Glömde i mitt förra inlägg att ta med att det kan bli problem när vissa saker delar pcie lanes.
Har själv två olika byggen där det är ett problem.
1, Ett msi aorus z390 master med en 9900K cpu.
Där nedre x4 pcie slotten och en m.2 delar lanes som var för sig har x4 lanes och delat går ned till x2 lanes till båda.
Stoppar jag i mitt Mellanox ConnectX-3 EN MCX311A-XCA med en SFP+ port så det kan aldrig utnyttja mer än x2 lanes men det är ett x4 kort.
Så går den m.2 och mellanox kortet ned till x2 hastigheter både funkar bra och m.2 märks det att den är lite slöare men det är knappt.
MEN ca 2 gånger av tio uppstarter så funkar inte mellanox kortet med en felkod i windows att nåt är fel och skiten kunde inte starta.
Detta hände naturligtvis första gången omstarten efter jag uppdaterade FW så trodde det var nåt med det då mellanox korten kan ha skumma fel då och det finns många olika FW versioner för olika tillverkare av dom.
Tog nog 2-3 veckor av pillande byte fram o tillbaks med mitt andra exakt samma mellanox kort från unraid servern som funkade bra med båda och googlande om FW utan att lösa det för dom flesta omstarter så funkade ju skiten.
NÄR kortet funkade så var det snabbt och 100% stabilt o funkade perfekt.
Det var inte nåt sökande av FW heller kortet som plötsligt gav mig tanken att kan det vara pci lanes delningen som ställer till det men fick tanken.
Så skifta kortet till den andra x16 slotten som då gör att dom båda x16 pcie slotten går i x8 men även att mellanox kortet sitter väldigt tätt inpå ena gpu fläkten och täcker typ 75% av den och ja det gjorde ett par graders skillnad i temp.
Båda sakerna är ju inget som är direkt önskvärda men samtidigt inte nåt väldigt allvarligt fel heller.
Men hade jag haft ett mer än 2,5x pcie tjockt grafikkort som det troligen blir ett köp av om 3-4 mån då kommer det att täcka den andra x16 pcie slotten och jag hade/får leva med att nätverkskortet inte startar alla gånger heller skippa en m.2!
Har även två Supermicro X520-DA1 (intel 520 kort med bättre kyfläns) kort även här en SFP+ port och det ÄR ett x2 kort.
Provade dessa och dom funkade alltid vid varje upstart MEN min m.2 krånglade istället och fanns bara en av tio upstarter när m.2 fanns så funkade den felfritt dock.
Har en htpc med en intel i5-13400F orkar inte kolla vilket MB det är men är ett asus kort och nyare chipset än till min 9900K.
Och det har en m.2 delat med en pcie slot använder dock ingen m.2 i den sloten men tänkte jag provar o stoppa i en o se hur delningen funkar på detta kort.
Så provade med mellanox och samma m.2 här o exakt samma sak mellanox kortet startar inte vid 2 av 10 uppstarter.
Provade bara tills det inte startade andra gången slutade då jag ändå inte ska ha nån m.2 där.
Vad jag tog med mig från detta är att jag verkligen vill undvika att dela pcie lanes mellan flera enheter så långt det är möjligt!!!