Sopbil exploderade – litiumbatteri tros ligga bakom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soitora:

Antingen så läste du inte artikeln, eller så har du rätt så låg läsförståelse.

Orsaken till branden var ett batteri, som dessutom inte går att släcka lika lätt, sedan att det inte blev bättre för gastubernas säkerhetsventiler inte löste ut är en annan sak.

Utredningen är garanterat betald för att dölja företagets bristande säkerhetsrutiner. Normalt i usa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Med andra ord så kommer vi få se fler artiklar om litiumbatterier som skapar bränder?

Bara i USA snittar med 300 bränder/år på soptippar som orsakats av litiumbatterier.

Tycker det låter lite. Hur många bränder startar av andra skäl?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

År 2060 en farfar berättar för sitt barnbarn.
Farfar: När jag var liten så laddade vi litiumbatterier över natten och när vi gick på stan så hade vi mobiltelefon i med litiumbatteri i bakfickan.
Barnbarnet. Men tog inte polisen fast de som gjorde detta?
Farfar: Nej för de gjorde exakt samma sak.

Min poäng är litiumbatterier är inte det säkraste, min i brist på annat så används det.

Först i så fall:
År 2060 en farfar berättar för sitt barnbarn.
Farfar: När jag var liten så hade vi ofta levande ljus i hemmen.
Barnbarnet. Men tog inte polisen fast de som gjorde detta?

För är det nåt som borde förbjudas så är det levande ljus. Utöver att det gör inomhusluften extremt ohälsosam (att stå mitt i en sexfilig motorväg i rusningstrafik är rena hälsokuren i jämförelse!) så är det en enorm brandrisk, helt i onödan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soitora:

Antingen så läste du inte artikeln, eller så har du rätt så låg läsförståelse.

Orsaken till branden var ett batteri, som dessutom inte går att släcka lika lätt, sedan att det inte blev bättre för gastubernas säkerhetsventiler inte löste ut är en annan sak.

En sopbil ska tåla en brand i soputrymmet, vem som helst kan ha kastat en fimp, linoljetrasor, eller annat brandfarligt

Att det var just ett batteri som startade branden är ganska oväsentligt om det inte tillhörde sopbilen själv

Explosionen var ju bilens egna gasbehållare som hade trasiga säkerhetssystem

Läste du själv artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Litiumbatterier är inte att leka med, så är det.

Kolla om det har börjat svälla, för i så fall är det en bra idé att göra sig av med det (på korrekt sätt givetvis).

Kollade igenom alla litiumbatterier hemma för några månader sedan, och upptäckte att ett gammalt batteri till en Samsung S2 hade svällt, så det blev direkt till batteriinsamlingen hos ÅVC.

Tack, den har inte svällt upp men jag ska ta en runda som du sa. Dock är batteriet nog inget jag kan ta loss själv så det blir väl att lämna in till Apple för återvinning ifall det skulle bli ett problem.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av medbor:

Att det var just ett batteri som startade branden är ganska oväsentligt om det inte tillhörde sopbilen själv

Explosionen var ju bilens egna gasbehållare som hade trasiga säkerhetssystem

Läste du själv artikeln?

Normalt sett ska branden gå att släcka genom att starta en komprimering, men det hjälpte inte, branden fortsatte. Svårare än så är det inte? Även om inte gasbehållaren hade exploderat så hade hela lastbilen så gott som brunnit upp just p.g.a. batteriet, en vanlig brand ska lastbilen tåla.

Har du någonsin hört talas om Termisk Rusning? Det tillhör inte till "vanliga" bränder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker det är lite konstigt att denna nyhet syns så mycket. Summa summarum ska man inte kasta fel saker i soporna. Men den där sopbilen hade exploderat oavsett om branden inte gick att kväva eftersom säkerhetsventilerna inte funkade och det ej gick att tömma ut soporna. Finns andra reaktioner som skapar eget syra och inte går att släcka så som Thermite.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Enshittification av sweclockers fortsätter ser jag. Peak clickbait.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Tycker det är lite konstigt att denna nyhet syns så mycket. Summa summarum ska man inte kasta fel saker i soporna. Men den där sopbilen hade exploderat oavsett om branden inte gick att kväva eftersom säkerhetsventilerna inte funkade och det ej gick att tömma ut soporna. Finns andra reaktioner som skapar eget syra och inte går att släcka så som Thermite.

Termit (som det heter på svenska) är svårt att antända, till skillnad från dessa batterier. Och det brinner ut väldigt snabbt, så det handlar mest om att vänta några till några tiotals sekunder. Ytterst osannolikt att termit slängs som sopor också...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Finns ju LiFePo4-batterier som inte har samma problem med termisk rusning, så dra inte alla litiumbatterier över en kam för då kan det gå hål på dem

Helt obegripligt att inte ha LiFePo4-batterier i cyklar och sparkcyklar då de är billigare, säkrare och håller längre.
Enda nackdelen är lite sämre energiinnehåll per kilo.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Helt obegripligt att inte ha LiFePo4-batterier i cyklar och sparkcyklar då de är billigare, säkrare och håller längre.
Enda nackdelen är lite sämre energiinnehåll per kilo.

"Lite sämre" är i själva verket ungefär hälften. Jag tror inte folk i allmänhet är beredda att ha dubbelt så tunga och markant större batterier med samma räckvidd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Varför är "brandsoldater" en så dålig översättning!? Det är helt enkelt en äldre synonym till brandmän. Bland folk som bryr sig om sådant så anses det t.o.m. ofta vara ett bättre alternativ då det inte är lika könsbundet.

För att en normal människa inte använder det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

För att en normal människa inte använder det?

Det är inte så välanvänt i dag, men det är inte så länge sen det var det normala.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En sopbil ska tåla en brand i soputrymmet, vem som helst kan ha kastat en fimp, linoljetrasor, eller annat brandfarligt

Att det var just ett batteri som startade branden är ganska oväsentligt om det inte tillhörde sopbilen själv

Det är en MASSIV skillnad på om det är en fimp/linolja/bensin/diesel/olja/lithium batteri som brinner.
Lithium batterier brinner med en MYCKET högre temp en temp mycket högre än aluminium/järn/ståls smältpunkt.

Det skulle krävas att sopbilen skulle byggas i betong/cement/tegel/nåt liknande och även då skulle den inte tåla en brand av för stort lithium batteri.
Lägg sen till att sopbilen ska tåla att komprimera soporna vilket betong/etc inte alls klarar bra så det skulle krävas extremt tjocka väggar heller stålbeklädda väggar på utsidan med ungefär den tjocklek som används för en vanlig sopbil idag.
Dvs dom skulle väga enormt mycket mer än idag.

Och även med stålbeklädda väggar så skulle dom slitas ut på insidan väldigt fort.
Visst en sopbil borde klara av en vanlig brand, men en lithium brand är närmast omöjligt att få en sopbil att tåla.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är en MASSIV skillnad på om det är en fimp/linolja/bensin/diesel/olja/lithium batteri som brinner.
Lithium batterier brinner med en MYCKET högre temp en temp mycket högre än aluminium/järn/ståls smältpunkt.

Det skulle krävas att sopbilen skulle byggas i betong/cement/tegel/nåt liknande och även då skulle den inte tåla en brand av för stort lithium batteri.
Lägg sen till att sopbilen ska tåla att komprimera soporna vilket betong/etc inte alls klarar bra så det skulle krävas extremt tjocka väggar heller stålbeklädda väggar på utsidan med ungefär den tjocklek som används för en vanlig sopbil idag.
Dvs dom skulle väga enormt mycket mer än idag.

Och även med stålbeklädda väggar så skulle dom slitas ut på insidan väldigt fort.
Visst en sopbil borde klara av en vanlig brand, men en lithium brand är närmast omöjligt att få en sopbil att tåla.

Nu vet jag inte omfattningen i detalj såklart, men det bör ju inte handla om ett elbils-batteri eller liknande

Om det var ett litet batteri från typ ett verktyg eller cykel är det inte så extremt som vissa i tråden verkar tro. Såklart brinner det, men det är ganska begränsad energi i enskilda celler

Vissa gasdrivna fordon är ju helt enkelt bara felbyggda och vill explodera:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/explosion-i-fordon-...

Permalänk
Medlem

Är förvånad att det inte brinner oftare på typ återvinningstationer när man ser stora högen med batterier som ligger huller om buller i ett öppet kärl. Ibland ligger det Litiumbatterier stora som tegelstenar där. Vem vet om dom är urladdade eller inte. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu vet jag inte omfattningen i detalj såklart, men det bör ju inte handla om ett elbils-batteri eller liknande

Om det var ett litet batteri från typ ett verktyg eller cykel är det inte så extremt som vissa i tråden verkar tro. Såklart brinner det, men det är ganska begränsad energi i enskilda celler

Vissa gasdrivna fordon är ju helt enkelt bara felbyggda och vill explodera:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/explosion-i-fordon-...

Helt rätt.
Det största problemen med Li-jonbatterier när det kommer till bränder är att de fungerar som tändkälla samt att den termiska rusningen gör att batteriet kan återantända efter man släckt branden och kylt ner batteriet.
Att ett mindre batteri skulle brinna mycket mer intensivt mitigeras sannolikt av att soporna i sopbilen fungerar som termisk buffert och batteriets högre temp kommer vara irrelevant när den energin späds ut med övriga plaster som antagligen också antänds.
Baserat på den info som ges i artikeln är min högst kvalifierade bedömning att explosionen huvudsakligen beror på att säkerhetssystemen på flaskorna falerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Lite sämre" är i själva verket ungefär hälften. Jag tror inte folk i allmänhet är beredda att ha dubbelt så tunga och markant större batterier med samma räckvidd.

Det var ju iofs sant 2023 men utvecklingen står inte still.
De två största tillverkarna , CATL och BYD, har lfp med 205 resp 190 Wh/Kg.
CATL bästa nmc ligger på 225 Wh/Kg.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag har en gammal Iphone 4S med litiumbatteri som ligger och skräpar. Bör jag kassera den eller är det lugnt om den ligger i dvala i tio år till?

Är batteriet urladdat så kan det inte kortsluta, testade detta för drygt 20 år sedan genom att slog en spik rakt igenom ett urladdat batteri från en gammal Samsungtelefon. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är batteriet urladdat så kan det inte kortsluta, testade detta för drygt 20 år sedan genom att slog en spik rakt igenom ett urladdat batteri från en gammal Samsungtelefon. 😅

Haha, tack för din insats

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ett litiumbatteri får skulden för att en sopbil exploderar, okej...

När det egentligen är att ett litiumbatteri "kanske" startade branden, då dom inte har något bevis utan bara gissar. Sanslöst!

Inte ett ord om att den sopbilen antagligen hade flera brister, borde varit på verkstad för åtgärder eller helt enkelt haft körförbud.

Bristerna kan man utläsa ifrån arsTECHNICA, där dom skriver säkerhetsventil, något som skall sitta i anslutning till var tub.

Då det förefaller vara 4 st tuber så var det 4 st säkerhetsventiler som inte fungerade.

Sen så var det även fel på komprimatorn som av någon anledning läckte sopor förbi så att brinnande sopor även kunde nå utrymmet bakom och bränna sönder hydrauliken.

---

Kanske det var en boende som slängt ett litiumbatteri, eller så kanske det var någon annan orsak. Som att dåligt underhåll av sopbilen orsakade branden.

Att säkerhetsventilerna som egentligen inte bara skall reagera på förhöjd temperatur utan även öppna när trycket i tuberna blir för högt inte löste ut, får mig mer till att tro att företaget eller någon i anslutning till, satt säkerhetsventilerna ur spel!

Ventilerna skall även öppna för övertryck, ett övertryck som sker vid normal användning.
Orsaken är att gasen är nerkyld till flytande tillstånd vid både transport och när bilen tankas, den temperaturen kan tuberna inte hålla, inte ens med en extremt bra isolering. Varvid temperaturen sakta kommer att öka över tid tills gasen närmar sig omgivningens temperatur. När temperaturen ökar så det sker även en tryckökning.

Helt i enlighet med:

Källa: Ideal gas law

Det som sker när en del av gasen läcker ut genom ventilen vid övertryck är att trycket sjunker är att även temperaturen sjunker, varvid en reglering sker. Se ovan...

Vi har samma system på våra gasdrivna stadsbussar, ett system som skall kontrolleras dagligen!
Utan systemet och dess kontroll så skulle dom inte vara tillåtna, vara direkt livsfarliga.

Så egentligen verkar det som att någon medvetet satt systemet ur spel, av ren snålhet! Då av någon utan kunskap om varför man låter gas läcka ut, att det är en säkerhetsfunktion.
Något man borde tycka att även brandkåren skulle känna till!
Egentligen skulle företaget som sköter sophanteringen fått en inspektion, då ihop med ett åtal om allmänfarlig ödeläggelse.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är en MASSIV skillnad på om det är en fimp/linolja/bensin/diesel/olja/lithium batteri som brinner.
Lithium batterier brinner med en MYCKET högre temp en temp mycket högre än aluminium/järn/ståls smältpunkt.

NEJ!
Litiumbatteriers förbränningstemperatur enligt arsTECHNICA är 399'C, andra uppger 400'c och en annan sida uppger 600'C eller över..

Vi kan ta det i förhållande till temperaturen på de brinnande gaserna i en förbränningsmotor som når upp till 1500 till 2000°C, vilket är över smältpunkten för materialet i kolv (aluminium) cylinder (jutgärn) och cylinderhuvud/topplock (aluminium).
Smältpunkterna är för rostfritt vid 1500 °C, järn vid 1530 °C, gjutjärn vid 1250 °C och aluminium vid 657 °C.
Värmeledningsförmåga, rostfritt 16 W/(m × K), stål 45 W/(m × K), järn 80 W/(m × K), aluminium 237 W/(m × K), gjutjärn bör vara något lägre än järn på grund av orenheter och högre kolförekomst.

Värmeledningsförmågan spelar en stor del i hur ett ämne hanterar en eldsvåda, då värmeenergi förs bort i olika omfattning.
Antar att någon kommer att reagera och skriva att förbränningsmotorer har ett kylsystem, fastän vissa endast består av mindre kylflänsar.

Rostfritt är det absolut sämsta materialet då dess låga värmeledningsförmåga för med sig allt för stora deformationer vid brand, temperaturen kommer att skilja kraftigt från brandsida till utsida. Järn är i det avseendet bättre, där aluminium är absolut bästa materialet, då med den minsta deformationen. Fastän aluminium har lägst smälttemperatur så leder aluminium bort så mycket värmeenergi att dess smälttemperatur vanligtvis inte uppnås.

I betong får man spjälkning (sprickor) på grund av ångtryck som bildas av fukt i betongen vid brand, vilket påverkar hållfasthet och fortsatt brandmotstånd.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!