Ny dator, högljudda fläktar – vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Ny dator, högljudda fläktar – vad kan vara fel?

Hej!

Jag har problem med både mina CPU- och chassifläktar. De blir slumpmässigt, men ofta, väldigt högljudda och går på hög RPM. Det har inte alltid varit så här, och jag undrar om en BIOS-uppdatering kan vara orsaken till denna förändring. Jag har testat olika inställningar både i BIOS och i Armoury Crate, men inget verkar fungera för mig.

Fläktarna kan börja spinna upp på hög hastighet för minsta lilla, och jag förstår verkligen inte vad som orsakar detta. Både enkla och krävande spel får dem att låta som ett jetplan. Datorn är ny, och det enda jag kan komma på som har förändrats är att jag har installerat den senaste BIOS-uppdateringen.

Jag behöver hjälp med att försöka lista ut om det finns någon inställning jag har missat, eller om det finns något annat som kan lösa detta.

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D 8-Core Processor, 4700 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s)
Moderkort: ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI
CPU Fläkt: Noctua NH-D15 chromax.black
Chassi: Phanteks Eclipse G500A / Tempered Glass / DRGB / 3x140mm

Tack på förhand,

Mvh
Hulamaan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 8-Core Processor, 4700 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Noctua NH-D15 chromax.black, ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI
,Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) Expo / 6000MHz / CL36, ASUS TUF GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC, Kingston Fury Renegade 4TB, be quiet! Pure Power 12 M 1000W - ATX 3.0, Phanteks Eclipse G500A / Tempered Glass / DRGB / 3x140mm & be quiet! Pure Wings 3 / PWM / 140mm

Permalänk
Medlem

Kolla fläktkurvor och justera efter tycke, smak och behov. Finns förmodligen inställningar för fördröjning efter att tempen gått upp respektive ned också.

Permalänk
Medlem

Eftersom de spinner upp för minsta lilla så är det troligtvis fördröjning du behöver testa dig fram med. Vet inte vad det kallas på just ditt moderkort men något med "smoothing" "Fan sped up/down" och sekunder efter kika runt i bios kan hända att du behöver "låsa upp" avancerat läge eller något för att se det.
Jag brukar köra ganska lång tid på det för att få en behagligare ljudbild.

Här är från ett asus kort jag fick fram när jag googlade, ditt kanske ser liknande ut. Men Fan speed up time och fan speed down time är det jag tror du ska experimentera med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja, en biosuppdatering nollställer inställningar i bios, inklusive eventuella fläktkurvor man ställt in. Så det är lite konstigt att det inte fungerar att ställa in dem igen i bios efter det.
Men i windows kan man använda ett program som heter FanControl. Den är gratis att använda om man inte vill betala utvecklaren.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Eftersom de spinner upp för minsta lilla så är det troligtvis fördröjning du behöver testa dig fram med. Vet inte vad det kallas på just ditt moderkort men något med "smoothing" "Fan sped up/down" och sekunder efter kika runt i bios kan hända att du behöver "låsa upp" avancerat läge eller något för att se det.
Jag brukar köra ganska lång tid på det för att få en behagligare ljudbild.

https://www.asus.com/microsite/motherboard/Intelligent-motherboard/img/pic_reference.jpg

Här är från ett asus kort jag fick fram när jag googlade, ditt kanske ser liknande ut. Men Fan speed up time och fan speed down time är det jag tror du ska experimentera med.

Jag har testat mig fram här, men det verkar inte ske någon skillnad dessvärre, se nedan:

Jag undrar om man själv behöver konfigurera de här "dotsen" för hur mycket den ska fläkta vid olika temperaturer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 8-Core Processor, 4700 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Noctua NH-D15 chromax.black, ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI
,Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) Expo / 6000MHz / CL36, ASUS TUF GeForce RTX 4080 Super 16GB Gaming OC, Kingston Fury Renegade 4TB, be quiet! Pure Power 12 M 1000W - ATX 3.0, Phanteks Eclipse G500A / Tempered Glass / DRGB / 3x140mm & be quiet! Pure Wings 3 / PWM / 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Jag har testat mig fram här, men det verkar inte ske någon skillnad dessvärre, se nedan:

<Uppladdad bildlänk>

Så om du sätter max fläkthastighet på 60% vid 90c så låter den fortfarande lika mycket? I så fall känns det som någon bugg uppstått, finns det nyare bios att installera?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så om du sätter max fläkthastighet på 60% vid 90c så låter den fortfarande lika mycket? I så fall känns det som någon bugg uppstått, finns det nyare bios att installera?

Jag ska testa detta nu faktiskt, men jag är lite rädd att ändra här eftersom jag inte vet var den "ska" ligga vid olika temperaturer. Allt jag vet är att min dator inte var såhär för bara några veckor sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Jag ska testa detta nu faktiskt, men jag är lite rädd att ändra här eftersom jag inte vet var den "ska" ligga vid olika temperaturer. Allt jag vet är att min dator inte var såhär för bara några veckor sedan.

Det är ingen större fara att sänka hastigheten på fläktarna. Blir den för varm skyddar den sig själv och sänker klockfrekvensen/stänger av sig innan skada uppstår. Men att köra 100% på CPU fläkt redan vid 70C är lite väl "aggresivt" enligt mig. Vet inte vad just din processor har för max temperatur, min Ryzen 5 7600 har 95C.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att detta inte sker på alla spel, utan vissa spel gör det hela tiden, andra bara vid speciella ställen såsom spelmenyn, och andra spel inte alls.

Visst rekommenderas det inte att nedgradera en BIOS-version till en äldre? Jag tänker om det kan vara det som har ställt till det, eftersom det fungerade utmärkt i februari och det var innan jag installerade den senaste BIOS-versionen. Det är den enda ändringen jag kan tänka mig har hänt på datorn sedan problemet började.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det mesta handlar bara om att sätta en jämnare fläktkurva. Man upplever skillnaden när fläktarna plötsligt byter hastighet.

Detta uppstår eftersom de andra fläktarna oftast följer cpu temp. Så om ett spel laddar eller gör något tungt så kan cpu temp ofta hoppa från att ligga på en fast temp på säg 60 grader till en kort spik på 75 grader. Då kommer fläktarna följa efter och dra på.

Du har en cpu fläkt som inte går på allt för höga varv som max. Testa att ställ din cpu fläkt på 45% till 50 grader eller så och sedan höja den lite långsammare. Du får testa ljudet allt eftersom och justera. Men din kurva är väldigt kraftigt nu.

Sedan är det bara att göra samma sak med chassifläktarna. Beroende på hur mycket RPM de har så vill du justera den efter det. Har de också 1500 rpm kan du sätta dem på ungefär samma kurva som cpu fläktar.

Jag föredrar själv att ha en högre fläkt RPM vid låg temp som sedan höjs svagare när cpu temp ökar. Ofta ger RMP på fläktar inte extremt mycket mer kylning från exempelvis 1100 rmp till 1400 men ljudet kan variera mycket. Allt beror på chassis, fläktar och hur luften går. Sedan får du hålla lite koll på hur temps blir i spel. Du kan sätta alla fläktar på säg 1400 rpm och kolla temp. Sedan justera ner och se hur det blir med temp på 1000 rpm.

Permalänk
Medlem

Jag har nu ställt in hur fläktarna i mitt chassi och CPU ska agera via Armory Crate, men jag märkte att mitt grafikkort går upp i nästan 3000 RPM när jag spelar vissa spel. Detta verkar inte normalt och det låter som ett jetplan.

Det har blivit bättre med mina chassifläktar, men nu återstår bara att fixa min GPU. Jag har ingen aning om vad som har ändrats, eftersom det fungerade bra i februari. Jag har dock versionen från 13 februari installerad från Nvidia-appen, eftersom de två senaste drivrutinerna har flera buggar och jag vågar inte installera dem idag.

Temperaturen på GPUn verkar vara stabil på 40-45 grader trots att fläktarna går igång jätte mycket, så verkar inte vara temperatur relaterat.

Kan det vara ett drivrutinsfel eller något annat problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Jag har nu ställt in hur fläktarna i mitt chassi och CPU ska agera via Armory Crate, men jag märkte att mitt grafikkort går upp i nästan 3000 RPM när jag spelar vissa spel. Detta verkar inte normalt och det låter som ett jetplan.

Det har blivit bättre med mina chassifläktar, men nu återstår bara att fixa min GPU. Jag har ingen aning om vad som har ändrats, eftersom det fungerade bra i februari. Jag har dock versionen från 13 februari installerad från Nvidia-appen, eftersom de två senaste drivrutinerna har flera buggar och jag vågar inte installera dem idag.

Temperaturen på GPUn verkar vara stabil på 40-45 grader trots att fläktarna går igång jätte mycket, så verkar inte vara temperatur relaterat.

Kan det vara ett drivrutinsfel eller något annat problem?

Det låter märkligt att fläktarna skulle köra 3000 rpm, speciellt om temperaturen var så låg. Från techpowerups recension så borde det ju ligga runt 1500 rpm. Du skulle kunna testa att byta bios på kortet och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Det låter märkligt att fläktarna skulle köra 3000 rpm, speciellt om temperaturen var så låg. Från techpowerups recension så borde det ju ligga runt 1500 rpm. Du skulle kunna testa att byta bios på kortet och se om det hjälper.
<Uppladdad bildlänk>

Hur byter jag BIOS på kortet, eller menar du moderkortet? Jag kom på en sak som kan ha att göra med problemet med min GPU. Jag installerade antingen 572.47 eller 572.60 och då fick jag problem med bland annat "black screen of death", det vill säga när drivrutinerna uppdaterades så flimrade skärmen till som den brukar göra när det blir svart, men den slutade aldrig vara svart.

Det slutade med att jag behövde ominstallera datorn och manuellt installera 572.42, som är den senaste fungerande drivrutinen, men jag tänkte inte mer på det. Kan det vara så att det ligger kvar filer eller korrupta filer från andra versioner på GPU:n trots ominstallation, eller nollställs allt vid en ominstallation av datorn? Tänker om mitt problem beror på detta på något sätt.

Finns det ett sätt att göra en clean ominstallation av en GPU?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Hur byter jag BIOS på kortet, eller menar du moderkortet?

På TUF korten finns det en knapp man kan växla mellan två lägen "Performance mode" och "quite mode" brukar vara rätt tydligt om man tittar på kortet.

Jag har inte superkoll på hur mycket en gammal drivrutin kan bita sig fast men låter ju inte troligt att det skulle klara sig genom en hel ominstallation och sedan bara påverka fläktkurvan för grafikkortet. Men märkliga saker kan ju hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

På TUF korten finns det en knapp man kan växla mellan två lägen "Performance mode" och "quite mode" brukar vara rätt tydligt om man tittar på kortet.

Jag har inte superkoll på hur mycket en gammal drivrutin kan bita sig fast men låter ju inte troligt att det skulle klara sig genom en hel ominstallation och sedan bara påverka fläktkurvan för grafikkortet. Men märkliga saker kan ju hända.

Ok, jag ska testa detta och se ifall jag kan göra det på mitt kort. Jag har läst mycket på Nvidia forumet och det är väldigt många som har liknande eller mer problem med olika drivers, bland annat då detta som jag upplever med att mitt GPU går upp i varv i hög RPM.

Visa signatur