Permalänk
Hedersmedlem

BankID - Detta gissel

Satt precis och tecknade en ny försäkring till min bil, och jag vet inte hur många gånger jag loggat in med BankID. Vi har helt gått ner oss i att man ska identifiera sig med BankID.

Å ena sidan så tycker jag att det är väldigt bra att kunna använda en digital legitimation. Det underlättar mycket.

Å andra sidan så börjar jag se mer och mer nackdelar.
Vi har gjort det till slentrian att logga in med BankID och det i sig drar ner "sense of urgency". Tidigare digitala legitimationer som jag haft, tex bankens dosa, har jag använt en handfull gånger per månad, och mitt fysiska idkort typ samma. Men med BankID kan jag lätt riva av 10 inloggningar på en dag. Ju fler inloggningar jag gör, desto större risk är det att en av dem inte är vad den utger sig för att vara.

Så nu försöker jag begränsa användandet. Kan jag slippa att legitimera mig så tar jag det alternativet.
Ett intressant fall jag hade nyligen var när jag ringde till mitt fackförbund för att ställa en fråga. Det handlade om rådgivning. De har alltid velat veta att de pratar med en medlem, så tidigare har man behövt uppge sitt personnr. Men nu krävdes även identifiering med BankID. Var det ett stort problem tidigare att icke medlemmar ringde in och angav en medlems personnr för att få svar på sin fråga kan man undra? Troligtvis inte. Så identifiering görs bara för att det går. Men samtidigt tillkommer en mängd risker som jag måste bedöma som uppringare. Hur säker är jag på att jag verkligen ringt upp mitt fackförbund?

I mitt tycke måste vi sluta med att slentrianmässigt begära av folk att identifiera sig och jag har beslutat att försöka dra ner på mitt beroende. Vad tycker ni?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja jag förstår att behöva identifiera sig flera gånger gällande bankärenden, men som du säger för oviktiga grejer där det inte ens "hjälper"/stör ifall någon hade felidentifierat sig så är det helt onödigt, kanske till och med ökar risk för bedrägeri som du säger. Men sen så står det ju i Bankid appen vad man identifierar sig för så jag är inte direkt så rädd för det.

Permalänk
Medlem

"Hur säker är jag på att jag verkligen ringt upp mitt fackförbund?"

I det här fallet ska du läsa vad det står i BankID-appen innan du signerar, om det inte är fackets namn utan istället kanske har din banks namn, eller ett snabblåneföretag o.s.v. Så ska du inte signera.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte. BankID är smidigt och det är mer en inloggning än en faktiskt legitimering. Vad spelar det för roll, uppgifterna kan ju inte missbrukas direkt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är rätt eller fel. Men jag har faceid på identifiering men inte på underskrift. Då tänker iaf jag till en extra gång innan jag anger min pinkod.

Nu kan man väl hävda att jag sänkt säkerheten, för att man säkert kan göra en del med identifiering också. Men det är bekvämlighets nivån jag valt med effekten att jag tänker till när jag måste ange koden.

Permalänk
Medlem

Det enda problemet med BankId är at det inte är statligt och oberoende av vilken bank du använder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Satt precis och tecknade en ny försäkring till min bil, och jag vet inte hur många gånger jag loggat in med BankID. Vi har helt gått ner oss i att man ska identifiera sig med BankID.

Å ena sidan så tycker jag att det är väldigt bra att kunna använda en digital legitimation. Det underlättar mycket.

Å andra sidan så börjar jag se mer och mer nackdelar.
Vi har gjort det till slentrian att logga in med BankID och det i sig drar ner "sense of urgency". Tidigare digitala legitimationer som jag haft, tex bankens dosa, har jag använt en handfull gånger per månad, och mitt fysiska idkort typ samma. Men med BankID kan jag lätt riva av 10 inloggningar på en dag. Ju fler inloggningar jag gör, desto större risk är det att en av dem inte är vad den utger sig för att vara.

Så nu försöker jag begränsa användandet. Kan jag slippa att legitimera mig så tar jag det alternativet.
Ett intressant fall jag hade nyligen var när jag ringde till mitt fackförbund för att ställa en fråga. Det handlade om rådgivning. De har alltid velat veta att de pratar med en medlem, så tidigare har man behövt uppge sitt personnr. Men nu krävdes även identifiering med BankID. Var det ett stort problem tidigare att icke medlemmar ringde in och angav en medlems personnr för att få svar på sin fråga kan man undra? Troligtvis inte. Så identifiering görs bara för att det går. Men samtidigt tillkommer en mängd risker som jag måste bedöma som uppringare. Hur säker är jag på att jag verkligen ringt upp mitt fackförbund?

I mitt tycke måste vi sluta med att slentrianmässigt begära av folk att identifiera sig och jag har beslutat att försöka dra ner på mitt beroende. Vad tycker ni?

Var så god och var den som alltid kräver personligt möte, eller att få posta in kopia på körkort och signerade, vidimerade handlingar i tre exemplar. Vi får se hur länge du orkar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Ingenting är perfekt - oavsett vad vi väljer för verifiering och inloggningssytem så kommer alltid kritik finnas. Om det inte ökar risken för bedrägeri, så ökar det risken för att uppgifterna inte är privat, säkerhetsrisker, eller så används det för mycket eller för lite, eller så blir det för snabba beslut.

Jag ser NÄSTAN bara fördelar med bank id så blir bara onödigt gnäll att fastna i nackdelarna. Oavsett vad vi väljer så finns det baksidor och tradeoffs någonstans. Men jag tycker att fördelarna med hur säkert och smidigt det är på samma gång gör bank id till det bästa systemet.

Skulle logga in på apotekets hemsida idag för första gången på flera år och tänkte för 2 sekunder "snälla, säg att det finns bank id" för jag hade ingen aning om vad gamla lösenordet var. det fanns det och jag pustade ut lätt att slippa tänka, gissa lösenord och kanske sen återställningsprocess.

Det var verkligen inget "gissel" som du beskriver

Permalänk
Medlem

Fördelen med BankID är att det är skillnad på "identifiera" och "signera". Jag har satt det så att "identifiera" går med biometri (dvs, TouchID/FaceID), medan "signera" är med kod. Eftersom den koden INTE är samma som den till telefonen, är det lite mera att man reagerar när man måste slå den koden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Ja jag förstår att behöva identifiera sig flera gånger gällande bankärenden, men som du säger för oviktiga grejer där det inte ens "hjälper"/stör ifall någon hade felidentifierat sig så är det helt onödigt, kanske till och med ökar risk för bedrägeri som du säger. Men sen så står det ju i Bankid appen vad man identifierar sig för så jag är inte direkt så rädd för det.

Skrivet av dlq84:

"Hur säker är jag på att jag verkligen ringt upp mitt fackförbund?"

I det här fallet ska du läsa vad det står i BankID-appen innan du signerar, om det inte är fackets namn utan istället kanske har din banks namn, eller ett snabblåneföretag o.s.v. Så ska du inte signera.

Men om vi istället tänker att det är min bank jag ringt upp eller bankens sida jag gått in på och bedragaren har satt upp en kopia på bankens system. www.seb.com istället för .se Det hjälper ju inte att det står SEB i appen om det är SEB jag tror att jag loggar in på. Detta är inte en svår attack att göra idag. Det skulle vara enkelt att sätta upp en skuggsida och det kostar inte mycket att driva den.

Skrivet av Sunnysoda:

Bryr mig inte. BankID är smidigt och det är mer en inloggning än en faktiskt legitimering. Vad spelar det för roll, uppgifterna kan ju inte missbrukas direkt.

Detta är en stor del av problemet. Vi använder systemet för inloggning. Men BankID är en tjänst för identifiering. Att använda BankID är en form av att visa sitt ID-kort.

Och för att hålla kvar sin affär så förbjuder BankID att du konverterar identifieringen till en inloggning. Dvs. om du går till en ny sida och vill teckna deras tjänst så kan inte sidan verifiera vem du är med BankID och spara den uppgiften i ett konto som du sedan kan komma åt med hjälp av användarnamn och lösenord. Så skapar du ditt konto genom att logga in med BankID så är du rätt så ofta fast i det sen. Tex kan man se detta på tjänster som Telias IPTV. Min flickvän tecknade IPTV med Telia med sitt BankID och nu är det det som måste användas för att aktivera tjänsten varje gång man loggats ut. För BankID tillåter inte heller att man kan vara fortsatt inloggad hur länge som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men om vi istället tänker att det är min bank jag ringt upp eller bankens sida jag gått in på och bedragaren har satt upp en kopia på bankens system. www.seb.com istället för .se Det hjälper ju inte att det står SEB i appen om det är SEB jag tror att jag loggar in på. Detta är inte en svår attack att göra idag. Det skulle vara enkelt att sätta upp en skuggsida och det kostar inte mycket att driva den.

Fast det här är ju ett helt annat scenario än det jag svarade på.

Permalänk
Hedersmedlem

Och jag är inte emot BankID. Det är en jättebra tjänst när den används rätt. Men det finns en anledning till att villkoren tightats till och att BankID nu ensamt kan bestämma att stänga dig ute, eller att det ska vara fördröjning på överföringar igen så att banker kan stoppa överföringar till bedragare. Mängden problem ökar i takt med att BankID blir vanligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller med fullkomligt.

Skrivet av Aphex:

Var så god och var den som alltid kräver personligt möte, eller att få posta in kopia på körkort och signerade, vidimerade handlingar i tre exemplar. Vi får se hur länge du orkar.

Du missar poängen. Det här handlar om slentrianmässig identifiering, ta t.ex. att logga in på ICA Online (men som tur är finns det fortfarande alternativa sätt att logga in där).

Tjänster där det inte på riktigt är viktigt att vara personligt identifierad med BankID (eller fysisk legitimation) ska heller aldrig kräva det (men att ha det som ett alternativ får de ju göra som de vill med).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta är en stor del av problemet. Vi använder systemet för inloggning. Men BankID är en tjänst för identifiering. Att använda BankID är en form av att visa sitt ID-kort.

Och för att hålla kvar sin affär så förbjuder BankID att du konverterar identifieringen till en inloggning. Dvs. om du går till en ny sida och vill teckna deras tjänst så kan inte sidan verifiera vem du är med BankID och spara den uppgiften i ett konto som du sedan kan komma åt med hjälp av användarnamn och lösenord. Så skapar du ditt konto genom att logga in med BankID så är du rätt så ofta fast i det sen. Tex kan man se detta på tjänster som Telias IPTV. Min flickvän tecknade IPTV med Telia med sitt BankID och nu är det det som måste användas för att aktivera tjänsten varje gång man loggats ut. För BankID tillåter inte heller att man kan vara fortsatt inloggad hur länge som helst.

Det är du som säger att det är en tjänst för identifiering men riktigt så är det ju inte. Tjänsten är ju uppenbarligen inte bara till för det. Snarare tvärtom.

Permalänk

Jag är i ett annat dilemma vad gäller bankid.. Det här nya att man ska scanna sitt nationella id kort eller pass för att kunna skaffa nytt bankid är inte nåt jag gillar.
Förvisso så kan man åka in till banken och identifiera sig IRL för att slippa undan det kravet, men med några mil till närmsta bank är inte det så jäkla kul..!

För närvarande har jag bankid på gamla telefonen (oneplus3, som ligger stabilt på skrivbordet) men inget på den "riktiga" telefonen.. Lite begränsad blir man, men jag är tillräckligt tjurig för att leva mig igenom det faktum att jag inte kan svischa osv när jag är på resande fot

Betala 400spänn för ett id kort eller pass jag aldrig kommer använda vägrar jag göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbiten:

Betala 400spänn för ett id kort eller pass jag aldrig kommer använda vägrar jag göra!

Det är vad jag gjorde, av samma anledning, med en bunt svordomar ovanpå. Det fick motvilligt bli så, för att kunna vara 100% oberoende av något förbannat bankkontor med sina totalt värdelösa öppettider och extremlånga köer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbiten:

Jag är i ett annat dilemma vad gäller bankid.. Det här nya att man ska scanna sitt nationella id kort eller pass för att kunna skaffa nytt bankid är inte nåt jag gillar.
Förvisso så kan man åka in till banken och identifiera sig IRL för att slippa undan det kravet, men med några mil till närmsta bank är inte det så jäkla kul..!

För närvarande har jag bankid på gamla telefonen (oneplus3, som ligger stabilt på skrivbordet) men inget på den "riktiga" telefonen.. Lite begränsad blir man, men jag är tillräckligt tjurig för att leva mig igenom det faktum att jag inte kan svischa osv när jag är på resande fot

1. Logga in på bankens hemsida på datorn med BankID på din telefon.
2. Skapa nytt BankID via webbläsaren på datorn.
3. Använd din mobil utan BankID för att aktivera det nya.
4. Färdigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det enda problemet med BankId är at det inte är statligt och oberoende av vilken bank du använder.

Och de kan hipp som happ stänga av dig från bankid med svepsjäl, och då kommer ingen annan bank ge dig bankid heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Och de kan hipp som happ stänga av dig från bankid med svepsjäl, och då kommer ingen annan bank ge dig bankid heller.

Tips där kan ju vara att skaffa Freja redan idag som backup.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Det finns två problem med BankID. 1) Det är en otroligt precis identifiering. Få har lyckats vinna väg att de inte autentiserat eller signerat med BankID. 2) Det är en felkritisk komponent i samhället och vi borde sprida ut identifieringen till fler tjänster så fort som möjligt.

För någon som är överintresserad av integritetsskydd kan jag se problemet just för att BankID är en så säker identifiering. Om exempelvis Mullvad skulle tvingats kräva BankID för att sälja VPN (vilket ju är kravet på exempelvis kundkännedom i förbindelse med mobilabonnemang) så skulle hela poängen med hela tjänsten försvinna.

Vi har för få alternativ till BankID idag. Sverige behöver ökad acceptans och användning av Freja och det framtida statliga alternativet. Varenda svensk skulle haft ett plastkort att falla tillbaka till. Även om plastkort har visat sig kunna drabbas av en hel del problem så är det fantastiskt hur lite infrastruktur som behövs för att förlitande part ska kunna lita på det. En spärrlista CRL och en OCSP samt certifikatkedja så kan man både skriva under och identifiera sig utan någon ytterligare central infrastruktur. Detta är tjänster som kräver relativt lite att hålla igång. På många sätt är PKI fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vet inte om det är rätt eller fel. Men jag har faceid på identifiering men inte på underskrift. Då tänker iaf jag till en extra gång innan jag anger min pinkod.

Nu kan man väl hävda att jag sänkt säkerheten, för att man säkert kan göra en del med identifiering också. Men det är bekvämlighets nivån jag valt med effekten att jag tänker till när jag måste ange koden.

Kör samma. Har dock stött på en tjänst som använder underskrift som identifiering vilket känns fel. Det står identifiering, och det är identifiering men det kräver singerings koden.
Sen tycker jag att t.ex. att swisha småbelopp ute på stan, typ bussbiljett och annat under 100kr är dumt att jag ska mata in min underskrift för, man vet alldrig om någon lyckas spana in det även om jag alltid tittar mig över axeln innan. Hade velat ha en lägre nivå med annan kod eller kunna ha småbelopp med faceid/fingeravtryck där med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

1. Logga in på bankens hemsida på datorn med BankID på din telefon.
2. Skapa nytt BankID via webbläsaren på datorn.
3. Använd din mobil utan BankID för att aktivera det nya.
4. Färdigt.

Nope. Behöver fortfarande verifieras med pass/id-kort när man gör det den vägen. Iallafall hos Skandiabanken och Länsförsäkringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Iallafall hos Länsförsäkringar

Som av en händelse så råkar jag ha länsförsäkringar

Nästa gång det skall förnyas (om typ 2år) så kan det va så att jag faktiskt drar ut tummen och kör iväg o fixar det.. Men tills dess tänker jag fortsätta va tjurig.

Permalänk
Medlem

BankID (och dylika produkter) skall aldrig användas för annat än att logga in på säkra sajter som du själv initierat uppkopplingen till, eller för att fysiskt visa digitalt ID-kort.

Att signera något någon på andra sidan telefonen ber dig om är - i synnerhet idag när man dessutom kan fejka någons röst via AI - som att be om problem förr eller senare, oavsett om du är den som ringt upp eller inte.

Skrivet av Aphex:

[...] eller att få posta in kopia på körkort [...]

Då ämnet kom upp: skicka aldrig en kopia eller ett foto av en legitimationshandling!
För det första är det i sig inte en giltig legitimation - och bara det är en varningsflagg i sig. Den som har anledning att bekräfta din identitet ska veta det, och således vare sig kräva det eller acceptera det.
En kopia visar inte att du är du - det visar i bästa fall att du har tillgång till identitetshandlingen, men egentligen bara att du har tillgång till en kopia av identitetshandlingen; en kopia nu även någon annan har tillgång till när du skickat den vidare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nope. Behöver fortfarande verifieras med pass/id-kort när man gör det den vägen. Iallafall hos Skandiabanken och Länsförsäkringar

Hm, jag kanske minns fel. Dottern som är 17 år måste gå till ett kontor om hon ska skaffa nytt BankID men kunde göra det så som jag skrev.

Det kan vara så att hon ändå behövde skanna sitt ID-kort men att jag har glömt bort det steget.

Hon kunde inte flytta BankID till en ny mobil och inte skaffa nytt via mobilen men däremot kunde hon göra det enligt min tidigare beskrivning.

Vi har Länsförsäkringar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hm, jag kanske minns fel. Dottern som är 17 år måste gå till ett kontor om hon ska skaffa nytt BankID men kunde göra det så som jag skrev.

Det kan vara så att hon ändå behövde skanna sitt ID-kort men att jag har glömt bort det steget.

Hon kunde inte flytta BankID till en ny mobil och inte skaffa nytt via mobilen men däremot kunde hon göra det enligt min tidigare beskrivning.

Vi har Länsförsäkringar.

Alla gånger jag testat det senaste året har den krävt ID eller Pass för mig hos länsförsäkringar stockholm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla gånger jag testat det senaste året har den krävt ID eller Pass för mig hos länsförsäkringar stockholm

Då är det säkert så att jag mindes fel och att hon gjorde det steget. Hon har ju trots allt nationellt ID-kort som kan skannas med NFC.

Vi hade återställt hennes mobil och för att skapa ett nytt BankID via mobilen så var hon tvungen att besöka bankkontoret som ligger 6 mil bort eftersom hon inte har någon säkerhetsdosa. Men genom att först logga in på datorn och skapa ett nytt så kunde man göra det den vägen utan att behöva åka till ett kontor.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vi har Länsförsäkringar.

Har också Länsförsäkringar och behövde skaffa ett nytt BankID för några månader sedan. Hade bara två alternativ: scanna ett pass/ID-kort eller besöka banken för att identifiera mig (med mitt körkort). Det gick inte kringgå detta.

Åkte ett par mil till kontoret, satt i kö i 40 minuter och fick ett nytt BankID till slut. Inte jättesmidigt. Kommer skaffa ett pass endast för att slippa detta varje gång man exempelvis byter mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orimligt:

Har också Länsförsäkringar och behövde skaffa ett nytt BankID för några månader sedan. Hade bara två alternativ: scanna ett pass/ID-kort eller besöka banken för att identifiera mig (med mitt körkort). Det gick inte kringgå detta.

Åkte ett par mil till kontoret, satt i kö i 40 minuter och fick ett nytt BankID till slut. Inte jättesmidigt. Kommer skaffa ett pass endast för att slippa detta varje gång man exempelvis byter mobil.

Ja, jag inser att den workaround som jag trodde gällde att komma runt att skanna nationellt ID/pass inte gällde ID/pass utan det gällde snarare att komma runt behovet av säkerhetsdosa för att skaffa nytt BankID.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Din rädsla är obefogad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc