Klart för TPM men alterntivet finns inte i BIOS

Permalänk
Medlem

Klart för TPM men alterntivet finns inte i BIOS

Har en W10 ASUS laptop med Intel Core i5-7200U som enligt cmd command har godkänd TPM som ska gå att aktivera för W11. Grön gubbe på det alltså.

Men i BIOS finns inte PCH-FW eller PTT alternativet under Advanced att välja, som visas på instruktionsvideos på YT. Valet finns inte heller i någon av underkategorierna på skärmen.
Vart hittar jag den? Hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Den CPUn finns ändå inte med på kompabilitetslistan: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min....

Du har 4 val:

1. Kör vidare på Win 10
2. Installera win 11 med hjälp av workarounds
3. Köp ny dator som är kompatibel
4. Installera Linux

Permalänk
Skrivet av Stressad:

Har en W10 ASUS laptop med Intel Core i5-7200U som enligt cmd command har godkänd TPM som ska gå att aktivera för W11. Grön gubbe på det alltså.

Men i BIOS finns inte PCH-FW eller PTT alternativet under Advanced att välja, som visas på instruktionsvideos på YT. Valet finns inte heller i någon av underkategorierna på skärmen.
Vart hittar jag den? Hjälp tack!

rätt säker på att Den cpu´n inte stöds för uppgradering till win 11

min craptop med en 7300U klarar alla kraven utom "cpu" så tippar att din 7200U inte stöds heller även om du har secureboot och TPM tickad som ok.

även om det är rätt generation cpu och tickar alla kraven är det inte säkert cpu´n stöds när det kommer till laptopcpuer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den CPUn finns ändå inte med på kompabilitetslistan: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min....

Du har 4 val:

1. Kör vidare på Win 10
2. Installera win 10 med hjälp av workarounds
3. Köp ny dator som är kompatibel
4. Installera Linux

Surt men bara gilla läget. Tack! Och tack för listan, den sparas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rätt säker på att Den cpu´n inte stöds för uppgradering till win 11

min craptop med en 7300U klarar alla kraven utom "cpu" så tippar att din 7200U inte stöds heller även om du har secureboot och TPM tickad som ok.

även om det är rätt generation cpu och tickar alla kraven är det inte säkert cpu´n stöds när det kommer till laptopcpuer.

Det verkar vara så det är tyvärr. Tack för ditt svar! Det får bli en ny men ska kolla upp mer först kring kommande W12. Tydligen är minsta kravet för att uppdradera 16GB ram så ingen idé skaffa en W11 med mindre ram då. Fullständig idioti.