Krönika: Switch 2 är räddaren i prisnöden

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Switch 2 är räddaren i prisnöden

Tomas Helenius på FZ tycker att snälla prislappar är nödvändigare än någonsin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkligen. Förut var det kul att köpa det bästa som fanns men nu känns det bara dumt och tråkigt.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att bygga en dator har aldrig varit tråkigare sett till priset. Det var lite roligare runt 2010 då vi hade kort som t ex GTX480 som kostade under 6000 kronor.

Permalänk
Medlem

Switch 2 lär väl nog inte bli 10k men skulle själv gissa på runt 4-5k värt att notera är att de är en platform med en av de dyrare spelen med färre reor speciellt på de platforms unika spelen som oftast är lätt över 100-200kr mer än andra plattformar, köper du t.ex. 10 sådana under konsolens livstid så blir det 1000-2000 kr mer i bara spelkostnader.

Samma gäller indie spel o.s.v som lätt är 100kr+ mer än steam t.ex.

Sedan ska vi inte prata om Nintendos kringutrustning som lätt blir rejält mer om du vill ha t.ex. fler kontroller.

Så 'snällt' pris är enbart instegs pris det är allt, det kostar desto mer därefter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Verkligen. Förut var det kul att köpa det bästa som fanns men nu känns det bara dumt och tråkigt.

Well said, det var inte helt omöjligt att faktiskt köpa det bästa om man verkligen ville, nu med priserna och kostnaden för att leva är så hög att hela den grejen har försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Switch 2 lär väl nog inte bli 10k men skulle själv gissa på runt 4-5k värt att notera är att de är en platform med en av de dyrare spelen med färre reor speciellt på de platforms unika spelen som oftast är lätt över 100-200kr mer än andra plattformar, köper du t.ex. 10 sådana under konsolens livstid så blir det 1000-2000 kr mer i bara spelkostnader.

Samma gäller indie spel o.s.v som lätt är 100kr+ mer än steam t.ex.

Sedan ska vi inte prata om Nintendos kringutrustning som lätt blir rejält mer om du vill ha t.ex. fler kontroller.

Så 'snällt' pris är enbart instegs pris det är allt, det kostar desto mer därefter.

Beror på användningsområden helt klart. Om du spelar ett par timmar i veckan är Switch utan tvekan ett bra pris. Du kommer igenom 2-3 spel per år och den subventionerade konsolen är gynsam för dig.

Om du är extrem och kör 80h i veckan på single player spel, alltså 2 spel i veckan så är Switch dålig ekonomi för dig. Men har fortfarande många unika titlar som kan göra det värt det beroende på vad man vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Att bygga en dator har aldrig varit tråkigare sett till priset. Det var lite roligare runt 2010 då vi hade kort som t ex GTX480 som kostade under 6000 kronor.

Skrivet av Chromatic:

Well said, det var inte helt omöjligt att faktiskt köpa det bästa om man verkligen ville, nu med priserna och kostnaden för att leva är så hög att hela den grejen har försvunnit.

Kommer ihåg man betalade cirka 30k för en dator för att få den bästa gpun och en hyffsad cpu
Kostade inte GTX 690 typ 11-12k? eller var det lägre
Jag har till och med kvar mitt GTX 690 för att jag tycker kortet är snyggt!

Idag är det nästan 30k på bästa gpun

Tråkig utveckling

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Oj. Jag hade helt missat att Switch 2 faktiskt hade presenterats. Häftigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Fast om man tar hänsyn till inflation och förändringar i kronans värde i relation till dollarn så är 6000kr 2010 nästan 12000kr idag?

Då skippar vi andra faktorer som påverkar också.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Datavetare

"Läckor antyder att Nintendo inte heller den här gången tänker ha prestanda som ett vapen om köparna. Om de stämmer kan vi vänta oss en maskin som presterar ungefär som de kraftigaste versionerna av förra generationens Xbox och Playstation (ta och ge)."

GPU-mässigt lär ovan nog stämma. CPU-mässigt lär den hamna närmare en PS5 än en PS4 då CPU i PS4 var exceptionellt långsam jämfört med samtida produkter samtidigt som Switch 2 använder Cortex A78 som har rätt likvärdig perf/Hz som Zen 2 (fast Switch 2 kommer vara lägre klockad jämfört med PS5).

Oavsett så tror jag det är en viktig del av framgångsreceptet hos Switch att dess HW var så pass långt ifrån aktuella PC att de spel som lanserades på plattformen nära nog uteslutande var specifikt designade för plattformen, inte halvhjärtade ports av PC-spel.

Tror just bristen på anpassning är en viktig förklaring till varför andra handhållna spelkonsoler säljer så pass dåligt.
https://www.sweclockers.com/nyhet/40739-steam-deck-dominerar-...

De är tillräckligt kraftiga för att i någon mening lyckas köra moderna spel, men de är inte alls tillräckligt kraftiga för att göra krävande spel rättvisa. Sen hjälper det inte att de också är relativt dyra, en allt för högt pris på Switch 2 kan mycket väl sätta stopp för någon större succé där också.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Beror på användningsområden helt klart. Om du spelar ett par timmar i veckan är Switch utan tvekan ett bra pris. Du kommer igenom 2-3 spel per år och den subventionerade konsolen är gynsam för dig.

Om du är extrem och kör 80h i veckan på single player spel, alltså 2 spel i veckan så är Switch dålig ekonomi för dig. Men har fortfarande många unika titlar som kan göra det värt det beroende på vad man vill spela.

fast redan vid 2-3 spel per år så blir det lätt ~18 spel under konsollens livstid och lätt 1800-3000kr mer extra kostnad i spel, om vi nu tar dit gala exempel med 80 timmar typ 2 spel i veckan säkert mer, så under 7 år hade det blivit över 728 spel.... och ja runt 70k+ då.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Kommer ihåg man betalade cirka 30k för en dator för att få den bästa gpun och en hyffsad cpu
Kostade inte GTX 690 typ 11-12k? eller var det lägre
Jag har till och med kvar mitt GTX 690 för att jag tycker kortet är snyggt!

Idag är det nästan 30k på bästa gpun

Tråkig utveckling

Det kostade 9000 vid launch
Ja, minns hur folk gjorde trådar på sweclockers "Jag ska ha en dator för 40 tusen!" och folk börjar garva och man fick verkligen anstränga sig för att komma upp i det priset, då var det SLI eller CrossFire, enorma hårddiskar och annat som man fick dra till med för att komma upp i dom summorna.

Permalänk
Medlem

Det ryktas om $399, dvs. ~5500kr inkl. moms.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se Switch två släppas för mindre än 5000kr i Sverige, så priserna som diskuteras i artikeln är typ hälften av den riktiga nivån

Såklart fortfarande billigare än annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Jamen precis, den är suverän för "casual" lirande... dvs nåt man lattjar med nån gång i veckan eller så.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Alla har olika ekonomi. Vad som är "värt" för någon är helt galet för någon annan.

Det fina med Sverige är att här kan alla bli allt. Man behöver inte ha rika föräldrar för att själv "lyckas".

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Skulle GPU-företagen inte kunna erbjuda något attraktivt för ~5000kr framöver kommer det definitivt resultera i ett förändrat konsumtionsmönster hos mig.

Jag har börjat titta på "totalkostnad-per-spel". Jag använder det som ett verktyg för konsumera mer ansvarsfullt. Som man på 40+ har jag inte lika mycket tid att plöja ner på spelande idag som förr, så det kvittar om jag har det bättre ekonomiskt ställt, det sätter faktiskt högre krav på min konsumtion.

Senaste uppgraderingen jag gjorde var från ett GTX1070 till ett RX6800 för ~4500kr. (5500kr - 1000kr) Mitt gamla GTX1070 klarade ju av MAJORITETEN av alla spel jag spelar. Det kanske bara är 5st spel under en 5års period som motiverar GPU-uppgraderingen. Det gör ju att under en 5års period kostar dessa enskilda spelupplevelser ofta över 1000-lappen... Tänk ifall jag då hade spenderat 10 000kr+ på GPUn, då hade varje enskilt spel kostat 2000kr+ per upplevelse.... För mig blir det svårmotiverat, även om jag har det gott ställt ekonomiskt. För i slutändan handlar det om hur man värderar sin hobby, och det kommer en punkt där jag tycker att hobbyn är svårmotiverad rent kostnadsmässigt.

Ifall det inte sker ett skifte i prissättning kommer det att sluta med att jag spelar backlog-spel framöver för och sedan ligga 3-5år efter i min spel- och hårdvaru-inköp, där jag siktar in mig själv mer på begagnatmarknaden... För ska ärligheten fram känner jag absolut ingen stress att ha "det senaste" längre. Speciellt p.g.a. den aggressiva prisutvecklingen och den bristande tiden...

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Funderade på ny konsol till grabben men när vi kom till butiken och såg priserna funderade jag på vad man kan få för + 10`000kr och då blev valet lätt. vi kör vidare med gamla konsolen och lägger pengarna på annat. (tur jag inte berättade att vi skulle köpa ny konsol för då hade det varit kört)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Jag är supersugen på en switch 2. Den hade varit perfekt vid min ps5, switch 1, PSVR2, systemkamera och drönare som jag tillsammans har använt runt 5 minuter förra året.

Min poäng är tidsbrist är för många ett stort problem. Man har dötid som resa till åt från jobb, då kanske man skulle kunna lira på Switch 2.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Tomas Helenius har poänger i denna krönikan.

Men... vi vet väl inte ännu vad Switch 2 kommer kosta?
Säg om den skulle kosta runt 6000 kr exempelvis.
Då är det såklart fortfarande billigt om man jämför med som att köpa ett RTX 5070 Ti eller RTX 5080 där bara grafikkortet kostar över 10kkr och sen ska man ha resten av datorn också (om man inte redan har det) och där blir det väl minst 10kkr till och så är man uppe i kanske 25-30kkr totalt. Kanske mer om man även ska köpa tillbehören som skärm, högtalare, tangentbord mus.

Jämfört med det blir Switch 2 så klart billig.

Exempelvis Steam Deck
LCD versionen med 256GB lagring = 419€ ~= 4678kr
OLED versionen med 512GB lagring = 569€ ~= 6352kr

Om Switch 2 kommer kosta 5000-6000kr så blir den dyrare än billigaste Steam Deck och inte så långt ifrån Steam Deck OLED 512GB.

"men jag tror också prisnivån spelar in: lite drygt 3 000 spänn är en sån där summa många kan lägga utan att privatekonomin kastar in handduken. Man kan kosta på sig det."

Om Switch 2 kostar 5-6kkr så är det ändå ganska mycket mer än runt 3000kr.
Att det kan vara tillräckligt för att den ska försvinna ut ur "man kan kosta på sig det".

Men visst, skulle Switch 2 lanseras för 2995kr så hade det varit fantastiskt.
Då tror jag den blir slutsåld väldigt snabbt.
För det priset så hade jag förbokat från seriös återförsäljare eller av Nintendo själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Nintendo är väl dom enda som INTE subventionerat sina konsoler? Jag har för mig att Switchen alltid har sålts för mer än den kostar att tillverka.

Permalänk
Medlem

Väldigt orimligt att Nintendo skulle lansera Switch 2 till en lägre kostnad än Switch när den lanserades.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker Tomas Helenius har poänger i denna krönikan.

Men... vi vet väl inte ännu vad Switch 2 kommer kosta?
Säg om den skulle kosta runt 6000 kr exempelvis.
Då är det såklart fortfarande billigt om man jämför med som att köpa ett RTX 5070 Ti eller RTX 5080 där bara grafikkortet kostar över 10kkr och sen ska man ha resten av datorn också (om man inte redan har det) och där blir det väl minst 10kkr till och så är man uppe i kanske 25-30kkr totalt. Kanske mer om man även ska köpa tillbehören som skärm, högtalare, tangentbord mus.

Jämfört med det blir Switch 2 så klart billig.

Exempelvis Steam Deck
LCD versionen med 256GB lagring = 419€ ~= 4678kr
OLED versionen med 512GB lagring = 569€ ~= 6352kr

Om Switch 2 kommer kosta 5000-6000kr så blir den dyrare än billigaste Steam Deck och inte så långt ifrån Steam Deck OLED 512GB.

"men jag tror också prisnivån spelar in: lite drygt 3 000 spänn är en sån där summa många kan lägga utan att privatekonomin kastar in handduken. Man kan kosta på sig det."

Om Switch 2 kostar 5-6kkr så är det ändå ganska mycket mer än runt 3000kr.
Att det kan vara tillräckligt för att den ska försvinna ut ur "man kan kosta på sig det".

Men visst, skulle Switch 2 lanseras för 2995kr så hade det varit fantastiskt.
Då tror jag den blir slutsåld väldigt snabbt.
För det priset så hade jag förbokat från seriös återförsäljare eller av Nintendo själva.

Ingen vet så klart säkert men att tro att Switch 2 skulle lanseras för 3000kr känns otroligt naivt. De flesta rykten pekar åt $399 vilket motsvarar ungefär 5500kr inkl. moms och då är man i princip uppe och nosar på en PS5… 😬

Även om man mot förmodan skulle lyckas hyvla det med 500-1000kr för att locka kunder så är ligger man troligtvis ändå för högt för den genomsnittliga Nintendoköparen (läs: barnfamiljen) så den ligger ju i en ganska knepig prisklass oavsett.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ingen vet så klart säkert men att tro att Switch 2 skulle lanseras för 3000kr känns otroligt naivt. De flesta rykten pekar åt $399 vilket motsvarar ungefär 5500kr inkl. moms och då är man i princip uppe och nosar på en PS5… 😬

Även om man mot förmodan skulle lyckas hyvla det med 500-1000kr för att locka kunder så är ligger man troligtvis ändå för högt för den genomsnittliga Nintendoköparen (läs: barnfamiljen) så den ligger ju i en ganska knepig prisklass oavsett.

Ja kostar den ca 5500kr så kanske det fortfarande är prisvärt om man använder den mycket.

Men jag tycker ändå att det är för mycket för att vara den "räddaren i prisnöden" som krönikören talar om.

Tomas verkar utgå från att den skulle kosta någonstans runt 3000-3500kr och visst för det priset skulle jag kunna hålla med och då skulle jag själv tycka att det är ett "take my money" pris för en Switch 2.
Men över 5000kr blir en annan prisklass helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Oj. Jag hade helt missat att Switch 2 faktiskt hade presenterats. Häftigt.

Det har den väl inte?

Eller beror på vad man menar med presenteras.

Nintendo har bekräftat att de ska släppa en Switch 2

Men mer detaljer ska komma på deras Nintendo Direct den 2:a April.

Permalänk
Medlem

I kommenterar är det väl naturligt att vi använder oss av engelska ord och utryck, men tycker verkligen att någon som skriver en krönika borde kunna prestera på en högre nivå än vad Tomas uppvisade i denna. Gamer, falla i fosterställning, attraktiv som en sättpotatis och norr om känns inte direkt som en del av det svenska språket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast om man tar hänsyn till inflation och förändringar i kronans värde i relation till dollarn så är 6000kr 2010 nästan 12000kr idag?

Då skippar vi andra faktorer som påverkar också.

Ja, tänk om vi hade haft high-end GPU för 12000 idag.

Permalänk
Medlem

Obegriplig artikel. Switch 2 kommer inte kosta några 3000 kr.

Saknar man lägre prislappar, och kan leva med att prestandan är sekundär (vilken den är i Switch 2), så ska det ju även nämnas att såväl 5060 som 9060 högst troligt både kommer hinna släppas innan, och till lägre pris än, Switch 2. Är ju iaf mer relevant i sammanhanget än vad 5090 är...

Permalänk
Medlem

Hårdvaran i switch 2 enligt rykten är ju typ redan gammal, vi snackar Ampere (om jag inte minns fel?).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Verkar som flera missuppfattar prislappen i Tomas krönika. Han syftar väl på vad en Switch kostar idag (på ett ungefär). Om Switch 2 blir betydligt dyrare kommer nog många potentiella köpare avstå, men max 5000 kr är väl rimligt?