Anmäl dig till Roborock Challenge!

Helgsnack: Vad är det bästa teknikköpet du har gjort?

Permalänk
Medlem

Min Panasonic GT60 plasma TV från 2013 är en stark kandidat. Den lever numera sitt andra liv i sovrummet, men fungerar fortfarande kanon och ger i vissa hänseenden bättre bild än min OLED i vardagsrummet. Låg input lag för sin tid och synbart bättre rörelseskärpa än LCD/OLED. Saknar denna teknologi samt tiden när Panasonic tillverkade prisvärda TV-apparater överlag.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

En sån här:

https://www.amazon.se/dp/B0D2L3W363

Faktiskt inte USB, utan den går på vanlig nätspänning.

Låter som en fantastisk grej att bränna fingrarna på och bränna ner huset med.
Kanske skulle ha haft en på jobbet, men de brukar vara så griniga med allt som kan skapa en ny Fukushima..

Permalänk
Avstängd

PS5an när den kom ut. Kommer inte behöva köpa något hårdvara för spel på många år tack vare den.

Permalänk
Medlem

Ett finmejselset jag hitta på Classe, bitsen är skitbra och den har vart guld för att serva och reparera elektronik....
Typ ett sånthär:

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Min nuvarande dator, en NUC 13 Extreme i9 som jag fick tag på via Tradera till ett himla bra pris. Kompakt, snygg, lättjobbad och riktigt maxad IO, motsvarande ITX bygge hade blivit snordyrt. Har verkligen varit hur stabil som helst. Även om Intel problematiken som uppdagades senare gjorde mig rätt nervös där ett tag.

Permalänk
Medlem

Köpte en IPad plus pennan i början av december för att börja rita och måla mer. Ritade mycket när jag va liten så ville ta tag i det igen innan man är 70 år och ångrar sig att man aldrig blev bra på att måla. Har målat o ritat på ca 200 blad sen dess. Bästa köptet på länge.

Permalänk
Medlem

Min MacBook 16 M1 Max. Används i princip 24/7, perfekt size både för att spela, kolla film, slösurfa och göra annat.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Får bli första HFX chassiet. Snart 20 år och det är fortfarande lika trevligt med en 100% tyst dator.
Andra plats2n går till Surface pro plattan

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Min LG oled A1 för 5900 kr från 2021.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Måste nog vara min Nvidia Shield Pro 2019. Köpte den precis då den kom ut och den har varit igång bokstavligen dygnet runt (förutom i semestertider). Tar varje format man slänger på den, kan casta till den, gamestreaming fungerar ypperligt fint. Otrolig bra produkt!

Permalänk

Fotmassage maskin som jag lånat av en väninna men ska åka och hämta min egen i morgon. Trodde aldrig att de kunde få till massage så bra i en maskin, men det funkar faktiskt och man kan välja intensitet. Bra för jag gillar själv hårdare massage.

Galaxy Fit 3, jättebra smartklocka som jag köpte för 379 kr på inet. Så prisvärd.

Nintendo Switch OLED hade så mycket glädje av den när jag var på sjukhus en längre tid

Visa signatur

————————————————
i5 14400F, 32 GB RAM, RTX 4060, m2 nvme 1 TB, 8 TB Seagate Exos, Acer Predator 43” CG437KP 4K 144 Hz

Permalänk
Medlem

Min iPhone 12 har varit otroligt stabil i många år nu känns det som.

Dataprylar har en tendens att bytas ut med lite högre frekvens. Dock finns det en trotjänare som nog får högsta betyg: Min server, en Intel NUC i3-6100U, 128GB M.2 och 16GB RAM. Har agerat extern och lokal server för så otroligt många saker över åren och kör än idag.

Permalänk
Medlem

Sennheiser RS 180

Tveklöst mina trådösa TV hörlurar Sennheiser RS 180. Rent ljud. Lång batteritid. Lätta. Och ffa öppen konstruktion. Tillverkas inte längre och mina är så slitna att jag fick nedgradera till RS 195 som är slutna.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem

Ser man lågt tillbaka i tiden så skulle jag nog säga min Amiga 500, alla pengarna jag tjänade på mitt första sommarjobb 1989 gick åt till att köpa den datorn som sedan var med mig i många år och som dessutom haft väldigt stort inflytande för mitt teknik & programmeringsintresse.

Mer i nutid (men ändå ganska många år sedan vid det här laget) skulle jag nog säga min surfplatta, en Samsung Galaxy Tab A10.1 som jag köpte 2018 och som jag fortfarande stirrar på allt för många timmar varje dag.

Permalänk
Medlem

den jag haft mest nytta av är bionicgym som kickstartades, fantastiskt bra för mig som inte kan träna vanligt samt för ungarna när dom snabbt behöver bygga kondition inför tävlingar.
mest ekonomiskt lönsamma var dock kickstarten av oculus rift. sålde den jag kickstartade för ett par gånger investerade pengar och sidan fick jag en till som kunde säljas på samma sätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

4070 Ti Super från Amazon förra året ägde det i 7 månader och sålde på Tradera dyrare en inköp.

Väntar nu in Amd Radeon 9070XT

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ganska många produkter jag varit väldigt nöjd med men 3st som överträffat förväntningarna:

Zidoo Z30 Pro mediaspelare (spelar allt jag kastar på den utan minsta problem)

Sony X95L TV (trots att min Samsung S95D QD-Oled rent objektivt ska vara en bättre tv så föredrar jag bilden på Sonyn. Förutom bra bild är allt så sömlöst och problemfritt. Det var verkligen en överraskning att gå från en tidigare LG C-Oled till Mini-Led)

Sony XM5 hörlurar (impulsköp när jag skulle iväg på jobb och glömt mina Airpods hemma. Var halvt beredd på att lämna tillbaka men blivit de lurarna jag använder allt mest)

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Kontorsstolen från Kinnarps. Har haft den som datorstol i över 20 år.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Svårt att välja mellan min Herman Miller Aeron som jag köpte för några månader sedan eller min NAS Synology DS423+, även om jag aldrig skulle köpa en Synology längre.

Visa signatur

i5 4670k 4 GHz | Asus GeForce GTX 780 DirectCU II 3 GB | Msi Z87-G43 | Kingston ddr 3 8GB | Crucial 120 GB SSD | WD Blue 2 TB | seagate firecuda 2 TB SSHD
Dell u2412M
Corsair k70 RGB Cherry MX Brown | Corsair Void RGB USB 7.1
Logitech G502 Proteus Core

Permalänk
Medlem

Tror genuint att min Kindle (fast hade köpt Kobo idag) är min favorit teknikpryl, tätt följt av riskokare.

Permalänk
Medlem

Min surfplatta, Samsung galaxy tab s7. Använder den till i princip allt. Köpte den vid lansering och använder den dagligen fortfarande

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Min tvättmaskin 😅.(Beror kanske på hur man menar med
Teknisk apparat/maskin nu då! ) Finns igentligen ingen teknisk bättre maskin i ett hushåll än tvättmaskinen ,som kan spara så mycket tid till annat kul ! Finns det? ?? Testa tvätta en 7-9 kg tvätt för hand o få det rent o fint! O återkom om ni hittar en bättre teknisk apparat! 😅

Permalänk
Medlem

Förutom mobiler så är min lista följande:

1. Robotdammsugare
    Rena golv när man kommer hem 👍

2. Chromecast Ultra
    Nu behövde man inte förlita sig på tv-tillverkarens (ofta väldigt begränsade) apputbud längre och otroligt långsamma ui 😁

3. Smarta vitvaror
    Starta tvätten eller disken på distans och det är klart när du kommer hem 👌

Permalänk
Medlem

Tre alternativ:

HP Pavillion Mini som fungerade som HTPC i väldigt många år.
Philips SHB7000 bluetoothlurar som måste använts under säkert 10 000 timmar innan de slutligen dog.
Mitt uppsättning med elektronikmejslar. Typ 89 kronor på lokala järnhandeln. Används ännu flera gånger i månaden.

Stora favoriten måste nog ändå vara hörlurarna. Som tidigare hundägare har jag konsumerat kopiösa mängder podcasts och talböcker under de tusentals mil vi fick vandra tillsammans.

Permalänk
Medlem

En riktig Dremel med flex shaft. Hade tidigare slitit ut flera dremel-kopior utan, och en gång köpt Proxxon som gick sönder så fort jag försökte använda dem. Flex shaft gjorde att jag kunde arbeta mer precist. Har hållt bra. Värt sitt pris.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Koppvärmare. Aldrig mer kallt te!

Läste snabbt och läste kroppsvärmare😂

Permalänk
Medlem

Mitt bästa teknikköp är utan tvekan min iPad Pro 11 2020 som jag haft i fyra år.
Gav 9400kr för den och använder den än idag.
Fortfarande snabb till det jag gör med den och den får uppdateringar fortfarande.
Batterihälsan är på ca 90 procent!
Så kan säkert ha den minst 2-3 år till😊

Stavfel
Permalänk
Medlem

Konsumerar mycket teknik genom åren men framhåller Automower som den mest bestående teknikprylen jag njuter av att fortfarande äga. Haft robotgräsklippare i 17 år nu och all annan teknik står och faller i jämförelse.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Cykeldator med gps och karta. Aldrig mer cyklat vilse sen jag börja använda en sån. Förmodligen räddat livet på mig en gång när jag var helt lost i norrländska skogen och hade många mil till närmsta bebyggelse.

Permalänk
Medlem

Även om det tar emot att nämna detta företag, så är mina Sonos-högtalare ändå (över tiden jag haft dem) ett väldigt bra köp.

Kör musik och podcasts dagligen. Högtalare som är 13 år gamla fungerar ännu osv.