Permalänk
Medlem

Lösa packet loss på annan våning

Hallåj, jag har haft problem ett tag nu med att jag får ibland kraftiga spikar av packet loss vilket gör det mer eller mindre omöjligt att spela i 5-6 sekunder var 10e minut. Har nu ledsnat på det och vill lösa det.

Min lägenhet är lite oturligt utformad så det är så att jag har mitt nätverksskåp i hallen bakom någon träskiva, och jag har min desktop på ovanvåningen tvärs över lägenheten. Detta gör så att det inte är möjligt att dra en kabel ifrån routern till desktopen så jag har kört wifi. Jag har testat med både Telias router och min gamla Asus router som jag använde innan jag flyttade hit och båda har samma problem. Till desktopen har jag köpt en TP-Link Archer TX20U Plus.

Nu är jag intresserad av att kolla in vad för lösningsmöjligheter som finns. Idéerna jag har kommit på är:

1. Köpa en homeplug/powerline (Internet över elnätet)
2. Köpa någon AP och antingen hoppas att den får nätverket tillräckligt bra eller dra en kabel ifrån den.
3. Köpa något ännu dyrare/bättre usb wifi kort.
4. Köpa en ny router och hoppas att den löser det?

Vad tror ni hade varit rätt lösning?

Permalänk
Medlem

Dra kabel. =P

Annars en AP mera centrerat i lägenheten. kopplad till routern med kabel. Inte wifi extender.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Dra kabel. =P

Annars en AP mera centrerat i lägenheten. kopplad till routern med kabel. Inte wifi extender.

Nu är som sagt att dra en kabel inte riktigt en möjlighet, även om jag självklart förstår att det är den bästa lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Nu är som sagt att dra en kabel inte riktigt en möjlighet, även om jag självklart förstår att det är den bästa lösningen.

Varför är det inte möjligt?
Eller orkar du inte?
det är enbart möjligt med någon form av trådad lösning, även om en mesh/AP kanske kan lösa det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Antagligen har du betong i golvet mellan våningarna. Så Wifi kommer alltid vara skit upp.
Som sagt. kabeldragen AP närmare datorn kan hjälpa. Men det finns ingen magic fix.
Kabel är det som gäller för full fräs.
Det är inte omöjligt. bara jobbigt att göra snyggt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dra kabel, inget är omöjligt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Med stor sannolikhet så är kabel ditt ända alternativ om du vill ha det problemfritt, att det skulle vara omöjligt tror jag iallafall inte på, finns gott om täcklister både hårda och mjuka som du kan använda dig av för att få en diskret dragning.

Finns lister likt denna
https://www.amazon.se/FAMATEL-Flexibel-kabelkanal-sj%C3%A4lvh...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte dra en kabel då jag har ett etage där datorn står, och enda sättet att dra kabeln så att den inte behöver korsa golvet väldigt synligt är att dra det längst med taket då golvet inte har någon list man kan dra det med, och då jag har en takhöjd på 4~ meter som högst så önskar jag inte göra det.

Nu så hade jag ju gärna undanbett en diskussion om något som jag i trådstarten sa att jag inte kommer göra. Jag är medveten om för att få den bästa lösningen så bör jag dra en kabel, hade jag tänkt dra en kabel hade jag inte postat här utan letat efter en stege för att kunna dra kabeln.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kommer du nog inte kunna lösa detta fullt ut utan att dra kabel.

Det du kan testa är att försöka hitta en wifi kanal med minst störningar och byta till den. Vet du vilken kanal du har idag? Och om din dator ansluter på 5ghz eller 2,4ghz bandet?

2,4ghz har nämligen bara 3st icke överlappande kanaler att välja på så brukar vara mycket störande trafik på dessa. 5ghz har fler kanaler att välja mellan och får ut högre hastigheter men sämre räckvidd.

Permalänk
Medlem

Jag skulle försökt med punkt 1. Köpa en homeplug/powerline (Internet över elnätet)

Funkar det inte är det bara att lämna tillbaka den, beror på hur elen är dragen i huset.

Visa signatur

GTX 1060 6GB | Ryzen 5 1600 | 48 GB DDR4
emrik.org

Permalänk
Medlem

Har prövat köra ethernet via elen för många år sedan, funkade ok men upplevde ändå nätverkshastigheten som rätt seg, undvek dock wifistörningar i min studentlägenhet. Och beror mycket på hur elen ser ut, om du ligger på samma fas. Går ju alltid pröva, är ju inte särskilt dyrt!

Om det är en mer permanent lösning hade jag nog i slutändan ändå försökt dra en ethernetkabel runt lägenheten, om möjligt för att undvika de höga höjderna dragit runt, blir en jäkla massa kabellist dock...

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Hedersmedlem

All materia som är mellan sändare och mottagare försämrar ju signalen, så ju friare sikt du kan ordna mellan dator och router desto bättre. Vet inte hur lägenheten ser ut eller hur stor den är, men bakom en träskiva i hallen låter inte som en super placering för något som ska täcka en yta med radio.

Även om du inte kan dra kabel hela vägen kan du säkert hitta någon bättre plats där du kan få god täckning med en accesspunkt. Ta en lång kabel och prova att placera routern på lite olika ställen, se hur det påverkar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Hallåj, jag har haft problem ett tag nu med att jag får ibland kraftiga spikar av packet loss vilket gör det mer eller mindre omöjligt att spela i 5-6 sekunder var 10e minut. Har nu ledsnat på det och vill lösa det.

Min lägenhet är lite oturligt utformad så det är så att jag har mitt nätverksskåp i hallen bakom någon träskiva, och jag har min desktop på ovanvåningen tvärs över lägenheten. Detta gör så att det inte är möjligt att dra en kabel ifrån routern till desktopen så jag har kört wifi. Jag har testat med både Telias router och min gamla Asus router som jag använde innan jag flyttade hit och båda har samma problem. Till desktopen har jag köpt en TP-Link Archer TX20U Plus.

Nu är jag intresserad av att kolla in vad för lösningsmöjligheter som finns. Idéerna jag har kommit på är:

1. Köpa en homeplug/powerline (Internet över elnätet)
2. Köpa någon AP och antingen hoppas att den får nätverket tillräckligt bra eller dra en kabel ifrån den.
3. Köpa något ännu dyrare/bättre usb wifi kort.
4. Köpa en ny router och hoppas att den löser det?

Vad tror ni hade varit rätt lösning?

Homeplug är möjligtvis ett alterantiv. Tyvärr är denna lösning så otroligt beroende på boendet att det är omöjligt för någon att säga om det kommer fungera eller ej.
Det kan variera så extremt mycket bara från uttag i samma rum. Misstänker att det är varför man ofta ser dessa i fyndhörnorna

Jag har dock hyffsat goda erfarenheter av homeplug i min gamla lägenhet (2 våningar). Om jag körde uttaget rakt under det på övervåningen så fick jag ut 100/100 med minimala förluster i latensen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Det näst bästa efter kabel är en Mesh lösning med egen backhaul kanal.
Så om man kan placera meshnoderna så att de kan se varandra kan man få till en bra lösning.
Så nåt sånt här: Skåp->Kabel->Mesh router->Wifi->Mesh Node->Wifi->Dator.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Jag kommer inte dra en kabel då jag har ett etage där datorn står, och enda sättet att dra kabeln så att den inte behöver korsa golvet väldigt synligt är att dra det längst med taket då golvet inte har någon list man kan dra det med, och då jag har en takhöjd på 4~ meter som högst så önskar jag inte göra det.

Nu så hade jag ju gärna undanbett en diskussion om något som jag i trådstarten sa att jag inte kommer göra. Jag är medveten om för att få den bästa lösningen så bör jag dra en kabel, hade jag tänkt dra en kabel hade jag inte postat här utan letat efter en stege för att kunna dra kabeln.

Ja men du ger ju själv alternativ 2 med en kabel till en AP.
Vill du inte göra det bästa så har du fått andra alternativ, inget kommer gratis här i livet utan insats

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

OP: Vill/kan inte dra kabel, vad är bästa alternativet?

A: Dra kabel!!!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är det enda svaret för att klara det.. Även powerline kräver kabel.... För uttagen måste vara på samma fas, helst samma grupp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frong:

Radio är inte magi, tänk dig en accesspunkt som en glödlampa och att alla väggar är svagt genomskinliga. För att lysa upp en stor lägenhet från en punkt kommer man få jobba lite.

Sen är det ett väldigt vanligt scenario folk kommer med, routern sitter i ett elskåp på sämsta tänkbara plats och mirakel ska levereras, kan absolut inte ändra på någonting. Ja, du kan säkert lösa det trådlöst, men det kommer bli dyrt, ineffektivt och du kommer ändå behöva dra ström till varje enhet.

Dra kabel är både det billigaste och det bästa alternativet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Köpte en homeplug, fungerat hela dagen utan några problem och samma hastigheter som wifi. Får se om något krånglar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Köpte en homeplug, fungerat hela dagen utan några problem och samma hastigheter som wifi. Får se om något krånglar i framtiden.

Gött. Då hade du tur med att det låg på samma fas.
Kanske bara finns en fas i lägenhet.

Visa signatur

Permalänk

TS skriver att han inte vill ha en diskussion kring att dra en kabel. Majoriteten av svaren handlar om att dra en kabel. Är läsförståelsen extremt låg här?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

TS skriver att han inte vill ha en diskussion kring att dra en kabel. Majoriteten av svaren handlar om att dra en kabel. Är läsförståelsen extremt låg här?

Detta är tyvärr rätt vanligt på Swec. Alla trådar om wifi har massor med folk som säger att man skall dra kabel till allt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

"hej jag vill lösa ett problem som (nästan alltid) endast kan lösas genom att dra en kabel men vill inte dra en kabel" så inte så konstigt.

Själv fick jag endast 50Mbit via homeplug så måste dra en kabel för att få en bättre placering på wifi.

Visa signatur

CCNP