Permalänk

Rekommenderad RAM-placering?

Vad säger ni? Stämmer detta (enligt ChatGPT) angående placering av ramminnen?

Ditt Gigabyte B650 GAMING X AX V2-moderkort har fyra RAM-platser och stöder dual-channel-konfiguration, vilket innebär att minnen bör placeras på ett visst sätt för optimal prestanda.

Rekommenderad RAM-placering för ditt fall (2x16 GB + 2x32 GB):
För bästa prestanda och kompatibilitet bör du placera minnena enligt följande:

Slot A2: 32 GB
Slot B2: 32 GB
Slot A1: 16 GB
Slot B1: 16 GB
💡 Motivering:

Moderkortet använder en A1, A2, B1, B2-layout där A2 och B2 bör fyllas först enligt Gigabytes rekommendationer.
Genom att sätta de större modulerna (32 GB) i A2 och B2 säkerställs att dessa kör i högsta möjliga hastighet i rätt kanaler.
16 GB-modulerna placeras i A1 och B1, vilket ger en korrekt dual-channel-konfiguration.
Extra tips:
Gå in i BIOS och aktivera EXPO/XMP-profilen om dina RAM har stöd för det, så att de körs i sin angivna hastighet.
Dubbelkolla att BIOS rapporterar korrekt mängd RAM och hastighet efter installationen.
Vid stabilitetsproblem kan du testa att starta med bara 32 GB-minnen först, sedan lägga till 16 GB-modulerna.
Vill du ha mer detaljerad hjälp kan jag kika på moderkortets manual eller en QVL-lista för kompatibilitet!

Permalänk
Medlem

Funkar nog bra, men jag tror inte
Slot A1: 32 GB
Slot B1: 32 GB
Slot A2: 16 GB
Slot B2: 16 GB

gör någon skillnad.

Däremot bör du absolut inte köra

Även om det säkert går så kommer det vara slött.

Hjärnsläpp, såhär menade jag:

Slot B2: 16 GB

är lika bra som

Slot A2: 16 GB

Att börja med

Vore slött med enkel-kanal. så ska man bara ha 2 stickor bör man köra:

eller

eller samma med 16GB stickorna, det finns troligen ingen fördel att stoppa i 32GB stickorna före 16GB stickorna, mer än att man har mer RAM vid test testningen förutsatt att dom är lika i hastighet tajming osv.

Problemet med att stoppa in

2 stickor, för optimalt för 2 stickor är att man bör flytta minst en av dessa 2 när man sätter i fler.

Så att beskriva det hela med ord blir långt mer förvirrande än att titta på bilderna i manualen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Lightroom:

Vad säger ni? Stämmer detta (enligt ChatGPT) angående placering av ramminnen?

Ditt Gigabyte B650 GAMING X AX V2-moderkort har fyra RAM-platser och stöder dual-channel-konfiguration, vilket innebär att minnen bör placeras på ett visst sätt för optimal prestanda.

Rekommenderad RAM-placering för ditt fall (2x16 GB + 2x32 GB):
För bästa prestanda och kompatibilitet bör du placera minnena enligt följande:

💡 Motivering:

Moderkortet använder en A1, A2, B1, B2-layout där A2 och B2 bör fyllas först enligt Gigabytes rekommendationer.
Genom att sätta de större modulerna (32 GB) i A2 och B2 säkerställs att dessa kör i högsta möjliga hastighet i rätt kanaler.
16 GB-modulerna placeras i A1 och B1, vilket ger en korrekt dual-channel-konfiguration.
Extra tips:
Gå in i BIOS och aktivera EXPO/XMP-profilen om dina RAM har stöd för det, så att de körs i sin angivna hastighet.
Dubbelkolla att BIOS rapporterar korrekt mängd RAM och hastighet efter installationen.
Vid stabilitetsproblem kan du testa att starta med bara 32 GB-minnen först, sedan lägga till 16 GB-modulerna.
Vill du ha mer detaljerad hjälp kan jag kika på moderkortets manual eller en QVL-lista för kompatibilitet!

Varför frågar du främlingar på ett forum vad de tror om vad ChatGPT skriver istället för att bara läsa manualen som följde med ditt moderkort..? 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightroom:

Du får bäst och rätt hjälp genom att själv kolla i manualen. Har du inte någon pappersmanual finns den i digital form på tillverkarens hemsida.

Permalänk

Har läst manualen - men förstår den inte. Vad säger ni som kan detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Däremot bör du absolut inte köra

Även om det säkert går så kommer det vara slött.

Vad menar du med detta? A2 + B2 är väl inget fel. A1 + A2 däremot ger single channel och kommer såklart vara segt.

Skrivet av Lightroom:

<Uppladdad bildlänk>

32GB i A2 + B2, 16GB i A1 och B1 - om du nu måste ha samtliga stickor.
Tänk på att dina RAM-stickor kommer köra i den lägsta gemensamma hastigheten. Så är dina 32GB snabba, och 16GB långsamma, kommer alla köra enligt de långsammaste.

Notera att det inte är garanterat att det ö.h.t. kommer fungera då det är lite av ett lotteri att blanda stickor - även samma modell (fast olika "kit") kan vara bökigt att få igång.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Lightroom:

<Uppladdad bildlänk>

Manualen säger att du har två minneskanaler som bör populeras parvis. Den säger också att du här bäst chans att få bra resultat om du använder likadana minneskretsar.

Min (någorlunda underbyggda) killgissning är att blanda minneskretsar kommer ge dig prestanda motsvarande den minsta gemensamma nämnaren (latens och/eller frekvens).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad menar du med detta? A2 + B2 är väl inget fel. A1 + A2 däremot ger single channel och kommer såklart vara segt.

32GB i A2 + B2, 16GB i A1 och B1 - om du nu måste ha samtliga stickor.
Tänk på att dina RAM-stickor kommer köra i den lägsta gemensamma hastigheten. Så är dina 32GB snabba, och 16GB långsamma, kommer alla köra enligt de långsammaste.

Notera att det inte är garanterat att det ö.h.t. kommer fungera då det är lite av ett lotteri att blanda stickor - även samma modell (fast olika "kit") kan vara bökigt att få igång.

Jag fick hjärnsläpp, tänkte fel. Jag ska ändra mitt meddelande helt...

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Okej, tackar för alla svar - då var det som jag misstänkte - hade hört tidigare - dumt å blanda.

Kör bara med 2x32 och då i A2 + B2.

Säljer 2x16 istället!

Återigen Tack!

Permalänk
Medlem

Om minnena har samma specifikationer så finns det ingen direkt nackdel med att köra med alla fyra stickor, om det fungerar. Chansen att det fungerar och du får ut rätt hastighet är dock lägre med fyra stickor, men fungerar det så fungerar det.

När det gäller minneskanalerna så handlar det helt enkelt bara om att du bör ha lika mycket minne i båda kanalerna, t.ex. 32+16 i både A och B. Exakt hur de sitter är mindre noga, bara det är lika mycket i båda kanalerna. ChatGPT:s anmärkning om att man bör köra 32 GB-stickorna i A2 och B2 för att säkerställa högsta möjliga hastighet är nonsens i sammanhanget eftersom samtliga minnen körs med samma inställningar.