Hur får man Windows 11 att använda Microsoft IPP Class Driver till en skrivare?

Permalänk
Medlem

Hur får man Windows 11 att använda Microsoft IPP Class Driver till en skrivare?

Jag har 2 installationer av Windows 11 på två olika SSD, och en skrivare (HP LaserJet p1102w).

Det ena Windows 11 använder Microsoft IP Class Driver som drivrutin, och skrivaren fungerar perfekt trådlöst.

Det andra Windows 11 använder drivrutinen från HP som är gjord för Windows 10, och det fungerar bara med USB-kabel men inte trådlöst.

Nu är frågan: när jag avinstallerar HP:s drivrutin, hur får jag Windows 11 att istället använda Microsoft IPP Class Driver?

IPP Class Driver syns alltid under Printer i Device Manager (Enhetshanteraren) även när skrivaren inte är inkopplad, medan HP:s driver bara syns när skrivaren är på.

Permalänk
Medlem

Det jag tänker är att om skrivaren är trådlös ansluter du den till närverket, detta brukar göras när man installerar HP drivrutinen.
Så frågan är om båda dina W11 installationer är på samma nätverk som skrivaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det jag tänker är att om skrivaren är trådlös ansluter du den till närverket, detta brukar göras när man installerar HP drivrutinen.
Så frågan är om båda dina W11 installationer är på samma nätverk som skrivaren?

Båda Windows 11-installationerna är på samma nätverk, och skrivaren syns i routern, den har ett IP-nummer.
Kanske går det att föra över den fungerande Microsoft IPP-drivrutinen till den andra Win11-installationen, men jag har inte hittat någon info om hur det skulle kunna gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Båda Windows 11-installationerna är på samma nätverk, och skrivaren syns i routern, den har ett IP-nummer.
Kanske går det att föra över den fungerande Microsoft IPP-drivrutinen till den andra Win11-installationen, men jag har inte hittat någon info om hur det skulle kunna gå till.

Jag har alltid installerat skrivaren via tillverkarens egna drivrutin, både HP och Canon, det viktiga är att man väljer nätverksskrivare vid installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag har alltid installerat skrivaren via tillverkarens egna drivrutin, både HP och Canon, det viktiga är att man väljer nätverksskrivare vid installationen.

Så har jag också alltid gjort, men i det här fallet så finns det tyvärr bara en HP-drivrutin för Windows 10, och den fungerar inte korrekt med Windows 11