Permalänk
Avstängd

Meganex superlight 8K

https://en.shiftall.net/products/meganex8k

Verkar göra allt rätt närmast gällande kompromisserna. Basstationer ingen inside out, massa overlap istället för bredare fov är helt rätt väg att gå. Nya moderna nätta formfaktorn. Ej testat men det ser så extremt bekvämt ut. Frågan är om det helt stänger ute omvärlden dock.

Justering för närsynta är rätt så sällsynt. Översynt behöver du
egna linser.

Pris 21000 sek. Men om vi slutligen är där den kan fungera som fullblodig projektorsetup är det inte så dyrt för hemmabio.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant produkt ur flera perspektiv men jag kan inte hålla med om FOV och inte heller helt om basstationer. Dagens kompromisser med inside out är såklart det som inte är så bra, men finns många som mig som vill ha så få saker som möjligt i rummet.

Hemmabio? För 1 person? Och att inte ha något på ansiktet kommer alltid vara bättre än att ha det fastklistrat tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Biosalongen för dig själv är en lyx. En stor del med bio är att komma ifrån hemmet kan jag tycka. Gå till biografen är ju förvisso ändå effektivare men begränsar urval filmer och du kan ju se film i vilken miljö som helst i vr.

fov betyder lite för film. Dock utan undantag så ju vidare fov ju sämre bild från samma panel Går tyvärr inte komma ifrån. Jag är glad jag testat med pimax 5k+ iaf. Ger en ide om hur mycket det gör för upplevelsen och överblicken. Naturligtvis trevligt med vid fov men jag fanns det inte så jobbigt använda nacken mer för att kompensera. Sen så drev det headsetet hem poängen med behovet av overlap för att 3Dn ska fungera. Det kändes verkligen 2,5D. Innan trodde jag att större fov och större bild skulle ge bättre 3D. För stereo3d ger ju större separation starkare effekt.

En fördel bättre fartkänsla i Racinglir.

hoppas denna åtminstone kan matcha cv1 iaf även med cushion men verkar som det är den fov:n man kan förvänta sig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=CpzZWTz1h0w

Big screen beyond 2. Var bra sugen på beyond då det begav sig men en rejäl price hike mot vad som sas initialt gjorde att man avstod. Tacksamt nu när 2:an verkar ha rätt rejäla förbättringar för liknande pris hade det vart en tuff smäll för psyket. Kommer även en version med eyetracking för inte så fasligt mycket extra.

Nackdelen verkar va att de offrar binary overlap för ökad fov. Verkar va intrycket av diverse recensenter iaf. Inte oväntat så påstår de att det inte existerar någon screendoor. Men detta är något recensenter sagt om varenda vr headset sedan vive och cv1. Jag begriper det inte men många verkar bara inte se det. Däremot i det här fallet så verkar det som det är fysiskt möjligt iaf även på beyond 2. Meganex där räknar jag med att även jag inte kommer kunna se pixelstrukturen iaf.

Beställt en Meganex Superlight 8K. Japansk garanti betyder total commitment. Totalt ekonomiskt vansinne men som sagt om panelen är tillräckligt bra för film så kommer det betala sig rätt snabbt.

Största personliga argumentet jag har för beyond 2 är att jag kommer få svårt driva meganexen. Men tror ändå att jag har nytta av dess fill rate när jag sänker upplösningen. Förhoppningsvis kan dlss göra under för mer trögdrivna titlar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Såg precis videorna också - klart intressant
Jag skapar en separat tråd om Beyonden så vi inte blandar ihop snacket för mycket...
*edit*

Tråd om Beyond 2 här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1735816-bigscreen-beyo...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

https://www.youtube.com/watch?v=CpzZWTz1h0w

Big screen beyond 2. Var bra sugen på beyond då det begav sig men en rejäl price hike mot vad som sas initialt gjorde att man avstod. Tacksamt nu när 2:an verkar ha rätt rejäla förbättringar för liknande pris hade det vart en tuff smäll för psyket. Kommer även en version med eyetracking för inte så fasligt mycket extra.

Nackdelen verkar va att de offrar binary overlap för ökad fov. Verkar va intrycket av diverse recensenter iaf. Inte oväntat så påstår de att det inte existerar någon screendoor. Men detta är något recensenter sagt om varenda vr headset sedan vive och cv1. Jag begriper det inte men många verkar bara inte se det. Däremot i det här fallet så verkar det som det är fysiskt möjligt iaf även på beyond 2. Meganex där räknar jag med att även jag inte kommer kunna se pixelstrukturen iaf.

Beställt en Meganex Superlight 8K. Japansk garanti betyder total commitment. Totalt ekonomiskt vansinne men som sagt om panelen är tillräckligt bra för film så kommer det betala sig rätt snabbt.

Största personliga argumentet jag har för beyond 2 är att jag kommer få svårt driva meganexen. Men tror ändå att jag har nytta av dess fill rate när jag sänker upplösningen. Förhoppningsvis kan dlss göra under för mer trögdrivna titlar.

Mm ser fram emot jämförelser av båda

Permalänk
Avstängd

Jämförelse med crystal och quest 3. förklarar rätt bra problemet med för lite binary overlap https://www.youtube.com/watch?v=CZ513EaQqgU&t=18s

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Hur är japanska företag överlag gällande garantier? Tänker främst ifall något inte fungerar som det ska. 3 års garanti i sig låter ju bra.

De är supertydliga med inga återköp då det är en hygienprodukt. Någon har lyckats hota med eulagar och fått skicka tillbaks oöppnat.

Pimax är den totala mardrömmen att ha att göra med då det begav sig Men hoppas japanska företag överlag har bättre etik.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har du fått din än? Jag beställde min i början av januari och enligt Shiftall ska de ska komma i mars. Vi får se om så blir fallet.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, MSI MPG 321URX, Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nima01:

Har du fått din än? Jag beställde min i början av januari och enligt Shiftall ska de ska komma i mars. Vi får se om så blir fallet.

Nä verkar va april tidigast. Hade vart surt om man hoppat kön.

Sen verkade det hoppa till maj strax efter jag beställde.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

När beställde du?

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, MSI MPG 321URX, Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd

För en vecka sedan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

https://youtu.be/iB834Jm20oQ?si=cpq4qIOUVkSGrptN

Ny recension. Visar warpingen som finns

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Värt att nämna är att warpingen inte är från filmning inifrån linsen, utan är en photoshoppad "imitation" av hur det upplevdes. (syns i kommentarerna under videon)
(och som vissa säger beror det nog lite på hur nära linserna man kan komma - närmre verkar vara bättre)

Jag försöker alltså inte förminska problemet, men går ju inte säga säkert att det är sådär man kommer uppleva det själv

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Närmre är alltid bättre. Någon som vet var japanerna håller hus. De har headsetet redan hade vart kul få lite mer intryck.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

MRTV recensionen här

(kom för några dagar sen, men såg inte länken här i tråden)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ah missade att länka den. Har sett den tre gånger nu. livestream nu. Ny stream med bättre kvalitet https://www.youtube.com/watch?v=mYBiFKcwalY. Snabbtestar det mesta nya på marknaden.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Dammade av aeron. Tror inte jag behöver oroa mig för fov jag är verkligen inte kräsen på den biten. Aeron sägs ha 73 i vertikal fov och enligt de flesta källor inte mer än 104 horisontellt. Räcker för att nästan helt täcka synfältet när jag tittar rakt fram iaf horisontellt. Få mer i höjdled kommer va välkommet för flygsimulatorer. bara hoppas 2x4k räcker för att inte göra en så brutalt handikappad i il 2 gällande spottingkapacitet. Men lär ju fortfarande va ett gissel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick nyss mail från Shiftall. Jag beställde min 17 januari.

We sincerely apologise that your MeganeX superlight 8K will be shipped by 11 April due to an assembly issue.
Shipping has been delayed for customers in the EU/UK region who pre-ordered after 10 January (JST).
The product has already been assembled at the factory, and no further delays are expected.
We sincerely apologise for the delay in shipping, as well as the late notice regarding this matter

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kul det rör på sig

https://www.youtube.com/watch?v=VnQfIdEE7I0. Test med big screen cinema. Klagar inte på glare iaf men kanske borde testat hdr filmer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Ännu ett test. Tysk kille med väldigt dåligt anpassat ansikte för vr. Imponerande samling inkl xtal 3!!!

https://www.youtube.com/watch?v=fwyX-ssgUqs

Hoppas inte fläkten låter för mycket. Ska tydligen höras när man inte använder den iaf vilket inte är så jättelovande. Bra med på och av knapp iaf så man slipper dra strömplug.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick min Meganex igår. Snabb leverans från Osaka Japan!

Välpackat allting. Känndes kanon när man packade upp delarna. Programvaran och instruktionsboken var bra. Inget att klaga på. Fantstiskt lätt var headsetet. Har haft HTC Vive, HTPC Vive Pro, HP Reverb, Varjo Aero och Pimax Crystal OG och detta är ju verkligen framtiden. Fantastiskt med ett headset som väger under 200 gram! Det är en fläkt i headsetet men inte så störande.

Men jag stötte på problem. SteamVR hittar basstationen och headsetet men det blir ingen bild från mitt 5090-kort. Vet att det från början inte stödde 5090 men det ska den göra sedan ett tag. Provat att byta port på grafikkortet och dragit om alla kablar. Men icke. Så frustrerande att ha denna hemma men sen inte få någon bild. Det är nåt enkelt skitfel säkert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ouch @nima01 det suger
Provat äldre/nyare grafik drivrutin?
Provat annan kabel/port?
Provat sänka upplösning/frekvens/bitdjup? (Om det går)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ju en gaminglaptop med en i9 och RTX4080 i och provade den ikväll och det gick super. Jag körde den med en Thunderbolt till DP-adapter bara för att testa och då fick jag bild. Då är det nåt med mitt 5090. Trodde de hade löst det. VRFlightSimGuy har ju kört med ett 5090 i sina videos. Kommer inte ihåg vilket det var. Men det finns kanske en betaFW på deras Discord. Jag har glasögon normalt och diopterinställningarna var inte dumma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så nu hoppade den igång med mitt 5090-kort! Kan att ha och göra med att det kom två uppdateringar. Dels kom Nvidia med en uppdatering i sitt senaste 576.02. Såg en rad där som det ståd så här på: "[RTX 50 series] Varjo Aero VR headset may fail to establish connection [5117518]". Vissa skrev att denna hjälpte till att få igång deras M8k.

Sen kom det en uppdatering från Meganex också. Tips är att först uppdatera installer-programmet till 1.4.2.1 och sen starta om datorn och sen uppdatera FW på headsetet från 1.03 till 1.05.

Borta på Discord har en användare som heter Sabre gjort en patch som ska få headsetet mycket skarpare. Se video här: https://youtu.be/m1l1ikbH5F8?si=bjYv27belYZrPUvR

Tyvärr verkar den bara funka med 1.03 och inte 1.05. Vore dock trevligt om Meganex kunde inkludera den i en framtida FW.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så då har jag snabbt provat lite spel. Aircar först. Jisses! Vilken svärta! OLED är inte dumt må jag säga. Såg väldigt bra ut. Kayak VR: Mirage och Subside var otroliga. Dessa färger M8k ger är 10 av 10.

Såg på Discord att någon anpassat Sabre patch till 1.05. Jag provade att patcha min fil genom denna sida: https://hsinyu-chen.github.io/MeganexPatcher/ Jisses vilken skillnad det blev! Det blev ett helt nytt headset. Ni som har glasögon känner säkert till när ni har tvättat glasögonen och man plötsligt ser allt mycket klarare. De måste inkludera detta i framtida FW!

Sen får jag säga ta i trä...Läst så mycket negativa recensioner på sistone så jag hade en liten klump i magen när jag skulle testa lite. Men jag har nog ett bra exemplar. Visst FOV är inte jättestort men först nu förstår jag var en riktigt bra binocular overlap betyder. Den är bättre än allt jag haft hitills. Ögonen blir liksom inte lika ansträngda. Sen med 7000x7000-modden jag skrev om blir headsetet RIKTIGT skarpt. Flera hade skrivit att de tyckte att det inte var speciellt skarpt ute i kanterna och det märker jag inget av på mitt exemplar.

Jag har glasögon till vardags men det funkade riktigt bra med de inbyggda diopterrattarna. Jag har -2.0/-3.5. Har ändå beställt linser från VROptician som jag ska få nästa vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar Nima, uppskattar första intrycken
Den där Sabre patchen fixade väl nån bugg just med supersamplingen om man valde högre upplösningar, så kan tänka mig att 7000x7000 verkligen ser bra ut nu
Men det måste käka prestanda som f-n väl? Antar man klarar sig ganska långt med ett 5090!

För egen del funderar jag mer och mer på Beyond 2. (billigare, mer lättdriven, bredare fov, finns lösning för ljud, "proven track-record", ännu mindre o smidigare osv Bara begränsningarna i frekvens som verkligen stör mig )
Väntar in deras halo-strap (och recensioner på den) sen får vi se...

(undrar vad som hände med trådskaparen Oqvist som blivit avstängd? Hoppas det är nån tillfällig ban )

Visa signatur