Hej jag är barnsjuksköterska och jobbar just nu som skolsköterska. Tyvärr har 13 år av omvårdnad lett till utmattningssyndrom, så nu är det dags att lämna. Jag läste några kurser programmering på gymnasiet och har varit väldigt intresserad av att byta till karriär inom programmering länge. Jag tittar just nu på YH-utbildningar i java och .net (samt några front end). Jag har även tittat på Systemvetenskap programmet på GU samt programvaruteknik på mitt universitet. Båda ger kandidat i datavetenskap. Jag siktar på att läsa till hösten 2025.
Jag blir dock nervös när jag hör om läget på arbetsmarknaden för nyutexaminerade från YH och för juniora utvecklare. Även de med några års erfarenhet har svårt att hitta jobb.
Om jag läser YH så får jag praktik (LIA) och möjlighet till snabb anställning den vägen. Läser jag på universitetet så kanske en kandidat väger tyngre när jag skall söka jobb sedan? Kandidaten är ju tre år och då kanske läget hinner förändras på arbetsmarknaden?
En kandidat kanske är bredare och öppnar för fler jobb inom medtech (inte bara som utvecklare) eller liknande där jag kan ha användning av tidigare arbetslivserfarenhet från vården. Jag har bla jobbat som medicintekniskt ansvarig på tekniktung avdelning på ett av våra barnsjukhus.
Det är väldigt svårt att veta vad jag skall välja. Alla tankar och tips från er i branchen uppskattas.