Jag har alldeles för hög temperatur på min 9800X3D!!

Permalänk
Medlem

Här är en bild som visar vad jag har:

Är det normalt ?? Jag har precis köpt en ny dator, det var inet som byggde ihop den, eller är jag helt ute o cyklar ?

Det var när jag extrahera filer.

Den är vattenkyld med en Chieftec AIO, och ett ASRock b850 riptide moderkort.

Visa signatur

ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Gigabyte RTX 5080 Gaming OC , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Lian Li PC-O11 Air Mini , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

<Uppladdad bildlänk>

Är det normalt ?? Jag har precis köpt en ny dator, det var inet som byggde ihop den, eller är jag helt ute o cyklar ?

Processorn är tänkt att köra så hög frekvens den kan tills den slår i vid 95 grader och börjar klocka ner sig. Om detta är under 100 % CPU load så är det inget att vara orolig över.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Processorn är tänkt att köra så hög frekvens den kan tills den slår i vid 95 grader och börjar klocka ner sig. Om detta är under 100 % CPU load så är det inget att vara orolig över.

Ok, tur det! Tackar för hjälpen!

Visa signatur

ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Gigabyte RTX 5080 Gaming OC , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Lian Li PC-O11 Air Mini , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Om du tycker något är konstigt kan du kontrollera så plasten inte är kvar mellan CPU-kylare och CPU.

Permalänk
Medlem

Notera också IOD och L3-cache temperaturerna på runt 55-60'C vilket visar på att din kyllösning fungerar bra. D.v.s. värmen från kärnorna kyls bort och höjer inte omgivningstemperaturen till orimliga nivåer. Om kretsens samtliga mätprobar skulle visa på 100'C skulle jag vara orolig för kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Om du tycker något är konstigt kan du kontrollera så plasten inte är kvar mellan CPU-kylare och CPU.

Vad menar du ?

Edit* Nu fattar jag vad han menar, jag trodde det stod platsen men det stod plasten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Notera också IOD och L3-cache temperaturerna på runt 55-60'C vilket visar på att din kyllösning fungerar bra. D.v.s. värmen från kärnorna kyls bort och höjer inte omgivningstemperaturen till orimliga nivåer. Om kretsens samtliga mätprobar skulle visa på 100'C skulle jag vara orolig för kylningen.

Ok, bra att veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CPUn klarar det förvisso och AMDs CPU ligger av naturen alltid lite högre än Intels CPU, men jag skulle inte acceptera så hög temperatur. Särskilt inte med en AIO. Jag menar, med min Arctic Freezer III AIO ligger jag på 40 grader vid vanlig användning och medel 55 i de flesta spel och 75 i tio minuters Cinebench stresstest. Men jag är lite neurotisk när det kommer till värmen

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Vad menar du ?

Det brukar sitta en skyddsfilm i genomskinlig plast på cpu-kylaren där den har kontakt med CPUn.

Om det där är idle-temps så bör du ta bort kylaren och kontrollera att skyddsplasten inte är kvar och att den sitter som den ska med rätt mängs kylpasta.

Kontrollera också att pumpen faktiskt pumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det brukar sitta en skyddsfilm i genomskinlig plast på cpu-kylaren där den har kontakt med CPUn.

Om det där är idle-temps så bör du ta bort kylaren och kontrollera att skyddsplasten inte är kvar och att den sitter som den ska med rätt mängs kylpasta.

Det var Inet som byggde ihop den så man får ju hoppas att dom tog bort plasten.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Även "proffs" kan ha fått för lite sömn och gjort misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Bara för att man jobbar med något betyder det inte att man är bra på det eller att man inte gör misstag. Sånt som händer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns otroligt att en AIO inte skulle klara av att kyla 145W. Jag skulle montera om kylaren/höra med inet innan. Sen kan man börjar kolla på fläktkurvor och övriga fläktar.

Hade en Arctic freezer III 420 AIO innan. Den kunde jag köra passiv med halvfart på pumpen och ändå hålla ca 55c.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Spontant låter det väldigt högt med en AIO. Som många sagt, verkar som något mellan AIO och CPU inte är helt optimalt.

Kör en 9950x3d och jag kommer inte i närheten av den tempen, även vid benchning.

Permalänk
Medlem

Om du går i bios och låter den stå där ett par minuter, vad är temperaturen då?
Jag tänker att om idle i bios är hög är det definitivt fel på kylaren. 145w är ingenting för en AIO att kyla ned. Och extrahering av filer är inte den värsta belastningen heller. Kör du cinebench och liknande lär du se 100c hela tiden.
Jag hade inte godkänt detta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

<Uppladdad bildlänk>

Vad har du för chassi? Som andra i tråden tycker jag också det är alldeles för hög temp med en AiO, iaf om AiOn är större än 240mm. Det är korrekt att din cpu har ett temperaturmål på max 95C men den har också ett spänningsmål (mV) och ett effektmål (W) och att en hyffsat välkyld cpu (AiO) i ett relativt välventilerat chassi skulle slå i temperaturtaket före det når spännings eller effekttaket ser jag som osannolikt utan en överklock. Så några frågor:

Vad har du för chassi och hur är det konfigurerat med fläktar? Kolla så någon fläkt inte råkara vara felvänd, t.ex om det sitter tre i fronten att alla drar in luft.

Vilken storlek har du på AiOn och hur är den konfigurerad, front eller toppmonterad eller annat? Om den är frontmonterad var löper slangarna in i radiatorn, upp eller ner till? Ner till är att föredra.

Om svaren på frågorna ovan är tillfredsställande kan det vara id'e att montera om kylblocket, för att göra det borde du köpa hem kylpasta om du inte redan har. Det händer ibland att man misslyckas med en kylarmontering, proffs som nybörjarje, det händer också ibland att den förapplicerade kylpastan på en ny kylare inte håller måttet eller att man råkar stryka bort lite av den under monteringsförfarandet.

Glhf och hoppas det löser sig

edit: har du fastställt att din AiO fungerar? Kan du läsa av ett varvtal (rpm) på pumpen i fläktstyrprogram eller bios?

Permalänk
Medlem

Läste en del om detta när jag köpte ny processor (7700x). Om jag förstod det rätt så är problemet att de nya kretsarna är så pass små att det är svårt för kylarna att leda bort värmen då den genereras på en relativt liten punkt. I praktiken innebär det att det är svårt att hålla en modern Ryzen under maxtemp när den belastas riktigt hårt och detta oavsett kylning. Detta var dom såklart medvetna om när dom designade processorerna så dessa är mycket duktiga på att inte gå över den inställda maxtemperaturen (95 grader om man inte ändrar något). I praktiken innebär detta att de fungerar med i princip vilken kylare som helst, det som händer är att man tappar några procent i prestanda vid maxbelastning då processorn behöver klocka ner sig en aning mer med sämre kylning. Men den tar inte skada av att ligga på 95 grader.

Är man orolig så kan man alltid sänka den maximalt tillåtna temperaturen vilket då leder till ytterligare några procent minskad maximal prestanda, men det lär man inte märka av om man inte mäter specifika scenarion. Vilket också innebär att man inte behöver gå till överdrift med att dra upp varvtal mm på kylningen - man kan välja en tystare dator mot några procent sämre maximal prestanda utan att vara orolig för att processorn ska brinna upp.

Vill man kolla att kylaren fungerar som det ska så är det nog enklast att köra någon form av prestandatest - får man likvärdiga värden som recensioner så fungerar kylaren, får man påtagligt lägre så är det troligen något som gått fel vid monteringen och man kan då kontakta säljaren för att se vad dom säger.

TL;DR
Processorn är medvetet designad för att kunna nå 95 grader och stanna där utan att skada av det, så det i sig är inget man behöver oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Vad har du för chassi? Som andra i tråden tycker jag också det är alldeles för hög temp med en AiO, iaf om AiOn är större än 240mm. Det är korrekt att din cpu har ett temperaturmål på max 95C men den har också ett spänningsmål (mV) och ett effektmål (W) och att en hyffsat välkyld cpu (AiO) i ett relativt välventilerat chassi skulle slå i temperaturtaket före det når spännings eller effekttaket ser jag som osannolikt utan en överklock. Så några frågor:

Vad har du för chassi och hur är det konfigurerat med fläktar? Kolla så någon fläkt inte råkara vara felvänd, t.ex om det sitter tre i fronten att alla drar in luft.

Vilken storlek har du på AiOn och hur är den konfigurerad, front eller toppmonterad eller annat? Om den är frontmonterad var löper slangarna in i radiatorn, upp eller ner till? Ner till är att föredra.

Om svaren på frågorna ovan är tillfredsställande kan det vara id'e att montera om kylblocket, för att göra det borde du köpa hem kylpasta om du inte redan har. Det händer ibland att man misslyckas med en kylarmontering, proffs som nybörjarje, det händer också ibland att den förapplicerade kylpastan på en ny kylare inte håller måttet eller att man råkar stryka bort lite av den under monteringsförfarandet.

Glhf och hoppas det löser sig

edit: har du fastställt att din AiO fungerar? Kan du läsa av ett varvtal (rpm) på pumpen i fläktstyrprogram eller bios?

Jag har en Lian Li PC-O11 Air Mini. Jag har 2st front fläkat som blåser innåt, dom är på 2x140mm. Sen har jag AIO, den är på 240mm den sitter i sidan, alltså inte uppe inte nere inte fram och inte bak utan på sidan. Och dom blåser utåt. Sen har jag en fläkt som sitter bak den är på 120mm och blåser utåt. Sen har jag en fläkt som sitter uppåt, den sitter alltså där uppe den är på 120mm och den blåser utåt. Här är en bild på dator:

Och jag har kollat så alla är rätt vända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Läste en del om detta när jag köpte ny processor (7700x). Om jag förstod det rätt så är problemet att de nya kretsarna är så pass små att det är svårt för kylarna att leda bort värmen då den genereras på en relativt liten punkt. I praktiken innebär det att det är svårt att hålla en modern Ryzen under maxtemp när den belastas riktigt hårt och detta oavsett kylning. Detta var dom såklart medvetna om när dom designade processorerna så dessa är mycket duktiga på att inte gå över den inställda maxtemperaturen (95 grader om man inte ändrar något). I praktiken innebär detta att de fungerar med i princip vilken kylare som helst, det som händer är att man tappar några procent i prestanda vid maxbelastning då processorn behöver klocka ner sig en aning mer med sämre kylning. Men den tar inte skada av att ligga på 95 grader.

Är man orolig så kan man alltid sänka den maximalt tillåtna temperaturen vilket då leder till ytterligare några procent minskad maximal prestanda, men det lär man inte märka av om man inte mäter specifika scenarion. Vilket också innebär att man inte behöver gå till överdrift med att dra upp varvtal mm på kylningen - man kan välja en tystare dator mot några procent sämre maximal prestanda utan att vara orolig för att processorn ska brinna upp.

Vill man kolla att kylaren fungerar som det ska så är det nog enklast att köra någon form av prestandatest - får man likvärdiga värden som recensioner så fungerar kylaren, får man påtagligt lägre så är det troligen något som gått fel vid monteringen och man kan då kontakta säljaren för att se vad dom säger.

TL;DR
Processorn är medvetet designad för att kunna nå 95 grader och stanna där utan att skada av det, så det i sig är inget man behöver oroa sig över.

Jag fick bra poäng i cinabech r23.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Spontant låter det väldigt högt med en AIO. Som många sagt, verkar som något mellan AIO och CPU inte är helt optimalt.

Kör en 9950x3d och jag kommer inte i närheten av den tempen, även vid benchning.

Har du kollat med samma program som jag kollade med ? HWMonitor, där kan du se. Jag fick dom resultaten när jag installerade ett spel, cyberpunk det var den hacked versionen så det får vi väll inte tala om här ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Den här bilden tog jag när cinabech hade en halv minut kvar, jag satte på HWMonitor innan testet.

Jag tror inte jag har några problem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Den här bilden tog jag när cinabech hade en halv minut kvar, jag satte på HWMonitor innan testet.

<Uppladdad bildlänk>

Tycker som sagt det känns högt iaf, motsvarande på min efter den kört igenom hela renderingen på multitrådat. Som du ser har den tryckt in nästan 100W mer som max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

<Uppladdad bildlänk>

Du ligger i det högre skiktet men jag tror heller inte det är några problem, kanske framåt sommaren. Kollade på Lian Li's hemsida för byggbeskrivningar och de kör fullmatat med fläktar i sina byggbeskrivningar, fullt i golvet och fullt i taket, brute force. Mindre chassin får lite sämre flöden vilket ju är helt naturligt.

Permalänk
Medlem

Låter högt, min går inte så högt vid cinebench (sist jag kollade i alla fall).
Och då kör jag min med en D15 G2 med endast mittenfläkten med lna

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Du ligger i det högre skiktet men jag tror heller inte det är några problem, kanske framåt sommaren. Kollade på Lian Li's hemsida för byggbeskrivningar och de kör fullmatat med fläktar i sina byggbeskrivningar, fullt i golvet och fullt i taket, brute force. Mindre chassin får lite sämre flöden vilket ju är helt naturligt.

Jag har kollat på en video om det här chassit, då sätter han i fläkar på bottten som blåser inåt, då fick han sämre värden en utan fläkar. Jag har 2st 140mm liggandes, tycker du jag ska sätta i dom som blåser utåt, där uppe ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Låter högt, min går inte så högt vid cinebench (sist jag kollade i alla fall).
Och då kör jag min med en D15 G2 med endast mittenfläkten med lna

Vad menar du med D15G2 ? och med Ina ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Överklockad och undervoltad.
Detta är med en luftkylare, Deepcool Assassin IV.

Har ett Fractal North XL chassi som har gott om ventilation.

Men tycker ändå att du har höga temps. Skulle ändå rekommendera en ominstallation av kylaren och sedan kolla fläktkurvorna.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Vad menar du med D15G2 ? och med Ina ?

https://www.inet.se/produkt/5324977/noctua-nh-d15-g2

Kör alltså bara 1 av fläktarna, och med low-noice-adapter (lna)

Ligger runt 87 grader har jag för mig (med pbo och co -20)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag har samma "problem" med min Ryzen 9800X3D. Satte kaffet i halsen när jag såg tempen sticka upp till 95 grader. Jag använder en Noctua Chromax-kylare, med två st 140mm-fläktar.

Tempen ligger stabilt konstant, utan när datorn installerar shaders, eller vad man säger. När jag spelar spel i 4K i 100 fps+, så ligger datorn betydligt lägre.

Permalänk
Medlem

Så här blire när jag drog på alla fläktar på max

O så här ser tempen ut i idle(utan fläktarna på max)

Äre inte meningen när man stresstestar en cpu i cinabech att det maxar Wsen...

Visa signatur