Köpråd stationär dator - bra pang per peng

Permalänk

Köpråd stationär dator - bra pang per peng

Hejsan kära sweclockers. Jag är i behov av hjälp. Efter timmar av sökande efter vad som ger mig mest bang for the buck så att säga är jag fortsatt kluven. Jag spelar inte direkt krävande spel men jag suktar efter en HÖG FPS som också är stabil.

Jag har idag en ryzen 5 3600 6 kärnig med ett RTX 2060. 32GB RAM.

Jag vill uppgradera och min tanke lutar åt att köra AMD både som GPU samt CPU.

Jag funderar lite på vad man ska gå för?

Det jag landat i är ett radeon 7800 XT samt en AMD Ryzen 7 5700X3D 3.1 GHz 100MB eller 5800X / XT

Någon med mer kunskaper som kan få mig på rätt riktning?

Hur länge skulle en sådan "uppgradering" hålla? 3 år? 10 år?

Målet är att komma undan så billigt som möjligt men framtids säkra så långt som möjligt.

Tack för att ni tar er tid, jag är väldigt förvirrad.

MVH Semlan

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

5700X3D + 7800 XT skulle vara en riktigt bra rigg.

Men du kanske skulle gå in på vilka "inte direkt krävande spel" du spelar? Är svaret ex. CS2 skulle nog den bästa uppgraderingen i samma prisklass vara en 9800X3D med tillhörande moderkort/RAM - och mest bang for the buck skulle du få av endast en 5700X3D.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

5700X3D + 7800 XT skulle vara en riktigt bra rigg.

Men du kanske skulle gå in på vilka "inte direkt krävande spel" du spelar? Är svaret ex. CS2 skulle nog den bästa uppgraderingen i samma prisklass vara en 9800X3D med tillhörande moderkort/RAM - och mest bang for the buck skulle du få av endast en 5700X3D.

Jag spelar främst League of legends, Rocket League, CS2. Händer ibland att jag och vännerna spelar spel såsom Diablo etc men väldigt sällan.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog lagt pengarna på att uppgradera plattform. För rock solid fps i dessa spel behövs inget särskilt vasst grafikkort, och angående att framtidssäkra är det mycket lättare att byta grafikkort i en framtid.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Casper:

Jag hade nog lagt pengarna på att uppgradera plattform. För rock solid fps i dessa spel behövs inget särskilt vasst grafikkort, och angående att framtidssäkra är det mycket lättare att byta grafikkort i en framtid. https://komponentkoll.se/bild/mZznU.png

Hmm okej, så du menar att min GPU idag fortfarande skulle palla med ett par år till i kombination med den cpu du rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Precis så. Ett 7800 XT vore att lägga budgeten på fel plats, ditt stora fokus bör vara en snabb processor med 3D-cache eftersom dessa competitive spel är CPU-bound, och 9800X3D är #1.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Det blir väldigt svårt att motivera 8-9k (förutsatt att TS säljer sin nuvarande plattform) för en uppgradering till AM5 och 9800X3D när en 5700X3D ger ~70% av processorprestandan i spel för 2800:-.

@Semlan_OG börja med ett byte till en 5700X3D, känn på det och avgör sedan om du vill sikta även på nytt grafikkort eller nöjer dig tillsvidare. För byte av grafikkort spelar givetvis även vilken upplösning du spelar i och uppdateringsfrekvensen på din bildskärm roll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den överlägset vanligaste upplösningen på SweClockers är 1440p så jag antar att du lirar i den. Där snittar 2060 bara 114 FPS i CS2. Gamla 12700K och 5900X snittar båda över 400 FPS i 1440p med ett 4090. Så jag vet inte varför folk fortsätter att tjata om att CS2 bara går på CPU:n, det börjar bli ganska tröttsamt att höra.

Permalänk
Skrivet av twit:

Det blir väldigt svårt att motivera 8-9k (förutsatt att TS säljer sin nuvarande plattform) för en uppgradering till AM5 och 9800X3D när en 5700X3D ger ~70% av processorprestandan i spel för 2800:-.

@Semlan_OG börja med ett byte till en 5700X3D, känn på det och avgör sedan om du vill sikta även på nytt grafikkort eller nöjer dig tillsvidare. För byte av grafikkort spelar givetvis även vilken upplösning du spelar i och uppdateringsfrekvensen på din bildskärm roll.

Hur är det med RAM till denna CPU? är AMD fortfarande känslig som det var för några år sedan? Kräver dom en specifik hastighet för att kunna leverera ?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Semlan_OG:

Hur är det med RAM till denna CPU? är AMD fortfarande känslig som det var för några år sedan? Kräver dom en specifik hastighet för att kunna leverera ?

X3D-processorerna är mindre känsliga för minneshastigheter och -latenser än icke-X3D. Inga av dem "kräver" vissa hastigheter, så sitter du på 3000/3200 MTs-minnen med vettiga latenser kommer det fungera utmärkt. Börjar du fundera i banor att byta både minne och processor bör du snarare överväga ett byte till AM5 och en billigare processor, som en 7500F/7600/7600X. Dessa presterar motsvarande en 5700X3D och kostar 4-800:- mindre.

Visa signatur
Permalänk

Jag vill tacka samtliga som engagerade sig och var hjälpsamma.

Jag valde att uppgradera hela paketet, tog steget upp till AM5 med en Ryzen 7 7800x3d samt ddr5 minnen.

Må väl Sweclockers så hörs vi vidare.