9070 / XT - Owners club

Permalänk
Medlem

9070 / XT - Owners club

Såg att det inte fanns någon tråd för ägare av 9070 och 9070 XT så tänkte starta en.

Förhoppningsvis hinner många få det levererat idag så man kan testa det i helgen, men några har ju redan hämtat ut fysiskt i butik och kanske redan har den i burken? Hade varit intressant med tidiga intryck från Sweclockare.

Några tidiga barnsjukdomar som redan märks av med drivrutiner osv?
Någon som hunnit testa VR-prestanda?
Testat överklocka vanilla 9070? Undervoltat XT-modellen?

Shoot!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Förhoppningen, ja nästan förväntningen, är att korten (speciellt XT) ska gå att undervolta rätt ordentligt för att få ner strömförbrukningen med med bibehållen prestanda. AMD brukar vara duktiga på att mata kretsarna med väldigt mycket mer spänning än vad de egentligen behöver.

Permalänk
Medlem

Hoppas att mitt skickas idag, men jag behöver byta chassi för att få plats med kortet då det är för tjockt så... Önskar att jag varit snabbare på köp-knappen
(blev ett sapphire pulse xt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska vara framme på instabox ca 12:30 så det blir hem på lunchen och hemarbete på eftermiddagen för att sedan kunna installera i burken i 15.00. Sen blir det nog inte spelat något förrän tidigast imorgon kväll eller måndag - livet med barn.

Permalänk
Medlem

Trillade över denna på tuben. Undervolt på 9070 XT med gott resultat får man ändå säga!

Permalänk
Medlem

Ni som har koll, för mig som går från ett Nvidia - Vilka steg bör man ta för att säkerställa kompabilitet mellan drivrutiner och annat? Hört talas om DDU, men vad mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockss:

Ni som har koll, för mig som går från ett Nvidia - Vilka steg bör man ta för att säkerställa kompabilitet mellan drivrutiner och annat? Hört talas om DDU, men vad mer?

Är egentligen bara DDU i min erfarenhet, men skulle kolla settings på ReLive så att den inte spelar in allt till C:
Om du vill ha bäst möjliga start kan det ju alltid vara en grej med ominstallation men jag (lat) skulle nog bara köra på med en DDU och sedan ta det som det kommer.

Också värt att kolla steams inbyggda inspelning- den hoppade igång av sig själv för mig nyligen och specifikt stalker 2 gillade inte att både steam och AMD spelade in samtidigt till samma disk, vet inte om det är samma med Nvidia-. Vet inte om du tänkt köra någon inspelning men, är värt i min åsikt att ställa in så den kör i RAM. Instant gif är också trevlig att ställa in om man gillar att skryta med grejer i discord

Inte en kompatibilitet-grej men, värt att kolla RSR och FG i overlay- RSR om man slår igång det tenderar att aktivera i absolut alla spel som inte har FSR, det kanske man inte vill. Samma med FG, när man väl kör det bara "on" så tenderar det då att aktivera i absolut alla spel, kombinerat med antingen RSR eller FSR, vilket man ibland inte inser. Jag kör båda on, men värt just att vara medveten om dem liksom och familiarisera sig med overlay så man vet vart man snabbt slår av dem när de inte önskas.

Efter en patch i Finals hittade spelet på egna inställningar som inkluderade raytracing och på grund av automatisk frame generation insåg jag det inte direkt - märkte bara efter ett tag att jävlar vad jag siktade dåligt - hade väl typ 30-50 "riktiga" fps

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Är egentligen bara DDU i min erfarenhet, men skulle kolla settings på ReLive så att den inte spelar in allt till C:
Om du vill ha bäst möjliga start kan det ju alltid vara en grej med ominstallation men jag (lat) skulle nog bara köra på med en DDU och sedan ta det som det kommer.

Också värt att kolla steams inbyggda inspelning- den hoppade igång av sig själv för mig nyligen och specifikt stalker 2 gillade inte att både steam och AMD spelade in samtidigt till samma disk, vet inte om det är samma med Nvidia-. Vet inte om du tänkt köra någon inspelning men, är värt i min åsikt att ställa in så den kör i RAM. Instant gif är också trevlig att ställa in om man gillar att skryta med grejer i discord

Inte en kompatibilitet-grej men, värt att kolla RSR och FG i overlay- RSR om man slår igång det tenderar att aktivera i absolut alla spel som inte har FSR, det kanske man inte vill. Samma med FG, när man väl kör det bara "on" så tenderar det då att aktivera i absolut alla spel, kombinerat med antingen RSR eller FSR, vilket man ibland inte inser. Jag kör båda on, men värt just att vara medveten om dem liksom och familiarisera sig med overlay så man vet vart man snabbt slår av dem när de inte önskas.

Efter en patch i Finals hittade spelet på egna inställningar som inkluderade raytracing och på grund av automatisk frame generation insåg jag det inte direkt - märkte bara efter ett tag att jävlar vad jag siktade dåligt - hade väl typ 30-50 "riktiga" fps

Perfekt, det här ska jag kolla också! Jag fick tag i ett Hellhound XT som förhoppningsvis kommer imorgon. Det här blir mitt första AMD-kort någonsin.
Jag är läst lite om Smart Access Memory (SAM) som tydligen ska vara värt att dra igång om du har en AMD cpu och gpu. Någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Perfekt, det här ska jag kolla också! Jag fick tag i ett Hellhound XT som förhoppningsvis kommer imorgon. Det här blir mitt första AMD-kort någonsin.
Jag är läst lite om Smart Access Memory (SAM) som tydligen ska vara värt att dra igång om du har en AMD cpu och gpu. Någon som har erfarenhet av detta?

Absolut värt att göra. Finns tutorials beroende på vilket moderkort du har så att du har rätt inställningar i bios. Om allt är inställt rätt så syns det att det är aktiverat i Adrenaline under smart features eller nått sånt.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Skulle du säga det om man går från AMD till AMD? De GPU byten jag gjort de senaste åren tycker inte jag man behövt köra DDU men visst inbland är det bästa att blåsa om hela OS bara för att få en fräsh start

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Skulle du säga det om man går från AMD till AMD? De GPU byten jag gjort de senaste åren tycker inte jag man behövt köra DDU men visst inbland är det bästa att blåsa om hela OS bara för att få en fräsh start

Ska inte behövas gick från 6700XT > 6600XT > 6900XT under några veckor och utan att ominstallera drivrutinerna dock vara all dessa kort från samma generation så kanske derför dit gick utan några problem?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ska inte behövas gick från 6700XT > 6600XT > 6900XT under några veckor och utan att ominstallera drivrutinerna dock vara all dessa kort från samma generation så kanske derför dit gick utan några problem?

Var mer tänkt som en mot fråga för jag tycker DDU är lite förlegat och inte något man behöver längre. Men när man var liten så installerade man om datorn inför varje LAN man gick på.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Hann spela lite idag. Har en 4K 160hz skärm och kom utan problem upp i det med FSR quality och framegen på Space Marine 2. Utan FSR med framegen låg jag på ca 120 fps. Tyst och temperatur översteg inte 87 grader nånstans. PoE2 110 fps med FSR quality. Alla settings i övrigt på max.

Helnöjd hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Var mer tänkt som en mot fråga för jag tycker DDU är lite förlegat och inte något man behöver längre. Men när man var liten så installerade man om datorn inför varje LAN man gick på.

Om man byter tillverkare på grafikkortet så är DDU att rekommenderas.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Jag inväntar ett kort, men Instabox + Inet är ingen kombo man ska göra om man vill få en snabb leverans

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, ASUS 4090 ROG Strix, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Inte nog att jag vågar säga något särskilt, har på det by default, har varken haft särskilda problem eller kännt att det gett någon enorm skjuts i prestanda liksom Inte A/B testat det för FPS.

Skrivet av Sifear:

Såvitt jag vet borde det inte behövas- det är ju samma driver för alla AMD kort i princip. Och det är inte nödvändigt heller från en tillverkare till en annan- har kört riggar med både AMD och Nvidia-kort i samtidigt. Men, har iallafall en gång fått att några filer tillhörande nvidiadrivrutinen inte togs bort rätt vid vanlig installation och någon service som snurrade även när inget Nvidia-kort satt i, och ser verkligheten inget poäng med att ha varken AMD eller Nvidias drivers installerade om de inte används. Får för mig att de samlar metrics eller iallafall har gjort det även när du inte har ett tillhörande kort i datorn.

Nu vet jag inte hur mycket man ska lite på Reliability Report i Windows men åtminstone en gång på min workstation påstod den efter krasch och omstart att någon nvidia-relaterad fil (nvkldmm kanske?) hade slutat svara precis innan det hängde sig- då när jag hade tagit ut det 3090 som jag haft där i och körde ett gammalt Radeon 290 tillfälligt.

I rättvisans namn ska nämnas att jag körde Windows 11 preview vid tillfället och inte omöjligt att det var någon beta av Nvidias driver med.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Efter att jag satt in 9070 XT i min linux-maskin med Bazzite så kan jag inte spela i Heroic Launcher. Försöker jag starta BG3 får jag felmeddelande om att larilauncher.exe har stött på ett allvarligt problem. Spel i Steam funkar inte heller. Antar att det beror på att Bazzite inte har uppdaterats med de senaste drivrutinerna för den känner inte igen kortet, bara att det är en "AMD Device 7550 (VGA compatible) [Discrete]" Det var samma sak i Opensuse Tumbleweed.
I Windows blev drivrutinerna uppdaterade. Så det är bara o vänta på att Linux blir uppdaterat..

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

skulle fått min idag men förseningar sen ändrades det till imorgon nu står det söndag :/ köpte 9070xt red devil.

Permalänk
Kontot avslutas

Har lekt lite med mitt Powercolor 9070 XT Reaper och lyckats sänka den maximala strömförbrukningen (peak) med 35% och den totala strömförbrukningen (TBP) med 31% till 205 W (medel), på bekostnad av 3% lägre fps (medel) genom att köra följande inställningar i Adrenalin:

Max Frequency Offset: -500 MHz
Voltage Offset: -125 mV
VRAM Memory Timing: Snabb timing
VRAM Max Frequency: 2700 MHz
Power Limit: -30%

Eftersom jag använder ett litet chassi (Louqe Ghost S1 MkIII), prioriterar jag att minska strömförbrukning, värmeutveckling och ljudnivå. Det är inte perfekt ännu, men en bra start.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Darth Kermit:

Har lekt lite med mitt Powercolor 9070 XT Reaper och lyckats sänka den maximala strömförbrukningen (peak) med 35% och den totala strömförbrukningen (TBP) med 31% till 205 W (medel), på bekostnad av 3% lägre fps (medel) genom att köra följande inställningar i Adrenalin:

Eftersom jag använder ett litet chassi (Louqe Ghost S1 MkIII), prioriterar jag att minska strömförbrukning, värmeutveckling och ljudnivå. Det är inte perfekt ännu, men en bra start.

Använder du GPU Tweak för att ställa in dessa saker, eller kör du direkt genom Adrenaline?

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Yatagarasu:

Använder du GPU Tweak för att ställa in dessa saker, eller kör du direkt genom Adrenaline?

Direkt genom Adrenaline. Performance > Tuning > Custom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Inga dåliga siffror! Hoppas det håller sig stabilt även över längre tid eller med lite bumpad strömbudget. Märks det nått i temperaturväg? Hur är stock fläktkurvan? Vissa företag sätter den ju på tok för aggressivt..

Har själv haft dåliga erfarenheter av att sänka voltage både med Adrenaline och Afterburner på flera generationer AMD-kort. Vissa spel verkar vara superkänsliga för både över- och underklockning samt pill med voltage oavsett hur mycket/lite man ändrar. Segt också att Adrenaline fabriksåterställer för minsta lilla crash i spel. Har i nuläget Afterburner igång av den anledningen, endast för att justera fläktkurvan. Resten är orört (på mitt 6950 xt. Har inte hunnit installera 9070 xt än).

Visa signatur

Permalänk

Sitter idag med RTX 3080, kikat lite på Nexus Gamers benchmark på olika spel. Hoppas det blir en schysst uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Efter att jag satt in 9070 XT i min linux-maskin med Bazzite så kan jag inte spela i Heroic Launcher. Försöker jag starta BG3 får jag felmeddelande om att larilauncher.exe har stött på ett allvarligt problem. Spel i Steam funkar inte heller. Antar att det beror på att Bazzite inte har uppdaterats med de senaste drivrutinerna för den känner inte igen kortet, bara att det är en "AMD Device 7550 (VGA compatible) [Discrete]" Det var samma sak i Opensuse Tumbleweed.
I Windows blev drivrutinerna uppdaterade. Så det är bara o vänta på att Linux blir uppdaterat..

Uppdatera kerneln till ≥ 6.13.5 så borde det funka, men det kommer antagligen fortfarande finnas en del buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Återkom gärna när du har kört några längre spelsessioner och säg om du lyckades hålla det stabilt med en -125mV offset! Läste att sweet spot verkar ligga runt 90-100mV men det kan väl skilja sig mellan varje enskilt kort.

Kikade du temps/fläktarna före och efter inställningarna? Nyfiken på hur mycket svalare du kunde få kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av portia:

Uppdatera kerneln till ≥ 6.13.5 så borde det funka, men det kommer antagligen fortfarande finnas en del buggar.

Jag har kernel 6.13.5 redan, men jag tror det hänger på MESA som behöver uppdateras till version 25 (har jag läst). Bazzite har version 24.3.4 än så länge. Installerade CachyOS också för att se om den kommit längre, men det är samma sak där. Antar att det är så på om inte alla så de flesta distron? kortet är ju bara några dagar gammalt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Testpilot

Tänkte jag kan dela lite preliminära testresultat från morgonens bravader.
Kortet jag använder är ett PowerColor RX 9070 XT Reaper.

Unigine Super Position:

Detta är baslinjen, stock:

Detta är med 92% effektbudget och -60mV:

Detta är med 85% effektbudget och -100mV:

Dold text

Time Spy Extreme:

Baslinje, stock:

Med 85% effektbudget och -100mV:

Dold text

Jag har inte kört genomgående stabilitetstester, men dessa testslingor har fungerat flera vändor utan varken krascher eller artefakter. Temperaturen med 85% effektbudget och -100mV har pendlat mellan 58-62C, medan effektuttaget har gått från 307W ned till maximalt 262W enligt Adrenalines egna mätverktyg (GPU BRD PWR). Åtminstone mitt exemplar verkar svara väldigt bra på undervoltning och strypning, och jag vet inte om jag kommer försöka trycka gränserna lägre än såhär om det visar sig stabilt även i spel

Uppdatering 1:
Jag har nu kört flera vändor i Battlefield 2042: det finns inga indikationer på att ovannämnda inställningar skulle orsaka några problem i denna titel. Kortet går riktigt svalt och fläktarna hörs knappt. Ska kika närmare på prestandamätningar vid senare tillfälle, men den upplevda prestandan är stabil — inga konstiga droppar i bilduppdateringsfrekvensen, artefakter, krascher eller ojämna hackigheter.

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk

Jehapp, nytt kort installerat men kommer inte över 60hz med dp på min 1440p 240hz monitor.
Har kört DDU när jag bytte till det nya grafikkortet men eftersom jag inte fick det att fungera körde jag en till DDU omgång. Denna gång med Fabriksåterställning vi installation av adrenaline + driver som installerades offline. Jag har en 1.4dp kabel som fungerade felfritt med min 3070Ti för några timmar sen. Någon som vet vad det kan vara?

Jag vet inte varför men, jag testade att avaktivera DSC-support på min skärm och sen aktivera det igen. Då kunde jag välja 1440p 240hz. Sitter på en ASUS ROG Strix OLED XG27AQDMG

Permalänk
Medlem

Fick mitt Reaper idag och har spelat KCD 2 i 3440x1440 på allt i epic. Ca 80 fps i Native och 120 med FSR quality.

Sjukt nöjd.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Provade också på Superposition med följande resultat.

Stock:

-90mV med Powerlimit 85%: