, för de som har komplicerat livet för sig blir sådana här lösningar kanske ett bra hjälpmedel.

Jag ser att byta dator som att byta bostad, en chans och tillfälle att rensa ut gamla digitala dammråttor som förvandlats till brontosaurier av meningslöst sparande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

"Att göra en fullständig backup till Onedrive av alla filer och att flytta alla filer till en ny dator"
Försök att göra fler personer beroende av smörjan OneDrive, nej tack.

Tror detta ä'r något för de som redan sitter djupt inne i cloudlösningar och använder OneDrive redan samt så klart, för de som har komplicerat livet för sig blir sådana här lösningar kanske ett bra hjälpmedel.

Jag ser att byta dator som att byta bostad, en chans och tillfälle att rensa ut gamla digitala dammråttor som förvandlats till brontosaurier av meningslöst sparande...

Men denna funktion kommer kräva att båda är på samma Wi-Fi, så tror inte att cloudlösning är med i detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det här ett sätt att tvinga folk att börja använda OneDrive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Förhoppningsvis precis det motsatta.

I iOS/iPadOS samt macOS, så kan jag synka alla filer helt utan iCloud. All överföringen sker helt lokalt om jag så vill. Finns väl inte ens något krav på Wifi (läs egen router), utan Apple skapar ett eget nät mellan enheterna.

Dock måste enheten i sig aktiveras mot Apple, men iCloud i sig är inget krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nej? Precis tvärtom om du läst nyheten. Står ju att samma Wi-Fi nät behöver användas.

Skrivet av walkir:

Förhoppningsvis precis det motsatta.

I iOS/iPadOS samt macOS, så kan jag synka alla filer helt utan iCloud. All överföringen sker helt lokalt om jag så vill. Finns väl inte ens något krav på Wifi (läs egen router), utan Apple skapar ett eget nät mellan enheterna.

Dock måste enheten i sig aktiveras mot Apple, men iCloud i sig är inget krav.

Vad jag förstått så måste den gamla enheten vara inloggad med ett Apple konto för att den ska kunna känna av en ny enhet. Nu var detta visserligen 2018, men då fick jag upp "Ställ in en ny iPad" och "Använd Apple-ID:t "min mailadress" när du ställer in din nya iPad". På Android sidan går det också att flytta över det mesta om man kopplar ihop båda enheterna med en kabel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märkte att materialet redan börjar ta slut i den här tråden. Så tänkte att jag tittar förbi med lite mer till er.

Permalänk
Medlem

Varför? hårddiskarna med data är kvar och det är bara bra med nytt os så man blir av med alla kskit program man har installerat över åran och bara installera dom man saknar att få skit programmen med automatiskt är ju enbart negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Varför? hårddiskarna med data är kvar och det är bara bra med nytt os så man blir av med alla kskit program man har installerat över åran och bara installera dom man saknar att få skit programmen med automatiskt är ju enbart negativt.

Detta kanske inte är till för dig, utan för "vanligt" folk haha. Ex mina föräldrar osv de klarar utan problem att byta telefon eftersom det är så smidigt att få över de gamla grejerna. Men vid datorbyte måste jag hjälpa till varje gång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb