Uppgradering 1700x till 5700X3D bios?

Permalänk
Medlem

Uppgradering 1700x till 5700X3D bios?

Tjo!
Ska prova uppgradera en 1700x till 5700x3d och vill bara kolla så allt går rätt till vid uppdatering av bios.
Jag har för mig att jag läste förut att om man uppdaterar bios så kan man inte använda sin gamla processor längre, hurvida det stämmer har jag ingen aning om.

Gigabyte AX370 Gaming K7 f23f bios.

Går det uppdatera direkt till senaste bios eller måste jag mellanlanda någonstans?

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Tjo!
Ska prova uppgradera en 1700x till 5700x3d och vill bara kolla så allt går rätt till vid uppdatering av bios.
Jag har för mig att jag läste förut att om man uppdaterar bios så kan man inte använda sin gamla processor längre, hurvida det stämmer har jag ingen aning om.

Går det uppdatera direkt till senaste bios eller måste jag mellanlanda någonstans?

Enligt Gigabyte så gäller följande.
"Due to BIOS ROM size limited, NO Bristol Ridge (AMD 7th Gen A-series/ Athlon™ X4 series) APU support."
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AX370-Gaming-K7-rev-1...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Tjo!

Tror detta bara gäller vissa moderkort med begränsad storlek på ROM, du får läsa på om just ditt moderkort. men samtidigt, spelar det någon roll? Räknar du med att gå tillbaka till 1700X?

Skrivet av Bazoon:

Det brukar inte vara några problem. Även här bör du läsa på, men det är nog högst osannolikt att det skulle finnas någon sådan quirk. Aldrig hört talas om det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror detta bara gäller vissa moderkort med begränsad storlek på ROM, du får läsa på om just ditt moderkort. men samtidigt, spelar det någon roll? Räknar du med att gå tillbaka till 1700X?

Det verkar lite stökigt att uppdatera, så det skulle kännas skönt att kunna falla tillbaka på 1700x om något går snett. Men som ni båda här säger, det verkar bara vara udda processorer i Bristol Ridge serien som har städats bort.

Det brukar inte vara några problem. Även här bör du läsa på, men det är nog högst osannolikt att det skulle finnas någon sådan quirk. Aldrig hört talas om det iaf.

Detta är vad Gigabyte själva säger. Som jag tolkar det måste jag uppdatera till F31, köra EC FW Update, sen uppdatera till F40 eller om jag vågar gå direkt till F53.. Känns väldigt sketchy

"1. If you are using Q-Flash Utility to update BIOS, make sure you have updated BIOS to F31 before F40.
2. Before update BIOS to F40, you have to install EC FW Update Tool (B19.0517.1 or later version) to avoid 4DIMM DDR compatibility on 3rd Gen AMD Ryzen™ CPU.
3. Due to BIOS ROM size limited, NO Bristol Ridge (AMD 7th Gen A-series/ Athlon™ X4 series) APU support."

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Permalänk
Medlem

Jag vet iaf min brorson gick från en 2600 till 5600 i samma moderkort. Osäker på BIOS version, men den behövde inte uppdateras.

Hade kört F31 först, sen F40, sen F53. Ha i 1700x'n hela tiden, den borde ha support hela vägen!

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Uppdatera till F53 direkt om det är den senaste stable biosen. Varför ska man uppdatera 3 gånger?

Permalänk
Medlem

Körde EC FW Tool nu och hamnade tillbaka på bios F2 😆
Inte alls förvirrande.

Och nu är både F40 och F53 invalida avbildningar..
Så vi provar med F31 igen och stegar upp därifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Inte alls förvirrande.

Är det en mjukvara i Windows?

Isåfall hade jag undvikit den och endast uppgraderat BIOS i BIOS-miljön.

Om Gigabyte föreslår att man ska installera en särskild BIOS version först som ett mellansteg är det nog lämpligt att göra just det

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är det en mjukvara i Windows?

Isåfall hade jag undvikit den och endast uppgraderat BIOS i BIOS-miljön.

Om Gigabyte föreslår att man ska installera en särskild BIOS version först som ett mellansteg är det nog lämpligt att göra just det

Mvh

Ja det är ett program i windows, och vi kör den för Gigabyte själv skriver "Before update BIOS to F40, you have to install EC FW Update Tool (B19.0517.1 or later version)"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Uppdatera till F53 direkt om det är den senaste stable biosen. Varför ska man uppdatera 3 gånger?

Vissa tillverkare har det som krav på vissa moderkort, så det är dumt att rekommendera annat än vad tillverkaren föreskriver.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Inte alls förvirrande.

Hoppade kanske över till sekundära BIOSet om kortet har dual BIOS?

Testa alla steg på nytt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag vet iaf min brorson gick från en 2600 till 5600 i samma moderkort. Osäker på BIOS version, men den behövde inte uppdateras.

Hade kört F31 först, sen F40, sen F53. Ha i 1700x'n hela tiden, den borde ha support hela vägen!

Är väll onödigt när man kan köra senaste direkt bara?

Edit: glöm det, tydligen va det en hel process xD trodde det va något som tillhörde det förflutna...

Skrivet av Bazoon:

Inte alls förvirrande.

Ladda ner senaste bios från gigabytes hemsida (f53d) , packa upp och lägg filen på ett usb minne (kan ibland behöva döpa om filen, borde i sånt fall finnas en readme fil när du packat up den) och sen in i bios och uppdatera.

Se bara till att ha nya cpun tillgänglig då det finns risk att stödet för din nuvarande cpu förmodligen försvinner med nya bios versionen.

Edit: glöm det hela med att gå direkt till f53d, skulle dock rekommendera att köra via q-flash i bios istället för att köra Windows verktyg, otroligt mycket enklare och säkrare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är väll onödigt när man kan köra senaste direkt bara?

Edit: glöm det, tydligen va det en hel process xD trodde det va något som tillhörde det förflutna...

Ladda ner senaste bios från gigabytes hemsida (f53d) , packa upp och lägg filen på ett usb minne (kan ibland behöva döpa om filen, borde i sånt fall finnas en readme fil när du packat up den) och sen in i bios och uppdatera.

Se bara till att ha nya cpun tillgänglig då det finns risk att stödet för din nuvarande cpu förmodligen försvinner med nya bios versionen.

Edit: glöm det hela med att gå direkt till f53d, skulle dock rekommendera att köra via q-flash i bios istället för att köra Windows verktyg, otroligt mycket enklare och säkrare.

Nä, det är enbart cpu:erna listade längst ner i listan över cpu support som försvinner om man uppdaterar till senare än version f25: https://www.gigabyte.com/Ajax/SupportFunction/Getcpulist?Type...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde om F31, F40, F53, utan den ordningen var image invalid.

Nu efter F53 så fastnade den på Splash screen men reagerar inte på input. Felkod F3, renovery image is found.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter en lång väntan bröt vi strömmen och sen startande den upp med F31 bios igen. Därifrån kunde vi gå direkt till F53d.
Slutet gott allting gott men det var ungefär lika krångligt som jag befarade

Visa signatur

Permalänk

Jag kapar tråden istället för att göra en ny.

Har Ryzen 5 3600 nu och ett Asrock B450M Pro4 moderkort. 57x3d ligger och väntar på posten men som jag förstår det måste jag uppdatera BIOS.

när jag går in på systeminformation så står det följande:

BIOS-läge: äldre

Jag hittar inte vilken version jag har eller vilken jag ska ha.
Måste jag köra via USB sticka? Jag har inga nya utan bara typ tio år gamla och skulle helst uppdatera direkt.

EDIT: Såg att min BIOS version är från 2019 (P.390)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thrillman:

Jag kapar tråden istället för att göra en ny.

Har Ryzen 5 3600 nu och ett Asrock B450M Pro4 moderkort. 57x3d ligger och väntar på posten men som jag förstår det måste jag uppdatera BIOS.

Jag hittar inte vilken version jag har eller vilken jag ska ha.
Måste jag köra via USB sticka? Jag har inga nya utan bara typ tio år gamla och skulle helst uppdatera direkt.

EDIT: Såg att min BIOS version är från 2019 (P.390)

Vilken version du har ser du vid boot och om det går för fort så gå in i bios och läs... (oftast håller man in del eller F2 vid boot för att komma in i bios.
Vilken version som stödjer vad står på moderkortets hemsida under support. ttps://www.asrock.com/mb/AMD/B450M%20Pro4/index.asp
du kan även ladda ner manualen där om du inte vet var du lagt den tryckta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thrillman:

Det innebär att du inte bootar via UEFI utan i CSM-läge (även "legacy" vilket tydligen översätts till "äldre"), alltså att moderkortet emulerar ett BIOS som man hade före typ 2010.
Värt att veta då det innebär att du inte kan använda Resizable BAR och inte kan boota från diskar större än 2 TB.

Det kan ev. vara bökigt att ändra med Windows installerat, men det är en bra idé att ändra till UEFI-boot om du installerar om någon gång.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det innebär att du inte bootar via UEFI utan i CSM-läge (även "legacy" vilket tydligen översätts till "äldre"), alltså att moderkortet emulerar ett BIOS som man hade före typ 2010.
Värt att veta då det innebär att du inte kan använda Resizable BAR och inte kan boota från diskar större än 2 TB.

Det kan ev. vara bökigt att ändra med Windows installerat, men det är en bra idé att ändra till UEFI-boot om du installerar om någon gång.

Tack så jättemycket för svaret. har aldrig härjat med BIOS förut.

Så vilka steg ska jag följa för att uppdatera BIOS inför processorbytet? "CSM-LÄGE" vet jag inte vad det är, men jag antar att jag måste ha en USB-sticka och inte kan uppdatera BIOS direkt ifrån menyn i BIOS?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thrillman:

Tack så jättemycket för svaret. har aldrig härjat med BIOS förut.

Så vilka steg ska jag följa för att uppdatera BIOS inför processorbytet? "CSM-LÄGE" vet jag inte vad det är, men jag antar att jag måste ha en USB-sticka och inte kan uppdatera BIOS direkt ifrån menyn i BIOS?

Den biten med CSM behöver inte påverka BIOS-uppdateringen.

Du behöver BIOS:et på en lagringsenhet som den kan läsa, varierar mellan moderkort, men USB-sticka formaterad som FAT32 funkar i princip alltid. Det kan också eventuellt funka att packa upp zip-filen på SSD/hårddisk om du inte har någon sticka hemma. Om BIOS hittar enheten och kan visa mapparna på den så är det bara att köra.

Som det ser ut på BIOS-listan behöver du bara ladda hem och flasha den senaste versionen (10.31).
I vissa lägen när man går från väldigt gamla BIOS behöver man lägga in flera versioner i ordning, men här är det bara att köra på senaste direkt.

Om det efter uppdatering inte skulle fungera att boota Windows så är det sannolikt att flashningen ändrat från CSM/Legacy till UEFI-boot. Inställningen ser att att ligga under Boot-fliken, sedan CSM.
Om du fortsätter med samma Windows-install måste du fortsätta med att ha den påslagen för att det ska fungera.
Det går att konvertera, men jag vet inte om det är värt det, med risken för strul och sådär, så jag skulle rekommendera att fortsätta ha det på så länge.

Edit: Hm, nu slarvade jag bort lite text jag hade skrivit.
BIOS-listan är här hur som helst:
https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M%20Pro4/index.asp#BIOS

Och ASRocks guide för BIOS-uppdatering:
https://www.asrock.com/support/BIOSIG.asp?cat=BIOS10

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Fick igång det.
Hittade min gamla dator förpackad och ett HD Radion 7970 3gb med Quiet-kylare. Funkade hur bra som helst. Tänkte rensa igenom grejer jag har liggandes. Är det skräp och tippen eller är det något nån samlare vill köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thrillman:

Fick igång det.
Hittade min gamla dator förpackad och ett HD Radion 7970 3gb med Quiet-kylare. Funkade hur bra som helst. Tänkte rensa igenom grejer jag har liggandes. Är det skräp och tippen eller är det något nån samlare vill köpa?

Radeon 7970 har i stort sett inget värde idag.

Visa signatur