Gaming/redigerings dator budget: 60k +

Permalänk
Medlem

Gaming/redigerings dator budget: 60k +

Nu ska jag skapa min egna kontroversiella tråd

Jag är ute efter en ny dator (se vad jag har nu i signaturen) och jag tänker slå på stort..
Min budget är norr om 60k och detta är vad jag skulle vilja vara ute efter.

Eftersom jag nyligen själv hängt med i en tråd där TS hade liknande budget och den tråden tyvärr "spårade" ur lite så hoppas jag såklart att vi kan skippa sånt här. Har du inga tips som går i linje med vad jag söker, så var vänligen och skriv inte. Vi kan ha en moralisk och filosofisk diskussion i PM =D

okej.. nu till vad jag söker

Jag är ute efter en datorn som kan klara allt jag kastar åt dess håll. Och kommer göra så ett bra tag framöver. Jag är nöjd med den datorn jag har (signaturen) då jag tyckt den hängt med väldigt bra ända till nu när den börjar krasha lite då o då.. det är dags för nytt.

Jag är först o främst ute efter ett bygge med ngt av dessa chassin,
https://www.inet.se/produkt/6906186/fractal-design-north-xl-s...
https://www.inet.se/produkt/6906220/phanteks-xt-pro-ultra-sva...
https://www.inet.se/produkt/6906322/phanteks-xt-view-svart

har ni ngr tips på andra snygga chassin som är vida överlägsna dessa får ni såklart komma med tips. Men mitt absolut första val är Fractal Design-chassit.

Jag vill gärna trycka in ett 5090. Mitt 1080 har gjort ett strålande jobb i måånga år, nu hoppas jag 5090 kan ta över i nästan lika många år.

Jag kommer att spela och jobba med film och foto-redigering. (lighroom, photoshop och DaVinci)

jag vill ha minst två m.2 diskar, en med OP och lightroom-katalog (massiv sådan) och en för spel. iallafall en måste vara 4tb. gärna bägge faktiskt.

Jg ser gärna Intel processor, men det måste jag erkänna är mest för att jag typ alltid haft intel och jag känner mig "trygg" med dom. Men jag har hört att AMD har tagit över både vad gäller spel och annat?

Jag undviker gärna vattenkylning, och det grundar sig helt på min okunskap om det, jag vill inte riskera o göra ngt dom som pajar systemet

jag skulle vilja klämma in 1 eller 2 vanliga SSD-diskar oxå, men det kan man alltid göra senare.

Jag vill ha löjliga, o då menar jag löjliga mängder RAM minne, haha, bara för att. i mina ögon är det en "billig" sak som man inte kan ha för mkt av, så finns ingen anledning o snåla med ngn tusenlapp där..

Jag ser gärna ett moderkort med många snabba USB-kontakter baktill, ju fler desto bättre typ.

så en summering.

Chassi: Se ovan
GPU: 5090
CPU: gärna intel
Lagring: Minst två M-2 diskar, ena minst 4tb
RAM: så mkt som möjligt.
Moderkort: ett bra utan "onödiga krussiduller" gärna med många snabba usb portar.
Budget: norr om 60k... kan tänka mig upp mot 70 om det gör stor nytta
Jag kommer köpa allt från Inet.se då jag tänker att dom ska bygga ihop systemet (orkar inte göra det själv denna gång)

optimalt är ju såklart ett tyst välventilerat chassi, om det ska vara massa RGB ser jag gärna att man åtminstånde kan styra färg o göra hela systemet enhetligt, jag söker inget tonårsdisko, haha

kommer inte på ngt mer just nu och inser att tråden redan är rätt oorganiserad haha

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Mycket RAM, vad snackar vi då? 96, 128, 192 eller 256 GB?

Jag tycker nog du ska maxa storleken på M.2-diskarna, för nu när SATA-SSD verkar vara på väg att upphöra som produkttyp, så blir det nästan omöjligt att komplettera med mer lagring senare, utöver vanliga hårddiskar.

När det gäller processor tycker jag du ska kolla upp vilka processorer som presterar bäst i de program du huvudsakligen tänker använda. Men jag skulle tro att det framför allt handlar om så hög IPC/IPS som möjligt, snarare än jättecache eller massvis kärnor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Nu ska jag skapa min egna kontroversiella tråd

Jag är ute efter en ny dator (se vad jag har nu i signaturen) och jag tänker slå på stort..
Min budget är norr om 60k och detta är vad jag skulle vilja vara ute efter.

Eftersom jag nyligen själv hängt med i en tråd där TS hade liknande budget och den tråden tyvärr "spårade" ur lite så hoppas jag såklart att vi kan skippa sånt här. Har du inga tips som går i linje med vad jag söker, så var vänligen och skriv inte. Vi kan ha en moralisk och filosofisk diskussion i PM =D

okej.. nu till vad jag söker

Jag är ute efter en datorn som kan klara allt jag kastar åt dess håll. Och kommer göra så ett bra tag framöver. Jag är nöjd med den datorn jag har (signaturen) då jag tyckt den hängt med väldigt bra ända till nu när den börjar krasha lite då o då.. det är dags för nytt.

Jag är först o främst ute efter ett bygge med ngt av dessa chassin,
https://www.inet.se/produkt/6906186/fractal-design-north-xl-s...
https://www.inet.se/produkt/6906220/phanteks-xt-pro-ultra-sva...
https://www.inet.se/produkt/6906322/phanteks-xt-view-svart

har ni ngr tips på andra snygga chassin som är vida överlägsna dessa får ni såklart komma med tips. Men mitt absolut första val är Fractal Design-chassit.

Jag vill gärna trycka in ett 5090. Mitt 1080 har gjort ett strålande jobb i måånga år, nu hoppas jag 5090 kan ta över i nästan lika många år.

Jag kommer att spela och jobba med film och foto-redigering. (lighroom, photoshop och DaVinci)

jag vill ha minst två m.2 diskar, en med OP och lightroom-katalog (massiv sådan) och en för spel. iallafall en måste vara 4tb. gärna bägge faktiskt.

Jg ser gärna Intel processor, men det måste jag erkänna är mest för att jag typ alltid haft intel och jag känner mig "trygg" med dom. Men jag har hört att AMD har tagit över både vad gäller spel och annat?

Jag undviker gärna vattenkylning, och det grundar sig helt på min okunskap om det, jag vill inte riskera o göra ngt dom som pajar systemet

jag skulle vilja klämma in 1 eller 2 vanliga SSD-diskar oxå, men det kan man alltid göra senare.

Jag vill ha löjliga, o då menar jag löjliga mängder RAM minne, haha, bara för att. i mina ögon är det en "billig" sak som man inte kan ha för mkt av, så finns ingen anledning o snåla med ngn tusenlapp där..

Jag ser gärna ett moderkort med många snabba USB-kontakter baktill, ju fler desto bättre typ.

så en summering.

Chassi: Se ovan
GPU: 5090
CPU: gärna intel
Lagring: Minst två M-2 diskar, ena minst 4tb
RAM: så mkt som möjligt.
Moderkort: ett bra utan "onödiga krussiduller" gärna med många snabba usb portar.
Budget: norr om 60k... kan tänka mig upp mot 70 om det gör stor nytta
Jag kommer köpa allt från Inet.se då jag tänker att dom ska bygga ihop systemet (orkar inte göra det själv denna gång)

optimalt är ju såklart ett tyst välventilerat chassi, om det ska vara massa RGB ser jag gärna att man åtminstånde kan styra färg o göra hela systemet enhetligt, jag söker inget tonårsdisko, haha

kommer inte på ngt mer just nu och inser att tråden redan är rätt oorganiserad haha

Med den budgeten så borde du köpa detta chassi med display. Så coolt.Hyte Y70 Proshop

AMD X3D processorer är extremt bra i spel och du borde tänka dig att ha ett amd system. Men vet ej hur dessa presterar i dina program du kommer använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mycket RAM, vad snackar vi då? 96, 128, 192 eller 256 GB?

Jag tycker nog du ska maxa storleken på M.2-diskarna, för nu när SATA-SSD verkar vara på väg att upphöra som produkttyp, så blir det nästan omöjligt att komplettera med mer lagring senare, utöver vanliga hårddiskar.

När det gäller processor tycker jag du ska kolla upp vilka processorer som presterar bäst i de program du huvudsakligen tänker använda. Men jag skulle tro att det framför allt handlar om så hög IPC/IPS som möjligt, snarare än jättecache eller massvis kärnor.

haha tänkte iallafall mer än 64, allt över 64

Skrivet av Bazisten:

Med den budgeten så borde du köpa detta chassi med display. Så coolt.Hyte Y70 Proshop

kollat på det men det är faktiskt inget som tilltalar mig jättemkt. Ser inte någon jättevinning i det om ja ska vara ärlig

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Är ingen direkt idé att bygga en dator idag om du vill ha ett 5090

https://www.inet.se/produkt/1978543/acer-predator-orion-7000-...
Om du vill ha datorn inom snar framtid, dock med väldigt mycket att sakna när det kommer till moderkort.

Ditt bästa alternativ är att försöka få tag i ett 5090 och vänta med att köra in resterande till när du vet att ditt 5090 är skickat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är ingen direkt idé att bygga en dator idag om du vill ha ett 5090

https://www.inet.se/produkt/1978543/acer-predator-orion-7000-...
Om du vill ha datorn inom snar framtid, dock med väldigt mycket att sakna när det kommer till moderkort.

Ditt bästa alternativ är att försöka få tag i ett 5090 och vänta med att köra in resterande till när du vet att ditt 5090 är skickat.

har ingen jättebrådska faktiskt. har tittat på lite sånna system på olika sidor, men känns alltid som det är ngt som saknas för att jag ska vara nöjd med dom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Några generella tips från kin sida...

1: Snåla inte på chassit. Ett stort chassi har i normala fall bättre möjligheter till bra kylning eftersom stora chassin ger större utrymme för luften att flytta på sigminne i burken. Antal USB portar mm kan också ofta vara fler. Ett chassi somnhar allt och lite till, är Asus ROG Hyperion GR 701.

2: Snåla inte på moderkortet. Ett bra moderkort ger jämnare ström och har bättre kylning för samtliga komponenter. Och bra kylning resulterar i längre hållbaret av komponenter. Jämnare ström ger en stabilare drift överlag.

3: Snåla inte på PSU. Ett riktigt bra nätaggregat bidrar också till en jämnare och stabilare ström, men har även bättre inbyggda skyddsfunktioner. Välj ett PSU med ATX 3.1.

4: Om du väljer 96 GB RAM-minne, så kommer det är räcka och bli över så det bara visslar om det! Mer än så är bortkastade pengar som du istället kan lägga på något av ovanståede på. Tycker i varje fall jag....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

har ingen jättebrådska faktiskt. har tittat på lite sånna system på olika sidor, men känns alltid som det är ngt som saknas för att jag ska vara nöjd med dom

Då hade jag utan tvekan beställt ett 5090 eller flera från olika sidor sen så fort den första blir skickad så bestämmer du resterande och låter inet bygga datorn fast utan gpu som du själv stoppar in.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Några generella tips från kin sida...

1: Snåla inte på chassit. Ett stort chassi har i normala fall bättre möjligheter till bra kylning eftersom stora chassin ger större utrymme för luften att flytta på sigminne i burken. Antal USB portar mm kan också ofta vara fler. Ett chassi somnhar allt och lite till, är Asus ROG Hyperion GR 701.

2: Snåla inte på moderkortet. Ett bra moderkort ger jämnare ström och har bättre kylning för samtliga komponenter. Och bra kylning resulterar i längre hållbaret av komponenter. Jämnare ström ger en stabilare drift överlag.

3: Snåla inte på PSU. Ett riktigt bra nätaggregat bidrar också till en jämnare och stabilare ström, men har även bättre inbyggda skyddsfunktioner. Välj ett PSU med ATX 3.1.

4: Om du väljer 96 GB RAM-minne, så kommer det är räcka och bli över så det bara visslar om det! Mer än så är bortkastade pengar som du istället kan lägga på något av ovanståede på. Tycker i varje fall jag....

jättebra tips!
Tack så mkt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen? La in ett från Intel och ett från AMD. Lite otydligt gällande SSD, så la in två 4 TB och en 2 TB.

Gick inte att lägga något 5090 i kundvagnen.

https://www.inet.se/lista/OH05AdHN3HEVKj5PlEvacp2v1gg/2025-03-01

Om man inte minns helt fel kommer 9950X3D snart ut på marknaden också, kan ju vara intressant ifall AMD kommer på tal.

https://www.inet.se/lista/Q305AUvymI4mDdhCpj3XQZGQaz8/2025-03-01

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

@Alastor Moody

Hjälp till lite här? 💪

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Något i den här stilen? La in ett från Intel och ett från AMD. Lite otydligt gällande SSD, så la in två 4 TB och en 2 TB.

Gick inte att lägga något 5090 i kundvagnen.

https://www.inet.se/lista/OH05AdHN3HEVKj5PlEvacp2v1gg/2025-03-01https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/OH05AdHN3HEVKj5PlEvacp2v1gg/2025-03-01

Om man inte minns helt fel kommer 9950X3D snart ut på marknaden också, kan ju vara intressant ifall AMD kommer på tal.

https://www.inet.se/lista/Q305AUvymI4mDdhCpj3XQZGQaz8/2025-03-01https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/Q305AUvymI4mDdhCpj3XQZGQaz8/2025-03-01

Tack för förslagen
Med tanke på att en del av grejjerna inte finns inne på inet så kanske AMD hinner att släppa nytt innan ja ska beställla..
Vet egentligen inte varför jag är så partiskt i Intels fördel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Tack för förslagen
Med tanke på att en del av grejjerna inte finns inne på inet så kanske AMD hinner att släppa nytt innan ja ska beställla..

När det gäller bild/video-redigering så har Intel en fördel jämtemot AMD. I varje fall enligt tester och reviews, men det är inga hiskeliga skillnader. När det gäller spel så är rollerna omvända. När jag säger "Intel" så menar jag deras senaste och bästa processor: Intel Core Ultra 9 285K.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Tack för förslagen

Problemet här blir vad du vill prioritera när det kommer till val av cpu, Intel är märkbart bättre i produktiva laster medans amd är märkbart bättre i spel (x3d cpu)
Så Intel om du föredrar att få max prestanda i dina produktiva laster eller kör AMD om du vill ha max prestanda i spel. Sen värt att notera att amd släpper inom väldigt kort tid 9900x3d och. 9950x3d vilket helt klart blir bästa valet för en amd dator som ska användas till produktivitet och spel.

Sen angående kittet som byggts lånkqts i tråden så du må ha hög budget men att lägga över 4000kr på ett moderkort är bara dumt om du inte specifikt kräver specifikt antal usb portar som moderkortet erbjuder, ett moderkort med riktigt bra vrm får man för 2000kr utan problem! Samma sak gäller kylaren, bara onödigt dyr när man får exakt samma prestanda för en tredjedel av priset.

För amd datorn så hade jag valt något i stil med denna.
https://www.inet.se/produkt/1904135/msi-pro-b650-s-wifi
Ända negativa är antal usb portar men går enkelt att uppgradera vid behov med ett billigt pci-e kort!

För Intel så hade jag valt denna
https://www.inet.se/produkt/1904346/gigabyte-z890-ud-wifi6e

När det kommer till kylare så finns det idag bara en som är värd att köpa idag mer eller mindre!
https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Sen skulle jag precis som innan rekommendera att beställa grafikkort och sen beställa resten när grafikkortet är på väg.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Tack för förslagen

Det är så lite så!

Man får vara hur partisk man vill, tänkte bara ge dig två olika förslag Man ska i slutändan vara nöjd med det man köper, vill man ha Intel så köper man det och vill man ha AMD så köper man det!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet här blir vad du vill prioritera när det kommer till val av cpu, Intel är märkbart bättre i produktiva laster medans amd är märkbart bättre i spel (x3d cpu)
Så Intel om du föredrar att få max prestanda i dina produktiva laster eller kör AMD om du vill ha max prestanda i spel. Sen värt att notera att amd släpper inom väldigt kort tid 9900x3d och. 9950x3d vilket helt klart blir bästa valet för en amd dator som ska användas till produktivitet och spel.

Sen angående kittet som byggts lånkqts i tråden så du må ha hög budget men att lägga över 4000kr på ett moderkort är bara dumt om du inte specifikt kräver specifikt antal usb portar som moderkortet erbjuder, ett moderkort med riktigt bra vrm får man för 2000kr utan problem! Samma sak gäller kylaren, bara onödigt dyr när man får exakt samma prestanda för en tredjedel av priset.

För amd datorn så hade jag valt något i stil med denna.
https://www.inet.se/produkt/1904135/msi-pro-b650-s-wifi
Ända negativa är antal usb portar men går enkelt att uppgradera vid behov med ett billigt pci-e kort!

För Intel så hade jag valt denna
https://www.inet.se/produkt/1904346/gigabyte-z890-ud-wifi6e

När det kommer till kylare så finns det idag bara en som är värd att köpa idag mer eller mindre!
https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Sen skulle jag precis som innan rekommendera att beställa grafikkort och sen beställa resten när grafikkortet är på väg.

tack!

mycket matnyttigt!
när det kommer till moderkortet så är ju USB-portar relativt viktigt, men det går ju som du säger o komplettera med pci-e kort, även om jag haft lite strul med sånna tidigare. Anledningen är mest att jag har lite externa hårddiskar och sånt som ska sitta i, men det går ju alltid o lösa..
Ang. Pci-e kort, finns det även med nya snabbare USB generationen?

kanske inte är så dumt o vänta till nya generationen AMD processor då med andra ord.. och iallafall kolla läget

rent spontant har jag nog inte riktigt förstått fördelen med moderkort som har inbyggt Wifi om jag ska vara ärlig, har någon möjlighet o förklara för en idiot? =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

tack!

mycket matnyttigt!
när det kommer till moderkortet så är ju USB-portar relativt viktigt, men det går ju som du säger o komplettera med pci-e kort, även om jag haft lite strul med sånna tidigare. Anledningen är mest att jag har lite externa hårddiskar och sånt som ska sitta i, men det går ju alltid o lösa..
Ang. Pci-e kort, finns det även med nya snabbare USB generationen?

kanske inte är så dumt o vänta till nya generationen AMD processor då med andra ord.. och iallafall kolla läget

rent spontant har jag nog inte riktigt förstått fördelen med moderkort som har inbyggt Wifi om jag ska vara ärlig, har någon möjlighet o förklara för en idiot? =D

Klart det finns, sen är det vanliga mekaniska hårddiskar så kan en hubb likt denna vara en värd investering
https://www.amazon.se/str%C3%B6mf%C3%B6rs%C3%B6rjning-RSHTECH...
Så slipper man pilla runt bakom datorn för att koppla in en disk samt går enkelt att ha flera inkopplade men starta dom efter behov.

Är ingen ny generation, denna generation kom i slutet på sommaren förra året, så 9950x finns redan medans 9950x3d ryktas börja säljas kommande veckorna. Fördelen med denna är att man har 8 kärnor med mer minne vilket är en stor fördel i spel samt man har 8 kärnor utan som kan köra lite högre frekvenser och sen kan man såklart köra alla samtidigt för tunga produktiva laster.
Men kan helt klart va värt att invänta recensioner på dom.

Fördelen är att man får wifi? Inte alla som kan/vill köra kabel
Sen har det blivit mer och mer vanligt att det finns moderkort som kommer med wifi, inget jag lägger någon direkt vikt på när jag letar moderkort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Med tanke på recessionen som 9950x3d fått så råder det ingen tvekan om att det är vägen att gå nu va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Med tanke på recessionen som 9950x3d fått så råder det ingen tvekan om att det är vägen att gå nu va?

Ja köp den i bygget.

Permalänk
Medlem

Nu till avdelning dumma frågor.

Jag funderade på om jag skulle låta Inet bygga ihop datorn (det är inte det att jag inte kan, jag har byggt 3-4 datorer innan, det är att jag inte orkar) men enligt deras datorbyggare så uppstår 2 problem.

1. Jag kan inte välja det RAM-minnet då dom säger att det är för snabbt för moderkortets orginal-hastighet eller vad man ska säga.
2. CPU kylaren är för stor (för tung) och dom inte levererar datorer i den konfigurationen.

finns det ngt sätt att komma runt detta eller är det bara som så att jag måste bygga datorn själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Jag funderade på om jag skulle låta Inet bygga ihop datorn (det är inte det att jag inte kan, jag har byggt 3-4 datorer innan, det är att jag inte orkar) men enligt deras datorbyggare så uppstår 2 problem.

1. Jag kan inte välja det RAM-minnet då dom säger att det är för snabbt för moderkortets orginal-hastighet eller vad man ska säga.
2. CPU kylaren är för stor (för tung) och dom inte levererar datorer i den konfigurationen.

finns det ngt sätt att komma runt detta eller är det bara som så att jag måste bygga datorn själv?

Välj en sluten vattekylare istället för en tornkylare. Minnet vet jag inte vilka MHz som dom bygger med har för mig 5200mhz minnen som max. Någon annan kan nog svara på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Välj en sluten vattekylare istället för en tornkylare. Minnet vet jag inte vilka MHz som dom bygger med har för mig 5200mhz minnen. Någon annan kan nog svara på det.

Jag hade gärna undvikit vattenkylning faktiskt. Lite skraj för det 😂🙈

Ja precis, moderkortet säger 5200 mhz, medans ramminnena som länkades va på 6000mhz

Hade man märkt skillnad på att gå ner till 5200mhz RAM minnen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Ja precis, moderkortet säger 5200 mhz, medans ramminnena som länkades va på 6000mhz

Det ska inte vara något problem att köra en sluten vattenkylare. Någon här vet nog om en bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Din oro för ett slutet vattenkylningssystem är helt obefogad! De är idag säkra och mer hållbara idag än för några år sedan.

Om du vill ha marknadens troligen allra bästa AIO, så är mitt tips en ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme. Den flyttar betydligt mer luft än de flesta (alla?) konkurrenter. Den har 6 års garanti. Dessutom kan du se viss teknisk information som t.ex. CPU-temperatur mm i realtid (om ditt chassi har glassida). En kul gimmick? Nej, inte en gimmick om du frågar mig, men kul är det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Din oro för ett slutet vattenkylningssystem är helt obefogad! De är idag säkra och mer hållbara idag än för några år sedan.

Om du vill ha marknadens troligen allra bästa AIO, så är mitt tips en ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme. Den flyttar betydligt mer luft än de flesta (alla?) konkurrenter. Den har 6 års garanti. Dessutom kan du se viss teknisk information som t.ex. CPU-temperatur mm i realtid (om ditt chassi har glassida). En kul gimmick? Nej, inte en gimmick om du frågar mig, men kul är det!

Över 4000kr för en AIO-kylare känns ju som att elda för kråkorna. Man kan få en Arctic LF III 360 mm för en bråkdel av vad den Asus kylaren kostar, den presterar lika bra och ibland bättre i tester, går tystare i Idle och under load med några dB, 6 års garanti o.s.v. så en Arctic LF III 360 mm är ett betydligt bättre och smartare köp om TS vill ha en AIO.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Över 4000kr för en AIO-kylare känns ju som att elda för kråkorna. Man kan få en Arctic LF III 360 mm för en bråkdel av vad den Asus kylaren kostar, den presterar lika bra och ibland bättre i tester, går tystare i Idle och under load med några dB, 6 års garanti o.s.v. så en Arctic LF III 360 mm är ett betydligt bättre och smartare köp om TS vill ha en AIO.

Asus-kylaren som jag rekommenderar flyttar 89,73 cfm luft.
Den Artic som du rekommenderar flyttar bara 56,3 cfm luft!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Asus-kylaren som jag rekommenderar flyttar 89,73 cfm luft.
Den Artic som du rekommenderar flyttar bara 56,3 cfm luft!

Läs recensioner, det säger inte mycket att bara referera till mängden luft som flyttas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det ska inte vara något problem att köra en sluten vattenkylare. Någon här vet nog om en bra.

Håller med OP att vattenkylare är en extra sak att hålla reda på.
OP säger att han vill ha en "underhållsfri" dator som är färdigbyggd.
Och så är det att alla AIO vattenkylare förlorar vatten över tid (år), vilket gör att man förr eller senare kommer att behöva kontrollera om det behöver göras något - många har klarat sig utan att göra något men det behöver kollas.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Köper du en dator för 60K så ring Inets kundtjänst och säg att du vill ha minne X istället för vad deras konfigurator erbjuder så är jag övertygad om att de löser det.

Dock så rekommenderar jag att du tittar i manualen för moderkortet vilka minnen som är med på QVL listan (dvs testade). Detta mest för att du vill ha mycket minne i burken och då kan det vara att vissa minnen inte är testade med 4 stickor - utan att du kommer behöva särskilda modeller av minnen för att *veta* att det funkar med den mängd minne du vill ha.

Ovan skrivet från att du "bara vill att det funkar"

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Håller med OP att vattenkylare är en extra sak att hålla reda på.
OP säger att han vill ha en "underhållsfri" dator som är färdigbyggd.
Och så är det att alla AIO vattenkylare förlorar vatten över tid (år), vilket gör att man förr eller senare kommer att behöva kontrollera om det behöver göras något - många har klarat sig utan att göra något men det behöver kollas.

Absolut, grejer än att Inet skickar inga datorer där tornkylaren väger över 750g. Så vill man ha en tyngre än så behöver man hämta datorn i butik eller montera den själv.

Visa signatur