Permalänk
Medlem

Google nest wifi pro

Hej allihopa

Investerade i google nest wifi pro för att få internet täckning i hela huset och dessa är vad som rekommenderades.

Är väldigt nöjd med produkten men problemet är att när jag gör en hastighetstest via Bredbandskollen.se så är hastigheten 1/3-del av vad jag betalar för men när jag kör hastighetstest via Google Home appen så stämmer hastigheten.

Jag har Telia som fiber leverantör men använder inte deras router alls, kan det spela någon roll?

Tacksam för svar
Mvh Rydell

Permalänk
Medlem

När du kör test från appen mäter den från enheten som sitter kopplad först, när du mäter på bredbandskollen så går det över ditt WiFi. Utan att veta hur du satt upp det går det inte säga säkert men gissningsvis kör du med trådlös länk mellan enheterna och det är problemet. Dra kablar eller sätt enheterna så de får bättre täckning.

edit: Att du får 1/3 av hastigheten säger inte heller nåt, kom med hastigheter istället.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret 👍🏼

Förstod dock inte riktigt varför du hade behov av att veta hastigheten? Spelar egentligen ingen roll i sammanhanget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydell79:

Tack för svaret 👍🏼

Förstod dock inte riktigt varför du hade behov av att veta hastigheten? Spelar egentligen ingen roll i sammanhanget

Har en jäkla betydelse så skriv hastigheter, lite svårt för oss att gissa

Permalänk
Medlem

Fortfarande så har det ingen betydelse.
Frågan är/var varför olika mätningar gjorde så stor skillnad och det fick jag svar på.
Sen om hastigheten jag betalar för är 100/1000/10000 eller 1000000000 spelare noll roll, resultat är fortfarande en tredjedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydell79:

Fortfarande så har det ingen betydelse.
Frågan är/var varför olika mätningar gjorde så stor skillnad och det fick jag svar på.
Sen om hastigheten jag betalar för är 100/1000/10000 eller 1000000000 spelare noll roll, resultat är fortfarande en tredjedel.

WiFi begränsar nästan aldrig till 100 Mbit/s. WiFi begränsar nästan alltid en bra bit under 1000 Mbit/s. Så i en normal diskussion om varför du får dålig bandbredd när du testar över WiFi jämfört med när du testar direkt från den yttersta enheten, så spelar det definitivt roll. 300 Mbit/s är en rätt normal hastighet över 5 GHz WiFi, så vi vet ändå att ditt internetabbonemang är 1 Gbit/s, det gör bara diskussionen onödigt komplicerad att dölja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

WiFi begränsar nästan aldrig till 100 Mbit/s. WiFi begränsar nästan alltid en bra bit under 1000 Mbit/s. Så i en normal diskussion om varför du får dålig bandbredd när du testar över WiFi jämfört med när du testar direkt från den yttersta enheten, så spelar det definitivt roll. 300 Mbit/s är en rätt normal hastighet över 5 GHz WiFi, så vi vet ändå att ditt internetabbonemang är 1 Gbit/s, det gör bara diskussionen onödigt komplicerad att dölja det.

Håller fortfarande inte med.

Frågan besvarades och sen gör han en "edit" I sitt inlägg där han frågar om min hastighet!?!?

Svaret på frågan är: Olika mätpunkter olika resultat.

Allt annan information ni söker är helt orelevant.

Men om du/ni sover lite bättre på nätterna så har jag 300Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydell79:

Håller fortfarande inte med.

Frågan besvarades och sen gör han en "edit" I sitt inlägg där han frågar om min hastighet!?!?

Svaret på frågan är: Olika mätpunkter olika resultat.

Allt annan information ni söker är helt orelevant.

Men om du/ni sover lite bättre på nätterna så har jag 300Mbit/s

Jag frågade eftersom det spelar roll, det är som sagt stor skillnad på att få ut 1/3 av 100Mbit eller 1/3 av 1000.
Det spelar även roll vad det sitter för WiFi i enheten du mäter från. Ville du ha hjälp att få det snabbare eller undra du bara varför det är så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Jag frågade eftersom det spelar roll, det är som sagt stor skillnad på att få ut 1/3 av 100Mbit eller 1/3 av 1000.
Det spelar även roll vad det sitter för WiFi i enheten du mäter från. Ville du ha hjälp att få det snabbare eller undra du bara varför det är så?

Även det besvarade du i ditt svar, dra kablar eller flytta dem närmare varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydell79:

Även det besvarade du i ditt svar, dra kablar eller flytta dem närmare varandra.

Ja det är en tänkbar lösning men om det skulle vara det du mäter från som begränsar hastigheten (vilket jag inte kan veta eftersom du inte säger vad du mäter från) så kommer det inte hjälpa.

Finns ingen anledning att vara så tvär när folk ställer följdfrågor.

Permalänk
Medlem

"Tvärheten" är baserad på att hastigheten har väldigt lite om ens någonting med frågan att göra.

Jag fick veta att den dom mäter på olika sätt, där är frågan besvarad.

Sen vilka åtgärder jag kan göra för att stärka min wifi signal är en annan fråga.
Inte någongång blir hastigheten ett issue.

Du/ni är hjärtligt välkomna hem till mig och gå igenom hela huset med mig för att få optimal wifi-signal med den utrustning jag har om du/ni hade velat.

Ha en fantastisk lördag och njut av det underbara vädret ❤️👍🏼

Permalänk
Medlem

Det går inte att få ut oändligt med hastighet via wifi så om du får ut 1/3 del säger absolut ingenting. Då vi inte visste om du hade 100mbit eller 1000mbit så kan det bli enorm skillnad.

Är lite som att söka vård hos en läkare utan att ge dom någon info alls om ens symptom, då blir det svårt att få hjälp.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Det går inte att få ut oändligt med hastighet via wifi så om du får ut 1/3 del säger absolut ingenting. Då vi inte visste om du hade 100mbit eller 1000mbit så kan det bli enorm skillnad.

Är lite som att söka vård hos en läkare utan att ge dom någon info alls om ens symptom, då blir det svårt att få hjälp.

Lycka till.

Nja, det var väl inte den smartaste jämförelsen.

Om jag söker vård för att jag har trillat och brutit min arm så tror jag inte att läkaren behöver veta vad för typ av jacka jag hade på mig.

Jag betalar för 300Mbit/s och får ca 100Mbit/s när jag testar via bredbandskollen.se
Om jag hade haft 1000Mbit/s och får 300Mbit/s så är det väl fortfarande en tredjedel? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydell79:

Om jag söker vård för att jag har trillat och brutit min arm så tror jag inte att läkaren behöver veta vad för typ av jacka jag hade på mig.

Jag betalar för 300Mbit/s och får ca 100Mbit/s när jag testar via bredbandskollen.se
Om jag hade haft 1000Mbit/s och får 300Mbit/s så är det väl fortfarande en tredjedel? Eller?

Ok.

Nu var det ju faktiskt du som frågade varför du inte fick ut den hastighet du förväntar dig utan att ange några hastigheter.
Hade du fått ut 300mbit så är det bra. Hade du får ut 30 så är det dåligt. Vi kan ju inte gissa vad du får ut och därmed veta om det är något som är fel eller om det är som det ska.

Lycka till

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rydell79:

Jag gissar på att Google home appen mäter i routern direkt mot wan utan att blanda in wifi men klienten du kör mot bredbandskollen mäter över wifi.
Nja när du mäter lanprestanda bör du inte blanda in wanprestandan, din internetuppkoppling mäts i avlämningspunkten i din bostad och inte i nån godtycklig punkt i ditt lan.
Så länge du själv håller ordning på skillnaden mellan lan och wan så mät hur och var du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Ok.

Nu var det ju faktiskt du som frågade varför du inte fick ut den hastighet du förväntar dig utan att ange några hastigheter.
Hade du fått ut 300mbit så är det bra. Hade du får ut 30 så är det dåligt. Vi kan ju inte gissa vad du får ut och därmed veta om det är något som är fel eller om det är som det ska.

Lycka till

Men fortfarande hade du faktan en tredjedel...

Att få ut 30% oavsett hastighet över wifi är det bra eller dåligt? Sluta nu att göra dig dummare än vad du förmodligen är.

Jag säger det för sista gången, hastigheten i detta problemet är heeeelt irrelevant

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rydell79:

Jag säger det för sista gången, hastigheten i detta problemet är heeeelt irrelevant

Inte om du mäter mot internet i stället för att du isolerar mätningen till ditt lan.
Och även om du mäter internt i ditt lan så behöver du ta hänsyn till vilken wifiutrustning som används och hur den är konfigurerad för det kan spela roll när du ska tolka resultatet. Tex vilken wifitandard som använd och kanalbredden och ävwn din grannars aktivitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydell79:

Men fortfarande hade du faktan en tredjedel...

Att få ut 30% oavsett hastighet över wifi är det bra eller dåligt? Sluta nu att göra dig dummare än vad du förmodligen är.

Att säga att du får ut 30% av din lina är totalt meningslöst utan att veta vad det innebär.

Det här är inte flashback, var lite trevlig i dina svar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte om du mäter mot internet i stället för att du isolerar mätningen till ditt lan.
Och även om du mäter internt i ditt lan så behöver du ta hänsyn till vilken wifiutrustning som används och hur den är konfigurerad för det kan spela roll när du ska tolka resultatet. Tex vilken wifitandard som använd och kanalbredden och ävwn din grannars aktivitet.

Då är det alltså utrustning och hur den är konfigurerad som spelar in här.
Google Wifi Nest pro 🤷🏼‍♂️