Permalänk
Medlem

Boot problem som blivit värre.

Har haft problem med boot processen med min dator som jag nu har haft i 1,5 år.

Så först och främst nu i helgen bytte jag PSU för jag har ett inkommande 5090 på väg, dock värt att nämna att jag alltid haft problem med boot processen så detta är inte nytt, utan bara blivit en aning värre nu.

Med mitt förra PSU:
Har min dator varit avstäng en längre stund typ 20+ min så vägrar datorn mer eller mindre starta, det tog typ 40s så kom man till bios där det står att 12V inte är inkopplad och där startar den om, detta kunde ske i 5-10 minuter tills den magiskt kommer förbi felet och allt funkar som det ska.

På grund av detta brukade jag aldrig stänga av datorn så möjligt att jag har haft värre boot problem, då den inte varit avstängd i mer en några sekunder på över 1 år.

Efter PSU bytet:
Först så vägrar datorn bota i huvud taget, den kom till CPU check enligt LED på datorn och fastnade där, efter att testat att koppla ut allt o.s.v och in igen och enstaka saker testade jag nollställde CMOS och då kom jag förbi detta och lyckades bota upp, inga problem resten av dagen inte ens med att starta om datorn o.s.v.

Tänkte att problemet jag haft varit gamla PSU'n så stängde av datorn för en gång skull över natten men....

Idag när jag skulle starta upp datorn igen över natten så boot den om vid CPU check igen kom inte till bios som med min förra CPU, utan bootade tog 40s i ram test och sedan kom till CPU och startade om, detta gjorde den i ca 20 minuter i morse och sedan funkar allt som det ska....

Nu har just betrended ändrat på sig, kommer inte till bios där den klagar på 12V o.s.v. längre men boot problemet mer eller mindre kvarstår, dock känns det som den kommer igång när burken har 'värmts' upp, har aldrig haft problem med stabilitet utöver just detta.

Min gissning är just att det är något knas på moderkortet inte CPU även om det är just nu där den bootar om. Vill dock ha lite synpunkter från andra innan jag börjar byta ut mer komponenter.

(Ja jag har 10 ggr om kollat så kablarna är korrekt inkopplade)
Edit: Kör också nu också senaste BIOS versionen sedan igår.

Nuvarande komponenter:
Moderkort: ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI
CPU: Ryzen 7 7800 X3D
PSU: Corsair RM1000x (2024)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Testat byta ut cmos batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Har haft problem med boot processen med min dator som jag nu har haft i 1,5 år.

Så först och främst nu i helgen bytte jag PSU för jag har ett inkommande 5090 på väg, dock värt att nämna att jag alltid haft problem med boot processen så detta är inte nytt, utan bara blivit en aning värre nu.

Med mitt förra PSU:
Har min dator varit avstäng en längre stund typ 20+ min så vägrar datorn mer eller mindre starta, det tog typ 40s så kom man till bios där det står att 12V inte är inkopplad och där startar den om, detta kunde ske i 5-10 minuter tills den magiskt kommer förbi felet och allt funkar som det ska.

På grund av detta brukade jag aldrig stänga av datorn så möjligt att jag har haft värre boot problem, då den inte varit avstängd i mer en några sekunder på över 1 år.

Efter PSU bytet:
Först så vägrar datorn bota i huvud taget, den kom till CPU check enligt LED på datorn och fastnade där, efter att testat att koppla ut allt o.s.v och in igen och enstaka saker testade jag nollställde CMOS och då kom jag förbi detta och lyckades bota upp, inga problem resten av dagen inte ens med att starta om datorn o.s.v.

Tänkte att problemet jag haft varit gamla PSU'n så stängde av datorn för en gång skull över natten men....

Idag när jag skulle starta upp datorn igen över natten så boot den om vid CPU check igen kom inte till bios som med min förra CPU, utan bootade tog 40s i ram test och sedan kom till CPU och startade om, detta gjorde den i ca 20 minuter i morse och sedan funkar allt som det ska....

Nu har just betrended ändrat på sig, kommer inte till bios där den klagar på 12V o.s.v. längre men boot problemet mer eller mindre kvarstår, dock känns det som den kommer igång när burken har 'värmts' upp, har aldrig haft problem med stabilitet utöver just detta.

Min gissning är just att det är något knas på moderkortet inte CPU även om det är just nu där den bootar om. Vill dock ha lite synpunkter från andra innan jag börjar byta ut mer komponenter.

(Ja jag har 10 ggr om kollat så kablarna är korrekt inkopplade)
Edit: Kör också nu också senaste BIOS versionen sedan igår.

Nuvarande komponenter:
Moderkort: ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI
CPU: Ryzen 7 7800 X3D
PSU: Corsair RM1000x (2024)

Minnesträning aktiverat? Folk med erfarenhet av AMD plattformen lär ha bättre kunskap i just detta.

Googla minnesträning ryzen så kanske du hittar något.

Exempel sökning tillagd
Permalänk
Medlem

Har inte testat att byta cmos batteri vet dock inte om det är det då klockan går rätt o.s.v.

Ska kolla runt lite när det gäller minnes träning om det kan ha något med saken att göra dock är det inte bara tid det tar har inga problem med 40s+ boot problemet är att den bootar faktiskt om hela tiden hörs på fläktarna och diskarna, t.ex i morse tog det 20 minuter tills den kom upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har möjligen inte använt kablarna från gamla PSU'n i nya PSU'n ?

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men du har uppdaterat till senaste bios:et va?

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Du har möjligen inte använt kablarna från gamla PSU'n i nya PSU'n ?

Alla kablar är bytta ja, olika design på dom så vet att de inte finns några gamla kvar, som sagt va om jag kommer förbi BOOT så funkar datorn som den ska, och den är stabil aldrig haft blåskärm.

Skrivet av KroesusSork:

Dum fråga, men du har uppdaterat till senaste bios:et va?

Jepp, kör just nu senaste som släpptes för ett par dagar sedan.

---

Edit:

Har just nu stängt av Context Restore i bios, den var dock sett till Auto så vet inte exakt vad det innebär, vs om den var på eller av innan, får se ifall detta hjälper uppstart, har som sagt va inga problem att det tar 40-50s men har problem när den tar 20 minuter som i morse. Dock som jag skrev innan startar jag bara om datorn eller har den varit avstängt bara någon minut så kommer den alltid upp igen, problemet är typ när den varit avstängt en liten längre stund.

Aja lär märka hur det blir när jag byter grafikkort imorgon just nu vågar jag inte stänga av den en längre stund.

Jag tackar alla för förslag, har ni fler tips eller sett liknande problem så säg till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du spiller uppenbarligen alldeles för lite kaffe i burken

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det påminner om samma problem jag hade med ett moderkort, där datorn behövde "värma" upp sig för att kunna dra igång boot-processen. Jag bytte helt enkelt moderkortet för att fixa det, men det är kanske relaterat till CMOS-batteriet om du hellre provar att byta ut det först.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Det påminner om samma problem jag hade med ett moderkort, där datorn behövde "värma" upp sig för att kunna dra igång boot-processen. Jag bytte helt enkelt moderkortet för att fixa det, men det är kanske relaterat till CMOS-batteriet om du hellre provar att byta ut det först.

Varför tror ni det har med CMOS-batteriet att göra? Har ni upplevt samma problem, bytt ut batteriet så fungerar det igen?

Permalänk
Medlem

För drygt 20 år sedan dröjde det 15 minuter innan jag fick bild på min tjock-TV. Lämnade in den till en reparatör, som bytte en kondensator och sedan startade den normalt. Jag skulle titta på kondensatorerna på moderkortet om någon är svullen eller läcker elektrolyter. Om du har elektrolytkondensatorer kan det gå att se om de är trasiga - svullna eller bruna i toppen eller brunt under till. Har du en lödkolv och beställer kondensatorer från https://www.electrokit.com/ kan sådana fel gå att fixa själv.

Permalänk
Medlem

@Tenerezza Har du testat att köra ram-minnet i standard hastighet utan EXPO?

Permalänk
Medlem

Tror nog att om moderkortets klocka håller tiden så duger CMOS-batteriet. Det låter ju lite som att någonting är värmekänsligt och inte har riktigt bra kontakt när datorn är kall. Har du provat att återinstallera processor och minneskort så att de gräver ner sig på nytt i kontaktblecken.

Har du provat att ändra på "Memory Context Restore"? I denna tråd upptäckte TS att hen var tvungen att ändra på två ställen i BIOS för att få det att gå smärtfritt. #20800437

Som "hpx" skriver, så länge det är problem, kör bashastighet. Höjningarna kan vi ta senare när systemet är stabilt.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att Corsair har haft vissa kvalitetsproblem, att vissa metallstiftet i kontakten ibland inte "når ända fram" i kontaktdelen på kabeln. Så när man jackar i kontakten så "puttas" metallen bakåt och får sämre kontakt.

Kanske något att kolla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpx:

@Tenerezza Har du testat att köra ram-minnet i standard hastighet utan EXPO?

Jepp kört det i standard i ett par dagar men gjorde ingen större skillnad, dock värt att nämna att jag knappt haft datorn avstängd utan det skedde bara vid grafikkortsbyte och då vägrade den självklart boota igen men gick på tredje gången.

Skrivet av mc68000:

Tror nog att om moderkortets klocka håller tiden så duger CMOS-batteriet. Det låter ju lite som att någonting är värmekänsligt och inte har riktigt bra kontakt när datorn är kall. Har du provat att återinstallera processor och minneskort så att de gräver ner sig på nytt i kontaktblecken.

Har du provat att ändra på "Memory Context Restore"? I denna tråd upptäckte TS att hen var tvungen att ändra på två ställen i BIOS för att få det att gå smärtfritt. #20800437

Som "hpx" skriver, så länge det är problem, kör bashastighet. Höjningarna kan vi ta senare när systemet är stabilt.

Ska testa att fippla med båda de inställningarna, stängde bara av Memory Context restore i alla fall, dock har inga blåskärmar utan problemet ligger före windows så att säga, kommer jag bara förbi bios så funkar datorn utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på beskrivningen i första inlägget så låter det som det är någon komponent på moderkortet som behöver bli varm innan den går vidare till BIOS.
Det kan vara en kondensator eller en sprucken lödning.

Själv skulle jag gissa på en kass lödning och det som händer är att när området på moderkortet där denna komponent är monterad blir tillräckligt varmt så flexar antingen komponenten eller moderkortet tillräckligt mycket för att det ska bli kontakt och då kommer du in i BIOS.

Detta är dock något som brukar drabba främst äldre komponenter.

Tittar man på moderkortet så är det främst CPU-spännet/kylaren som brukar vara en orsak till att moderkortet flexar och jag skulle inte vara förvånad om komponenten finns i detta område.
Att släppa något halvt varv eller så på CPU:kylaren om den sitter skruvad kan ibland hjälpa men det är snarare en fråga om hur lång tid det tar innan denna defekt blir permanent. Det kan gå veckor likväl som det kan gå år.

Det är även värt att tänka på att om du returnerar moderkortet utan CPU och kylare att återförsäljaren inte upplever samma problem, särskillt om det är frågan om en sprucken lödning på grund av ett flexande kretskort där kontakt uppstår efter att området värms upp lite.

Ser inte riktigt att CPU:n skulle vara orsaken men den skall i det långa loppet självklart inte uteslutas.

Edit:
Om du inte redan stängt av "Fast Boot" i UEFI/BIOS, prova med det.