Nu fixar Google fabriksåterställda Chromecasts

Permalänk
Melding Plague

Nu fixar Google fabriksåterställda Chromecasts

Senaste Google Home-versionen behövs för att återställa stickan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som fått uppdateringen än? Min Chromecast har inte fått det och visas som offline i Google Home appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Någon som fått uppdateringen än? Min Chromecast har inte fått det och visas som offline i Google Home appen

Google säger att det kan ta några par dagar innan alla har fått den. Det står även i artikeln.

Permalänk
Medlem

Min Chromecast Audio är online nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Google säger att det kan ta några par dagar innan alla har fått den. Det står även i artikeln.

Jo, jag vet. Tänker mer om det var någon här som fått den än

Skrivet av pt96hni:

Min Chromecast Audio är online nu.

Var din offline i Google Home appen innan?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, jag vet. Tänker mer om det var någon här som fått den än
Var din offline i Google Home appen innan?

Japp så den har fått uppdateringen inatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Japp så den har fått uppdateringen inatt.

Ok. Då har den iallafall absolut börjat rulla ut. Jag försökte få in uppdateringen via att dra ur strömmen o sätta in den igen, läste att det kunde trigga det, men det har inte hjälpt hos mig. Och min sitter direkt i TV:n så den är avstängd mestadels, så nu har jag satt den i en mobilladdare så att den är på hela tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En av mina åtta har uppdaterats iaf. Skönt dom fixade problemet då det inte finns så prisvärda alternativ.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Finns i listan men vägrar ta emot casting.. min CC ultra rullar dock vidare

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Finns i listan men vägrar ta emot casting.. min CC ultra rullar dock vidare

finns temp lösning här https://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/1j7lhrs/comment/... testade på en av mina extra-telefoner gick att casta sen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

min failade uppdateringen och är nu brickad, började uppdatera samma sekund som jag kopplade in den igen.

Har dock aldrig sett den i Google Home då den funnits i nätverket sen 2015 och konfigurerades på annat sätt då.

Har t.ex. aldrig kunnat göra några förändringar på min Gen 2, bara fungerat att casta till den medans min Gen 3 som legat i en byrålåda sen vi flyttade till mindre för 3 år sen syns både i Home appen och har fungerat felfritt sen den snabbt fick kopplas in i Söndags när den andra slutade fungera tvärt.

Då min gen 2 har hängt lite böjd bakom Tv'n sen 2015 så hade en del av HDMI kabeln börjat spricka så det var nog dags att byta ut den oavsett

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

finns temp lösning här https://www.reddit.com/r/Chromecast/comments/1j7lhrs/comment/... testade på en av mina extra-telefoner gick att casta sen.

tack men jag väntar in uppdateringen så slipper jag bricka den om det failar.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

En av mina åtta har uppdaterats iaf. Skönt dom fixade problemet då det inte finns så prisvärda alternativ.

Det beror på vad du anser vara prisvärt. En Thompson Android-TV får du för ca 500kr.

Permalänk
Medlem

Om man fabriksåterställt sin enhet kan man ställa om datumet på telefonen till början av förra veckan, göra en ny fabriksåterställning som går igenom. Sedan kan man sätta tillbaka datumet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman42:

Det beror på vad du anser vara prisvärt. En Thompson Android-TV får du för ca 500kr.

Jag menade prisvärt alternativ till CC Audio Det har jag inte hittat någon.
Ångrar att jag inte köpte fler när dom kostade 200kr/st.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Jag menade prisvärt alternativ till CC Audio Det har jag inte hittat någon.
Ångrar att jag inte köpte fler när dom kostade 200kr/st.

Det håller jag med om. Jag har två, vilket är för få. Jag använder gamla mobiltelefoner som komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

tack men jag väntar in uppdateringen så slipper jag bricka den om det failar.

klart bara nån dag och vänta, men är man otålig...
det är en inställning man gör i sin telefon, inget förändring på cast:en.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Om man fabriksåterställt sin enhet kan man ställa om datumet på telefonen till början av förra veckan, göra en ny fabriksåterställning som går igenom. Sedan kan man sätta tillbaka datumet igen.

Ahh, man behöver alltså fabriksåterställa den en gång till efter att man konfat den efter första återställningen? Jag lyckades konfa den efter att ha ställt tillbaka klockan men sen hände inget.

Permalänk

Artikeln till Lifewire funkar inte...

Artikelförfattaren verkar ha missat att den länkade artikeln till Lifewire inte fungerar. Google Home-appen kan inte kommunicera med Chromecast eftersom ett certifikat i enheten har gått ut. Den nya uppdateringen innehåller ett nytt certifikat som gäller till 2045.

Ref:

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Körde igång Activity Manager och slog på "Bypass device auth". Alltid trevligt med en Android-lur i närheten

Nu syns min Chromecast i Google Home igen!

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Ahh, man behöver alltså fabriksåterställa den en gång till efter att man konfat den efter första återställningen? Jag lyckades konfa den efter att ha ställt tillbaka klockan men sen hände inget.

Det är bara att vänta på att uppdateringen ska kunna laddas ner. Det är många miljoner enheter som slåss om anslutning till uppdateringsservrarna.

Permalänk
Medlem

Men det är många som gjort factory reset i felsökningssyfte och då räcker det tydligen inte med denna uppdateringen. Är det någon som gjort factory reset och sen fått den att fungera här?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boilerplate4U:

Artikelförfattaren verkar ha missat att den länkade artikeln till Lifewire inte fungerar. Google Home-appen kan inte kommunicera med Chromecast eftersom ett certifikat i enheten har gått ut. Den nya uppdateringen innehåller ett nytt certifikat som gäller till 2045.

Ref:

*markerar Mars 2045 i kalendern*
Då vet vi när det blir problem nästa gång

Skrivet av milky81:

Men det är många som gjort factory reset i felsökningssyfte och då räcker det tydligen inte med denna uppdateringen. Är det någon som gjort factory reset och sen fått den att fungera här?

Borde inte tidigare work-around funka? Ställ datum i mobilen till t.ex. 6e mars, konfigurera CC och invänta uppdatering?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

*markerar Mars 2045 i kalendern*
Då vet vi när det blir problem nästa gång

Borde inte tidigare work-around funka? Ställ datum i mobilen till t.ex. 6e mars, konfigurera CC och invänta uppdatering?

Det jag hoppas på men inte fått någon fungerande uppdatering ännu iaf.

Permalänk

Funkar eftet fabriksåterställdning

Skrivet av Nyhet:

Om du fabriksåterställde stickan måste du vänta lite längre.

Läs hela artikeln här

Jag fabriksåterställde. Gjorde routern och chromecasten strömlös i 2 min. Ställde mobilklockan på den 7 mars och ladda hem ny home app. All ström på och installerar klockrent. Sätter tillbaka klockan på autotid. Provar att casta. Perfekt allt fungerar som vanligt.

Permalänk
Skrivet av milky81:

Jag fabriksåterställde. Gjorde routern och chromecasten strömlös i 2 min. Ställde mobilklockan på den 7 mars och ladda hem ny home app. All ström på och installerar klockrent. Sätter tillbaka klockan på autotid. Provar att casta. Perfekt allt fungerar som vanligt.

Permalänk
Medlem

Då är min Chromecast 2nd gen up and running igen och är online enligt Home appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min är uppe och snurrar igen. Hade inte gjort någon factory reset på den men krävdes att jag ryckte sladden en stund för att den skulle starta om och då triggade uppdateringen. Kunde se den i casting listan i t.ex svt play innan men inte ansluta. Var helt död i Google home men nu är den tillbaka.

Permalänk
Medlem

Nu dök mina Audio upp för en timme sedan. Hade återställt dem innan, men tycktes inte behöva någon specialare som Google menat på.

Edit: Kom på att jag anslöt dem igen med ändrad tid på telefonen, de var bara otillgängliga fram tills nu.

Permalänk
Medlem

Min Chromecast Audio (som jag resettat och fixat med datumhacket) funkar igen.