Permalänk
Medlem

BT8 snigelfart på LAN

Har precis installerat ny router, en ASUS Zenwifi BT8. Mycket nöjd med hastigheterna över wifi, men något är skumt med uppladdningshastigheten trådat från stationära datorn. Här är test på Bredbandskollen där jag jämför BT8 mot min gamla AX82U:

Jag har 250/50 från Tele 2 (Tele 2-routern i bridge mode till BT8/AX82U). Nedladdningshastigheten är till synes som den ska, men uppladdningshastigheten är 30 Mbps på 1 Gbps-porten och 8 Mbps på 2,5 Gbps-porten. Med gamla routern får jag drygt 50 Mbps.

Några idéer på vad som kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Testa flippa flow control. Men testa även mäta med https://www.speedtest.net/

Vad får du för upload via wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Testa flippa flow control. Men testa även mäta med https://www.speedtest.net/

Vad får du för upload via wifi?

Tack för tips. Jag verkar ha hittat orsaken till problemet: inaktiverade NAT Acceleration och vips så är uppladdningshastigheterna där de ska:

Tappar jag något annat med funktionen inaktiverad? Läste att det bara behövs om man har riktigt hög hastighet > 1 Gbps. Begränsar det upp-hastigheten från dator till andra enheter på nätverket eller bara internethastigheten?

Hastigheterna över wifi har varit som de ska från start med BT8 (250/50).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snakey:

Tack för tips. Jag verkar ha hittat orsaken till problemet: inaktiverade NAT Acceleration och vips så är uppladdningshastigheterna där de ska:

<Uppladdad bildlänk>

Tappar jag något annat med funktionen inaktiverad? Läste att det bara behövs om man har riktigt hög hastighet > 1 Gbps. Begränsar det upp-hastigheten från dator till andra enheter på nätverket eller bara internethastigheten?

Det låter ju märkligt, men utan att ha kollat specifikationerna, vad har den för CPU och hur mycket minne har den?

Jag vet att Asusroutrarna brukar bli sega och till slut krascha när minnet tar slut och detta händer ganska fort om man inte har NAT Passthrough och en del enheter online.
De flesta routrar från Asus har bara 1-2GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det låter ju märkligt, men utan att ha kollat specifikationerna, vad har den för CPU och hur mycket minne har den?

Jag vet att Asusroutrarna brukar bli sega och till slut krascha när minnet tar slut och detta händer ganska fort om man inte har NAT Passthrough och en del enheter online.
De flesta routrar från Asus har bara 1-2GB RAM.

Källa på det?

Min asus router gör inte så.

Permalänk
Medlem

@Snakey Jag får samma med min BT8 med uploaden trådat som går från ca 950Mbit/s till 10Mbit/s och räcker med att avaktivera eller aktivera QoS för mig.. Även Wifi buggar lite om jag har Wifi 7 aktiverat.. Kanske kan hoppas på en ny firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Källa på det?

Min asus router gör inte så.

Källa: Jag

Alla mina tidigare har gjort så och så även min nuvarande.
Minnet ligger på 95% efter 2 dygns upptid, cirka 60 enheter anslutna en vanlig dag, var tredje dag så kraschar den, det är en RT-AX88U Pro som ska klara många enheter anslutna samtidigt, men tyvärr håller den inte måttet.
NAT Passthrough avstängt för att kunna styra de tider barnen kan vara uppkopplade på nätet.

Tidigare haft två stycken AC3200 för att fördela upp anslutna enheterna mellan de två, det hjälpte inte, de kraschade titt som tätt trots dagliga schemalagda omstarter. Innan dessa två hade en annan Asus router.

Sen har vi ytterligare en modell av Asus router i våran föreningslokal RT-AC86U, den har knappt några enheter anslutna, det är Aptus, en kamerabox och någon gäst som hyr lokalen ibland, den routern kan vara uppe lite längre innan minnet på den fylls, men till slut kraschar även den, brukar gå 3 veckor mellan krascherna på den.

Jag känner mig iaf färdig med att köpa routrar från Asus, det blir en mer rejäl lösning nästa gång, var på väg att skaffa en bättre lösning senast men latheten gjorde att jag tyvärr köpte ännu en Asus router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

@Snakey Jag får samma med min BT8 med uploaden trådar som går från ca 950Mbit/s till 10Mbit/s och räcker med att avaktivera eller aktivera QoS för mig.. Även Wifi buggar lite om jag har Wifi 7 aktiverat.. Kanske kan hoppas på en ny firmware?

Intressant. Jag har haft QoS avstängt hittills. Kanske ska testa slå på/av och se vad som händer.

Verkar som att vi har blivit ofrivilliga Wifi7-försökskaniner åt Asus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snakey:

<Uppladdad bildlänk>

Troligen barnsjukdomar. Normal vill man accelerera nat, men om du får ut rätt hastighet så spelar det nog ingen roll. Vet inte om det stämmer fortfarande men ibland kan man behöva göra factory reset efter firmware uppdateringar eftersom den ibland behåller gamla värden på saker. Var så förr iaf. Så är saker knas så ta en backup och sen kör en reset för att se om det är kvar.

Permalänk
Medlem

Funderade på om jag skulle skapa en egen tråd, men passade på och köpa ett 2 pack ac BT8 från Telia när de hade ett erbjudande för runt halva priset.

Jag har en 1 gig, 1 gig lina. och har kört asus mesh dualband wifi 6 innan och haft inga problem faktiskt, helt felfritt nätverk.
Men när jag installerade BT8 så började problemen. Funderade på om jag fått en defekt router och behöver returnera den.

Jag har gjort en factory reset efter den firmware upgrade som väntade. och försökt hålla router settings så mycket stock som möjligt (så ett IoT nätverk för legacy, ett main som är satt som wifi 7, MLO trådlöst backhaul mellan router och nod, och default channel och band settings.

mitt nät är snabbt, men efter ett tag så börjar jag få fördröjningar, på 3-10 sekunder när man öppnar en sida. sen är allt snabbt igen.

vet inte riktigt vad jag skall testa mer, kanske switcha nod och router ?

Eller är detta också "barnsjukdomar" som löses med en framtida firmware?

Är det någon som kör OpenWRT på dessa och är nöjd?
Kör OpenWRT virtuellt på min proxmox, så vart inne i gränssnittet och satt upp lite nätverksregler och vpn o dyl, verkar väldigt kompetent.

Men har aldrig sett vad det kan göra när man har en WIFI Router. Har för mig man kan köra wireless Mesh, men har den wifi 7 stöd, simultana SID nätverk, MLO support?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh @LANberg, såg ni också hoppat på BT8 tåget när Telia hade rea.

Har ni haft några problem med ert mesh nätverk ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snakey:

Har precis installerat ny router, en ASUS Zenwifi BT8. Mycket nöjd med hastigheterna över wifi, men något är skumt med uppladdningshastigheten trådat från stationära datorn. Här är test på Bredbandskollen där jag jämför BT8 mot min gamla AX82U:

<Uppladdad bildlänk>

Jag har 250/50 från Tele 2 (Tele 2-routern i bridge mode till BT8/AX82U). Nedladdningshastigheten är till synes som den ska, men uppladdningshastigheten är 30 Mbps på 1 Gbps-porten och 8 Mbps på 2,5 Gbps-porten. Med gamla routern får jag drygt 50 Mbps.

Några idéer på vad som kan vara felet?

Vad har routern för throughput på ethernet porten/arna? den är väl hyfsat modern, förr var det ju vanligt att folk köpte snabbt internet men routern man använda orkade bara skyffla 300Mbit intent..

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Vad har routern för throughput på ethernet porten/arna? den är väl hyfsat modern, förr var det ju vanligt att folk köpte snabbt internet men routern man använda orkade bara skyffla 300Mbit intent..

Den har en 2.5Gbps WAN port och en 2.5g Gbps LAN (och sen 2 ytterligare 2 st 1 gig lan portar).

kör 1000/ 1000, och den skyfflar 943 Mbps båda riktningar för mig så den verkar iaf maxa min lina.

Angående mitt "freeze problem, funderar på om det är att jag har intern DNS via pi-hole som kanske inte fungerar med denna router?

Testat disable:a den nu så får vi se om den gör någon skillnad.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av Cove:

jag använder inte mesh, kör en router.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jag använder inte mesh, kör en router.

Och du har inga problem med den antar jag?

Tror faktiskt jag lokaliserat mitt problem. det var min pi-hole som spökade. Skall köra lite till så får vi se.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av Cove:

Och du har inga problem med den antar jag?

Tror faktiskt jag lokaliserat mitt problem. det var min pi-hole som spökade. Skall köra lite till så får vi se.

fungerar utmärkt, väntar på Openwrt firmware filerna ska bli tillgängliga så ska jag testa det.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

fungerar utmärkt, väntar på Openwrt firmware filerna ska bli tillgängliga så ska jag testa det.

Om du drar in OpenWRT och gör en setup, skapa gärna en tråd och berätta om dina erfarenheter. Om du kommer ihåg får du gärna göra en @ till mig

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snakey:

Intressant. Jag har haft QoS avstängt hittills. Kanske ska testa slå på/av och se vad som händer.

Verkar som att vi har blivit ofrivilliga Wifi7-försökskaniner åt Asus...

Att avaktivera NAT Acceleration fixade upload via trådat även för mig.. Kanske borde kontakta ASUS men gissar på att man inte får något vettigt svar.

Permalänk

släpptes en ny firmware igår, senaste kom slutet av februari så de verkar iaf vara lite aktivitet på den.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det har funkat fint för mig.
Min lägenhet är inte så stor (strax under 80 kvadrat) att jag egentligen behöver ett meshnätverk, men jag ville gärna ha fysiska nätverksuttag i ett annat rum. Och att dra kablar var inte ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av Cove:

Om du drar in OpenWRT och gör en setup, skapa gärna en tråd och berätta om dina erfarenheter. Om du kommer ihåg får du gärna göra en @ till mig

up and running med Adguard Home installerat och klart med blocklistor.

Tack till @Pulver för image filen och hjälp att få igång det.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

up and running med Adguard Home installerat och klart med blocklistor.
<Uppladdad bildlänk>

Tack till @Pulver för image filen och hjälp att få igång det.

Snyggt!

Du eller @Pulver skulle inte ha lust att skriva en howto post i nätverksforum delen?

Hur verkar det fungera än sålänge? har du stött på några problem eller allt fungerar felfritt?

Vädigt nyfiken på hur det fungerar med WIFI i OpenWRT (då jag bara kört gränssnittet i en virtual router).

Finns det t.ex. möjlighet att sätta upp en SID med MLO ?

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av Cove:

Snyggt!

Du eller @Pulver skulle inte ha lust att skriva en howto post i nätverksforum delen?

Hur verkar det fungera än sålänge? har du stött på några problem eller allt fungerar felfritt?

Vädigt nyfiken på hur det fungerar med WIFI i OpenWRT (då jag bara kört gränssnittet i en virtual router).

Finns det t.ex. möjlighet att sätta upp en SID med MLO ?

Jag kan nog ordna det om @Pulver inte vill göra det, behöver ge det några dagar samt att det är Snapshot versioner, men får iaf ut liknade wifi hastighet när jag kör Speedtest från datorn som med ASUS firmware.

Jag har delat upp alla band så de olika SSID på dom, kör tex robotdammsugaren på 2.4GHz, mobil o annat på 5GHz och enbart speldatorn på 6GHz bandet.

osäker på frågan om MLO, vet bara att jag stängde av det i ASUS firmware iaf. @Pulver kanske har bättre koll på det.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Det är lite för tidigt för en guide eftersom den inte har något officiellt tillkännagivande ännu, den befinner sig alltså i pre-snapshot och vi vet inte ens hur/om det går att gå tillbaka till Asus original firmware.

Men förhoppningsvis har den en godkänd commit snart

Permalänk
Medlem

Jag vet att bekanta har fått problem när de slagit samman frekvensbanden på vissa routrar eftersom det långsammaste bandet (2,4 GHz) då ofta används helt i onödan. Jag har alltid separerat frekvensbanden och kört snabbare enheter på de högre frekvenserna.
Om man har många grannar bör 6 GHz-bandet dessutom vara relativt rent från användare eftersom det inte är så vanligt än. Det borde ge ännu bättre möjligheter till hög bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag vet att bekanta har fått problem när de slagit samman frekvensbanden på vissa routrar eftersom det långsammaste bandet (2,4 GHz) då ofta använd helt i onödan. Jag har alltid separerat frekvensbanden och kört snabbare enheter på de högre frekvenserna.
Om man har många grannar bör 6 GHz-bandet dessutom vara relativt rent från användare eftersom det inte är så vanligt än. Det borde ge ännu bättre möjligheter till hög bandbredd.

i BT8 standard setupen så föreslår guiden att man skapar ett IoT nätverk av just den anledningen (dock ett IoT kombinerat av 2.4 och 5 GHz banden), och ett Wifi 7 nätverk med alla frekvensband. En av de nya "features" i WiFi 7 är ju just MLO (Multi link operation) då måste man ha flera band under en SID. genom att kombinera alla band så får man ännu snabbare wifi. (Slås på i WiFi 7 Fronthaul).

Skall testa slå på det igen nu efter senaste firmware, samt att jag hittat problemet jag hade med mina enheter.
nätverkskortet i min desktop på andra sidan huset har ett wifi7 som stödjer MLO, det gör även min tab s10 ultra och min s25:a.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Uppkopplingen slutade helt att fungera med ethernet till min stationära. Fick uppdatera firmware, factory reset och återigen inaktivera NAT Acceleration för att få det att fungera igen med 250/50.

Hittade även lite info här https://www.snbforums.com/threads/asus-zenwifi-bt8-problems.93473/page-2 där en annan potentiell lösning verkar vara att placera en switch framför BT8an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag kan nog ordna det om @Pulver inte vill göra det, behöver ge det några dagar samt att det är Snapshot versioner, men får iaf ut liknade wifi hastighet när jag kör Speedtest från datorn som med ASUS firmware.

Jag har delat upp alla band så de olika SSID på dom, kör tex robotdammsugaren på 2.4GHz, mobil o annat på 5GHz och enbart speldatorn på 6GHz bandet.

osäker på frågan om MLO, vet bara att jag stängde av det i ASUS firmware iaf. @Pulver kanske har bättre koll på det.

Hur har openwrt fungerat hittills tycker du? Stött på några problem, buggar eller quirks?

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av Cove:

Hur har openwrt fungerat hittills tycker du? Stött på några problem, buggar eller quirks?

jag är tillbaka på stock firmware tillsvidare då jag hade strul med att förlora anslutningen i CS2 med Openwrt, fungerade bra med Flint 2 routern i Openwrt och BT8 stock, avvaktar ett tag tills det är stabilt.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det kommer förövrigt en guide inom kort över de olika alternativ som finns, hur man installerar dem och går tillbaka till Asus original - hjälper Remittor på OpenWRT forum att fixa den sista lilla detaljen just nu.

Postar det i OpenWRT tråden.