Mediaserver / NAS / Enkel server

Permalänk
Medlem

Mediaserver / NAS / Enkel server

Hej!

Jag planerar att bygga en NAS som främst ska fungera som mediaserver med Jellyfin, men även kunna köra Home Assistant samt några enklare Python-baserade servrar och skript. Detta blir mitt första bygge av denna typ, så jag är tacksam för alla råd kring valet av komponenter och vad jag bör tänka på.

Mina funderingar hittills:

Specifika frågor jag har:

• Är valet av ECC-minnen (mängd och typ) rimligt? Just nu har jag valt den billigaste varianten som uppfyller ECC-kravet.

• Är valet av processor och moderkort lagom, eller riskerar jag att välja något överdrivet?

• Antal hårddiskar: Jag har för tillfället valt två stycken. Bör jag välja fler diskar för en bättre RAID-konfiguration, och i så fall vilken RAID-nivå rekommenderas?

Budgetmässigt önskar jag ett rimligt och prisvärt bygge, helst inte dyrare än det nuvarande förslaget – med undantag om det krävs fler hårddiskar.

Här är mitt nuvarande bygge: https://komponentkoll.se/bygg/mrvOM

Alla råd och erfarenheter uppskattas stort! Tack på förhand!

Formaterat länk
Permalänk
Hedersmedlem

ECC-minnen är viktigt om du kör ett filsystem som använder så kallat Copy-On-Write (COW). Exempel är ZFS (TrueNAS exempelvis).

Du bör välja minst 3 diskar om du planerar att köra ZFS då man normalt kör det som kallas RAIDZ1 vilket betyder att du har en pool på tre diskar och du kan utnyttja två av dem, men att en disk kan försvinna ur poolen utan att du tappar någon data.

Om du ska köra ZFS skulle jag köra minst 32 GB minne, då systemet mår bra av att ha mycket RAM att arbeta med. RAM kostar ändå så pass lite i dagsläget. Gällande övriga komponenter är jag ingen höjdare på konsumentprylar, men det ser väl dugligt ut.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har själv en NAS byggd i just Node 304. Det "bästa" antalet diskar för ZFS RAIDZ2 är multiplar om 6st, vilket just råkar vara det antal som får plats i Node 304. Då får man två diskars redundans, dvs två diskar kan dö utan att du förlorar all data, vilket kan vara bra eftersom det är rätt tärande på diskarna när man gör en resilvering och det har hänt att en till disk dör i processen.

Sist jag kollade så var 12Tb-diskar mest prisvärda per krona, så mitt tips hade varit att börja med 2 eller 3 såna och sen lägga till allt fler eftersom, eller om ditt totala lagringsbehov är mindre så köp 3+ av mindre diskar, typ 6Tb och lägg till fler allt eftersom och fyll ut chassit. Att köpa diskar allt eftersom har även den fördelen att du sprider ut tillverkningsdatumet för dom så att risken för att flera börjar rasa samtidigt minskar.

Ett annat alternativ är att köra mirrors med diskar, då får du ut 50% lagring sett till dina diskar, så du har 3 diskar + 3 säkerhetskopior, du får däremot ut något mindre total lagring jämfört med RAIDZ2.