Permalänk
Medlem

Brickat moderkort?

Hej Swec!

Skulle uppdatera BIOSen på tjejens dator för att kunna uppgradera CPU från Ryzen 2600 till en 3600x. Tyvärr frös skiten ca 30% in och efter en bra stunds väntande fick jag helt enkelt konstatera att den inte skulle röra sig mer så jag fick prova att stänga av och starta igen och mycket riktigt är det rätt dött i lådan.

Moderkortet är en Strix B450-I Gaming och det är en röd lampa för CPU som lyser i kanske 5 sekunder sen lyser det gult på DRAM i kanske 1 sekund, sen upprepas detta bara. Inget som helst livstecken på skärmen heller.

Någon som har något tips vad man kan ta sig till här? Såg att Inet lyckligtvis fortfarande säljer Asrock m-itx moderkort för AM4 för ca 1700 så om inte annat får jag ta den kostnaden och beställa, läste att de åtminstone kommer uppdaterade med stöd för nyare AM4-processorer så borde bara va att tuta och köra då men hade förstås varit trevligare om det gick att åtgärda detta.

Förjävla dåligt system ändå med bios och hur skört det är när man ska uppdatera. Har sett att en del modeller har några halvsmarta lösningar för att förhindra detta eller iaf lättare åtgärda men men..

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Hej Swec!

Skulle uppdatera BIOSen på tjejens dator för att kunna uppgradera CPU från Ryzen 2600 till en 3600x. Tyvärr frös skiten ca 30% in och efter en bra stunds väntande fick jag helt enkelt konstatera att den inte skulle röra sig mer så jag fick prova att stänga av och starta igen och mycket riktigt är det rätt dött i lådan.

Moderkortet är en Strix B450-I Gaming och det är en röd lampa för CPU som lyser i kanske 5 sekunder sen lyser det gult på DRAM i kanske 1 sekund, sen upprepas detta bara. Inget som helst livstecken på skärmen heller.

Någon som har något tips vad man kan ta sig till här? Såg att Inet lyckligtvis fortfarande säljer Asrock m-itx moderkort för AM4 för ca 1700 så om inte annat får jag ta den kostnaden och beställa, läste att de åtminstone kommer uppdaterade med stöd för nyare AM4-processorer så borde bara va att tuta och köra då men hade förstås varit trevligare om det gick att åtgärda detta.

Förjävla dåligt system ändå med bios och hur skört det är när man ska uppdatera. Har sett att en del modeller har några halvsmarta lösningar för att förhindra detta eller iaf lättare åtgärda men men..

Tack på förhand

Moderkortet har BIOS-recoveryfunktion:

Från Manualen:

3.11.3 ASUS CrashFree BIOS 3
The ASUS CrashFree BIOS 3 utility is an auto recovery tool that allows you to restore the
BIOS file when it fails or gets corrupted during the updating process. You can restore a
corrupted BIOS file using the motherboard support DVD or a USB flash drive that contains
the BIOS file.
The BIOS file in the motherboard support DVD may be older than the BIOS file published
on the ASUS official website. If you want to use the newer BIOS file, download the file at
https://www.asus.com/support/ and save it to a USB flash drive.
Recovering the BIOS
To recover the BIOS:
1. Turn on the system.
2. Insert the motherboard support DVD to the optical drive, or the USB flash drive
containing the BIOS file to the USB port.
3. The utility automatically checks the devices for the BIOS file. When found, the utility
reads the BIOS file and enters ASUS EZ Flash 3 automatically.
4. The system requires you to enter BIOS Setup to recover the BIOS setting. To ensure
system compatibility and stability, we recommend that you press <F5> to load default
BIOS values.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Moderkortet har BIOS-recoveryfunktion:

Från Manualen:

3.11.3 ASUS CrashFree BIOS 3
The ASUS CrashFree BIOS 3 utility is an auto recovery tool that allows you to restore the
BIOS file when it fails or gets corrupted during the updating process. You can restore a
corrupted BIOS file using the motherboard support DVD or a USB flash drive that contains
the BIOS file.
The BIOS file in the motherboard support DVD may be older than the BIOS file published
on the ASUS official website. If you want to use the newer BIOS file, download the file at
https://www.asus.com/support/ and save it to a USB flash drive.
Recovering the BIOS
To recover the BIOS:
1. Turn on the system.
2. Insert the motherboard support DVD to the optical drive, or the USB flash drive
containing the BIOS file to the USB port.
3. The utility automatically checks the devices for the BIOS file. When found, the utility
reads the BIOS file and enters ASUS EZ Flash 3 automatically.
4. The system requires you to enter BIOS Setup to recover the BIOS setting. To ensure
system compatibility and stability, we recommend that you press <F5> to load default
BIOS values.

Hej! Jag har tyvärr testat det där ett par gånger utan resultat, vilket jag nog borde nämnt i mitt inlägg. Även testat CMOS-pinnarna men inget där heller. Jag har bara hittat en USB-sticka här hemma som är USB 3 men vissa menar att det ska vara USB-2 för att det ska fungera.

Tack för ditt svar iaf!

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan nog definitivt vara petigt med USB-minnet, testa med så många som du kan få tag på.
Jag körde ASUS BIOS Flashback för att uppdatera bios på ett Asus B550-moderkort (med CPU som inte fungerade med moderkortets BIOS-version) och det fungerade först med det typ tredje eller fjärde USB-minnet jag testade.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Hej! Jag har tyvärr testat det där ett par gånger utan resultat, vilket jag nog borde nämnt i mitt inlägg. Även testat CMOS-pinnarna men inget där heller. Jag har bara hittat en USB-sticka här hemma som är USB 3 men vissa menar att det ska vara USB-2 för att det ska fungera.

Tack för ditt svar iaf!

Och döpt om BIOS filen?
When downloading or updating the BIOS file, rename it as RX450IGM.CAP for this
motherboard.

Och formaterat USB-minet till FAT?
This function can support devices such as a USB flash disk with FAT 32/16 format and
single partition only.

Att prova andra USB-minnen kan definitivt hjälpa, har råkat på minnen som inte fungerar till BIOS uppdatering.
Men fungerar utmärkt i övrigt.
(Själv brukar jag använda gamla USB-minnen på 8-32 MB)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Och döpt om BIOS filen?
When downloading or updating the BIOS file, rename it as RX450IGM.CAP for this
motherboard.

Och formaterat USB-minet till FAT?
This function can support devices such as a USB flash disk with FAT 32/16 format and
single partition only.

Att prova andra USB-minnen kan definitivt hjälpa, har råkat på minnen som inte fungerar till BIOS uppdatering.
Men fungerar utmärkt i övrigt.
(Själv brukar jag använda gamla USB-minnen på 8-32 MB)

Det följer med något litet program i nedladdningen som automatiskt döper om filen till det, men jag ska testa med lite olika stickor och se om det hjälper. Tack för fortsatt hjälp 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det kan nog definitivt vara petigt med USB-minnet, testa med så många som du kan få tag på.
Jag körde ASUS BIOS Flashback för att uppdatera bios på ett Asus B550-moderkort (med CPU som inte fungerade med moderkortets BIOS-version) och det fungerade först med det typ tredje eller fjärde USB-minnet jag testade.

Hej Thomas! Tack för tipset, ska testa alla usb-stickor jag kan hitta här hemma, även om det tyvärr inte verkar vara många. Får bli en sväng eller två till kjell och co imorn annars som tur ligger nära.

Permalänk

Uppdatering av BIOS är nog det läskigaste man kan göra med en dator eftersom mobot kan bli brickat om något går fel. Gjorde det själv igår, från en BIOS från 2019 till nyaste som fanns - 2024-11, gick såååå långsamt, och bootade om flera gånger efter den var "klar". Var helt darrhänt när den till slut kom igång och inloggningsskärmen kom upp.
Nu när jag äntligen gjort DET måste jag bara komma till skott och byta ut CPU'n ock, från en 3800x till en 5800x3d jag köpte begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Det följer med något litet program i nedladdningen som automatiskt döper om filen till det, men jag ska testa med lite olika stickor och se om det hjälper. Tack för fortsatt hjälp 🙏

Jag förstår att du nagelfarit manualen,
men tog upp alla varianter med tanke på att andra med problem
Kanske kan hitta tråden framöver.

Om det inte löser sig enligt instruktionen,
föreslår jag att du även provar varianten att plugga in USB-minnet innan du startar datorn.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Syltmunken:

Missa inte biten om FAT32 också dock, NTFS och exFAT är nog inte så sannolika att fungera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokudenashi:

Uppdatering av BIOS är nog det läskigaste man kan göra med en dator eftersom mobot kan bli brickat om något går fel. Gjorde det själv igår, från en BIOS från 2019 till nyaste som fanns - 2024-11, gick såååå långsamt, och bootade om flera gånger efter den var "klar". Var helt darrhänt när den till slut kom igång och inloggningsskärmen kom upp.
Nu när jag äntligen gjort DET måste jag bara komma till skott och byta ut CPU'n ock, från en 3800x till en 5800x3d jag köpte begagnad.

Skönt att höra att det gick bra! Jag trodde jag gjort bort det värsta i den här processen att flytta runt processorer från tre olika datorer som gick rätt dåligt men till slut så var det gjort men jag behöver inte gå in på detaljerna nu Sen åkte man på det här. Har uppdaterat bios förut nån gång och det har gått bra men plötsligt händer det.

Vet inte om det är till intresse men när jag stoppar in nya processorn (3700x) så lyser ingen lampa men det är lika dött, dvs ingen bild.

Permalänk
Medlem

Köpte denna sticka https://www.clasohlson.com/se/SanDisk-Cruzer-Blade-16-GB-USB-... och formaterade till fat32 men tyvärr fortfarande ingen reaktion från datorn alls.

Permalänk
Medlem

Bara för att dubbelkolla, du sätter stickan i rätt USB port?

Permalänk
Medlem

Om du inte får det att fungera med recovery USB, så kan jag flasha om BIOS-chippet manuellt om du skickar ner kortet till Stockholm!

Löder av chippet och programmerar, löser det gratis om du fixar frakten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Om du inte får det att fungera med recovery USB, så kan jag flasha om BIOS-chippet manuellt om du skickar ner kortet till Stockholm!

Löder av chippet och programmerar, löser det gratis om du fixar frakten!

Tack så mycket för erbjudandet! 🙏

Jag swishar 1000 kr om du får den att fungera, ändå betydligt billigare än att köpa ett nytt. Isåfall avbokar jag min beställning från inet så kan vi fortsätta detta på dm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvejker:

Bara för att dubbelkolla, du sätter stickan i rätt USB port?

Jag tror det, har testat typ alla usb-portar. Detta moderkort har inte en dedikerat usb-port för flash som vissa andra asuskort har, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Tack så mycket för erbjudandet! 🙏

Jag swishar 1000 kr om du får den att fungera, ändå betydligt billigare än att köpa ett nytt. Isåfall avbokar jag min beställning från inet så kan vi fortsätta detta på dm

Skickar ett DM!

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? Jag minns en video för flera år sedan där det blev svart efter en BIOS-uppgradering p.g.a. att VBIOS inte var uppdaterat (det blev en olycklig miss-matchning.) Hittade videon och det handlar om ett RTX 3080. (Jayz2cent)

Updating the BIOS bricked this PC... You'll never guess what the issue was...
https://www.youtube.com/watch?v=LQG153s1NIM

Permalänk
Medlem

@Syltmunken kontrollera att USB-minnet inte är i GPT-format.
När man gör en "flashback" eller liknande som det verkar vara med denna "CrashFree"-funktionen så måste USB-minnet vara konfigurerat som MBR och partitionen som FAT32.

Det kommer med andra ord inte fungera om USB-minnet är i GPT-format även om partitionen är FAT32.

För enkelhets skulle länkar jag en video istället:
https://www.youtube.com/watch?v=0IYDOBw2WP4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vad har du för grafikkort? Jag minns en video för flera år sedan där det blev svart efter en BIOS-uppgradering p.g.a. att VBIOS inte var uppdaterat (det blev en olycklig miss-matchning.) Hittade videon och det handlar om ett RTX 3080. (Jayz2cent)

Updating the BIOS bricked this PC... You'll never guess what the issue was...
https://www.youtube.com/watch?v=LQG153s1NIM

Ska kika den där, har nämligen ett 3070 i datorn nu. Tack!

Skrivet av Viita:

@Syltmunken kontrollera att USB-minnet inte är i GPT-format.
När man gör en "flashback" eller liknande som det verkar vara med denna "CrashFree"-funktionen så måste USB-minnet vara konfigurerat som MBR och partitionen som FAT32.

Det kommer med andra ord inte fungera om USB-minnet är i GPT-format även om partitionen är FAT32.

För enkelhets skulle länkar jag en video istället:
https://www.youtube.com/watch?v=0IYDOBw2WP4

Tack för tipset, har kollat nu och stickan tycks inte vara i GPT-format.

Permalänk
Medlem

kan instämma, uppdaterade nyligen ett asus tuf a520, fy fan vad man höll på.. bytte USB minnen, ändrade filformat, bytte USB portar.. till slut gick de! datorn funkar nu felfritt till 100% och jag är fortfarande inte riktigt säker vilken av ingreppen som fungerade. jag tror det kan ha varit att jag hittade rätt USB port men manualen eller youtube vart inte tydliga för på mitt moderkort vart det porten närmast ethernet (wtf?). ha tålamod säger jag bara!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

kan instämma, uppdaterade nyligen ett asus tuf a520, fy fan vad man höll på.. bytte USB minnen, ändrade filformat, bytte USB portar.. till slut gick de! datorn funkar nu felfritt till 100% och jag är fortfarande inte riktigt säker vilken av ingreppen som fungerade. jag tror det kan ha varit att jag hittade rätt USB port men manualen eller youtube vart inte tydliga för på mitt moderkort vart det porten närmast ethernet (wtf?). ha tålamod säger jag bara!

Hej! Hade du liknande symtom att den visade röd cpu-lampa och helt svart skärm?

Stoppade du in usb-minnet innan eller efter du startade datorn?

Och vad var det första tecken datorn gav ifrån sig när den väl började dia på stickan? Tog det lång tid?

Permalänk
Medlem

Om du inte redan kopplat bort lagringsmedia så är rekommendationen att koppla bort precis allt som inte är absolut nödvändigt, gör sedan en "Clear CMOS" och prova sedan med USB-stickan.
Tycker det är lite intressant att manualen säger att ansluta USB-stickan efter att man startat datorn men jag själv skulle prova med att ansluta den före man startar datorn och sedan bara vänta och eventuellt försöka tolka vad som sker med hjälp av QLED om inget dyker upp på skärmen.

Jag är inte förvånad om det tar ett par minuter, kanske upp till 10 för processen. Det är inte ens säker att du får någon indikation över huvud taget.

Har du provat om du får någon indikering på VGA-LED om startar datorn utan grafikkort?

En PC-speaker (liten högtalare) hade inte skadat då det eventuellt hade kunnat ge felkoder.

Edit:
Måste tillägga, Vet du om 3600/3700x-CPU:n är en verifierad fungerande CPU?
Prova även med bara en RAM-sticka.
Det kan vara så att din CPU-RAM-indikering med 2600-CPU:n är en indikering på att BIOSen gick in och att denna inte längre är kompatibel.
Prova även gärna utan RAM med 3x00-CPU:n för att se om du får någon annan indikering så det inte är så att CPU:n är kinkig på det RAM du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du inte redan kopplat bort lagringsmedia så är rekommendationen att koppla bort precis allt som inte är absolut nödvändigt, gör sedan en "Clear CMOS" och prova sedan med USB-stickan.
Tycker det är lite intressant att manualen säger att ansluta USB-stickan efter att man startat datorn men jag själv skulle prova med att ansluta den före man startar datorn och sedan bara vänta och eventuellt försöka tolka vad som sker med hjälp av QLED om inget dyker upp på skärmen.

Jag är inte förvånad om det tar ett par minuter, kanske upp till 10 för processen. Det är inte ens säker att du får någon indikation över huvud taget.

Har du provat om du får någon indikering på VGA-LED om startar datorn utan grafikkort?

En PC-speaker (liten högtalare) hade inte skadat då det eventuellt hade kunnat ge felkoder.

Edit:
Måste tillägga, Vet du om 3600/3700x-CPU:n är en verifierad fungerande CPU?
Prova även med bara en RAM-sticka.
Det kan vara så att din CPU-RAM-indikering med 2600-CPU:n är en indikering på att BIOSen gick in och att denna inte längre är kompatibel.
Prova även gärna utan RAM med 3x00-CPU:n för att se om du får någon annan indikering så det inte är så att CPU:n är kinkig på det RAM du har.

Hej! Båda processornerna fungerar då jag testat dessa efter händelsen i en annan dator. Har testat starta utan gpu utan nån skillnad och provat alla usb med stickan i innan och efter uppstart.

Jag har testat med 3700x men då får jag ingen lampa alls, samt ingen display förstås.

Har just lämnat in moderkortet på posten till Oskar så kan inte testa något mer ändå utan nu håller jag tummarna att han kan utföra lite magi på bios-chippet 🙏

Du ska ha tack iaf för att du tog dig tid att skriva ner massa tips, även till alla andra som engagerat sig i denna tråd, det är verkligen grymt uppskattat!

Permalänk
Medlem

Fixat! 🙂

Permalänk
Skrivet av OskarB98:

<Uppladdad bildlänk>

Fixat! 🙂

Vilken hjälte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

<Uppladdad bildlänk>

Fixat! 🙂

Snyggt jobbat!

Jag kommer ihåg förr i tiden när jag började med datorer och skulle överklocka min första dator som var en Athlon XP 2800+. Då crashade datorn inne i BIOS och vägrade starta. Då var BIOS-chippet löstagbart utan att behöva löda osv. Kunde då enkelt bara beställa ett nytt från en sida som sålde BIOS-chip. Man valde vad det var för moderkort så fick man ett nytt. Bara plocka ut det gamla och in med det nya så funkade det.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Snyggt jobbat!

Jag kommer ihåg förr i tiden när jag började med datorer och skulle överklocka min första dator som var en Athlon XP 2800+. Då crashade datorn inne i BIOS och vägrade starta. Då var BIOS-chippet löstagbart utan att behöva löda osv. Kunde då enkelt bara beställa ett nytt från en sida som sålde BIOS-chip. Man valde vad det var för moderkort så fick man ett nytt. Bara plocka ut det gamla och in med det nya så funkade det.

Sånt gillar man ju! Vissa tillverkare hade löstagbart chip fram tills ganska nyligen (fram till 6/7th Gen Intel ish) men numera är det tyvärr standard med fastlött chip

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

<Uppladdad bildlänk>

Fixat! 🙂

Snyggt!

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

<Uppladdad bildlänk>

Fixat! 🙂

imponerande! Finns det någon på youtube som gör det du gjort så man kan få se hur det faktiskt görs i verkligheten? Hade lätt följt dig om du hade youtube där du gjorde sånt här Ett tips är att starta en kanal med liknande content!

Hur går du tillväga? Vad krävs?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4