Permalänk
Medlem

Överhettad hp255 notebook

Hej . Någon som vet vad felet kan vara då den blir överhettad ? direkt vid uppstart håller den 85-90 grader i CPU och GPU. Har bytt kylpasta och fläkt samt gjort rent allt fr damm . Har bara använt den till streaming ca 3.5 år gammal . Sliter streamingen mer på processor , grafikkort?( grafikkort inbyggt i moderkort vad jag kan se)
Hp notebook 255 G7 ryzen 5. 3500U.radeon Vega gfx .
Känns som värmen är som mest mellan processor och fläkt . Eller är moderkortet kört månne? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det låter mystiskt, framförallt med tanke på att du redan har gjort de grundläggande saker många här skulle rekommendera.
Den enda spontana fråga jag har är om datorn är placerad så att luftflödet för kylning hindras, d.v.s. att insuget för kylningsluften är helt eller delvis blockerat?
Jag misstänker att du redan har uppdaterat alla programvaror, men har du testat att uppdatera BIOS?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

92% belastning på CPU och 65536% på GPU lol. Pröva HWmonitor också.

Vad visar aktivitetshanteraren? Sortera efte CPU så ser du vilken som belastar mest.
Gjort ren datorn och har OK luftflöde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad visar aktivitetshanteraren? Sortera efte CPU så ser du vilken som belastar mest.

. Lång temp på denna bild . Ej så lågt någe mera .trodde jag hade lagt på för mycket kylpasta så gjorde om och la på ett tunnare lager enl info fr kunnig vän .
Datorn stått på rums bord hela tiden . Gjorde dock ren den fr damm efter dryga 2 år första gången när fläkten börjar på och jobba hårt . Är för övrigt inte så teknisk gällande uppdatering av program etc .

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det låter mystiskt, framförallt med tanke på att du redan har gjort de grundläggande saker många här skulle rekommendera.
Den enda spontana fråga jag har är om datorn är placerad så att luftflödet för kylning hindras, d.v.s. att insuget för kylningsluften är helt eller delvis blockerat?
Jag misstänker att du redan har uppdaterat alla programvaror, men har du testat att uppdatera BIOS?

Har ej koll på uppdatering av bios . Får kolla upp det .luftflöde bra . Den blir som varmast ett par centimeter ovanför processorn .vid kondensatorerna typ . Har tagit ut moderkort och studerat på båda sidor men ser inget bränt eller onormalt .allt cleaniskt rent nu ..streaming påverkar de dessa komponenter så risken finns att de blir brända?har hdmi till tvn. Står vissa dagar och streamar 7-9 timmar .

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sigge54:

<Uppladdad bildlänk>. Lång temp på denna bild . Ej så lågt någe mera .trodde jag hade lagt på för mycket kylpasta så gjorde om och la på ett tunnare lager enl info fr kunnig vän .
Datorn stått på rums bord hela tiden . Gjorde dock ren den fr damm efter dryga 2 år första gången när fläkten börjar på och jobba hårt . Är för övrigt inte så teknisk gällande uppdatering av program etc .

jag tänkte mer på fliken "Detaljer" som visar processer/program som körs.
Men i samma flik du är i på bilden, klicka på CPU istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Troligtvis är det NZXT's mjukvara som är dåligt kodad (se GPU utliziation ex). Den är klockad till 500Mhz på den bilden så att lasten då ligger på 92% är inte orimligt. Dock är ju temperaturen på 90C rätt orimlig vid den klocken.

Skrivet av sigge54:

Har ej koll på uppdatering av bios . Får kolla upp det .luftflöde bra . Den blir som varmast ett par centimeter ovanför processorn .vid kondensatorerna typ . Har tagit ut moderkort och studerat på båda sidor men ser inget bränt eller onormalt .allt cleaniskt rent nu ..streaming påverkar de dessa komponenter så risken finns att de blir brända?har hdmi till tvn. Står vissa dagar och streamar 7-9 timmar . <Uppladdad bildlänk>

Vad menar du med att den blir som varmast ovanför processorn och hur mäter du det? När började problemen?

Och nej streaming påverkar inte komponenter särskilt mycket.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tonii:

Troligtvis är det NZXT's mjukvara som är dåligt kodad (se GPU utliziation ex). Den är klockad till 500Mhz på den bilden så att lasten då ligger på 92% är inte orimligt. Dock är ju temperaturen på 90C rätt orimlig vid den klocken.

Ja jo deras mjukvara är ju rent skit i princip, därav mitt "lol"

Permalänk

Hej

Du kan kanske testa https://www.alcpu.com/CoreTemp/ om du får några andra värden där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inga program körs i den bilden.gjorde nån uppdatering i bios på hp’s hemsida . Tempen var då 60 grader på CPU . Men direkt när man börjar streama går tempen upp till ca 90

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Som varmast runt kondensatorerna ovanför processorn .
Uppdaterat bios och kört diagnostik via hp .upplrver lugnare fläkt.Vilotemp runt 60. Direkt vid streaming drar det iväg upp mot 90 grader.har optimerat prestandan utan nån bättring .

Bild , står utan belastning , diagnosprogrammen som går

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge54:

Har ej koll på uppdatering av bios . Får kolla upp det .luftflöde bra . Den blir som varmast ett par centimeter ovanför processorn .vid kondensatorerna typ . Har tagit ut moderkort och studerat på båda sidor men ser inget bränt eller onormalt .allt cleaniskt rent nu ..streaming påverkar de dessa komponenter så risken finns att de blir brända?har hdmi till tvn. Står vissa dagar och streamar 7-9 timmar . <Uppladdad bildlänk>

På bilden ser det ut som att det är nån plast rätt över processorn, Så ska det inte vara. Antingen är det kameran som gör så det ser ut så eller så får du dra bort plasten.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Du behöver drivrutin för chipset som skall normalt skall gå att finna på tillverkarens hemsida.

Sen med så klen hårdvara så bör man rensa ut all mjukvara som bara går, resten skall man försöka ställa in så att dom inte startar upp när man startar Windows.

Du har 8Gb ram men inget extra grafikkort med eget minne. Processorn har ett grafikkort och det tar en del av minnet och det står ju där. 6GB det är därför det är viktigt att du rensar ut antal program som körs och kollar att inget körs i bakgrunden i onödan. man kan se längst ner att tio program minst är igång.

Något du också skall kolla är om Windows är uppdaterad. Med så lite ram kan det komma ta väldigt lång tid samtidigt som att hela datorn kommer bli jätteseg. Så blir det om Windows får mindre än 8GB ram. Så se till att den har uppdaterats färdigt.

Håller SSD på att bli nästan full så kan det också slöa ner mycket, så kolla upp det och rensa mycket.

Personligen hade jag
1 kanske kollat om man kan sätta i mer ram om det är billigt.
2 kört windows 10 i stället för det är lite effektivare. Eller kanske kört Ubuntu eller Mint i stället. beror ju vad man brukar göra på sin dator men gör man bara webbaserade grejer så lär någon av dom två fungera fint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan detta vara nått om du inte hittar "Chipset driver" ?

https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/process...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

På bilden ser det ut som att det är nån plast rätt över processorn, Så ska det inte vara. Antingen är det kameran som gör så det ser ut så eller så får du dra bort plasten.

hej . Nja det är ju plast runt alltihop inom fyrkanten där processorn är . Dvs inkapslad i moderkortet .

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge54:

hej . Nja det är ju plast runt alltihop inom fyrkanten där processorn är . Dvs inkapslad i moderkortet .

Jag håller med @Modellören: det känns som att tillverkaren har glömt att ta bort plasten.
Om det sitter plast över hela processorn försämrar det kylförmågan rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge54:

Liten longshot kanske men ser kylarens heatpipes hela ut i ändarna?
Är förseglingen kass kan vätskan dunsta bort och då försämras ju kylningen ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge54:

Då har vi hittat problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sigge54

Bara så frågan är ställd.
Separerade du fläkten från kylflänsen? Om inte så kan det finnas en "matta av damm" mellan fläkten och kylflänsen som stoppar/bromsar luftflödet.

Sedan kan det det vara värt att notera, OM, det ser ut som på följande:
https://www.ifixit.com/Guide/Opening+The+Main+Cover+Of+The+HP...

På bilden "Step 8" kan man se att det endast finns plats för 1 minnesmodul då komponenter för minnesmodul 2 saknas.
Om detta gäller för dig också, samt att det inte finns fastlött minne så betyder det två saker. Minnes körts i Single Channel samt att du endast har "6GB" då 2 av dessa 8GB är dedikerade till grafikkortet.
När det blir för lite ledigt fysiskt RAM så kommer Windows börja "swappa", dvs, spara ner data från RAM till en fil på lagringsmediat kallad "Pagefile.sys", samt läsa från denna fil till RAM efter behov.
Detta kommer i sin tur kräva mer CPU-användning.

Jag har själv en bärbar dator med 8GB RAM och det känns som det har varit "för lite" de senaste två-tre åren, men det fungerar till det jag använder den till så jag har inte riktigt brytt mig. Jag har även modifierat undersidan på min bärbara genom att borra ventilationshål genom bottenplattan för bättre luftflöde och det har hjälpt ganska mycket.
Det skulle inte förvåna mig om din bärbara är designad likt min, att dra luft genom tangentbordet. Dessa kanaler har en tendens att sätta igen sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Då har vi hittat problemet

Frågan är bara hur man får bort plasten utan att skada något? Om man skär på fel ställe är ju risken att skada några lödbanor (de är galet tunna) väldigt stor …
Går det att lossa metalramen runt processorn från andra sidan av moderkortet?

Permalänk
Medlem

Vad är det för plast ni pratar om?
Det som sitter på ramen runt kärnan samt koponenterna runt kärnan men som är utskuren runt kärnan?
Detta är något som inte är helt ovanligt på bärbara datorer, min bärbara har kapton tejp på liknande sätt. Det är till för att skydda från kontakt med mellan komponenter och kylare då bärbara datorer sällan har en IHS.

Min gissning är, för det ser så ut, att kärnan är högre än ramen på CPU:n och därmed kommer denna plasten inte ha någon som helst inverkan på värmeöverföring mellan kylaren och kärnan.

Något man däremot kan kontrollera är att efter att man lagt kylaren på plats, så skall det vara en glipa på ett par millimeter mellan kylarens "fäst armar" och skruvhål, är det inte det så får man böja benet litegrann så det blir det.
Är det inte är någon glipa mellan armen fästpunkten när man lagt kylaren på plats så betyder det att kylaren inte spänner mot kärnan och då får man dålig värmeöverföring.

------------------------------------------------

Tittade på första bilden en gång till och noterade följande:
Snurrar fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge54:

Ursäkta men det ser ut som att processorn har en plast / mödomshinna (fatta mig rätt) över sig... Skär bort den och dunka dit lite kylpasta på dator 💻 hjärnan.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Det kan vara dålig kontakt mellan CPU och kylare – testa att applicera om kylpastan och säkerställ att kylaren sitter ordentligt. Kolla även BIOS-inställningar för fläktkurva och uppdatera BIOS.

Streaming belastar CPU/GPU konstant, men ska inte orsaka så höga temperaturer direkt vid uppstart. Om inget hjälper kan moderkortets sensorer vara felaktiga eller spänningsreglering bristfällig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vad är det för plast ni pratar om?
Det som sitter på ramen runt kärnan samt koponenterna runt kärnan men som är utskuren runt kärnan?

Vist sådan plast har jag pillat med på egna laptops som jag bytt ut pasta på men då är det som en ram runt processorn. Den här plasten täcker allt. Skall en sån plast täcka allt då är detta mycket dåligt, jag skulle då definitivt modda dit en bit såna padds eller vad det heter.

Du ser ju på bilden att på kärnan är det två bubblor och runt kärnan är det en liten luftspalt då kärnan sticker upp lite från PCB. Kollar du precis utanför ramen i metall så ser plasten ut att sluta där, uppe i högra hörnet är det som att det är lite löst precis på hörnet.

Jag har aldrig sett nått liknade och är väldigt förvånad faktiskt.

Plasten som är där har gett betydande lägre prestanda utan att TS märkt något, den har trotlat ner helt enkelt men ändå kylt tillräckligt så att datorn har orkat göra i alla fall nånting.

Observant av dig att se att det är något med fläkten. På grund av plasten som inte skall vara där så har den här stackars fläkten fått jobba skiten ur sig minst sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Frågan är bara hur man får bort plasten utan att skada något? Om man skär på fel ställe är ju risken att skada några lödbanor (de är galet tunna) väldigt stor …
Går det att lossa metalramen runt processorn från andra sidan av moderkortet?

Jag hadde fixat det utan oro... Stadig hand och ett sprillans rakblad om den nu bara är någon form av lim, är plasten fastbränd då är det betydligt svårare och tar mycket längre tid men man får skrapa 0.3 millimeter bit för bit. Det är ju bara plasten som är på processorn som skall bort. Resten kan man låta vara kvar. är ju bara att skära med stadig hand på kanten av processorn den ta bort det som är på ytan. OBS utan att trycka mot PCB. Då lär den gå sönder. ja det är ett pilljobb om det sitter fast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om fläkten är trasig så kan det vara en sån här men kolla noga. Det är bra att lägga lite tid, kan gå att hitta billigare om man har tur.

https://www.amazon.com/hk-part-Fan-Replacement-Cooling-L20474...

?

https://www.amazon.com/15-DA0006TX-15-DA0010TX-15-DB0186AU-15...

?

https://www.amazon.com/Rakstore-Cooling-Compatible-TPN-C129-T...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vist sådan plast har jag pillat med på egna laptops som jag bytt ut pasta på men då är det som en ram runt processorn. Den här plasten täcker allt. Skall en sån plast täcka allt då är detta mycket dåligt, jag skulle då definitivt modda dit en bit såna padds eller vad det heter.

Du ser ju på bilden att på kärnan är det två bubblor och runt kärnan är det en liten luftspalt då kärnan sticker upp lite från PCB. Kollar du precis utanför ramen i metall så ser plasten ut att sluta där, uppe i högra hörnet är det som att det är lite löst precis på hörnet.

Jag har aldrig sett nått liknade och är väldigt förvånad faktiskt.

Plasten som är där har gett betydande lägre prestanda utan att TS märkt något, den har trotlat ner helt enkelt men ändå kylt tillräckligt så att datorn har orkat göra i alla fall nånting.

Observant av dig att se att det är något med fläkten. På grund av plasten som inte skall vara där så har den här stackars fläkten fått jobba skiten ur sig minst sagt.

Jag kan inte se någon plast på bilden, bara det vanliga limmet runt kretsen (jämför t.ex. med TechPowerUps bild). "Bubblorna" är troligtvis bara reflektioner då kretsen vanligtvis är spegelblank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag kan inte se någon plast på bilden, bara det vanliga limmet runt kretsen (jämför t.ex. med TechPowerUps bild). "Bubblorna" är troligtvis bara reflektioner då kretsen vanligtvis är spegelblank.

håller med om att det är lurigt att se , därför frågade jag TS om just detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TS har svarat så här.

Skrivet av sigge54:

Det tolkar jag ju som att det är plast rätt över alltihopa. TS kanske kan ta en ny bild skarpare bild

Nu har jag babblat tillräckligt i den här tråden så TS får svara lite nu, vi kan ju vara helt fel ute med det spåret ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@sigge54

Bara så frågan är ställd.
Separerade du fläkten från kylflänsen? Om inte så kan det finnas en "matta av damm" mellan fläkten och kylflänsen som stoppar/bromsar luftflödet.

Sedan kan det det vara värt att notera, OM, det ser ut som på följande:
https://www.ifixit.com/Guide/Opening+The+Main+Cover+Of+The+HP...

På bilden "Step 8" kan man se att det endast finns plats för 1 minnesmodul då komponenter för minnesmodul 2 saknas.
Om detta gäller för dig också, samt att det inte finns fastlött minne så betyder det två saker. Minnes körts i Single Channel samt att du endast har "6GB" då 2 av dessa 8GB är dedikerade till grafikkortet.
När det blir för lite ledigt fysiskt RAM så kommer Windows börja "swappa", dvs, spara ner data från RAM till en fil på lagringsmediat kallad "Pagefile.sys", samt läsa från denna fil till RAM efter behov.
Detta kommer i sin tur kräva mer CPU-användning.

Jag har själv en bärbar dator med 8GB RAM och det känns som det har varit "för lite" de senaste två-tre åren, men det fungerar till det jag använder den till så jag har inte riktigt brytt mig. Jag har även modifierat undersidan på min bärbara genom att borra ventilationshål genom bottenplattan för bättre luftflöde och det har hjälpt ganska mycket.
Det skulle inte förvåna mig om din bärbara är designad likt min, att dra luft genom tangentbordet. Dessa kanaler har en tendens att sätta igen sig.

hej . Nä allt är rengjord o cleaniskt rent . Kan vara som du säger . Har bara ett 8gb minne . Har beställt 2 st likadana få se . Hur funkar själva kylningen fr fläkten , dvs plåt röret som går till processorn . Känns som en icke effektiv konstruktion ?