Hej, jag har nyligt byggt en ny dator med följande kompontenter:
AMD Radeon RX 9070 XT
Ryzen 5 7500f
Asrock B650I Lightning Wifi
Crucial P3 Plus m.2 2TB
Kingston Fury Beast 32GB DDR5 6000MHz CL30
Coolermaster V SFX Gold 850W ATX 3.0
Har stött på problem i olika spel med krascher, ibland kraschar det endast till skrivbordet men det händer också att datorn startar om. Har försökt felsöka men ingenting har hittills fungerat...
De spelen jag kraschat i är främst CS2 där jag får ett felmeddelande att pak01.vpk är korrupt, detta felet är känt och det ska tydligen bero på RAM, har testat alla möjliga fixar som finns på internet med ingenting fungerar där heller. Det andra spelet jag haft problem med är Rust.
Har uppdaterat BIOS och grafikdrivrutiner, testat olika ram hastigheter och expo profiler, ändrat PCIe gen (Då jag har en riser), har kör tester för RAM med memtest86 som inte visade på några som helst fel.
Har ni några idéer om hur jag kan försöka lösa detta? Har beställt nytt RAM för att testa då jag är desperat.
Har du även de senaste chipset drivrutinerna?
Händer samma sak om du kör utan Expo.
Kan du testa att köra utan risern för att utesluta fel på den.
Du kan även pröva att stresstesta ditt system med OCCT.
Har uppdaterat chipset drivrutiner, testat både utan och med EXPO profil. Blir krångligt att testa utan riser då jag har ett Coolermaster N core 100 Max Chassi, då måste jag plocka ut allt ur chassit.
Ska försöka stresstesta med OCCT.
Värt att nämna är att jag kommer aldrig upp i temps över ~65 grader för varken CPU eller GPU.
Stoppade just in de på nytt och ska testa, kan testa spela med en sticka om krascharna fortsätter.
Dålig koll på event viewer, men ska försöka se om jag hittar nå relevanta felmeddelanden.
Mitt tips är att inte köra några färdiga profiler för RAM-minnet. Testa med lite slappare inställningar på RAM och se om det fungerar.
Sedan alla onödiga tillägg, som din riser för grafikkort, bort innan felsökning påbörjas.
Mitt tips är att inte köra några färdiga profiler för RAM-minnet. Testa med lite slappare inställningar på RAM och se om det fungerar.
Sedan alla onödiga tillägg, som din riser för grafikkort, bort innan felsökning påbörjas.
Ska testa köra ram minnen på standardinställning, problemet är med min riser är att för att testa köra utan den måste jag demontera moderkortet från chassit. Har ett Coolermaster ncore 100 max och det tillåter inte att montera grafikkortet utan riser.
Stoppade ram profil på [Auto] och körde OCCT, då fick jag ofantligt många errors. Ställde in EXPO profil med 5600 MT/s och då kunde jag köra testet utan errors...
Stoppade ram profil på [Auto] och körde OCCT, då fick jag ofantligt många errors. Ställde in EXPO profil med 5600 MT/s och då kunde jag köra testet utan errors...
Låter som du har hittat vad som ställde till det dvs minneskontrollern på cpu klarar inte högre hastighet än det du skriver.
Jag hade själv ett liknande problem med min 12700K och 7200 MT/s minne på Xmp att fick en del fel när jag körde OCCT, men sänkte ned hastigheten i biosen till 6800 MT/s och då slutade den med errors.
Låter som du har hittat vad som ställde till det dvs minneskontrollern på cpu klarar inte högre hastighet än det du skriver.
Jag hade själv ett liknande problem med min 12700K och 7200 MT/s minne på Xmp att fick en del fel när jag körde OCCT, men sänkte ned hastigheten i biosen till 6800 MT/s och då slutade den med errors.
Verkar ha funnit stabilitet i spel då jag ställde in RAM på 5200 MT/s, tack för att du upplyste om det!
Har dock upplevt att datorn typ kraschar / tvingar en omstart vid konstiga tillfällen, t.ex. så kraschade systemet nyss då jag pausade musik på spotify...????, har också hänt då jag gått ut ur ett spel och bytt discordkanal. Har ni någon aning vad det kan bero på, att datorn kraschar vid dessa "enkla" uppgifter, kan det vara ljuddrivrutiner som orsakar det eller är det återigen RAM som spökar, har fått hem ett par nya RAM-minnen så hade kunnat testa med de.